יש שני סוגים של “חצי גלגל” ומשניהם כדאי להימנע. את שניהם גם לא ממש נדיר למצוא – במיוחד בתרבויות בהן הבטיחות והנימוס הם מצרכים נדירים. אם יש לכם רוכב בקבוצה שלוקה בנטייה לרכוב ב”חצי גלגל” שלחו לו את הלינק לטיפ הזה, לרווחת כל שאר הרוכבים בקבוצה שלכם.

נתחיל מה”חצי גלגל” המסוכן:

פה לא מדובר בעניין נימוסי או אסתטי אלא על כלל בטיחותי חשוב.

כשאתם רוכבים עם עוד חבר (או בדבוקה גדולה יותר) בטור, ישנם שני מצבי ייחוס עיקריים לרוכבים שלידכם: יש כאלה שנמצאים לצדכם ויש כאלה שרוכבים מאחוריכם. המצב האידאלי ברכיבה עם אנשים הוא שלא יהיו מצבי ביניים בכלל: משתדלים לרכוב או בזוג מקביל לחלוטין זה לזה, או בטור מושלם בו אחד רוכב מאחורי השני.

מצב של “חצי גלגל” אחורי הוא בדיוק מצב ביניים כזה: הוא בד”כ מתחיל ממצב של רכיבה בטור, אבל אז הרוכב האחורי מתקדם מעט קדימה לצד ומאחורי הרוכב הקדמי, באופן כזה ששני הגלגלים שלהם מקבילים זה לזה, ועל כן הכינוי “חצי גלגל” אחורי:


גלגלים


למה זה מסוכן?

ה”חצי גלגל” הזה חוסם את הרוכב הקדמי מלשנות נתיב לכיוון הצד של הרוכב מאחוריו – אפילו קלות, כדי לעקוף מכשול, או במקרה חירום. במידה ויאלץ לעשות שינוי נתיב מהיר ופתאומי מסיבה כלשהי, יתקע הגלגל האחורי שלו בקדמי של “חציין הגלגל” והנה תאונה או קרוב לתאונה מיותרת.
שימו לב: הרוכב המוביל אינו יכול להעריך במדויק בכל רגע ברכיבה את מיקומו של הרוכב שמאחוריו. במצב של “חצי גלגל” הוא יכול בקלות לטעות ולהניח שהרוכב מאחור הוא אכן…מאחור (בניגוד לבזווית אחורית מאחור, בערך כמעט לגמרי מאחור אבל לא לחלוטין…), ועל כן האחריות המלאה למצב הזה היא של הרוכב שנמצא מאחור ולא של הרוכב המוביל.

 

מתי צריך לשים לב לזה במיוחד? ברכיבה מהירה – בירידות או מול רוח פנים.

ההסתרה מהרוח של הרוכב האחורי גורמת לו “להישאב” קלות לכיוון הרוכב המוביל ובתוך הסיטואציה הזו האחורי צריך להאט קלות כדי להימנע מנגיעה בגלגל שלפניו. במצב הזה כדאי להשתמש ברוח (ולא בבלמים) כדי להאט מעט ע”י סטייה קלה הצידה והזדקפות שיגדילו את החשיפה לרוח של זה שמבקש להאט, אולם זה מצב שמעודד  “חצי גלגל” אם לא עושים זאת בצורה מאוד מודעת ומתוכננת להימנעות מ”חצי גלגל”.

כעת דמיינו מצב שבו אתם בדבוקה ולא רק בשניים. כל בעיה מקדימה עוברת אחורה בשרשרת מעוכבת, עם Delay של איזה שנייה בגלל התגובות המשורשרות של כל אחד. עכשיו תוסיפו על זה יותר מחצי גלגל אחד בו זמנית בדבוקה – מה קיבלתם? מתכון לתקלה רצינית ולא נעימה. אז אנא: שימו לב למיקומכם בכל רגע, אפילו אם אתם רוכבים רק עם חבר אחד.הערה: יש מצבים רגעיים וקצרים מאוד של חצי גלגל שאי אפשר להמנע מהם: במיוחד בהאטה שבה הרוכב מאחור זז הצידה מעט ולא משתמש בבלמים, אלא ברוח כדי להאט. המצבים האלה אמורים להיות רגעיים וקצרים ומיד לאחרי תיאום המהירות עם המוביל חוזרים לנקודת המוצא.

_

החצי השני – חצי גלגל קדמי – לא מסוכן, אבל מעצבן…

דיברנו על ה”חצי גלגל” המסוכן: חצי הגלגל האחורי שמוטב מאוד להימנע ממנו בשם הבטיחות ברכיבה. כעת נדון באחיו הקטן: “חצי גלגל” קדמי. הפעם לא מדובר בבעיה של בטיחות אלא בבעיה של תרבות, סגנון, ידע, או חברות. זהו ה”חצי גלגל” המעצבן:

אתם רוכבים בהובלה עם עוד חבר בזוגות, לעתים טור של זוגות הקבוצה מאחוריכם. הרוכב שמימינכם – השותף להובלה רוכב כל הזמן עם חצי גלגל קדימה מכם.

אתם מנסים ליישר קו ומגבירים מעט קצב והוא בשלו: מגביר עוד קצת ותמיד נשאר עם חצי גלגל לפניכם.

המסר המובלע: אני חזק יותר ממך, אתה חלש.

המשמעות – קושי אישיותי לעבוד בתיאום ושיתוף פעולה המתחייבים ברכיבת דבוקה, ובעיית אטטיטיוד כללית.

תצפיות הוכיחו שפעמים רבות מדובר בבוגרים שסוחבים עמם טראומות ילדות של ילדי כאפות. אם מר “חצי גלגל” חדש בעסק נסלח ונתקן אותו. אם הוא רוכב ותיק שאמור לדעת שזה מעצבן, אז יש שתי צורות תיקון עיקריות (חוץ מלבקש): הגברת מהירות רציפה ומתונה עד אשר הבחור יבין (מתוך שלולית חומצת החלב שהוא שוחה בה באותו הרגע) שהוא קיבל עוד כאפה מטאפורית אחת לאוסף, או לחילופין: לא חייבים לרכוב עמו…

2

 

אתם חזקים, מרגישים טוב, רוצים לתת בראש? תנו לחבריכם עדכון על מצבכם זה ובקשו להוביל מעט יותר מקדימה – הובלה אמיתית לבד מול הרוח תוך שאתם מעייפים את עצמכם קצת יותר ביחס לקבוצה שלכם, אולם אם אתם רוכבים בזוגות התנהגו בהתאם.

** הערה חשובה. מממ, איך נאמר את זה… אל תעלבו בבקשה: אם אתם מוצאים את עצמכם פעמים רבות מדי במצב שבו אתם רוכבים ליד מישהו בחצי גלגל קדמי – כאשר אתם מאחור, תעשו איזה בדק בית קטן: אתם מכבסים את הבגדים שלכם אחרי כל כביסה (רצוי עם מרכך כביסה עם ריח מצוין)?, אתם מצחצחים שיניים כל בוקר? אתם מדברים הרבה (מדי)?
בקיצור מי שמקבל חצי גלגל קדמי בכמות גדולה, אולי לא קורא את תמונת המצב וצריך להשתפר באיזה משהו שיקל עליו ברכיבה בחברה…