גריינט תומס (סקיי) בדרכו לנצח בטור דה פראנס אחרי ההרים ביום שישי והנג”ש ביום שבת. טום דומולן (סן ווב) לא מצליח לעבור את תומס בדירוג הכללי אבל מנצח את הנג”ש בשניה אחת מהר מכריס פרום (סקיי) שחוזר בכך לפודיום.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

יום 19 – שלב המלכה

יום ההרים האחרון בטור דה פראנס היה זירה למלחמות אחרונות על מיקומים בדירוג הכללי. עם מסלול באורך של 200 ק”מ ו-4700 מטר טיפוס הכולל פסגות איקוניות כגון קוֹל ד’אָספִּין, קול דה טורמוֹלֶה וקול ד’אַבִּיסק, הרוכבים התשושים יצאו לדרך, חלקם בניסיון לשפר עמדות, חלקם בשאיפה רק לשרוד את היום.

את הפגסה הראשונה – הקוֹל ד’אָספִּין עבר ראשון ג’וליאן אלאפיליפ (קוויק סטפ) ביחד עם בריחה הכוללת בין השאר את בוב יונגלס (קוויק סטפ) הממוקם 13 בדירוג הכללי ומנסה לטפס לעשיריה, מיקל נייבה (מיצ’לטון סקוט) המטפס המוכשר שמנסה להעניק לקבוצתו ניצחון בשלב, וווארן בארגיל (פורטונאו סמסיק) שנזכר שהוא מתחרה על החולצה המנוקדת, אבל עם 10 הנקודות שלוקח אלאפיליפ בקו הוא למעשה מבטיח את ניצחונו בקטגוריה, כל עוד יגיע בביטחה לפריז.

יום קשה עבר על פטר סאגן (בורה הנסגרו) סאגן, בעל פני הפוקר בדרך כלל, נראה מעוות את פרצופו בייסורים בעליה לאָספִּין בידיעה שהיום שלו רק מתחיל. היה זה היום הקשה ביותר בחייו על אופניים, כך הוא העיד בעצמו כשהגיע תשוש לקו הסיום על גבול מגבלת הזמן. לשם פירוט: כדי לעמוד בפער הזמן הנדרש הוא חייב היה להגיע בפחות מכ 40 דקות מהראשונים בקטע. הוא עשה את זה בקצת מעל 30 דקות, ולספרינטרים זה לא טריוויאלי- היו כבר כמה שנפסלו ולא יגיעו לפריז.

אימת הטורמוֹלֶה

אחת העליות האימתניות בצרפת, חביבת הטור דה פראנס אשר עובר על דרכיה בפעם ה-86, הקול דה טורמוֹלֶה היתה האתגר הבא לרוכבי הטור. במהלך הטיפוס המפרך פרצו מהפלוטון המצטמצם והולך רומאן בארדה (AG2R) ומיקל לאנדה (מוביסטר) ובמטרה לגשר לקבוצת החוד ואולי להכין את השטח לעוד התקפה של מנצח שלב 17 נירו קינטנה, אך זה, אולי עקב פציעתו בשלב 18, לא הצליח להישאר עם הפייבוריטים והגיע לקו הסיום כ-7 דקות אחרי המנצח ובכך נשר למקום ה-9 בדירוג הכללי.

בעליה האחרונה לקול ד’אַבִּיסק נתפסו לאנדה ובארדה על ידי פלוטון הפייבוריטים לפני שהתחילו סדרת התקפות על סקיי על ידי דומולן (סן-ווב) וצמד לוטו יאמבו סטיבן קרויצוויק ופרימוס רוגליג’ שעבר את פסגה ראשון בדרכו לירידה המהירה לעבר קו הסיום. כריס פרום איבד מגע לקראת הפסגה אבל הצליח להדביק את הקבוצה בירידה. החולצה הצהובה גריינט תומס (סקיי) נשאר כל הזמן בשליטה מלאה ולא שחרר את הגלגלים של דומולן ורוגליץ’. במהלך הירידה הוא נתן לדומולן לעשות את רוב מלאכת הרדיפה אחרי רוגליץ’, שכמו בקריירה הקודמת שלו בגלישת סקי, ירד במהירות מסחררת תוך שהוא מצליח לפתוח פער של 19 שניות לפני שניצח את השלב ובכך דילג מעל כריס פרום למקום השלישי בדירוג הכללי.

