מאת גיא חלמיש. שישי, 05 יוני 2009.

IMG_1209.JPG.scaled980

כביש חדש: תענוג גדול!

זה מופע די נדיר במחוזותינו שעוד כביש ראוי לרכיבה ודליל במכוניות נפתח ומאפשר יצירת חיבורים ומסלולים חדשים. טוב, למעשה הוא עוד לא נפתח רשמית, אבל זה יקרה בקרוב. הכביש הזה חשוב לרוכבי הכביש היות והוא מהווה ציר שמקשר את אזורי הרכיבה הקלאסיים באזור בית-גוברין לדרום, בציר מזרחי חדש הצמוד לגדר ההפרדה והרי יהודה. לפני שמגיעים לכביש החדש, רוכבים בין לכיש לאמציה ושקף באחד מהכבישים היפים והנידחים ביותר לרכיבה שיש בארץ. בתוך גבעות עגלגלות וכרמים. פעם היינו מסתפקים בהגעה לשקף, אבל מעתה עולם חדש של אפשרויות רכיבה לדרום נפתח בפנינו.

IMG_1168.JPG.scaled980 

את הרכיבה ארגן טל קציר: בן 39, איש תוכנה, רוכב 3.5 שנים בלבד, ולמרות זאת מאחוריו כמות מרשימה של רכיבות אולטרא-אנדיוראנס של מאות רבות של ק”מ – וכל זאת על אופני עיר מתקפלים! טל הוא אחד הרוכבים המעניינים והמיוחדים בקהילת רוכבי הכביש. על קורותיו וחוויותיו מהרכיבות ניתן לקרוא בבלוג שלו: “רוכב למרחק” . אחד ממקורות הייחוד שלו הם אופני ה-Brompton  המתקפלים שלו, שהם אופני Cult באנגליה, אבל בודאי לא תוכננו במקור לרכיבות אולטרא-אינדוראנס… האופניים האלה אמורים היו להיות אופני עיר למרחקים קצרים מהרכבת למשרד. יש להם גלגלים קטנים שלא עוזרים לשמר מהירות או יציבות, בולם אלסטומר אחורי שגורם לנדנוד קל ואובדן יעילות, והם בודאי כבדים יותר מכל מכונות הקארבון החדישות שבסביבה. ולמרות כל אלה טל עושה עליהם רכיבות כביש תובעניות, ארוכות, כולל עליות ביכולת וקצב מרשימים מאוד, מה ששוב מזכיר לנו: הרוכב חשוב בהרבה מהציוד. (בסוף כתבה זו מובא ראיון קצר עם טל).

IMG_1182.JPG.scaled980

 

המסלול בתמצית:

המסלול הבסיסי הוא קל יחסית. ללא עליות דרמטיות ונמשך כ- 85 ק”מ. מתחילים בתחנת הדלק של בית-גוברין (למי שמגיע מכביש 6 מומלץ לרדת במחלף קריית גת). משם יוצאים דרומה ואז מזרחה לכיוון לכיש, אמציה ושקף. באמציה מתחיל הכביש החדש שייקח אתכם בטוואי ישר חותך גבעות ונוף עד שיתחבר בצומת T עם הכביש המוביל לערד. בדיוק בנקודה הזו תחכה לכם אלונית לקפה ומים. משם תוכלו לחזור חזרה באותו מסלול.

IMG_1180.JPG.scaled980

 

המסלול – פנייה אחרי פנייה: 

 

1. חנייה בתחנת הדלק של בית-גוברין.

2. מתחילים ברכיבה דרומה על כביש 35 כ- 6 ק”מ עד הפניה שמאלה ללכיש ואמציה.

3. פונים שמאלה לכביש 3415 לאחד מקטעי הרכיבה היפים באזור! הקטע הזה אורכו כ- 11 ק”מ והוא מסתיים בכיכר חדשה המסמלת את תחילת כביש 358 החדש.

חובבי כבישים קטנים ונידחים מוזמנים להאריך את הדרך ב- 10 ק”מ ע”י כניסה ימינה לכביש של מערות חזן – קטע מקסים ואינטימי של רכיבה בטבע. תגיעו עד לסוף הקטע הסלול ותחזרו חזרה לכיכר.

4. כאמור לפני אמציה פנייה שמאלה בכיכר החדשה תכניס אתכם לכביש החדש: 358 לכיוון שמריה. הכביש הזה בנוי בסטנדרטים של הכבישים החדשים היום: חוצה גבעות בסלילה ישירה, מעודד נסיעת רכבים מהירה, ומעורר געגועים לכבישים הקטנים בני 4 הספרות שהיו עושים פעם…

עוד אופציות לכניסות קטנות ומעניינות בצדדים: לטפס לסנסנה ואו לכיוון יער להב קרוב לסיום הקטע.

5. תסיימו בתחנת דור שבסוף הקטע: ממש לפני צומת ה-T במפגש עם כביש 31 – הכביש לערד.

IMG_1199.JPG.scaled980

 

יש ואריאציות נוספות למתקדמים שניתן לשלב בהן את הכביש במרחקים הולכים וגדלים: 

1. להוסיף את ההקפה של בית גוברין בתחילת או בסוף הרכיבה, לכדי 110 ק”מ של רולינג הילס משובח. (להלן פרטי המסלול, וניתן גם להוריד קובץ עבור Google Earth באתר המצורף.

2. לסגור לופ מערבי שמכסה הרבה מהנגב הצפוני: מהאלונית בסוף 358 ולרכב לכיוון בית קמה ורוחמה, להתחבר לכביש 352 וחזרה לבית גוברין דרך בית ניר או קריית גת. גם זה סיבוב ארוך של מעל 120 ק”מ.

3. להמשיך דרומה לכיוון הר עמשא דרך כביש 316 (אמנם חבורת ילדים בדואים קיבלו אותנו שם עם אבנים פעם, אבל הנוף והנידחות שווים את זה) או לכיוון ערד ומצדה…  זה כבר יביא אתכם לכיוון ה- 160-200 ק”מ הלוך חזור.

IMG_1215.JPG.scaled980

 

סיכום

כביש חדש הוא סיבה למסיבה. במיוחד ציר כזה שפותח אפשרויות חדשות ברכיבה מהמרכז לדרום, עם סבירות גבוהה שיישאר בטוח יחסית מבחינת נפח התנועה ועומק השוליים. עוד נקודה חשובה היא בכך שמדובר בסביבה של גבעות נמוכות יחסית שמאפשרות רכיבת נפח רגועה וטובה גם לרוכבים מתחילים. הנוף: נוף בראשית דרומי דליל כולל בונוס של הצצה שלא הייתה לנו עד היום לשיפולי הר חברון המערבי.

המרחק מכביש 6 לבית גוברין קצר מאוד. גיליתי ברכיבה הזו שהאופציה של להמשיך עוד 15 דקות דרומה כדאית מאוד ומאפשרת גיוון גדול של הרכיבה – גם אם מתכננים להגיע לעליות הקלאסיות לירושלים ולבר בהר – נסו לעשות זאת לפעמים מדרום!

IMG_1253.JPG.scaled980

ציון המסלול: **** (ארבעה כוכבים – מסלול טוב מאוד).

אזור: בית גוברין.

נפח התנועה: בינוני.

מרחק: כ- 85 קילומטרים (מבית גוברין עד כביש 31. כ- 110 בהוספת ההקפה של בית גוברין)

גובה מצטבר: כ- 690 מטרים.

אופי המסלול וקושי פיזי: רולינג הילס, קל (עד 1000 מטרים מצטברים, ללא ההקפה של בית גוברין).

זמן לרכיבה: 3-4 שעות.

מילוי מים וקפה: תחנת דלק אלונית במפגש כביש 358 עם כביש 31.

עונה מומלצת: כל השנה.

חניה, נקודת התחלה וסיום: תחנת הדלק של בית-גוברין

 

 

 

ראיון עם טל רוכב למרחק

גיאחה: טל, מדהים לשמוע שאתה רוכב רק 3.5 שנים! מה הכניס אותך לענף?

טל: “הייתי בין עבודות, והחזרתי את רכב הליסינג… חשבתי על אופניים ורציתי משהו איכותי: שיהיו מתקפלים כדי להתאים לדירה קטנה בעיר, ושיהיה אפשר לקחת אותם לרכבת. אמרתי לעצמי שאקנה זוג אחד שיעשה הכל במקום זוג לעיר, לספורט וכו’. בחרתי באופני ברומפטון בעיקר בגלל שיש להם קהילה גדולה, פיתוח אבולוציוני (לא מחליפים דגמים כל שנה) ותמיד מקפידים שפיתוחים חדשים יתאימו לאופניים משנים קודמות (Backwards Compatible). קסם לי המסר הזה של החברה.”

גיאחה: איך נכנסת לתחום הרכיבות הארוכות במיוחד?

טל: “נתקלתי בנושא מקריאה ברשת ובפרסומים של יורם גלבוע ואמיר אביצור. אני בא מריצות ארוכות והייקינג, וזה  התאים לי. כך התחלתי להצטרף לרכיבות הארוכות הנקראות ברווט (Brevet). ברווט היא מילה בצרפתית שמשמעותה “תעודה”. רכיבות הברווט הן תנאי להשתתפות באירועי אולטרא-אינדוראנס ארוכים במיוחד שנקראים PBP. כדי להשתתף ה- PBP חייבים לעמוד בסדרת ברווטים של 200, 300, 400, ו- 600 ק”מ.”

גיאחה: כיצד החלה המסורת של רכיבת ה- 200 החודשית?

טל: “ב- 2007 יצאתי כחלק מקבוצה של 7 ישראלים לאירוע ה- PBP הראשון שלנו. מתוך ה- 7 הצליחו לסיים רק שניים את המרחק המלא של 1200 הק”מ (הערת המערכת: למי שלא ניחש – טל הוא אחד מהשניים האלה…). שם למדנו איך אנשים עושים את זה במדינות אחרות, והבנו שההכנות שלנו לא היו טובות. הבנו שצריך להרגיל את האנשים לעשות רכיבות של 200 ככה החלה המסורת של רכיבת ה- 200 החודשיות שכל מי שמעוניין יכול להצטרף אליהן. ההזמנה מפורסמת בפורום כביש ובקומונה של יורם גילבוע בתפוז.”

גיאחה: איך הייתה חווית ה- PBP שלך?

טל: אומרים על זה שזה כמו חווית לידה, רק של גבר: אתה עובר את כל מצבי הרוח והצבירה. רכבת של עליות, ירידות וסיבובים של רגשות. כדי שתבינו את משמעות הרכיבה הזו: ל -PBP זמן גג לסיום של 90 שעות שזה שקול למטולה-אילת-מטולה בשלושה ימים. אגב, זמן הגג לרכיבה של 200 ק”מ ב- Brevet הוא 13.5 שעות שאפשר לחלק בהן את הזמן בין רכיבה למנוחה בצורה חופשית.

גיאחה: מה הייתה הרכיבה הכי ארוכה שלך? והאם אתה מתכנן לעבור לאופניים ייעודיים?

טל: “זה היה ב- PBP של 1600 ק”מ באיטליה, עם 22,000 טיפוס במגבלה של 130 שעות (אני סיימתי ב- 126!). אני הרוכב היחיד בעולם שעושה את זה עם Brompton, אבל יש הרבה שמגיעים עם כלים לא פחות מוזרים: היה אחד שעשה את זה על קורקינט ב- 2003!”

“לגבי אופניים: לא יודע, בינתיים אני איתם – כנראה גם בשנה הבאה. הן שוקלות 14.5 קילו…”

IMG_1216.JPG.scaled980