נגיד שאתם רוצים גלגלי קרבון עמוקי פרופיל, במשקל של פחות מ 1500 גרם – עד פה – הגיוני. אבל האילוצים שלכם גם הם הגיוניים: המחיר צריך להיות פחות מ 6000 ש”ח, ו… לא רוצים לקנות מחברה סינית שאתם לא סומכים עליה. מה עושים?
הפעם נכנסו למבחן גלגלי קלינצ’ר של BH תחת מותג EVO – מותג האבזור של החברה הספרדית.

מאת: גיאחה

אם לא לחצתם Play למעלה, הנה הסרט:

כרטיס ביקור

  • מוצר: EVO 50 Carbon Clincher Wheels.
  • מחיר: 5,890 ש”ח. 4,712 ש”ח לרוכבים על אופני BH.
  • משקל (הצהרת יצרן): 1465 גרם.
  • עמוד המוצר באתר היבואן: EVO C50.
  • יבואן: אופני BH ישראל (לעמוד הבית).

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

דברי היצרן

“גלגלי ה Evo האלה מספקים את רמת האיכות הגבוהה ביותר ואת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שבשימוש באופני BH” אומר היצרן. הם כוללים 40מ”מ של מאריכי וונטיל בחבילה, סרט אדום לבסיס הגלגל, וצירי שחרור מהיר קלילים. מתאימים לקסטות של 11 הילוכים (ואחרות עם ספייסר), וכן לשימנו ולקמפניולו (עם החלפת הלב).”

המידות: עומק 50 מ”מ, רוחב חיצוני 21 מ”מ, מספר חישורים: 24 ו 20 (אחורי וקדמי בהתאמה).

המשקל: 650 לקדמי ו 815 לאחורי, שביחד נותנים 1465 גרם מצוינים לעומק של 50 מ”מ.

039

עיצוב – נראה טוב!

אין ספק שגלגלים בעומק של 50 מ”מ נראים טוב בהרבה מכל אופציה אחרת. בעיני נראים טוב יותר גם מגלגלים עמוקים יותר, ובמיוחד מפחות עמוקים. משהו בהרמוניה של ה 50מ”מ הפך להיות הכי מדויק ונכון בשנים האחרונות והעין התרגלה לזה. האופניים כבר נראים ממש רע לעין עם גלגלי אלומיניום צרים, אם כי אין להתכחש ליתרונות של האלומיניום בתנאים רטובים ובבלימה.

הגרפיקה של BH לכל אורך המוצרים שלהם היא מהמוצלחות שראיתי, ובגלגלים האלה היא לא יורדת מהרמה שהתרגלנו לה: דיוק, עדינות, וסטייל אירופאי קיימים גם פה. לא תראו פה מדבקות ענק צבעוניות: לוגו ה EVO בלבן הוא אמנם לא קטן, אבל מקבל השקטה מסוימת באמצעות קווקו שלו, שהופך את הלבן למעין אפור רגוע יותר, ויותר יפה ומשתלב בקרבון שברקע. בנאבות – נגיעות מאוד מאוד עדינות באדום, כמעט לא מורגשות.

041

נאבות וצירי השחרור המהיר (Quick Release)

הנאבות בעלות במיסבים אטומים, אין פה פלאנג’ים גבוהים, אסימטריים במיוחד או איזה אירוע חשוב לדווח עליו. טוב שהשזירה של החישורים האווירודינמיים (לא מצוין דגם במפרט) היא מסוג j-bend – כלומר תופסים את חורי הנאבה באמצעות כיפוף בקצה החישור – זו השיטה שרוב בוני הגלגלים והמכונאים מעדיפים.

ההבדלים בין Straight Pull ל J-bend מוסברים בכמה נקודות עיקריות: החישורים הישרים הומצאו כדי לשפר אמינות ולספק בנייה מהירה יותר יטענו תומכיהם. המתנגדים יאמרו שהם לא משפרים מהירות בנייה ולא משפרים אמינות, אלא עושים דבר אחד בלבד – מאפשרים בניית נאבות יפות יותר – שהלקוחות קונים בחנות או מהתמונות באינטרנט, אבל משלמים על ההשלכות אח”כ. אלה שמעדיפים את ה J-bend יאמרו שה Straight Pull אמינות פחות, ומייצרות כאב ראש לתחזוקה – כי קשה יותר למצוא את החישורים הייחודיים לנאבות. Jbend מקל על חישוב המתח, נותן חישורים (שפיצים) סטנדרטיים, אין בעיות של הסתובבות החישור סביב צירו, והגמישות המתאפשרת מבחינת שיטות ההנחה של החישורים על החישוק (כמות וסדר – בישרים הם מוגבלים לסדר וכמות שמכתיבה הנאבה).

024

צירי שחרור מהיר

אלה יפים במיוחד. בעבר רכשתי דומים לאלה במיוחד לגלגלים שלי כדי לשפר את הלוק ולהוריד משקל. זה הז’אנר ששוקל מעט מאוד ונראה יותר מהיר ויפה – עם ידית שהיא למעשה מעין צינורית דקה והכי מינימליסטית שאפשר.

יחד עם זאת הז’אנר הזה, יבבן המשקל, מעט פחות נוח לפתיחה וסגירה מהידיות המאסיביות יותר ויש מעט גמישות בידית, שמרגישים אותה אם סוגרים גלגל חזק. במיוחד הוא סובל מקמצנות באורך הציר, מה שיכול לגרום להפתעה בנקודת השחרור שלו מהבורג שמגיעה מוקדם מהצפוי ואובדן האום הסוגר… זה קרה גם לי יותר מפעם אחת. מעבר לעובדה שזה מעצבן, זה יכול להשמיד את הרכיבה שלכם ולקרוא לחילוץ אם לא תזהרו והאום יעלם לכם בהחלפת גלגל או פנימית ברכיבה.

023

משקל

המשקל המוצהר הוא נמוך, ולא רע בכלל ביחס למחיר. בכלל – לרוכבים חובבנים, כל גלגל ששוקל פחות מ 1500 גרם הוא מצוין, ונחשב קל במיוחד. מי שירצה להגיע אל מתחת למשקל של 1450 גרם בקלינצ’רים יגלה את אכזריותו הקשה של חוק התפוקה השולית הפוחתת: גילוח של כל גרם נוסף יעלה לכם יותר במכפלות כסף הולכות וגדלות. מתחת ל 1450 גרם, התועלת של פחות 50 גרם מהחישוק קיימת, אולם יקרה מאוד. במקום זאת עדיף לרכוש צמיגים קלים יותר ב 30-40 גרם ולהחליף אותם קצת יותר…

מבחינת מגבלת משקל של הגלגלים, מנהל המוצר ב BH מסר לנו שהיא 105 ק”ג, וכמובן שהם עומדים בכל התקינות האירופאיות.

025

רוחב החישוק וטיפול ברוח

מדובר ברוחב קלאסי: 17 פנימי ו 21 חיצוני. לגלגלים אווירודינמיים, זה די old school – כך נראו רוב הגלגלים בשנים האחרונות, אבל זה לא הכי מעודכן ומודרני. המגמה הנוכחית הולכת ומתרחבת לכיוון ה 24-26 ואף יותר מכך ברוחב החיצוני של החישוקים. יש לכך גם השפעה חיובית לא רק על הטיפול ברוח בזוויות שונות אלא גם על התחושה וההתנהגות בסיבובים, אולם הגלגלים האלה אינם מהז’אנר הזה כאמור.

ברכיבה באמת הרגשתי מעט את הרוח, וכאשר רכבתי אל רוח פנים-צד חזקה יחסית, הגלגל הגיב לה, טיפה יותר מגלגלים רחבים ועגולים יותר שבדקתי בעבר. הפרופיל פה הוא פרופיל טיפוסי לגלגלים עמוקים ברמת Value for money – הולך ונהייה מעט צר יותר מהגלגל לחלק הפנימי. בגלגלים של החברות המקצועניות בתחום האווירודינמי או כאלה שעבדו בצורה ייעודית על חישוקים במנהרות רוח, רואים בשנים האחרונות יותר תנועה לקירות ישרים וחלק פנימי עגול כמעט לגמרי – כאילו תמונת מראה סימטרית של צד הצמיג עצמו. ההסבר לכך הוא שהרוח חוזרת ופוגשת בחישוק בצדו הפנימי (לאחר שעברה את הצמיג והחישוק בכיוון האווירודינמי הקלאסי שלהם), ולכן למעשה, פרופיל הטיפה הקלאסי הוא הפוך למפגש השני עם הרוח, ולכן פחות יעיל, ובעיקר מתמודד פחות טוב עם זוויות רוח לא מושלמות. פניתי לחברה ונמסר לי שהחישוק הזה לא עבר בדיקות במנהרת רוח אבל יישמו בו את כל הניסיון שלהם בתחום כדי שיתאים לרוכבים בעלי דרישות גבוהות.

001

עצירה וירידות

איכות העצירה היתה טובה יחסית לקרבון ודומה כי משטח החספוס עושה את עבודתו. שאלתי את BH איזה כריות מעצורים הם מאשרים, ונמסר לי כי הם דורשים את אלה מהמותג שלהם – Evo Breaking Pads שמספקים אותם עם הגלגלים והם המתאימים ביותר לקרבון הספציפי שפה בשימוש (מממ… המבחן נערך עם כריות Swiss Stop צהובות…).

019

סיבובים

התנהגות הגלגלים בסיבובים מושפעת מכמה משתנים – כגון רוחב החישוק, הקשיחות שלו, והצמיגים.

אגב במקרה הזה קיבלתי צמיגים עמידים במיוחד וכבדים למדי: Continental Grand Prix 4-Season ברוחב 23מ”מ ששוקלים כ 230 גרם, ויש להם גומי קשה יחסית ועמיד לפאנצ’רים. לטעמי מספקים עודף עמידות על חשבון חווית רכיבה ואני לא חובב שלהם, במיוחד לא כשיש לקונטיננטל את הצמיג המצטיין – ה 4000S. זה הוריד את הבטחון שלי בסיבובים בצורה די ניכרת. כנראה שהרוחב הסטנדרטי לא שיפר את המצב – לקחתי ירידות ודיסנדינג לאט יותר מאשר עם הגלגלים שלי. אני מעריך שהצמיגים הם המשתנה העיקרי המשפיע פה הפעם.  

קשיחות ועליות

טובה מאוד, לא הרגשתי מעולם גמישות בגלגל ולא היו נגיעות חטף בכריות הברקס תחת לחץ. איכות הבנייה שלו טובה, והוא מגיב, ועובד. לא מדובר בגלגל קשיח מדי ברמה לא נוחה, אלא בגלגל בעל איזון טוב.

004-001

סיכום

במסגרת השוואה למותגים מערביים אחרים, הגלגלים האלה הם גלגלי Value for money: במחיר של 5,890 ש”ח (ו 4,712 לרוכבי BH) הם לא יקרים לעומת דגמים ידועים שעברו שעות ארוכות במנהרות רוח יקרות (אלה עולים בארץ לא פעם סביב ה 12,000 ש”ח). אז נכון שהם אינם בעלי פרופיל רחב ולא עברו בדיקות מנהרת רוח, אבל הם כן גלגלים נוחים, טובים, בעלי בניית חישורים שמקלה על תחזוקה, והם יתאימו ל 90% מהרוכבים שרוצים גלגלי All Around יפים.  

המשקל שלהם מצוין למחיר, ובשקלול כל המשתנים האלה – זו חבילה טובה למי שרוצה חישוקי קרבון עמוקי פרופיל.

מאת: גיאחה