אופני ה- Giant XtC הדו שימושיים סיפקו לי, באדיבות Giant ישראל, הזדמנות לחוש סוף סוף על מה מדברים כשאומרים שאפשר גם 27.5+ וגם 29 בשלדה אחת, וכיצד זה משפיע באמת על האופניים. התחלתי את המבחן הזה עם גלגלי ה 27.5+ בכמה רכיבות, והמשכתי מהם אל אותם אופניים עם גלגלי 29, ואני רוצה לאמר לכם – לי לפחות יש מסקנות חד משמעיות על הפלוסים ואני לא הולך לצנזר אותן מכם.

מאת: גיא חלמיש
צילום: יואב (septAA) לביא, עופר עברי, יוג’ין לויט, גיא חלמיש

image01תקציר מנהלים

  • דגם: Giant XtC Advanced + / 29
  • מחיר: 17,800 ש”ח עם 27.5 פלוס וחישוק 40 (יש גם גרסה ב 14,500 ש”ח)
  • משקל: 11.4 ק”ג רטוב (עם גלגלי ה 29).
  • משווק: ג’יאנט ישראל – לאתר היבואן

 

ככה אדם קרייג, הרוכב המוביל של ג’יאנט בארה”ב מתאר אותם, ולמעשה מביא את גרסת החברה לייעוד והמטרה של האופניים האלה:

 

הכירו את ה Giant XtC בגרסת שני הגלגלים – שלדה ייחודית

מדובר בחיה מגניבה וייחודית – שלדת הארדטייל קרבון בנויה בצורה יפה ויחודית אצל יצרן האופניים הגדול בעולם: Giant. למה חיה מגניבה? כי האופניים האלה, עם 120מ”מ מלפנים שונים מההארדטייל התחרותי הטיפוסי שבחנתי לאחרונה לא מעט (כנסו – יש ערוץ שלם של מבחנים אצלנו) – בהיותה מכוונת לרוכב ה Fun חובב הרכיבה הטכנית והסינגלים. וחוץ מזה גם הקטע הדו שימושי בגלגלים.

image04היא מגניבה וייחודית בהרבה פיצ’רים שיש בה: הדבר הבולט בשלדה הוא המשולש האחורי הקטן ביחס לקדמי – כשתומכות השרשרת פוגשות במוט האוכף נמוך. זה האלמנט הכי בולט ומאפיין את השלדה הזו. כשנכנסים לעומק רואים גם את האופן היפה בו בנויים הפרופילים של המשולש האחורי עם עגלגלות וקימורים בתומכות השרשרת והאוכף. תומכות השרשרת האלה נכנסות נמוך וייחודי ועולות אל החיבור עם הציר האחורי ושם מתגלה יציאה: דרופ אאוט אופקי כהכנה לסינגל ספיד ומתיחת שרשרת בציר האחורי, וגם ממשק ייחודי למערכת הדיסק.

המפגשים ממשיכים להפציץ ביציאות יפות – כאשר במקום חבק אוכף מכוער יש סגירה פנימית מפתיעה של מוט האוכף – אלמנט הלקוח מאופני כביש אווירודינמיים בד”כ. מבט מעלה ומטה על צינור האוכף מגלה שגם הוא לא טריוויאלי – מרובע בתחתיתו, מעוגל בחלקו העליון, וגם בו קימוריות אסימטרית מעניינת. עוד היבטים יפים ובולטים נמצאים בצינור העליון השטוח יחסית, שמסתיים בצינור ראש שממש לוקח את רעיון שעון החול אל הקצה. בקיצור – מדובר בשלדה מושקעת, יפה וייחודית.

image00הגיאומטריה: אומרת Fun ושמחה (עם ה 29)

אל תתבלבלו בין גרסת הרייס 29 של Giant שנקראת גם XTC אבל מגיעה עם מזלג 100מ”מ וגיאומטריות טיפוסיות למרתון ו XC. בדגם הזה, שנבחן במידה מדיום עם מזלג 120מ”מ יש כמה אפיונים שמשרתים ייעוד אחר לגמרי – אופני שעשועים ומשחקים. בעיקר זווית הראש המתונה: 69 מעלות, זווית האוכף המאוד מתונה: 71.5 מעלות, והריץ’ שהוא ממש קצר: 40.3 ס”מ.

זווית האוכף המוטה לאחור, ביחד עם הריץ’ הקצר, והסטם הקצרצר אף הוא (שנזכיר אותו פה למרות שהוא שייך לחלק האבזור) מייצרים מכונה בה משקל הרוכב מוטה מעט לאחור, והגלגל הקדמי פשוט רוצה לקפצץ ללא הפסקה למניואלים ווויליז, על אופניים זריזים עד עצבניים. לפחות עם סט אחד משני סטים הגלגלים שנבחנו.

