הפוסט מטה פורסם לפני שנדחה טור ערד עקב סופת השלגים הצפויה השבוע.

בצער רב נאלץ להמתין לתאריך החדש – וכנראה שכתבת ההכנה הזו כבר תהייה אחרת…

זהו נגמרו הטקסים, ההשקות ומחנות האימונים – חוזרים להתחרות! באופן חריג למקובל בעולם מרוצי האופניים, בישראל העונה מתחילה בארוע השיא. זו הפעם השמינית בה מתקיים הטור הגדול בישראל, מיד בתחילת העונה בערד. שלושה ימים של מרוץ אופניים מדברי משובח שבשנים האחרונות מעטרים שמות וקבוצות מחו״ל את רשימת המשתתפים שלו מה שהופך את הטור למרוץ האופניים החשוב בישראל.

1

עבור הרוכבים הישראלים טור ערד 2014 היה מאכזב ביותר: מבחינת דרוג כללי עבור כל הרוכבים הישראלים הטור הקודם נגמר מוקדם יחסית, כאשר כבר במעלה ירוחם בשלב הראשון נוצר פיצול של 4 רוכבים זרים, וכל הישראלים איבדו למעלה מ 2 דקות בשלב הראשון. נצחונות ניחומים בשלבים 2א (איתמר אינהורן, 500 וואט) ו 2ב (IGP בנג״ש הקבוצתי) הכינו את הקרקע לדו קרב הצפוי בין המובילים בשלב האחרון. הדו קרב הזה התממש במלואו וזכינו בקרב אדיר וצמוד בין ארטם טופצ׳ניוק (רכב עם IGP) וניקולאי צ׳רקסוב (רוכב נבחרת הנוער הרוסית) בעליה לערד. צ׳רקסוב הגיע לשלב האחרון עם יתרון מינימאלי שהושג עקב פיצול קטן בדבוקה במהלך הקריטריום בשלב 2א, שמר עליו וזכה בטור כולו.

השנה, נערך טור העילית במקביל לטור מאסטרס בן יומיים (שישי ושבת) ומשולב עם הגראנפונדו המסורתי של ים המלח. כל זה מבטיח חגיגת אופניים אמיתית עם מאות רוכבים שילוו אנו מקווים את הטור המקצועי והמלא. לרישום לגראן פונדו ים המלח לחצו כאן!

אחרי דצמבר שאופיין בחורף ישראלי נוח, מזג האוויר החזוי בישראל לקראת התחרות צפוי להיות סוער. נקווה שלא יהיו בעיות בקיום התחרות במלואה משום שהנסיון עם משטרת ישראל מלמד שידם קלה על הדק ביטול המרוצים. גם אם יהיה יבש, הרוחות הקרות במרחבי הנגב צפויות להפוך את השלבים הקצרים לקשים הרבה יותר.

 

2

המסלול

יום חמישי, 8 בינואר 10 בבוקר, שלב 1, 91 ק״מ, ערד-ערד

השלב הראשון הוא תמיד הקשה ביותר. אי אפשר לנצח את הטור אך אפשר להפסיד אותו. כולם מתחילים באותו זמן ומנסים לייצר את היתרון. עבור רוב המתחרים זו הולכת להיות הפעם הראשונה בכמה חודשים בהם יתקלו בהרגשה ה״לא נעימה״ של מרוצים וחלקם לא יעברו את זה טוב… (ב 500 וואט של 2014 כל הרוכבים נשרו בבליץ של היום הראשון).

הירידה מערד לחתרורים תהיה מנהלתית (החלטה מצערת של מארגני התחרות לטעמי) והמרוץ יתחיל אחרי הירידה המשמעותית. למעשה יוותרו רק 79 ק״מ של תחרות. אחרי הבליץ המטורף במה שנותר מהירידה בהתחלה צפוי מסלול כואב שמטפס לאט ומתון בחזרה לערד. יהיו רוכבים רבים שלא יחזיקו את הקצב במגמת העליה הארוכה מאד. יש נקודת ספרינט בק״מ ה 49.7 ובסיום השלב. נקודת גבעה מקטגוריה 3 בנבטים (ק״מ 29). נקווה לטובת הטור כולו שיותר מ 3-4 רוכבים ישארו בתמונת הדרוג הכללי.

