עידו זילברשטיין הולך אחרי החלום ועומד לצאת להתחרות בספרד ככחבר בקבוצה ספרדית. 

2013 הייתה שנה חריגה בענף הכביש התחרותי בישראל. במהלך העונה כמות גדולה של רוכבים ישראלים רכבו עונות מלאות או חלקיות בקבוצות בחו”ל: ניב ליבנר ואנטון מיכאלוב התחרו כל העונה במדי אמורה ויטה באיטליה (ובשאר העולם). יואב בר וגיא גבאי רכבו מספר חודשים במדי קבוצת אוטרוניק בספרד, יובל דולין רכב במדי 3M בבלגיה וצרפת, שחר גורן רכב בצרפת, אביב יחזקאל ושקד פרנק רכבו בבלגיה. היו עוד. בנשים – רותם גפינוביץ’ רכבה במדי טופ ספורט וולאנדרן הבלגית, דניאלה לוי רכבה במדי Be Pink האיטלקית ומיכל אלה רכבה בקבוצת הנשים של לוטו בליסול. למעט חולצת מאיץ של גיא גבאי, נסתיימה 2013 עבור הרוכבים הישראלים בחו”ל עם חור בכיס וללא הישגים.

המאמצים הכלכליים והספורטיבים הכרוכים בנסיונות האלו מורכבים. הם משאירים את הרוכבים עניים יותר וחושפים את היכולת שלהם מול הדבוקה האירופאית. לא פשוט. עושה רושם שב 2014 רוב הרוכבים ויתרו על האופציה לרכוב בקבוצות בחו”ל (דניאלה פרשה, יואב בר מנסה דברים חדשים, ניב ואנטון חזרו לארץ וגם אצל האחרים אין כרגע הרבה אופציות). יחד עם יוזמת הבית האירופי של איגוד האופניים יתכן ותיפתח אפשרות לרכוב מרוצים בחו”ל יחד עם חברי נבחרת אחרים. יש משהו נוח יותר כלכלית וחברתית ברכיבה עם חברי הנבחרת. כפי שציין באוזניי אחד מחברי הנבחרת לא מזמן – “רוב “ההישגים” (לסיים 30 ראשונים ובדבוקה באליפות העולם נוער ומרוצי U23 בספרד – ד.א) בחו”ל הגיעו דרך רכיבה של הנבחרת יחד.

1

עידו זילברשטיין – היוצא מן הכלל ב 2014?

אחרי שרכב את חלקה הראשון של עונת 2013 (פברואר – יוני) במדי Fryo Julimar הספרדית, החליט עידו שהוא לא מחכה לאף אחד ועושה נסיון נוסף לתקוע יתד בדבוקה הספרדית. השבוע נוסע עידו להצטרף לקבוצה הספרדית – Escuela de Ciclismo Magro שבסיסה במדריד

אחרי מסע חיפושים ארוך ונסיונות לגייס כספים עבור השהייה בספרד מספר עידו: “בחרתי בקבוצה הזו מכמה סיבות: לוח המרוצים עשיר ואינטנסיבי, בספרד ובפורטוגל וכולל טורים ומרוצים חד יומיים. האורך של המרוצים וכמות הרוכבים בדבוקה (האלמנטים החסרים ביותר בדבוקה הישראלית – ד.א) מאפשרים לרכוב במהירויות הדרושות והמרוצים בספרד מתאפיינים במסלולים הרריים והרבה עליות, מתאים יותר לסגנון הרכיבה שלי”.

הקבוצה מנוהלת ע”י רודריגז מאגרו – רוכב עבר בקבוצת באנסטו ומי שרכב (ועדיין מיודד) עם מיגל אינדוראין, מנצח הטור האגדי ואחד השמות הגדולים בענף האופניים. לוח המרוצים של עידו עמוס וכולל מרוץ כמעט בכל בכל סוף שבוע. מתחילים כבר ב 23 בפברואר עם – 48 CIRCUITO DEL GUADIANA, לאחריו – שני חד יומיים 1-2 במרץ וכך עד החזרה לארץ במאי.

