כאחראי על המעבדה הטכנית של פוקס בתל אביב, ישנם נושאים בהם אני נתקל לעתים קרובות, וחשבתי שכדאי להתייחס אליהם. אחד מהם הוא נושא כיוון ריבאונד – מהירות ההחזרה של המזלג ו/או הבולם האחורי. חשבתי כי הגיע הזמן להציע מספר קווים מנחים בנושא.

“הבולם הקדמי שלי לא מחזיק אוויר, אני מוצא את עצמי על הברזלים בסוף רכיבה”, “האופניים שלי מתנהגים כמו סוס פרא, כשהם תופסים מהירות קשה מאוד להשתלט עליהם”. במקרים רבים, לא מדובר במזלג המאבד אוויר, הוא חוזר לעצמו בסוף הרכיבה, אז מה בכל זאת קורה פה?

ראשית, סימנים מוסכמים: הכפתור האדום, אצל כל היצרנים, הוא זה שאחראי על הריבאונד.

בולם אחורי: החוגה האדומה - כיוון הריבאונד (הכחולה - מצבי הבולם: ירידה\שביל\עלייה)

בולם אחורי: החוגה האדומה – כיוון הריבאונד (הכחולה – מצבי הבולם: ירידה\שביל\עלייה)

למה כל כך חשוב לכוון נכון את מהירות ההחזרה?

כדי שהגלגל יישאר דבוק לקרקע והבולם יעבוד. אלו שני המשתנים על הרצף שבניהם צריך למצוא את האיזון.

גלגל דבוק לקרקע משמעותו אחיזה טובה יותר מלפנים ומאחור, ומאחור נוספת גם אפקטיביות בפידול. בולם שעובד מאפשר לגלגל להישאר דבוק כל הזמן לקרקע ולכן גם לאחוז בה ולדחוף אתכם קדימה באפקטיביות. זה מסייע לכם להיות מהירים יותר ובטוחים יותר ברכיבה, שלא לדבר על הנוחות והעבירות המשופרת.

החזר איטי מידי

יביא לכך שהבולם ישקע במהלך הרכיבה, הוא יתכווץ כשיפגע במהמורה, וזה טוב, אבל לא יפתח לאחריה, ויתכווץ שוב ושוב עד שיגיע לסוף המהלך. זו התופעה עליה התלונן הרוכב בתחילת הכתבה: “הבולם לא מחזיק אוויר”.

 

2

 

החזר מהיר מידי

יביא לכך שהגלגל ינתר מעל הקרקע כשיחזור ממהמורה מזדמנת. הגלגל מאבד קשר עם הקרקע, וזה לא טוב, זהו הסוס הפרוע עליו התלונן הרוכב השני. החזר מהיר מדי בבולם האחורי הוא אחד הסיבות לכך שרוכבים מאבדים שליטה באופניים. האנרגיה העצורה בבולם שנדחס משתחררת מהר מדי וחזק מדי, וקשה לשלוט באופניים כתוצאה מכך. הדבר עוד מקבל הקצנה בסדרה של אלמנטים רצופים. כשאתם מגיעים למדרגה בירידה או עליה, ומיד אחריה עוד אחת, אתם נכנסים לסדרת סחרורים שבה ההחזרים המהירים לא רק שלא מסייעים לכם להתמודד אלא יכולים אפילו להפריע לכם בחצייה בבטחה.

 

23

 

ובכן, כיצד מוצאים את האיזון?

מהוא העיקרון המנחה? איך נגרום לגלגל להישאר דבוק לקרקע אך לא לשקוע ולהיות מוכן להמשיך ולספוג מהמורות? הרעיון הוא למצוא את הנקודה המהירה ביותר שבה הגלגל עדיין שומר על קשר עם הקרקע:

  1. פותחים את הריבאונד עד הסוף – הבולם משוחרר לגמרי.
  2. לוחצים, עמוק ככל האפשר, על הבולם.
  3. משחררים את הלחץ מן הבולם בחדות
  4. רואים את הגלגל מקפץ
  5. סוגרים את הריבאונד מעט, חוזרים על התהליך עד שהגלגל נשאר דבוק לרצפה.

 

הדגמה אפשר לראות בסרטון הבא:

 

 

 

מאת: עמית לביא

עמיתמנהל מעבדת Fox סינגל טרק בתל אביב, רח’ המסגר 17.
לכתבה על המעבדה של עמית כנסו לפה: מכונאות אופניים במרכז: ביקור וראיון במעבדת סינגלטרק.
לחצו פה לכתבות נוספות של ,Fox סינגל טרק, בולמי אופניים ומזלגות.

 

Fox Enduro 650

לאתר סינגל טרק לחצו פה