3

 

יום שישי, 9 בינואר 8 בבוקר, שלב 2א, 47.6 ק״מ (28X1.7), קריטריום בערד

 

שעה וקצת של אינטנסיביות, כיכרות ושינויי קצב בבוקר שישי בעיר מתעוררת:

4

בשלב זה נוכל כבר לראות את האפקט של השלב הראשון ואת ניהול המרוץ של מנצחי יום חמישי. מי שלא צריך לרדוף או לעשות משהו ירצה לשמור כח לצהריים או לשלב המלכה של שבת. כמובן שהתנהלות שכזו תפתח את הדלת בפני מפסידי היום הראשון ללכת לבריחות ולנסות לנצח שלב בטור בזכות העובדה שאינם מאיימים על הדרוג הכללי. יהיה מעניין לראות את המאבק על חולצת המאיץ – יש 3 מאוצי ביניים (הקפות 7, 14, 21) ונקודות ספרינט בסיום.

 

5

הקריטריום המסורתי בערד.

 

יום שישי, 9 בינואר 15:00, שלב 2ב, 19.5 ק״מ, מצדה-ערד

זו יציאה מבריקה של מארגני המירוץ בבחירת מסלולים ויצירת עניין – בקטע שהוא שלב מרתק שבו כבר יפתחו פערים משמעותיים בדרוג הכללי.

העליה ממצדה לערד ארוכה אך לא תלולה. לא למטפסים קלאסיים, יותר לרוכבי אול אראונד חזקים. מי שהפסיד זמן בחמישי יוכל לנסות לתקן. אין נקודות גבעה וספרינט בקטע הנ״ל. קטע קצר ועבה שבו קבוצות עם עומק יוכלו לשרוף רוכבים על מנת לקדם את רוכבי הקבוצה שמובילים בדרוג הכללי. הרוכבים ירגישו את מאמץ הקריטריום בבוקר וחיבור של שני קטעים יחייב את כולם להיות מפוקסים, יעילים ומחודדים פסיכולוגית. המאמץ, ההרגעות, הדילוגים, הלוגיסטיקה, הכניסה ל Zone בשנית באותו יום אחרי ההצלחות והאכזבות של הבוקר- כל אלה יהיו מבחן למקצוענות, ליכולת הפיזית והמנטאלית של הרוכבים, והתאפסות מהירה על עצמם ועל הקבוצה בין קטע לקטע.

 

6

 

 

יום שבת, 10 בינואר 07:00, שלב 3, 155 ק״מ

 

עין בוקק – מעלה עקרבים – עין בוקק 156 ק”מ (מקטע תחרותי 101.3 ק”מ – עד צומת חתרורים)

7

שלב המלכה של המרוץ. 2 מאוצי ביניים (47.5, 93.9) וספרינט סיום ועליה מדורגת אחת (מעלה עקרבים). אחרי חימום ארוך יוזנק המקצה התחרותי למסלול הקלאסי עד צומת חתרורים. כאן כבר קשה לחזות את ההתנהלות משום שהכל יושפע מהיומיים הראשונים. המובילים בחולצות השונות ירכבו על מנת להגן עליהן והאחרים ינסו לצאת עם משהו מהמרוץ.

8

רשימת משתתפים

עקב מגבלות תקציב של מארגני התחרות השנה, יש רק קבוצה אחת שמגיעה לתחרות מחו״ל – נבחרת אוקראינה (נכון יותר יהיה לומר מספר אוקראינים מקבוצות בדרג קונטיננטל). הקבוצה האוקראינית מביאה עימה רוכב מעולה בדמותו של אולקסנדר שיידיק (מקווה שתורגם נכון – ד.א) – רוכב שבעברו רכב בלאמפרה ורשם הישגים נאים ומאות ימי מרוץ במרוצי UCI אירופאים. לשאר רוכבי הקבוצה קורות חיים פחות מפוארים אך גם הם מנוסים וישפיעו על המרוץ.

9

כפיצוי על העדר קבוצות מאירופה, ובזכות ההשקה של קבוצת האופניים הישראלית – סייקלינג אקדמי, יגיעו רוכבי הקבוצה לטור ערד ויוסיפו 7 רוכבים זרים איכותיים ל 5 הישראלים שבקבוצה. רן מרגליות לא רצה לספר מי יהיו מובילי הקבוצה בערד, איך ירכבו שתי הקבוצות (אחת נגד השניה לטובת האימון או יחד לטובת הניצחון של המותג הגדול) ומדוע לא נתנו לשישיה שתתחרה בטור סן לואיס לתרגל רכיבה קבוצתית יחד. מבין הישראלים יהיה מעניין לעקוב אחרי יואב בר ועידו זילברשטיין שיצאו מיד אחרי ערד לטור סן לואיס בארגנטינה והמרוץ בערד יהיה חידוד מצוין עבורם. בן אינהורן שחוזר מפציעה בדזרט צ׳אלנג׳ ישתמש במרוץ על מנת לחזור לכושר.