דומולן זעם על האופן שבו רוגליץ’ הצליח לפתוח פער בירידה אחרי שלטענתו הסלובני ניצל את אופנוע הטלוויזיה לדראפטינג לא חוקי שאיפשר לו להתרחק. יש גם יתרון למוביל שלפניו אופנוע בכך שהוא רואה את אורות הברקסים ומשכם לפניו בכניסה לסיבובים וכך יודע מה אופים, יתרון שאין לדבוקה שנייה, עם זאת התוצאה נשארה בעינה.

יום 20 – הנג”ש

על מסלול גבעות מפרך בן 31 ק”מ, כולל קיר באורך של 900 מ’ ועם שיפוע ממוצע מעל 10% לקראת הסוף, פנינו היו נשואות למזנקים האחרונים ביום.

פרום

התנהל קרב על הפודיום בין פרימוס רוגליץ’ (לוטו יאמבו) ,כריס פרום (סקיי) וטום דומולן (סן-ווב). עם זאת אף אחד לא רצה להודות שנלחם על הפודיום. דומולן לא רוצה פודיום, הוא רצה להדיח את תומס.

תומס

הוא אמנם אלוף העולם ברכיבה נגד השעון אבל הוא ידע שיהיה לו מאוד קשה לסגור 2 דקות מגריינט תומס, אלוף בריטניה בדיסיפלינה, שהראה שהוא החזק ביותר בטור הזה, ושהפסיד לו רק 14 שניות.

טור דה פראנס

ההתמודדות על המקום השלישי בין רוגליץ’ לפרום גם לא היתה ממוקדת מפני שמצד אחד רוגליץ’, בעצמו רוכב נג”ש מעולה נתן הופעה בינונית, אולי בשל המאמץ בהרים בימים האחרונים.

דמולן

מצד שני לא היה בטוח שפרום יתן את כולו היום כי בתור זוכה הטור 4 פעמים, אין לו שום אינטרס או רצון למקום אחר חוץ מהראשון. היות וזה לא הסתייע השנה, בכלל לא היה בטוח שהוא ילחם עם הפודיום. התברר שמה שהוא כן רצה מאוד זה ניצחון שלב, וכמעט השיג זאת בהגיעו לקו שניה בודדת איטי מאלוף העולם. על הדרך גם חזר למקום השלישי בדירוג הכללי.

דמולן

הדירוג הכללי אחרי שלב 20

היום: שלב 21 – Houilles > Paris Champs-Élysées

אחרי רכיבת הראווה היום לפריז של פלוטון הטור דה פראנס, עם שמפניות וחיוכים, אקט אחרון של תחרותיות צפוי בספרינט האחרון המסורתי. הניצחון בשאנס-אליזה הוא היוקרתי ביותר בקרב הספרינטרים אבל השנה לא ממש נשארו הרבה מהם שהגיעו עד כה. פטר סאגן, אשר יגיע לקו עם החולצה הירוקה הוא המועמד הטבעי לניצחון אבל מאז פציעתו בשלב 17 הוא הוריד פרופיל ולא בטוח שנראה אותו בין הראשונים בספרינט, הוא בעצמו אמר שמטרתו היום היא רק להגיע לקו הסיום. המועמדים הבאים הם אלכסנדר קריסטוף (UAE), ארנו דמאר (גרופמה FDJ), ג’ון דגנקולב (טרק סגפרדו), אדוולד בוסון האגן (דימנשין דאטה) וסוני קולברלי (בחריין מרידה). שדה ספרינטרים מצומצם וחסר את השמות הגדולים שלא הצליחו לשרוד את ההרים. עם זאת זוהי גם הזדמנות לספרינטרים מהדרג השני אשר הצליחו לצלוח את ההרים בכבוד (מבלי להיכנס לרמיזות שצצו) ויעניקו לנו תחרות מעניינת ופחות צפויה במטרים האחרונים של הטור דה פראנס.

גיירנט תומס

 

מאת: אורן ארד

צילום: ASO