הדר איפה רוכבים-002

עזרא שהרבני ממשיך בחוויות רכיבה מעומק השטח. הפעם הוא קצת נשמע כמו גרסת אופני ההרים של יותם קאופמן (“הרוכב בשטחים”) כשהוא יוצא אל איזורי הספר הקרובים לרשות הפלסטינית – וואדי קלט. 

עמוק בתוך 2008 שיחת טלפון מאחד מאושיות הרכיבה בדרום טורד את מנוחתי:

“היי, אתה יודע שהשנה אני רוכב בעקבות מצביאים מהתנ”ך”

“כן”

“אז אני מתכנן לצאת בעקבות יהושוע בליל ירח מלא ולשחזר את מסעו מיריחו לגבעון למלחמתו עם חמשת מלכי האמורי.”

אם הוא לא היה רציני הייתי מזמן צוחק אבל כל מה שיצא לי מהפה זה

“דבר, אני איתך”

“אני מתכנן לצאת מצומת אלמוג או ורד יריחו, לטפס בתוואי ואדי קלט ולהגיע לאזור פארק קנדה בבוקר, יש לך השגות בעניין?”


נו טוב ועוד איך  שהיו לי השגות בעניין, המציאות הכואבת של 2008 לא הזכירה את הימים הבתוליים של יהושוע בן נון שהיה טרוד אך ורק באיך להפתיע את האמוריים ולא התעסק בכלל באיך לא להידרס במקטע הכביש מחיזמא, פסגת זאב וארבע ארבע שלוש. למרות מסך הרצינות שנתקלתי בו הצלחתי להמיר את העניין לרכיבת יום והצעתי שתי נקודות מילוט: עין קלט על הכביש למצפה יריחו ועין פוואר שנמצא על כביש אלון. סופו של אותו מסע היה כניסה אל תוך הלילה והליכה רגלית בחושך באמת המים הרעועה אל עין פוואר וחילוץ משם חזרה. במהלך אותה עונה הניסיונות לפצח את הנחל הביאו להסתבכות של טיול נוסף בנחל כתוצאה מהסתמכות על המסלול מסומן בנחל מעין פוואר לעין קלט.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

_

אז איך מפצחים את ואדי קלט ונשארים בחיים?

ככלל במדבר מומלץ להימנע משבילי הליכה מסומנים. האטרקציות שיש לשביל הולכי רגל (הליכה בתוך נחל בין הסלעים ועלייה לנקודות תצפית) אינן בהכרח מותאמות לרוכב אופניים ועל כן יש להסתמך על מה שנראה במפה כקווים מקווקווים שמעידים על מרעול שביל גמלים.

קווים אלו בד”כ נמצאים על שני שליש גובה, בד”כ בעלי שפוע מתון יותר, ההבדלים מזכירים מאד את ההבדלים בין סינגלי קק”ל לבין סינגלי האופנועים התופרים עליות וירידות ללא התחשבות בארבע ראשי של רוכבי האופניים.

זה המקום להבדיל בין המונחים סביל (שביל בעברית) לנאקב (נקב או חור בעברית), כדי ששביל יקרא נאקב חייב חלק ממנו “לנקב” את השטח בין שכבות סלע אנכיות בו נסלל שביל מוגן, כלומר-להתחתר בין שני קירות, לנצל קו שבר, סדק או נקיק. באופן טבעי לא יתאמצו לסלול שביל כזה במישור, כי תמיד יש נתיב נוח יותר, לכן הנאקבים הם תמיד במתלולים (כלומר חותכים קוי גובה) ותמיד במסלע קשה.

_

אז מה יש לנחל להציע לנו?

בנחל יש שלושה מעיינות עיקריים  עין פארה, עין פוואר ועין קלט, תחילתו של הנחל בשמורת עין פארה הנמצאת מתחת לישוב עלמון (ענתות) וההגעה לשמורה היא ממחסום חיזמה או מכביש 437 המתפצל מכביש 1, בשמורה מעיין נובע, מנזר, קיר טיפוס, שרידי משאבות, בריכת רחצה ופינת פיקניקים מוצלת.