10

  • ארטם טופצ׳ניוק, הסגן ב 2014 (בתמונה במדי IGP במהלך הטור של 2014), התאהב בישראל והגיע לרכוב יחד עם דימה גרבובסקי בקבוצת דינמו רייסינג של ויקטור קיטייב.
  • אוקראיני נוסף – איוון סלדקוב ירכוב במדי TACC יחד עם זוהר הדרי שאוהב את המסלול וניצח לפני שנתיים את הגראן פונדו במסלול זהה.
  • אביב יחזקאל, גיא שגיב וים פוליאק (רוכב בוגרים מהשנה) ישאו את הדגל עבור CCC.
  • 500 וואט יעמידו שתי קבוצות. הקבוצה הבכירה כוללת את עומר גולדשטיין (גם כן בוגרים) ואיתמר אינהורן (עדיין נוער) שיחד עם טל גבאי, אופק חסון, מעיין פרנק ועומר מור יכול נראים כמו שישיה ישראלית חזקה שיכולה להפתיע.
  • יובל דולין, גל וויץ וגיא לשם יובילו את קבוצת העילית של IGP.
  • בגזרת המאסטרס יהיה דו קרב מעניין בין TACC של גרשוני ופוקר לבין קבוצות המאסטרס של אשכולות, בשביל האופניים בגליל וקבוצת המאסטרס של IGP. כבוד גדול, כמו תמיד, למבוגרים שבאים לתת פייט של 3 ימים בתוך סבך החיים הבוגרים!

טבלה

יהיה קר ומגניב… ובנימה יותר מעמיקה – כולם ירכבו נגד האקדמיה

אחרי ההשקה הנוצצת והרבה (מדי?) יחסי ציבור, יעלו רוכבי הסייקלינג אקדמי יחד עם פקאץ׳ ומרגליות למגרש, כאשר כל המבטים מופנים אליהם. דרור ורן יצטרכו כבר בניהול המירוץ הראשון שלהם לנהוג בחכמה ולנהל את כוח האש שלהם במידה הנכונה מול האוקראינים ודינמו רייסינג (הקבוצה האוקראינית מקורבת לגרבובסקי, כך שגם כאן יש אמנם שתי שישיות שונות אך שיתוף הפעולה ביניהן בהחלט אפשרי). יתכן והרוכבים האירופאים של האקדמיה לא יחושו בלחץ אך בקרב החמישייה הישראלית והמאמנים אין ספק שיהיה מתח רב (לטעמי יותר מאשר בארגנטינה, שם נטל הציפיות נמוך בהרבה). הרוכבים הישראלים של האקדמיה מנוסים וטובים אך רובם לא רכבו ואימנו מרוצים בהם הם גם מועמדים לניצחון וגם לכל האחרים יש מוטיבציה מיוחדת לנצח אותם. לאקאדמי, לא פשוט בכלל אך לצופה מהצד ולמי שאוהב מרוצי אופניים, זה מתכון למרוץ מצוין.

אם כמו שנה שעברה לא יהיו ישראלים בטווח נגיעה מההובלה בדרוג הכללי כבר בשלב הראשון זו תהיה אכזבה עצומה. מבין הקבוצות הישראליות, CCC, TACC ו 500 וואט יזכו לזנק ללא לחץ ועם יכולות רבות. אביב יחזקאל סיים מצוין את העונה שעברה, הוא מנוסה יותר, אחרי מאות קילומטרים של מחנות אימונים (בכלל, כל הקבוצות רכבו מחנות אימונים ארוכים וקשים, ויותר ממחנה אחד) ועם קבוצה חזקה ויוכל לרכוב על מנת לנצח קטע.

מבין הרוכבים הישראלים, יהיה מעניין לראות אם לעומר גולדשטיין יש יכולות דרוג כללי בשדה שכזה. לעומר יש את כל המרכיבים – ספרינטר מצוין, שען מצטיין ומטפס מעולה, שנה שעברה היה אגרסיווי בכל המרוצים (במיוחד בתחילת העונה), ברח, ורכב מצוין עד הפציעה הקשה בפולין. למרות שכל המרכיבים קיימים עכשיו צריך להכין מהם עוגה. להיות קר רוח וחכם, לא לאבד את המרוץ ברגעים הקריטיים (כי יהיה קשה לתקן עם שדה תחרותי ובקבוצות קטנות). להיות שם מהרגע הראשון ועד לסיום. לעקוץ אם אפשר. שווה לעקוב.

