Orbea היא יצרנית אופניים מחבל הבאסקים בספרד. היא קרויה ע”ש האחים Orbea שייסדו אותה ב- 1847 ומייצרת אופניים מ- 1930. איזור הבאסקים הוא אותו חבל ארץ הררי וידוע בפירנאים בצפון מערב ספרד. חובבי הטור דה פראנס מכירים דורות של מטפסים ידועים שהיו מקבלים עידוד מאלפי מעריצים לבושים כתום בפירנאים בעליות כגון האוטקם (Hautacam). האופניים הם חלק בלתי נפרד מתרבות הבאסקים ובהתאם פועלים שם מעל 1,500 מועדוני רכיבה, וישנם כ- 150 רוכבים באסקים בסצינה המקצוענית של אופני הכביש באירופה. כאשר בהתאם לסביבה ההררית בו הם גדלו, נחשבים כמטפסים טבעיים ושליטי קטעי ההרים בגרנד טורים הגדולים. בשנים האחרונות נכנסה אורביאה חזק גם לתחום אופני ההרים והחתימה בקבוצה המקצוענית שלה, את רוכב אופני ההרים הגדול בהיסטוריה, ג'וליאן אבסלון, אשר שולט בסצנת ה-XC כבר חצי עשור.

האורקה ממוצבים בטופ של קו המוצרים של Orbea ומיועדים לרוכב התחרותי המתקדם. הדגם אותו קיבלנו למבחן, הוא דור שני של שיפורים וכיוונונים של הדגם המקורי. משקל שלדה (במדה 54) ללא מזלג, הד סט ומחברי מעבירים – 870 גרם. עם כל אלה: 1270 גרם. האופניים כפי שנבחנו שקלו 7.5 ק”ג כולל פדלים ושני מחזיקי בקבוק). הטענה לאיכות מגובה הייטב באחריות לכל החיים על השלדה. את Orbea מייבאים לישראל DAA, שהם גם נציגי Shimano ו- Pro בישראל. שלדת Orca תעלה לכם 14,999 שקלים. אופני המבחן כפי שנבחנו עולים 36,900 שקל עם הקיט האלקטרוני של דורה אייס. עם קיט דורה אייס “רגיל” הם עולים 29,999 שקל.

Img_0477

שלדה

בניגוד לרוב חברות האופניים, האורקה בנויים בתמהיל קרבון שונה למידות שלדה שונות. באורביאה מיתגו את השיטה הזו בשם: “Size Specific Nerve – SSN”. הדבר נובע מרצון לספק עקביות בהתנהגות הכביש לכל המידות. מאחר ומידות גדולות חשופות יותר לכוחות הפיתול והעיוות, יש צורך לחזק אותם חיזוקים נוספים על מנת להגיע לאותה רמת קשיחות של המידות הקטנות יותר. העיצוב ייחודי ונועז. נשי, זורם, והרמוני. במיוחד מצטיינים המעברים ונקודות החיבור שמחברים בין חלקי השלדה השונים במעין תנועת קרבון רציפה. לעיצוב הזה, טוענים ב Orbea ישנה משמעות פונקציונאלית בכך שהיא מסייעת לשפר את הנוחות וספיגת הויברציות.

שלוש נקודות החיבור של המשולש המרכזי בשלדה מאופיינים במאסיביות בולטת. אצל הרבה יצרנים החיזוקים מתרכזים בעיקר בשתי נקודות: סביב הציר המרכזי, ובאיזור צינור הראש. באורקה גם החיבור של תומכות הכסא לצינור הכסא והצינור העליון מאסיבית במיוחד. מבנה הצינורות מפוסל בצורה ייחודית ועיצובם תורם אף הוא לקשיחות הצידית של האופניים. לא תמצאו כאן צינורות דקיקים: כל הצינורות רחבים יחסית, ובעלי פרופילים משתנים לאורכם. הצינור העליון מתוחכם במיוחד בהיותו בעל פרופיל משתנה לכל אורכו – ממלבן מאסיבי בעל שטח מגע גדול עם צינור הכיסא, הוא משתנה למעין משולש  במרכזו ושוב משתנה לפרופיל אליפטי משהו בנקודת המפגש עם צינור הראש. תומכות האוכף האלה מתחברות קודם זו לזו, ואז לצינור הכיסא ולצינור הראש במשיכת קרבון אחת. נקודת החיבור הזו רחבה ומאסיבית בעלת מבנה דלתא במבט מלמעלה. מעל נקודה זו מצוי פטנט לחיזוק צינור האוכף לשלדה שהנו חלק אינטגרטיבי מהשלדה עצמה. תומכות השרשרת אסימטריות. הצינור התחתון בנוי בפרופיל מעוין. 

המזלג ישר, רחב במבט צד ובעל חתך אווירודינמי. 

אבזור

האבזור הבולט ביותר שקיבלנו עם ה- Orca הוא כמובן הסט החשמלי של שימנו דורה-אייס. על כך כתבה נפרדת. האבזור השני הכי בולט היו הגלגלים: שימנו RS80 – שהם גלגלים המשלבים קארבון ואלומיניום בעלי חתך נמוך, ובמשקל תחרותי של 1516 גרם. מחירם המומלץ לצרכן: 3,299 שקלים. הנאבות שלהם ממותגות כשם הגלגלים. הם מדורגים במקום 4 מלמעלה בהיררכיית שימאנו, אחרי שני דורהאייס טובולאריים בפרופילים שונים ואחרי דורהאייס קרבון קלינצ'ר אחד. גלגל קדמי בעל 16 חישורים. גלגל אחורי בעל 20 חישורים. על הגלגלים הולבשו צמיגי תחרות של קונטיננטל מדגם סופר-סוניק. האוכף: Selle San Marco. ואת האבזור השלימו סט של מוט כיסא מקרבון, כידון וסטם מאלומיניום, כולם של Pro (חברת בת של שימנו). 

התנהגות

ה- Orca Orbea הם אופניים שמשדרים הן בעיצוב והן בהתנהגות הכביש שלהן תפיסה של הרמוניה. של יינג ויאנג: במקום עיצוב גברי, הנדסי, פונקציונאלי ונוקשה, תמצאו אופניים בעלי קווים נשיים, זורמים, מעוגלים, אך בו זמנית אסרטיביים, מוכנים לפעולה, משנים את אופיים בשבריר שנייה מריחוף חלומי לתקיפה חד משמעית וממוקדת שתוצאתה אחת: מהירות וחדות. התנהגות הכביש של האופניים האלה קרובה למושלמת: אין מקום שבו הם יתנגדו לרוכב, או יכתיבו משהו אחר ממה שהוא מעוניין לבצע. האורקה מוכנות לפקודה – בין אם היא שיוט איטי, סיבוב חד, ירידה תלולה, או יציאה לספרינט. 

זה נשמע מוזר? מוגזם? תעלו על האופניים האלה ותיווכחו כיצד מכונת רכיבה איכותית כזו מתנהגת. כל מי שעולה עליהם פשוט נדהם מהאיכות והיכולות של יצירת המופת הזו, שמקבלת ציונים מעולים בכל הפרמטרים של התנהגות כביש:

  • עליות – הקשיחות הצידית המופלגת של האופניים האלה גורמת להעברת אנרגיה מושלמת בעליות. אין שום תחושת גמישות והתגובתיות ללחץ על הדוושות – מיידית. בעמידה, האופניים רוקדים מתחת לרגליים ומתמסרים בקלות לקונטרה בכידון. ברכיבה איטית במיוחד בעלייה תלולה לא תרגישו בעיה לאזן את האופניים – ועדיין תוכלו להטות אותם מצד לצד כדי לעזור לפידול. 
  • ירידות – השלדה וההיגוי מבטאים הטיה מסוימת לזריזות ועצבנות מעט על חשבון יציבות ושמירה קלה של קו הרכיבה. לרוכב מנוסה זו לא בעיה: האופניים מספקים אפשרות לרכב בקו שבוחר הרוכב בכל מהירות. אין ריקוד עצבני של הכידון במהירויות גבוהות והם מספקים בטחון רב גם בעקומות ועיקולים שלוקחים אותם במהירות גבוהה. יחד עם זאת – הנאמר כאן מתייחס לקהל המטרה של האופניים האלה – רוכבים מנוסים. רוכבים לא מיומנים טכנית ומתחילים כנראה שימצאו את ההיגוי זריז מעט עבורם.
    המעצורים הצטיינו: בהתחלה הייתה צווחנות ותחושה לא רציפה של העצירה – במיוחד במעצור קדמי, אולם כיוון של כריות המעצור פתר את הבעיה. לאחר הכיוונון השילוב של השימנו דורה אייס ומשטח האלומיניום בחישוקי גלגלי ה
    שימנו RS80 (שמשלבים קרבון ואלומיניום בשיטה מיוחדת) הוליד יכולת עצירה מהטובות שראינו הן ברמת עוצמת העצירה והן במודולציה (ההדרגתיות והשליטה בעוצמת העצירה).
  • מישורים – שוב: תכונת הפלא לאפשר שליטה כיוונית מעולה עובדת גם במישור. אין בעיה להכנס לדרופים ולהרביץ בקו ישר. האורקה יספקו מה שהרוכב מסוגל להוציא מעצמו. למעט בקטעי נגד-שעון (שלא להם תוכננו האופניים) לא האופניים יהיו החוליה החלשה.
  • סיבובים – שוב, משעמם כמה שהאופניים האלה מושלמים. קריטריום עצבני, עקומה מהירה בירידה או סרפנטינה של 180 מעלות: היכולת הטכנית שלכם כרוכבים היא המגבלה היחידה. האורקה יתמדדו אם כל מה שתשליכו לעברם. אין שום בעיה לזרוק את האופניים לתוך הסיבוב או לבצע פניות S מהירות. עם בסיס גלגלים קצר ומזלג ישר האופניים מגיבים וזריזים, ועדיין שומרים על הקו שצריך בעקומות רחבות יותר. 
  • יציאה לספרינט – כמו בעליות – קשיחות צידית מעולה, ומנח מאוזן על השלדה מסייעים לכם לתת בראש, מבלי שהאופניים מרגישים עצבניים מדי ומבלי תופעות של הקפצת גלגל עקב שפת גוף מוגזמת או שגויה. האופניים שומרים על הכיוון בצורה אופטימלית. 
  • נוחות טיפול באספלט משובשלמרות שאלה האופניים עליהם מתחרה הקבוצה הבאסקית בפלטון האירופאי חסר הפשרות, ל- Orca שילדה מפנקת יחסית וסופגת ויברציות כביש בצורה מרשימה. על רקע היכולות הדינמיות והתחרותיות המעולות של השלדה, והקשיחות הצידית הבלתי מתפשרת שלה, זה כמעט קסם שהבאסקים האלה הצליחו לייצר מרכב  נוח יחסית על שילדה כ”כ תחרותית ויעילה.
  • דומה ש- Orbea לקחו גישה שונה חברות האופניים אחרות שהציגו דגמים נפרדים לרכיבה תחרותית מול רכיבת נוחות. ה- Orca הם מכונה אחת נוחה – עם הטיה לטובת הפן התחרותי. 

ההתנהגות הדינמית של כל אופניים מושפעת מאוד מאיכות הגלגלים. השימנו RS80 כיכבו במבחן הזה. במחירם המומלץ לצרכן: 3,299 שקלים, הם מספקים תמורה גבוהה מאוד. משקל של קצת מעל קילו וחצי וקשיחות ותחושת מהירות מופגנת שהם סיפקו בכל מצבי הרכיבה מרמזים לנו שיש להם סיכוי להפוך להיות מוצר להיט לרוכב הרציני.

טעון שיפור

לגבי השילדה – אם מחפשים בנרות וממש מתעקשים אפשר לגרד איזה בדל ביקורת קטנונית למכונת הקרב הקרוב למושלמת הזו: משהו בעיצוב הממשק של מוט הכיסא עם השלדה קיבל מעט תגובות מאנשים על כך שאינו הרמוני לעין ופוגם במצוינות הזורמת של העיצוב. מוט הכסא דק יחסית לצינורות הראש ותומכות הכסא, ונראה כמו איזה נר יום הולדת שיוצא מעוגה – ולא בסטנדרט ההרמוני שמבטאות שאר נקודות החיבור בשלדה. יתכן שכמקובל בקרב דוגמניות-על, משהו מוזר בלוק נותן את העניין והמתח  הויזואלי שמביא סקרנות ורצון להסתכל ביצירה הזו שוב ושוב. 

לרוכבים שרוכבים עם בירכיים פנימה בצורה חזקה (שמצמידים בירכיים לצינור העליון) יתכן שהצינור העליון ירגיש רחב מדי. אני הרגשתי מדי פעם את כבל הברקס שיצא מהצינור העליון לכיוון תומכות האוכף. 

חוץ מאת המראה שלהם (שחור עם מדבקות לבנות) לא כ”כ אהבנו את האבזור של Pro: דגם מוט האוכף הסציפי הנו בעל שיטת חיבור למסילות האוכף לא נוחה בגלל גישה בעייתית מאוד לאחד משני ברגי האלן המשמשים לחיזוק. האוכף יושב על מסילה שמגדירה את זוויותיו. שינוי זווית האוכף גוררת איתה שינוי קל במיקומו יחסית לקראנק, ו אם לא סגרתם את האלן חזק במיוחד (וזה לא קל כאמור לאור מיקומו) – או אז יש מצב שהאוכף ישנה זווית תוך כדי הרכיבה באיזה באמפ (זה קרה לנו). לזכותו של מוט הכיסא נציין את סרגל הגובה המודפס עליו שמקל בחזרה לגובה הנכון לאחר טיפול או שינוי.

גם הכידון שלמרות שהיה נוח בחלקו העליון היה בעל ארגונומיה גרועה בחלקו התחתון – בדרופים: אלה בנויים בצורה מעוקלת, “עגולה” לחלוטין בדיוק בנקודה בה שמים את הידיים בדרופ כך שיגיעו לברקסים וידיות ההילוכים. משמעות הדבר שחלוקת הלחץ על כף היד אינה מחולקת על שטח גדול אלא מתרכזת בשתי נקודות בלבד – בעיקר התחתונה. זה לא נוח כמו כידונים אחרים בהם מניחים את היד על צינור ישר בנקודה הזו, והעיקול כלפי החלק העליון של הכידון נמצא מעל נקודת האחיזה. 

צמיגי התחרות כמו צמיגי תחרות – עדינים ואינם מתאימים לרוב כבישי ארצנו. הם גם הפגינו יובש מסוים, כנראה מוקדם לגילם הכרונולוגי. למרות שהם הצטיינו מאוד באחיזת הכביש ומהירות הגלגול, במהלך המבחן הם הוחלפו לצמיגי אימון עמידים יותר. האוכף של Selle San Marco לא בא לפנק ועם מעט מאוד ריפוד – לאוהבי הז'אנר בלבד.

סיכום

לכל אחד יש את רשימת החלומות שלו. למרות שהעיצוב שלהם הוא מהמוקפדים והיפים שיש על הכביש, איכשהו האורקה חמקו מרשימת החלומות הפרטית שלי – וכנראה גם של רבים אחרים בישראל משום שיחסית לדגמים מקבילים של חברות אחרות נדמה לי שלא רואים אותם הרבה במחוזותינו. אחרי מעל 8000 מטר טיפוס מצטבר, וכ- 500 ק”מ על האופניים האלה, יש מסקנה פשוטה: האורביאה אורקה פשוט מדהימים ונכנסים לקטגוריה המובחרת והמצומצמת: קטגוריית ה-“הכי טוב שיש”!

האורקה מספקים תמהיל מעולה לרוכב התחרותי בין נוחות לביצועים. בין פינוק וספיגת ויברציות מהדרך לבין זריזות, יעילות, דינאמיות ורצון לצאת להתקפה. האופניים האלה הם חלום על שני גלגלים (מעולים אף הם יש לאמר). ולא נדרשות הרבה שעות אוכף כדי  להרגיש את זה. אופניים מעולים.

נתונים:  Orbea Orca

מערכות (קראנק, הילוכים, ברקסים, מעבירים): Shimano Dura Ace Di2

כידון: Pro vibe 7S אלומיניום

סטם: אלומיניום Pro vibe 7S

מוט כיסא: Pro PLT Carbon

הד-סט: FSA

גלגלים:  Shimano RS80 – Carbon

צמיגים: Continental Super Sonic

מזלג: Orbea Carbon

אוכף: Selle San Marco

משקל: 7.2 ק”ג

מחיר שלדה: 14,999

מחיר שלדה + קיט דורה אייס 7900: 29,999

מחיר שלדה וקיט דורה אייס Di2 אלקטרוני: 36,900

יבואן: DAA

טלפון: 09-865-6960

אתר היבואן: http://www.daa.co.il

אתר היצרן: http://www.orbea.com