בנוסף על הפן הספורטיבי, המעטפת שמציעה הקבוצה טובה הרבה יותר ממה שהיה לעידו שנה שעברה: “הקבוצה נותנת לי ציוד בסיסי מהספונסר Spiuk. אני מקבל אופניים ואת כל הטיפול הנדרש – מלונות, רישום למרוצים, טיסות ונסיעות למרוצים כך שלמעשה נותר לי להתאמן ולהתחרות”. בקבוצה ירכבו גם קולומביאני, איטלקי וספרדים (ויתכן שגם רוכב בלגי) – “היחס מהמנהלים של הקבוצה היה מצוין ואני מגיע כרוכב מוביל לקבוצה. קיימת מגבלה של כמות רוכבים זרים בכל מרוץ בספרד, מובטח לי שכל מרוץ בו אהיה כשיר לזנק אוכל לזנק”. כרגע הכוונה לחזור בסוף מאי, ולהמשיך גם את החצי השני של העונה (אחרי אליפות ישראל) בקבוצה.

3

(הצבעים כמו ב TACC בבית – אדום ושחור)

איך כל זה מתחבר למאמץ הבניה של נבחרת ישראל?

“יש לי סעיף בהסכם עם הקבוצה שנותן עדיפות למרוצי הנבחרת. אם יקרה כל מה שמתכננים ויהיו מרוצים של נבחרת ישראל (מרוצי UCI) בחו”ל אז אוכל תמיד להגיע. אבל אם לא יקרה, אני עדיין יכול לקיים כמות מרוצים גבוהה במרחקים ובתוואי שיקדם אותי יותר מאשר להשאר בארץ”.

אילן אולמן, מאמן נבחרת ישראל, תומך במהלך של עידו – “אני מאד מעריך את המהלך של עידו. אחד הרוכבים עם מוסר העבודה הגבוה ביותר שיש כאן. זה נכון מצידו של עידו לצאת ולנסות לממש את עצמו. הסעיף בחוזה שמאפשר לו להתחרות עם הנבחרת בכל זמן שידרש מכבד את הזכות לרכוב בנבחרת ישראל. כמות המרוצים, האורך שלהם והשדה התחרותי בספרד חיוביים ויתרמו גם הם. בהצלחה”.

7

בתמונה: עידו וחבריו לנבחרת ה U23 לפני הזינוק לאליפות העולם בפירנצה 2013

מטרות ספורטיביות

במהלך 2013 הצליח עידו לסיים כמה מן המרוצים סביב המקום ה 30 – לפעמים 26-27 ולפעמים 30-32, ההישג הטוב ביותר שלו היה המקום ה 22, בשלב ה 3 של Vuelta Coruna. ב 2014 הרצון הוא להתברג גבוה יותר: “אני מקווה להתברג בעשיריה הראשונה של רוכבי האנדר 23 וב 25 הראשונים בגביע ספרד בדרוג הכללי”. “השנה יש בגביע ספרד קבוצה חדשה שהקים אלברטו קונטדור והחשיפה למרוצים תהיה גבוהה יותר. כל שנה ה 8-10 הראשונים בסבב מצליחים לדלג לרמה הבאה ולקבל חוזה מקצועני”.

עידו מגיע לספרד בכושר טוב יותר מזה של שנה שעברה ועם פחות משקל: “המשקל ירד והכח עלה. יש מספרים”. בכדי לגבות את ההרגשה שהשנה הוא טוב יותר קבע עידו באימון נבחרת ישראל שיא אישי בנס הרים והעמיד אותו (מדידות לא רשמיות כמובן) על 15:48 . נתונים שבתלות ברוח משקפים בין 5.6 ל 5.9 וואט לק”ג. טוב מאד לישראל אבל כנראה לא יוצא דופן ברמת התחרויות העולמית.

זה לא נאיבי לנסות להגיע למעלה בלי להשתמש בחומרים אסורים? “אני לא מתכוון להשתמש. אני יודע שקיימת בעיה בפלוטון המקצועני. לא ראיתי שימוש במהלך השהיה שלי בספרד שנה שעברה. אני רוצה להאמין שמה שקיים, קיים בדבוקה המקצוענית ופחות ברמה הלאומית, גם בספרד”.

5

בתמונה: חיימי וזילברשטיין בטור ערד (יחד עם עומר גולדשטיין) -יובילו את תקוות הרכיבה התחרותית (כביש והרים) באירופה?

אין ספק שהשמוש בחומרים אסורים הוא בעיה קשה בספורט באופן כללי. יחד עם זאת, העדויות שנחשפו עד היום (למשל בספרייהם של טיילר המילטון ודייויד מילר) מעידים בעיקר על הדבוקה המקצוענית ופחות על הדרך לשם. גם המילטון וגם מילר מספרים שהחשיפה לשימוש בחומרים האסורים קרתה להם בתוך הדבוקה המקצוענית.

נותר לקוות שאמביציה, לחם, מים וכשרון הם כלים מספיקים להתחרות איתם באופן מקצועי ולהביא תוצאות.

2

קריטריונים לאליפות אירופה ואליפות העולם

איגוד האופניים קבע בקריטריונים של 2014 כמות ימי מרוץ ברמת UCI: מינימום 15 ימי תחרות לאליפות אירופה ו 25 ימי מרוץ לאליפות העולם. המרוצים בספרד אינם מרוצי UCI אלא מרוצים מקומיים בספרד. הסיכוי היחידי של הרוכבים הישראלים – ועידו אינו שונה מן האחרים בכך, להתחרות במרוצי UCI, הוא יחד עם הנבחרת ובארגון הנבחרת.

“אני לא מסמן את אליפות אירופה או אליפות העולם כמטרה. המטרות שלי הם ההישגים בספרד ואליפויות ישראל. כמובן שארצה להתחרות (בפרט כשאליפות העולם השנה בספרד – ד.א), אולם יש יותר מדי חוסר וודאות ודברים שלא בשליטתי בכדי שזה יקרה”.

TACC

עידו הוא חלק משמעותי ב TACC, איך קיבלו את הנסיעה לפני טור ערד (שכל הקבוצות בארץ מתכוננות אליו במלוא הרצינות וזה אחד המרוצים החשובים בשנה עבורן – ד.א):
“היתה אכזבה, שאני, בתור אחד הרוכבים המובילים בקבוצה לא ארכב את הטור השנה אבל בסך הכל יש התגייסות גדולה לעזור לי וגם הרבה פירגון. נימרוד (דובינסקי), המשפחה והחברים, כולם עזרו ועומדים מאחורי ואני מאד מודה להם על כך, אז הם יצטרכו לנצח בלעדיי…”

נמרוד דובינסקי, מאמנו של עידו ב TACC מוסיף:

“אני מאד מאמין בעידו וחושב שכמי שרוצה להיות מקצוען, הוא בהחלט עושה את הדבר הנכון שגם תואם את היכולות שלו נכון לעכשיו. חשוב לצאת לקבוצה מתאימה ועם מטרות ריאליות. עידו התאמן טוב, הוא מתחזק משנה לשנה כבר כמה שנים ברצף. כרגע הוא בכושר הטוב ביותר בו היה אי פעם אך הוא עדיין לא בשיאו והוא יתחזק בהמשך כי הגוף עדיין לא עבד יותר מדי קשה. עם רוכב כמו עידו, שמביא מוסר עבודה גבוה ומשמעת אימונים גבוהה, המקום המרכזי שלי כמאמן הוא לבנות תוכנית מובנית ושיטתית ולשמר אותה לאורך זמן. TACC תתחרה בטור ערד ללא עידו אך זה נכון יותר שעידו יצא עכשיו. רוכבים נוספים יצאו לחו”ל בהמשך השנה, במקרה שמרבית הרוכבים החזקים שלנו בחו”ל נהיה קבוצה בינונית, זה קרה גם שנה שעברה וזה לא נורא…”.

6

אז יש קבוצה, מטרות וציוד. נותר לקוות לתוצאות, בהצלחה.

 כתב וצילם: דני אסקרוב