דימה וארטם או ארטם ודימה? הסדר לא ברור. דימה מגיע בכושר מצוין ורוצה לנצח. ארטם מגיע לקחת מה שלא הצליח לו שנה שעברה ומספר שהוא אוהב מאד את הטור הזה ושגם הוא בא לנצח… יהיה מעניין לעקוב אחרי הצמד שינהל את עצמו. אין ספק שדימה וארטם יחד עם שיידיק האוקראיני הם המועמדים הבולטים לנצח.

טור של קבוצות עם הגבלה על מספר הרוכבים בכל קבוצה, הוא שינוי מרענן בנוף המקומי והכיוון חיובי! כמו גם פלוטון של 100 רוכבים.

למרות הנ״ל, יש לא יותר מ 30 רוכבים שיכולים להשפיע על המרוץ. העובדה שיש ריבוי קבוצות מאותה קבוצה (שלוש TACC, שתי 500 וואט, שתי IGP, שתי דינמו רייסינג, שתי סייקלינג אקאדמי וכו׳) היא בעיה שכולם מודעים לה. נכון לעכשיו אפשר לחיות עם זה אך צריך שיהיה ברור שזה לא המקום אליו יש לשאוף. לטובת ההגינות והערך הספורטיבי, ראוי שכל המאמנים יכבדו את השישיות וירכבו בהתאם לקבוצות עליהם הצהירו.

עדכון נבחרות ישראל הרים וכביש

ירדן גזית, המנהל המקצועי של נבחרות ישראל מעדכן על מצב הקמפיין האולימפי והדרוג הבינלאומי של ישראל:

“ה-UCI, איגוד האופניים הבינלאומי, פרסם היום (31.12.2014) את הדירוגים הבינלאומיים הסופיים לשנת 2014 בענפי האופניים. באופני הרים גברים, נבחרת ישראל סיימה את השנה במקום ה-23 בדירוג הנבחרות השנתי. זהו דירוג שיא עבור הנבחרת, אשר התקדמה 5 מקומות בדירוג בשנה האחרונה (את 2013 סיימה הנבחרת במקום ה-28). בדירוג האולימפי, הלוקח בחשבון תוצאות החל מתחילת הקמפיין האולימפי ב-25 במאי 2014 בלבד, מדורגת ישראל בתיקו עם אוקראינה במקומות 21-22. ניו זילנד צפויה לעקוף את ישראל לאחר אליפות אוקיאניה שתתקיים בפברואר, כך שמיקומה הריאלי של ישראל בדירוג האולימפי הוא 22-23. הפערים בדירוג קטנים מאוד, ומסתמן מאבק צמוד בין מספר מדינות על השגת הקריטריון הבינלאומי לריו. בתום הקמפיין במאי 2016, 23 הנבחרות הראשונות בדירוג האולימפי ישלחו נציג למשחקים האולימפיים בריו 2016. שלושת הרוכבים הראשונים של ישראל בדירוג העולמי, אשר סכום הניקוד שלהם נלקח בחשבון לקביעת דירוג הנבחרת, הם שלומי חיימי (52), רותם ישי (132) וגיא ניב (158). הדירוג הנבחרתי מקנה לישראל מקום לרוכב אחד במשחקי אירופה הראשונים בבאקו 2015.

אצל הנשים, נבחרת ישראל מדורגת במקום ה-30, שיפור של 3 מקומות ביחס לשנה שעברה. בדירוג האולימפי מדורגת הנבחרת במקום ה-26, כאשר 17 הנבחרות הראשונות בתום הקמפיין האולימפי ישלחו נציגה לריו. שלושת הרוכבות הישראליות הראשונות בדירוג הן מורן תל-פז (87), מגאן בלצר (104) ורותם גפינוביץ’ (109).

באופני כביש גברים, נבחרת ישראל מדורגת במקום ה-37 בסבב האירופי, מה שיקנה לישראל מקום אחד במרוץ הכביש במשחקי אירופה בבאקו 2015.

גם הנשים הבטיחו מקום לרוכבת ישראל אחת במרוץ הכביש בבאקו בזכות דירוג במקום ה-25 בין המדינות האירופיות הראשונות בדירוג העולמי.

בשבועות הקרובים יחלו הרוכבים את עונת התחרויות הבינלאומיות לשנת 2015 בה ייכנס המרוץ אחר הקריטריון לריו להילוך גבוה. ב-16 בינואר במשמר העמק תחרות אופני ההרים הבינלאומית הראשונה מבין 14 שיתקיימו בישראל בשנת 2015.”

מאת: דני אסקרוב 

 

 ומה דעתכם הולך להיות בטור ערד? הגיבו בתגובות!

ים המלח 2015 650

לחצו פה להצטרף לחוויה – ולרכוב בגראן פונדו ים המלח (לא תחרותי).