מיד עם קבלת ההחלטה להתנסות שוב בטריאתלון נחתו עלי שלוש תובנות: אין לי אופני נג”ש, חסרה לי קסדה אווירודינמית, וחסרה לי חליפת טריאתלון. לכל אחד מהפריטים האלה, השפעה די משמעותית על הזמנים שאפשר לחסוך בתחרות כזו, והשפעה אדירה על הלוק המקצועני.

רגע, השפעה אדירה על המראה? אין התלבטות, חייבים להתארגן!

מאת: גיא חלמיש
צילום: אורי ניצן וגיא חלמיש

——————————
מנוי חינם ל BIKEPANEL פה: https://goo.gl/4tGh4F
מנוי חינם למגזין הריצה RUNPANEL – חינם פה: https://goo.gl/Auzkl9
——————————

image4

קסדת ה Zero RH+ מדגם Z alpha

דברי היצרן על הקסדה, שמחירה 895 ש”ח: “זו אבולוציה של תכנון קודם עם חתימה צרה יותר ותמיכה חזקה יותר מעל לעורף לאחיזה ויציבות. שיפורים נוספים הוכנסו למערכת ההידוק שכעת מתאימה עצמה בהנעה מעלה מטה של הציר האנכי, והחוגה. מחזירי אור משפרים בטיחות, ורמה גבוהה של יציקה וחומרים מספקים משקל קל וחוזק מבני במקרה פגיעה, ועמידות גבוהה גם לבלאי הזמן והשימוש. לקסדה יש מכסה קטן בר הסרה שמשפר אווירודינמיות ומפחית הרטבה בגשם וקור. הריפוד בר הסרה ושטיפה אף הוא ועשוי חומרים שמנדפים זיעה במהירות.”

  • מוצר: Zero RH+ מדגם Z alpha
  • מחיר: 895 ש”ח
  • משקל: 272 גרם
  • משווק: Pro Passion (אצל לימור כבירי – מתחם ת. הדלק קיבוץ עינת)

image8

האם צריך קסדה אווירודינמית? עניין של גישה ועונה

אין שום ספק שאווירודינמיות חשובה. לרוכבים מהירים, המבלים הרבה קרוב ל-40 קמ”ש היא חשובה יותר, ונתקלתי בטענות שהחשיבות רבה כבר ממהירויות נמוכות יותר. השאלה הנשאלת ביחס לקסדות אווירודינמיות אינה האם טוב שהן אווירודינמיות, כי ברור שכן, אלא האם שווה לשלם את מחיר הטריידאוף – החסרונות שנובעים מהעיצוב הזה: קנס המשקל והאוורור. מאחר ובד”כ יש פשרה מסוימת בשני המשתנים האלה, ההחלטה קשורה לאופי הרכיבה שלכם, מתי לאורך השנה תשתמשו בקסדה (חורף \ קיץ), והעדפות אישיות.

מזווית אישית, אני שם דגש גדול על משקל ואוורור לעומת אווירודינמיות. נידוף החום מהראש משפיע על הביצועים והתחושה ברכיבה ארוכה. כשהקסדה מוליכה אוויר טוב יותר הוא מסייע לקירור הראש ובקיץ זה הופך חשוב יותר.

גם המשקל חשוב לי: פערים שעולים על 30-40 גרם, אני מתחיל להרגיש. יש הבדל מורגש בין קסדה של 270 גרם לקסדה של 220. יש פחות עומס על הצוואר ותחושה קלילה בהרבה עם קסדות של 200-220. מתוך כך יוצא – שאם קסדה שוקלת פחות מ 250 גרם, היא מאווררת יחסית, וגם אווירודינמית – מה טוב. אם מעל – הרי שרוב הקסדות “הרגילות” בשוק כבר ישקלו כנראה פחות ממנה, רבות יהיו מאווררות ממנה, והטריידאופים מתחילים להגדיל את ההתלבטות.

איפה נכנסת החוויה האישית והסגנון? אם אתם טריאתלטים – ברור שקסדה אווירודינמית מתבקשת. גם אין דראפטינג – זה עניין של כבוד עצמי אפנתי והתאמה ללוק הכללי. אם אתם רוכבי כביש זה פחות קריטי, אלא אם כן הסיכוי ששברירי אווירודינמיות בבריחה שלכם באליפות ישראל הם שיתנו את ההבדל בין חולצת האלוף לסגנות.image10

חזרה לזד אלפא – עיצוב וסקסאפיל זה עניין של קונטקסט

אז כאמור, הכל עניין של הקשר: היו אצלי שלוש קסדות אווירודינמיות במבחן עד היום (לצד זו גם ה Bolle וה-Rudy Project), וראיתי את כל העיצובים שיש בשוק. על אופני כביש אני לא עף על אף אחת מהם, כולל על זו – רוב הקסדות האווירודינמיות עדיין נראות לי פחות טוב מקסדות כביש רגילות. אבל בטריאתלון הכל משתנה – פה אני רוצה דווקא את המראה והפונקציונאליות האווירודינמית וכמה שיותר מהם. לכן במסגרת תחרות טריאתלון, דווקא הניסיון לייצר מראה מגוון יותר הוא חסרון – ושם חלק, רצוי משולב עם משקפי שמש בעלי משטח גדול ואוטם, וקיצוני יותר – כמו אופני הנג”ש שרוכבים עליהם, זה יפה יותר.image9

יחסית לקסדות אווירודינמיות אחרות היא נראית טוב – במיוחד במבט צד יש לה פרופורציות יפות, זורמות ו”נכונות”. פרופורציה זה עניין של הרמוניה, ופה יש קסדה עם לוק יחסית מסורתי מהצד – אין לה את המוזרות המאפיינת קסדות אחרות, והמבנה שלה מוארך בצורה נורמלית ולא מעוגל כמו איזה כדור שעשו מקום לפדחת בחלקו התחתון (צורה המאפיינת חלק מהקסדות האווירודינמיות).

בהתאם לז’אנר משטחי הכיסוי החיצוני גדולים יחסית (מה שאומר פתחי אוורור קטנים ומעטים יחסית) ומלפנים יש אזור אוורור עם כיסוי אוטם שנדבר עליו בפרק האוורור.image3

מעניין שהחלק היורד מאחורי האזניים יחסית פונה כלפי מטה לכיוון העורף בדומה לקסדות פחות אווירודינמיות – ובמיוחד בסתירה לטענה (של מתכנני קסדות אווירודינמיות אחרות) שזרימת האוויר לצד האוזנים לאורך הקסדה צריכה לעבור החלקה ויישור. בשורה התחתונה: הזד-אלפא היא קסדה מהסוג שמנסה לפגוע בכל העולמות – כלומר שייך לז’אנר שמכוון לרכיבת כביש אווירודינמית, לעומת הרודי שהיא קיצונית יותר בלוק, והבולה שסובלת מאפקט הכדור, ה RH+ הזו הולכת על בטוח והיא קנייה הרבה יותר בטוחה ושמרנית מבחינה עיצובית משתיהן. היא מתיישבת לא רע גם ברכיבת כביש רגילה וגם על אופני נג”ש ובכך היתרון הגדול שלה.

image7

הזווית היפה של הקסדה: איזון והרמוניה מצוינים במבט צד!

נוחות, ריפוד, מערכת סגירה

הקסדה התיישבה והתאימה לי בול. היא הרגישה קלה ונעימה מהרגע הראשון – כמובן שזה תלוי ראש ספציפי ומבנה, אבל אני יכול להעיד שזה לא תמיד המקרה אצלי בקסדות. דווקא הרודי הרגישה לי מעט לחוצה, והבולה היתה מרופדת ונעימה כמו קובע פרווה נעים ומפנק (אולם שילמה מחיר בחימום ומשקל). הקסדה שפה במבחן הרגישה בול מהתחלה, בלי התלבטויות, מחאות או דרישות מקדימות לפני מו”מ.

מערכת החיזוק האחורית טובה מאוד והתוספת שהדגישו בחומרים השיווקיים של היצרן – של התאמת גובה אוחז העורף האחורי ראויה לחזרה: המנגנון הזה נוח ואיכותי ויש קליקים ברורים שם, מה שמקל לקבע ולייצב את האוחז הזה בגובה הנכון לכם. אגב, רוכבים רבים לא מכוונים את זה, וזה משפיע על התרוממות החלק הקדמי, מראה גרוע והפחתה של האווירודינמיות. שימו לב שהקסדה יושבת עליכם כמו שצריך – אפשר באמצעות תמונות שלכם מהצד.