Giant XtC

אחת מהשלדות היפות והמיוחדות שראינו

האבזור: משרת את מצב הרוח השמח הכללי שמאפיין את ה Giant XtC

יש כמה יציאות יחודיות באבזור של האופניים – הדרופר, שהוא כמובן סימן היכר לרכיבה טכנית. אישית אני מתקשה עם דרופרים ומרגיש חסר עיגון בסיבובים אבל זה באג פרטי שלי, שנובע משנים של מוטות אוכף מחוזקים בברגים אפילו בלי שחרור מהיר. אין ספק שזה מקל על הטיה משמעותית של האופניים בסיבובים. הוא מסוג TranzX YSP-11 Dropper Post, 27.2x400mm – שזה כנראה אחד הדגמים היחידים בשוק שמתאימים לצינור של 27.2. נשאלת שאלה מדוע יש פה 27.2 כשיש דרופר? כנראה עבור אופציות אבזור אחרות בהן יש מוט אוכף רגיל, ושם יש עדיפות לשיכוך המסוים שמקנה הקוטר הקטן יותר. הוא בעל ידית הפעלה מהכידון, תפקד בסדר גמור, נפתח מהר, ולא גילה נוקשות אחרי לילה סוער.

image06

בגרסת ה 29 – אופני Fun ושעשועים!

מלפנים מזלג בר 120 מילימטרים – Fox 34 Float Performance Elite, קשיח ועובד מעולה, כמו שפוקס יודעים לעשות. מעליו סטם קצרצר ביותר של 60מ”מ על כידון ברוחב 740מ”מ, שמשלים את חווית ההיגוי המאוד רגישה של האופניים האלה עם סט אחד מהשניים של הגלגלים ומאוזנת עם הסט השני. על ההילוכים והמעצורים – שעטנז SLX ו XT מוכח ועובד.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

כמובן שיש פה צירי ה Boost מלפנים ומאחור, ונתקלנו בהם בהפתעה: לא היו לצירים ידיות שחרור, וצריך אלן כדי להוציא גלגל. אחד החברה במערכת ממש התלהב מהעדר הידית הזו מאחור, שנוטה להתפס בשיחים, אבל מלפנים אין לכך הצדקה כנראה. בכל מקרה – עם האופניים האלה חייבים אלן בסביבה למקרה של תקר שלא נסתם עם תולעת.

image05

Giant XtC דו גלגליים – שלדה יפהיפיה ונגיעות אבזור מיוחדות

אמבטיות חול עם ה 27.5+? לא מרגש אותי…

חישוקי הפלוס פה הגיעו עם קוטר רחב מאוד של 40 מ”מ, ועליהם הולבשו צמיגי  Schwalbe Nobby Nic ברוחב 3.0. רכיבות ראשונות הדגימו איפה היתרון העיקרי של הפורמט הזה: באמבטיות חול או איזורי דרדרת שוקענית. למי שרוכב בעיקר בסביבה חולית מאוד ושטוחה יחסית עם מעט גובה מצטבר, יתכן וזו בחירה הגיונית. זו יכולה להיות גם בחירה טובה לרוכבים שאינם מתקדמים ברמה הטכנית, וה Giant XtC פשוט עצבניים להם מדי בפורמט הגלגלים הדקים – והם צריכים מערכת יציבה יותר כיוונית.

image03

גלגלי ה 27.5 פלוס דווקא עוזרים לשמור על קו ויציבות בירידות תלולות במיוחד. גם הדרופר לא מזיק…

כשרכבתי הקפה עצבנית ומהירה בסינגל גברעם הדרומי והיפה, נהנתי מהרוחב הזה מדי פעם, בנקודות החוליות אבל אם להודות על האמת, בכל מקום אחר – המאסה הגדולה של הגלגלים והצמיגים גרמה לאופניים להרגיש איטיים בהרבה מגרסת ה-29 הקלילה. הסיבובים, ההטיות – הכל קיבל כמה דרגות נוספות של יציבות. צריך לעבוד קשה יותר כדי להביא את זה לצבור מהירות, צריך ממש להתאמץ כדי להקפיץ גלגל ולהתמודד עם אלמנטים – ממש הפוך מהחוויה עם גלגלי ה-29 הקלילים והמצוינים של DT Swiss.

לרוכב מתחיל שמחפש יציבות זה יכול לסייע ולהרגיע את העצבנות הטבעית של השלדה הזו בצורה משמעותית. הוא ירגיש טוב יותר במקומות תלולים ובגינות סלעים. לרוכב טכני שנראה שהאופניים האלה תוכננו ממש עבורו – היציבות הזו מנטרלת את תכונות השלדה שהוא מחפש. אולי יש סיבה טובה לכך שיש שינוי מסוים גם בעולם – מגמה של ירידה מצמיגי ה- 3.0 גם ב 650B לכיוון ה 2.8, ואפילו 2.6. כאמור רוכבים מתחילים יותר או כאלה שרוצים כלי יציב ורגוע כנראה ייהנו מהגלגל העבה. 

image02

גלגלי ה 27.5+ לא מקלים על הקפצת גלגל, לעומת זאת עם ה 29 הפרונט רק רוצה להתרומם

אחרי שבועיים בערך החלפנו לגלגלים מעולים של DT Swiss – הדגם המוצלח, קליל ובעל חישוקים אסימטריים שלהם: XR1501, עליהם הולבשו צמד מקסיס Ardent אוחזים הייטב. והאופניים קיבלו חיים! לפתע ה Giant Xtc הרגישו כמו דבר אחר לגמרי. כל חדוות הכיף הזו שקראתם עליה למעלה בכתבה הופיע אצלם ובענק. הדבר הראשון שהורגש ב Giant עם הגלגלים המצוינים האלה הוא החיות והזריזות בהיגוי. לפתע הם הפכו למכונת אג’יליטי שרוצה לשחק בלי הפסקה! ההשכבות בסיבובים מהירות כברק, ההטיות תחת אינרציה לא מתנגדות לך, ושינויי הכיוון הם תוצר של מהירות ויכולת הרוכב ולא של מגבלות האופניים. האצה והאטה הופכות מהירות פי כמה – כניסה לסיבובים, יציאה מהם – הכל חד ומרגיש מדויק וכייפי, כמעט עצבני מדי. אחת האנומליות המשמעותיות ביותר שאני מגלה בנסיונותי עם ה 27.5 פלוס היא שהאחיזה שלהם בהשכבות לא יותר טובה משל 29 מוצלחים, אולי אפילו פחות טובה.

הסטם הקצרצר על הריץ’ הקצרצר היה כבר גבולי מבחינתי, ואפשר להאריך אותו במעט כדי להרגיע את הסייח הבועט הזה. בועט אבל כייפי במיוחד!

image08סיכום אמיתי מהלב

תראו, הטרנדים האלה… התעשייה העולמית מנסה, מחפשת, וגם לא תמיד יש מסקנות ברורות. גם אני התחלתי בהתבטאויות זהירות על פורמט הפלוס – אני לא אוהב לאמר דברים לפני שאני בודק אותם בעצמי במספיק מצבים וזמן. במבחן הראשון שלי עם גלגלים שמנמנים אמר לי יוג’ין הצלם ששפת הגוף שלי פחות טובה. אחרי כחודשיים מצטברים על שלושה זוגות אופניים, רכיבה של מאות קילומטרים בתנאים מגוונים, וההשוואה הזו עם שני גלגלים על אותו זוג אופניים, אני כבר מרגיש נוח יותר לאמר את הדברים – המקום בו באמת חשתי שהפלוס מקדם משהו הוא על חול ובאופניים חשמליים – על כך בכתבה עתידית. יש לגלגלי הפלוס גם סוג של התאמה לרוכבים מתחילים שמחפשים יציבות ובטחון. הם הופכים את האופניים לחיה שונה לגמרי מזו שהתגלתה עם גלגלי ה-29, אבל בכל מקום שבו האופניים התקדמו בכוח הפידול והמאמץ שלי, ההפסד גדול מהרווח, לפחות לטעמי.

מי שלא עשה Play למעלה מוזמן לראות את הוידאו פה:

אז אחרי ששחררנו את זה מהמערכת, נחזור רגע לדבר על ה Giant XtC האלה – בגרסת ה 29 הקלילה שלהם (גם הציון מתייחס לגרסה זו בלבד): מדובר בכלי מצוין ומהנה במיוחד! חובבי הזנב הקשיח שמים את הגלגל הנכון על השלדה המקסימה והייחודית הזו, והחוויה הופכת להיות של כיף בלתי נגמר בשעשועי סינגל, זריזות ושמחה. לאלה שרוצים הארדטייל קל יחסית אבל לרכיבה טכנית עם מזלג 120 מקדימה, ולאלה שרוצים להשתפר ברכיבה טכנית, ללמוד מניואל, להצליח סוף סוף לתזמן את הנפות הגלגל כמו שצריך לפני אלמנטים  – אלה האופניים בשבילכם. הריץ’ הקצר, הזווית המתונה וה 120מ”מ מלפנים, הדרופר, הסטם הקצרצר… כל אלה מייצרים אופני שמחה מגיבים ומהנים במיוחד, במיוחד עם הגלגל הנכון.

מאת: גיא חלמיש
צילום: יואב (septAA) לביא, עופר עברי, יוג’ין לויט, גיא חלמיש

מנוי למגזין BIKEPANEL: מחכה לכם פה