בריכת התמר בעין פארה בצילום לכיוון מזרח


מכאן שני שבילים נעים מזרחה האחד מסומן כחול ומותאם להולכי רגל בלבד מוביל לחציית כביש אלון לאחר כארבעה קילומטר.

השביל השני סימונו אדום מטפס אל הגדה הצפונית ורץ בשני שליש גובה לצידי צינור מה שהקנה לו את השם סינגל הצינור. השביל מנפק נופים מדבריים אל מול נופי פרת וכפר אדומים וסופו של השביל בירידה רגלית אל מפגש הנחלים נחל פרת ונחל מכמש..

סינגל הצינור

 המעיין הבא עין פוואר או עין מבוע הוא המיוחד שבשלושה. בהגדרתו הינו מעיין פועם ואם מתמזל המזל ותגיעו אליו כשהוא ריק מומלץ לחכות למילוי המהיר. לצידו של המעיין שרידי קפלה מהמאה השישית שנחפרה בעבר על ידי הבריטים וכוסתה שוב. רצפת חדרי הקפלה הינה פסיפס עם צינורות חרס המחברים בין החדרים. כיום חזרו לחפור במקום כדי להפוך את המקום לשמורה מוסדרת של רשות הטבע והגנים. מהמעיין יוצאת אמה בגדה הדרומית, אמה זו נפרצת דרך קבע על ידי המטיילים ומספקת מספר מפלים בהמשך השביל.

 

 

עין פוואר מלא

מעין פוואר יוצא שביל הולכי רגל דרך הנחל לעין קלט, ההמלצה שלנו היא לעלות על הכביש אל מתחת הישוב אלון ומשם בשביל הגמלים שרץ לאורך האמה הנטושה ומוביל לעין קלט. שוב אני משתמש במונח שביל משום שהוא אינו עונה על אף אחד מהתנאים להיקרא נאקב – הוא גם מישורי (כלומר הולך לאורך קו גובה) וגם מסלע רך ולכן הוא לא “מנקב” את הדרך.


שביל הגמלים מתחת לישוב אלון

 

 

ניתן לבקר במעיין שנמצא כקילומטר מהשביל או להמשיך על הגדה הדרומית לצד הגשר ההרודיאני והמבנים של המשפחה הבדואית המתגוררת במקום.

בתמונה: עין קלט

 

במידה וירדתם אל המעיין אז עצה לנו לכם היא לחזור בגדה הצפונית מערבה כמה מאות מטרים אל רכיבה מעל מערת הקשת שבמקום.

בתמונה:מערת קשת שבגדה הצפונית

 

 

מעין קלט מזרחה אופציות הרכיבה מכפילות את עצמן והגדה הצפונית לאורך האמה השופעת מים נכנסת לתמונה.

רכיבה לאורך האמה בגדה הצפונית תוביל אותנו למנזר סנט ג’ורג’ ואילו רכיבה בגדה הדרומית תוביל אותנו לעמדת התצפית אל מול אמת המים הנשפכת למפל ואל מול פני המנזר.

בתמונה: מפל האמה

 

 

מה בוחרים? קשה, קשה לשחות בשמנת אבל מי אמר שצריך להקדיש לנחל יום רכיבה אחד בלבד?


בתמונה: הגדה הצפונית אל המנזר

ומה בהמשך?

מהתצפית אל סנט ג’ורג’ מטפסים כ- 300 מטר בדאבל ומשם תקבלים תצפית נהדרות אל יריחו וצפון ים המלח. מכאן סכינים עם קטעים טכניים לא מעטים יובילו אותנו אל הכביש המוביל לורד יריחו כשבדרך ניתן לבקר במבנים הנטושים של מזרעת אל חוסייני.

הקבלה לדרך הסוכר מתבקשת, כמו הנזירים שחיפשו את מקורות המים הקרובים לעיר הקודש ירושלים אז גם לנו הקירבה הזו טובה, צפון מדבר יהודה מתויג אצלנו כמדבר הקרוב ובחצי יום אפשר לתפור מהצד הצפוני של כביש 1 טיול מדבר לעניין שבו ניתן למצוא שילוב נדיר של מים ומדבר עם נוף הרבה יותר פראי ובתולי מבדרך הסוכר.

במידה ומוותרים על עין פארה וסינגל הצינור הרי שהאידיאל הוא להתחיל בישוב אלון ומשם לרדת אל עין פוואר בשביל הולכי רגל או בכביש.


בתמונה: כל הדרכים מובילים לעין מבוע-הכביש ושביל הולכי הרגל

 

 

מסלול כזה יספק לנו כ-15 קילומטר רכיבה עד לורד יריחו עם כ- 200 מטר מצטברים.

במפה: ההקבלה לדרך הסוכר מתבקשת. שימו לב שלמעט מקטעי טיפוס קצרים המסומנים באדום, כל המסלול במגמת ירידה.

 

בנוסף למסלולים הקלאסיים שתארתי מאלון או כפר אדומים לורד יריחו, ניתן לשלב את השומרון למסלול ולהתחיל ממעלה מכמש או מצפה דני. למתקדמים אפשר להציע את גבע בנימין כנקודת התחלה תוך רכיבה על השלוחה שבין נחל מכמש ונחל פרת עד לגלישה אל מפגש הנחלים.

בתמונה: שביל הגמלים לאורך נחל מכמש מתחת לתל אל קירין

חזרה אל הרכבים אפשרית בתיאום מראש עם מוניות מזרח ירושלים ואם אפשר לעשות פרסומת אז קבלו את הטלפון של אמג’ד שמבחינתנו הוא האמין מכולם:052-2609116 .

תוספת משובחת למסלול היא ביקור בקאסר אל יהוד ב 18-19 לינואר, חג האפיפניה. החג מסמן את טבילתו של ישו על ידי יוחנן המטביל במימי הירדן, הסלע עליו עמדו השניים הוא אותו הסלע שדרכו חצה אותו יהושוע בן נון לארץ ישראל ואותו אחד ממנו עלה אליהו הנביא לשמיים, ככה זה כשכמה דתות מנכסות לעצמן את אותם המקומות הקדושים בדיוק.

שימו לב שברכיבת בר בשטח ניתן להיצמד במדוייק לגבול שטחי A של העיר יריחו ברשות הפלשתינית.

גרף הגבהים-מפל גבהים של כמעט 600 מטר, גלישה מגובה של 256 מעל לפני הים למינוס 337 גובה פני נהר הירדן.


מפת מסלול קאסר אל יהוד במפה הלבנה-ביקור בעין חוג’לה ועין נחיל בדרך חזרה

לטקס האפיפניה 4 שלבים

1.תפילה בקסר אל יהוד, מקום פעילותו של יוחנן המטביל ונקודת הפגישה בין יוחנן וישו. זהו היום היחיד בשנה בו נפתח המבנה הנטוש

2. תהלוכה: התהלוכה צועדת בקצב המרש, אותו מנגנים מתופפים ערבים נוצרים,דגלנים ודגלניות נושאים דגלים עם כתובות בערבית. הנערות לבושות בגלביות פלסטינאיות רקומות. תזמורת נוספת של חמת חלילים צועדת מאחור,זהו שריד של תקופת המנדט, אחרי התזמורות צועדים הקוואסים-בערבית פרוש המילה:קשתים. זהו שריד לתק’ הטורקית, בה הנוצרים קבלו זכות להגן על עצמם

3.טיהור וקידוש המים:זהו תהליך השמור לפטריארך בלבד. לתוך אגן נחושת יוצקים מים מהירדן ונערך טקס הכולל תפילה, קידוש עלי ריחן, קידוש הצלב והדלקת שלושה נרות.

4. טבילה במים-הטבילה נערכת לאחר שהפטריארך מסיים את התפילה. לאחר הביקור בירדן, מנזר דיר חוג’לה מארח לארוחת בופה של מג’דרה, טבולה וסלט חסה.

מסלול המנזרים מתחיל במנזר דיר חוג’לה, המסלול הינו מעגלי ועובר דרך אטרקציות נוספות כמו הלווארות- מאורות ההתבודדות של הנזירים שבוואדי נחיל

החווארות של ואדי נחיל

ועין חוג’לה -מעיין פעיל בנווה מדבר נטוש

עין חוג’לה

* המפות – באמצעות תוכנת land של twonav.

 

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום