CTC משיקה ראשונה בעולם, בישראל, את ה Domane החדשים – אופני כביש עם שיכוך כפול!

מדובר באופניים שהם לא פחות ממהפכניים: טרק לקחה את פטנט ה IsoSpeed שלה כמה צעדים קדימה, ו 4 שנים מההשקה של ה Domane היא מחדשת אותו בצורה דרמטית: עם שיכוך אחורי חדש לגמרי בעל יכולת כיונון של רמת השיכוך ו… שיכוך קדמי.

איך האופניים? כנסו לכתבת המבחן בקישור זה!

באירוע פרטי וסודי לעובדים ואורחים מעטים, הוצגו בפנינו ה Domane החדשים מסדרת SLR – אופני הקלאסיקות הבלגיות של טרק – או אם תרצו, אופני אבני ה Cobbles והאנדיוראנס (למה סודי? מייד נסביר). אלה האופניים שתוכננו על מנת שקנצ’לרה וקבוצת Trek המקצוענית ינצחו בקלאסיקות של האביב כמו הפריז-רוביי.

הפיתוח והבדיקות של הדגם החדש החלו ביער הארנברג שהוא חלק ממסלול הפריז רוביי, ולאחר שסיימו שם, העתיקו טרק את הקובלס ויצרו מסלול בן 100 מטרים שהוא חיקוי של מקטע Cobles כזה במיוחד עבור בדיקות והמשך פיתוח בחברה בארה”ב.

מימין למעלה: אריה פרזנטי CTC, כריס וולק, מנהל המכירות האזורי של טרק, אמיר פרזנטי CTC, הקהל והדומנה

מימין למעלה: אריה פרזנטי CTC, כריס וולק, מנהל המכירות האזורי של טרק, אמיר פרזנטי CTC, הקהל והדומנה

השקה בינ”ל מתחילה בישראל!

בפעם הראשונה אי פעם כנראה יש אירוע כזה בישראל לפני שיש אותו בעולם. נכון- אנחנו באמברגו פרסום לשבועיים עד הרגע הזה בו אתם קוראים את הידיעה הזו (ולכן הסודיות – זה נוהג מקובל בעולם שבו חברות חושפות את המוצר לפני ההשקה הרשמית כדי שביום ההשקה הכתבות יהיו מוכנות לפרסום סימולטנית בכל המדיה), אבל גם זה משמח ועדיף על פני קריאה של זה באתרים בשפות אחרות…

אמיר פרזנטי מ CTC מציג את ה Trek Domane החדשים

אמיר פרזנטי מ CTC מציג את ה Trek Domane החדשים

מחר בחנויות!

התקדים הזה לא רק משמח מאוד, אלא יש לו גם משמעות אמיתית ולא רק תדמיתית: מרגע ההכרזה העולמית שמתחילה פה בישראל, האופניים מחכים לכם ומוכנים להפצה. לא צריך לקרוא על הדברים ולחכות חצי שנה שיגיעו לארץ! זה מושק היום וזה מוכן בחנויות TREK ישראל. החברה התארגנה, הכינה, ויצרה השקה בינלאומית מתוזמנת מראש שסוף סוף לא מקפחת את הרוכבים הישראליים.
image005

מאחור: IsoSpeed בר כיוונון

פטנט ה IsoSpeed של Trek שמפריד בין מוט הכיסא לתומכות הכיסא והצינור העליון מאפשר תנועת שיכוך עדינה של כל מוט האוכף. הוא הושק לראשונה לפני 4 שנים עם ה Domane המהפכניות, ומהם הועבר לדגמים נוספים של Trek: אל המדון ואל דגמי זנב קשיח בשטח.