הריפודים – די מינימליסטיים, אולם כשהמבנה מתאים לראש, לא חייבים למסך אותו מהקסדה יותר ממה שחייבים.

image1

אוורור – ומכסה המנוע

אוורור הוא אחד מנקודות החולשה העיקריות של רוב הקסדות האווירודינמיות. בהגדרה – אם פותחים הרבה פתחים בקסדה, מיצרים מערבולות אוויר והתנגדות, בעוד שאם מצליחים להסיט בצורה חלקה את האוויר מהחזית לאורך משטחים חלקים סביב לקסדה ולשחרר אותו עם מינימום מערבולות אוויר לאחור, הרי שמייצרים קסדה אווירודינמית יותר. הטענה של RHzero+ בסרט שלהם היא “never has a vented helmet been so fast” – כלומר הם הולכים על כיוון של ניסיון בכל זאת לשמר אוורור מוצלח בז’אנר האווירודינמי.

image5

(כן, האירובאר גבוה מדי. באופני מבחן לא מנסרים את הסטירר… אבל הורדנו אחרי זה את הכריות)

ב Zero RH+ הזו יש שיטה של תוספת “מכסה מנוע” אווירודינמי שאפשר להסירו ולגלות עוד פתחי אוורור. המכסה הוא בעל שלושה מצבים: אטום, מוסט מעט לאחור כדי לפתוח פתח זעיר, ומוסר לגמרי. זו פרקטיקה הגיונית ומוצלחת שמסייעת ליהנות מכל העולמות (ונתקלתי בה גם בשתי הקסדות האווירודינמיות הקודמות שבחנתי). במהירויות הגבוהות ובמרחקים הקצרים יותר, כדאי להוסיף את האטימה ולהפסיד את האוורור.

במאי – יוני, עת ביצעתי את רוב המבחן הזה ביצעתי בעיקר רכיבות קצרות יחסית שמתאימות לטריאתלון אולימפי, ורכיבה בטמפרטורות של עד 26 מעלות – בתנאים האלה אין שום בעיה עם האוורור גם במצב האטום. יחד עם זאת ברכיבת כביש ארוכה של כ 100 ק”מ בדרום, הסרתי את הכיסוי הקדמי, ובכלל, גם איתו – האוורור היה סביר אך לא מצוין. כשהמעלות עלו התחלתי להרגיש את הקסדה והחום בפדחת וייחלתי לקסדה שעיקר העניין שלה הוא שיפורי משקל ואוורור. אי אפשר להנות מכל העולמות – וזה לא משהו שמאפיין את הקסדה הזו דווקא אלא את הקטגוריה האווירודינמית כולה.image2

משקל – 272 גר’ \ 257 גר’

המשקל חשוב. למשל בקסדת הבולה שבחנתי הוא היה נקודת חולשה מורגשת ומפריעה (לצד האוורור). קסדה ששוקלת במשקל קרוב יותר ל-300 מאשר ל 200 היא בצד החלש של הסקאלה בהיבט הזה, ורוב הקסדות האווירודינמיות סובלות מכך. הזד אלפא הזו שוקלת 272 גרם עם מכסה המנוע ו 257 גרם בלעדיו.

לשם השוואה: הרודי שקלה 270 גרם גם כן, והבולה 280 גרם (שתיהן אווירודינמיות). מבט אל קסדות איירו אחרות מקבילות מגלה בד”כ משקלים דומים. גם פה הקונטקסט והגישה האישית שלכם קובעים – אני, לרכיבה על אופני נג”ש לא אתפשר באווירודינמיות של הקסדה, אולם לרכיבת כביש תמיד אחפש יותר קלילות ויותר אוורור. אגב – באתר Zero RH+ מצוין משקל אחר לגמרי: 365 גרם, ואני מעריך שהסיבה לכך היא שזו גרסת ה MIPS – אותו פטנט להפרדת תנועת הראש מתנועת הקסדה במקרה נפילה, שלא נבחן פה. image6

סיכום – קסדה אווירודינמית של Zero RH+

מדובר בקסדה טובה מאוד, אווירודינמית אולם לא קיצונית מדי, שיכולה לשמש קסדת All Around גם לרכיבת כביש וגם לטריאתלון. האוורור שלה הוא טוב יחסית לז’אנר האווירודינמי אבל היא בכל זאת פחות מאווררת מקסדות ייעודיות למטפסים וחום. המשקל (272 גר’ עם המכסה) הגיוני ביחס לז’אנר, והמחיר, כ-900 ש”ח אינו זול (אולם גם הוא לא הכי יקר שנתקלתי בו).
בקיצור – מוצר שעובד, ועובד טוב מאוד. קנייה בטוחה ומוצלחת. בהחלט אעדיף אותה לטריאתלונים, ואף בגרסה האטומה שלה עם מכסה המנוע!

מאת: גיא חלמיש
צילום: אורי ניצן וגיא חלמיש

מנוי חינם למגזין האופניים הטוב בישראל – פה: https://goo.gl/4tGh4F