כיום הוא עודכן בצורה די מדהימה: טרק יצרו שסע לאורך צינור האוכף ובאמצעות התקן פנימי עם כפתור חיצוני, מאפשרים לרוכב לכוון את עצמת השיכוך שהוא צריך: אם הוא עומד לרכוב בכביש בלבד הוא יכול להקטין את רמת השיכוך ואם הוא יוצא ליער הארנברג, או מקטעי גראבל בישראל למשל, הוא יכול להגדיל את רמת השיכוך. מדהים. זה עובד על ידי הקטנה או הגדלה של המנוף, או חלק הצינור שמקבל אפשרות להתכופף. 

טווח התנועה של השיכוך אף הוא גדל ביחס לדגם היוצא, אולם השלדה לא הוסיפה משקל ביחס לדגם הקודם.
image007

המשמעות היא אדירה:

  1. התאמה לרוכבים בעלי משקל שונה – רוכב כבד יותר יכול להסתפק בפחות שיכוך ורוכב קל משקל צריך יותר שיכוך אחרת הוא לא מרגיש את ההשפעה שלו. כעת אפשר לכוון את השיכוך לפי משקל הרוכב.
  2. התאמה לתנאי הרכיבה – אם אתם יוצאים לרכיבת כביש בלבד, אפשר להפחית את השיכוך למינימום ואם אתם יוצאים לרכיבת קובלס, גראבל או כבישים משובשים תוכלו להגדיל את טווח השיכוך ורגישותו.

הנה גרף המתאר את רמות הקשיחות האנכית המושגות בכל אחד מחמשת מצבי הכיוונון או רמות השיכוך שניתן לקבוע ל IsoSpeed האחורי. אפשר לראות שכעת יש טווח שיכוך בן חמש רמות, ושרמת השיכוך המקסימלית עלתה משמעותית מהדגם היוצא לדגם החדש. מצד שני באמצעות הקשחה – ניתן גם ברמה 1 לייצר קשיחות רבה יותר מהדגם הקודם למסלולים חלקים יותר.
image009

שיכוך קדמי!

זה מצוין שיש שיכוך מאחור, אבל אתגר אדיר לרוכב במקטעים האלה הוא החזקת הכידון. מה לא עושים בשביל להצליח לשלוט בכידונים במירוצים האלה: מורידים לחצים מהצמיגים ובוחרים צמיגים עבים במיוחד, מוסיפים כמה שכבות של סרטי כידון, ועוד. ועדיין – אלה פתרונות מוגבלים מאוד, שלא מסייעים ברמה הנדרשת להחזיק את הגלגל צמוד לקרקע כמה שיותר מבלי לאבד שליטה ומהירות. לשם כך – צריך שיכוך קדמי, וזה מה שעשו ב Domane 2017!

ההפרדה בין תנועת המזלג והשלדה בפתרון של Trek מאפשרת 10% יותר שיכוך מאופני כביש רגילים ללא שיכוך קדמי מה שיוריד משמעותית את העוקץ של מהמורות קשות מלפנים.
image011

זו מהפכנות שממשיכה לחלק הקדמי של האופניים. Trek יצרו מנגנון IsoSpeed ייחודי בצינור הראש של האופניים – שמאפשר הפרדה בין תנועת המזלג לבין הסטירר, כלומר מייצר שיכוך לגלגל הקדמי תוך שהוא מופרד מתנועת האופניים בציר האנכי של השיכוך. זה מייצר איזון בין החלק הקדמי לאחורי באופניים בזמן ששני המנגנונים עובדים בצורה עצמאית בו זמנית זה לצד זה!

כמובן שהתנועה היא רק קדימה אחורה ולא אמורה להשפיע על הקשיחות הצדית – לא מאחור ולא מלפנים (את זה קנצ’לרה לא היה מאשר).

מזלג האיזוספיד מתוכנן בצורה קשתית יחסית כדי לשפר את הספיגה גם בנוסף לשיכוך הנוצר באמצעות ה IsoSpeed, אולם כדי לשמור על היגוי מהיר ונוח הדרופאאוטים (קולטי ציר הגלגל) נמצאים בצד הפונה לגלגל האחורי ומקצרים חזרה את בסיס הגלגלים.

רמת השיכוך מלפנים מוצגת בגרף הבא. ניתן לראות בבירור שאורך הסטם מאוד משפיע על רמת השיכוך – המדידה היא בין סטמים של 90 ועד 120. הטווח הוא 5%-10% של תגובתיות.
image013

פרטים נוספים: שלדות ובחירת אבזור מעניינת

בהשקה הוצגה סדרת ה SLR (העליונה). לא רק השלדה הותאמה למסלולים קשים במיוחד, טרק מציגה פה גם כידון  IsoCore Handlebar חדש ומשופר שיש בתוכו רכיב גומי בנקודות מסוימות משולבות בקרבון, מה שמפזר את אנרגית הרעד בצורה טובה יותר לפני שהיא מגיע לידי הרוכב. Trek מדדו את ההשפעה וטוענים ל 20% פחות ויברציות מכידוני קרבון אחרים.
image015

כמקובל בטרק, האופניים מגיעים בשתי תצורות גיאומטריה – ספורטיבית לרוב הרוכבים (עם צינור ראש מעט גבוה יותר ותנוחה מעט זקופה יותר) ומקצוענית – שמיועדת לתחרויות ה Cobbles.

גם האבזור מרתק. במיוחד בחירת הצמיגים שהולכת עליה Trek, אשר ממשיכה את קו הגדלת רוחב הצמיגים באופני כביש: בגרסת מעצורי החישוק יהיו צמיגי Bontrager R3 ברוחב 28 ובגרסת הדיסק יהיו צמיגי 32!
image017

Bontrager מאמינה בטיובלס גם בכביש – והגלגלים תואמי טיובלס. זה מתחיל להיות יתרון גדול יותר ויותר ככל שמתרחבים הצמיגים והאופניים נהיים יותר דו שימושיים – גם לדרכי עפר טובות או כבישי אספלט שבור, כפי שהייעוד של ה Domane מאפשר. צירי הגלגלים בדיסק: 12/142 מאחור ו15 מלפנים.
image019

כאמור ה Domane יגיעו עם שתי גרסאות מעצורים: דיסקים ומעצורי חישוק עם חיבור ישיר של המעצור עם שני ברגים לשלדה). מעניין לראות שמעצורי החישוק הם מתוצרת בונטרגר – ואמיר מ CTC מספר שהם קלים ממעצורי ה Dura Ace.

איפה הסוללה ל Di2? היא מוכנסת מתחת לאיזור הבקבוק בצינור התחתון, שם הכינה Trek תא קטן ונגיש בקלות שנקרא Control Center.

המחירים לדגמים הראשונים, המאובזרים יותר בהשקה: 23 עד 30 אלף ש”ח, והאופניים מוכנים לכם להזמנות ברשת Trek ישראל! דגמי sl יושקו ביוני. את רוב הטכנולוגיה ישמרו שם למעט שלדה פחות יקרה ולכן יהיו זולים יותר.
image021

הפרשנות של BIKEPANEL – מהפכת השיכוך הכפול באופני כביש

ההשקה של אופני כביש טהורים עם שיכוך כפול – כמנגנון ממש עם יכולת כיוונון, שיכנס לכל השלדות המשווקות כחלק מהאופניים היא לא פחות ממהפכה ויהיו לה השפעות מהותיות מעבר ל Domane – גם על תחומי הסייקלוקרוס והגראבל.  

כל ספורטאי הרגיש לפעמים את המצב הזה שבו הוא ב Zone שלו (לכתבה בנושא) – שהכושר, המוטיבציה, היכולת והריכוז המנטלי כולם מתנכסים לתחושת מסוגלות ומיקוד בתוך הרכיבה, והוא יכול לרכוב חזק, מהר ומדויק יותר מאי פעם. נדמה שבשנים האחרונות Trek נמצאת ב Zone שלה.

החברה האמריקאית הזו מייצרת חדשנות ומקוריות ברמה שלא נראתה בענף מגורם אחד כבר תקופה ארוכה. קצת דוגמאות – ה IsoSpeed בדור הראשון שלו היה ייחודי כבר אז. הטרק Madone החדשים והאווירודינמיים לא דומים לשום אופניים אווירודינמיים אחרים שם בחוץ, כולל האייזוספיד אבל עם עוד שורה של נגיעות מקוריות.

באופני הרים Trek החליטה ש 29 הוא הדבר, החלטה אסטרטגית משפיעה שהשתלמה לה בענק. היא הכח שהחל את מהפכת ה Boost – שינוי רוחב הציר האחורי ל 148מ”מ, שהקשיח את הגלגלים ומאפשר שיפור גיאומטריה והיגוי בשלדות ע”י קיצור תומכות השרשרת, ויש עוד…

מה שאנחנו רואים ב Trek בשנים האחרונות זה לא רק יצירתיות וחדשנות במוצרים, אלא גם אומץ ניהולי – לקחת קו חדשני, לא שמרני, משפיעני ומתקדם ללא פחד, וזה מצליח להם!

אופני כביש הוא תחום יציב יחסית מבחינת השינויים, ורוב השינויים בשנים האחרונות היו מאוד קטנים, הדרגתיים ובקושי מורגשים. השינוי העיקרי שהיה לאחרונה הוא מעצורי הדיסקים. שינויים אחרים – כמו טיובלס, שאותם אגב חברת האבזור של טרק – Bontrager גם אימצה וגלגלי הכביש שלה הם דו שימושיים לטיובלס ופנימיות, נכנסים לאט.

הכנסת שיכוך אחורי קיימת כבר אצל יצרנים אחרים, בד”כ על בסיס גמישות הקרבון ללא מנגנון שיכוך והיא חלק חשוב ממהפכת אופני האנדיוראנס או ה Cobbles. פינארלו השיקה את הדוגמא K8 עם שיכוך אחורי גם היא, וקנונדייל השיקה מוצר בקטגוריה אחרת – אופני גראבל בשם Slate עם גלגלי 650 ולפטי. לפי מה שזה נראה (חשוב לסייג – עדיין לא רכבנו עם האופניים האלה ונותר גם להרגיש ולא רק לראות), לפחות ברמת המראה והאלגנטיות – ה IsoSpeed מנצח את כל הפתרונות האלה והוא הראשון שבאמת משתלב בתוך השלדה ברמה כמעט בלתי נראית. אפשר לאמר שרמת השיכוך מלפנים היא לא דרמטית לפי הנתונים המסופקים (5%-10% תלוי באורך הסטם), אבל צריך לזכור שזה הדור הראשון בלבד ויתכן שהרמה הזו מורגשת הייטב ברכיבה. צריך לרכוב ולהרגיש.

אפשרות הכיוונון של האיזוספיד והגדלת טווח השיכוך שלו ישפיעו כנראה על כל הליין של Trek, ואנחנו מהמרים שבקרוב הם יכניסו את זה גם לסייקלו, וגם אולי ישיקו אופני גראבל עם מרווח צמיגים רחב יותר (40-42) שעם שיכוך קדמי אמיתי יכולים יהיו להיות הדבר החם הבא בסגמנט הזה. למעשה, רמת הוורסטיליות של דגם הדיסק של ה Domane האלה עצמם, עם צמיגי ה 32 טיובלס שלהם כבר מגדירה מחדש את הייעוד שלהם ומאפשרת גם רכיבת גראבל בתלות במסלולים. האם בקרוב לא יהיה צורך עוד באופני גראבל כלל? אופני הכביש אנדיוראנס\Cobbles שלכם יעשו גם את זה וגם את זה, עם שיכוך כפול, ויישאר רק להחליף צמיגים או גלגלים?

אהבתם את הכתבה? עשו מנוי לבייקפאנל ותקבלו פעם בשבוע עידכון על כתבות חדשות:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים