הסינגל, המכונה בפי הרוכבים המקומיים “סינגל איציק” מפיק מגבעת שוהם את כל מה שיש לה להציע לרוכבים. עבודת תכנון מצויינת שמכסה את כל חלקי הגבעה במקטעים קצרים מאפשר רכיבה היקפית של כ-9.5 קילומטרים על גובה מצטבר של כ-160 מטרים בלי להתרחק מהרכב.

מאת: יניב שור (פורסם לראשונה ב 2016 עם השקת הסינגל ומדי פעם נזכיר את קיומו…) 
צילום: עופר עברי

בגבעת היער הקטנה שיש ליד שוהם היו כבר מזמן סינגלים פיראטיים שפתחו רוכבים וזה היה תמיד יעד לרוכבים מאיזורים שונים, בדרך כלל בדרך לבן שמן. מרוץ סובב שוהם נערך כמה שנים על תוואי הסינגלים הללו שהיו דיי טכניים, משופעים מדיי ומלאים דרדרת לא נעימה בימי הקיץ. ב2016 נפתח שם סינגל מנוהל ע”י קק”ל בבנייה של דורון אמיץ ואוטו פרידמן, והוא קיבל את השם הרשמי סינגל גבעת שוהם. 

רוכבים מתחילים ישמחו על הרמה הטכנית הנמוכה יחסית שהגדירה לפה קק”ל ויכולים להנות מסיבוב של כשעה פלוס בקצב רגוע. מי שבא לשבור רגלים יעשה שני סיבובים בקצב מהיר ויגלה שהסינגל לא פשוט כמו שהוא נראה מבחינת רמת המאמץ הפיזי. יצאנו בשיא הפריחה של פברואר ובמזג אוויר קיצי לתת צ’אנס לגבעת שוהם והגענו למסקנה שהגודל לא קובע. הקצב כן!image001

גבעת שוהם

גבעת שוהם ממוקמת ממזרח לשוהם והייתה לפני שנים רק עוד גבעת טרשים בדומה לגבעות המזרחיות יותר. פעילות של קק”ל שהחלה לפני כ-10 שנים יצרה במקום כמה דרכים לבנות ובהדרגה ניטע חורש מגוון שבתוספת לעתיקות מהווים יעד לפיקניקים ולטיול קצר בטבע. התוכנית לעשות סינגל על הגבעה שכבה במגירה כמה שנים עד שנמצא התקציב ובסופו של דבר הוחל בעבודות ב-2014.

בחודש פברואר בו נערכה הכתבה הזאת הגבעה מתמלאת בפריחה אביבית ומיד לאחר מכן בפריחת הרקפות והיא פינת חמד אמיתית. בגבעה גם כמה מערות שמעידות על התישבות קדומה ובמקומות רבים ניתן לראות חציבה בסלע. הסינגל (בצדק) עוקף את האזור של המערות.

רצפת הפסיפס בחירבת תנשמת במרכז הגבעה על תוואי הסינגל שוחזרה לאחר שכוסתה בחול במשך כמה שנים (עד שנמצא תקציב) ומסביבה ניתן לראות את שרידי המבנה.

image003

חירבת תנשמת היא מבנה דיי גדול ששוחזר בחלקו ובהחלט מצדיק עצירה של כמה דקות. מדובר בכנסיה ביזנטית ששירתה את המתיישבים על הגבעה ואת תושבי האזור ופותחת חלון להתישבות הקדומה על הגבעה. במקום ניתן להבחין בכמה קברים, בור מים גדול הכולל גרם מדרגות ומספר מיבנים ותעלות בסלע. במהלך החפירות נמצא במקום מדליון שהועבר למוזיאון ישראל וכמה כתובות יווניות.

קצת דרומית לחירבת תנשמת נמצאת גבעת הספלולים שהיא הנקודה הגבוהה ביותר בגבעת שוהם. ניתן להגיע אליה בהליכה מהחניון או ברכיבה קצרה כמעט עד פסגתה (הגבעה לא על תוואי הסינגל אך קרובה מאוד). התצפית הנגלית מהגבעה ביום בהיר מרשימה מאוד וכוללת ארבע כיווני שמיים – בקלות ניתן להבחין במגדלי עזריאלי, פתח תקווה, השפלה הדרומית והגבעות הנפרשות לכיוון מתקן אדם וצפונה לו.

בפסגת הגבעה מספר גומחות בסלע ששימשו את התושבים הקדמונים ומכאן גם שמה. במקום גם פינת הנצחה.
image005

איך מגיעים?

הסינגל מעגלי אך יש נקודה במרכז גבעת שוהם שנחשבת “תחילת” הסינגל. ניתן להגיע לשם בכל רכב דרך איזור התעשיה הצפוני של שוהם. נכנסים בכביש הכניסה לאזור התעשיה ולאחר קילומטר פונים ימינה לכיוון הגשר של כביש 6 ועוד פעם ימינה אל תוך הגבעה בדרך עפר. טיפוס קצר למעלה עם הדרך הלבנה יוביל ל”חירבת תנשמת” ומיד לאחר מכן צומת “טי”. החניון ותחלת הסינגל מימין.

אפשרות נוספת היא כניסה מכיוון 444 לאלו הבאים מדרום. דרך עפר פונה ימינה מהכביש בדיוק כשמגיעים לשיא הגובה ולאחר כ-200 מטר מגיעה לאותו חניון.

אם רוצים להתחמם מעט לפני הכניסה לסינגל אפשר להשאיר את הרכב בבית נחמיה דרומית לגבעת שוהם או ביישוב עצמו (יש שני מעברים מתחת לכביש 444) או באיזור התעשיה ולהתחיל את המסלול המעגלי מכל נקודה שהיא.
image007

תוואי הסינגל

הסינגל בנוי מכמה קטעים שמכסים כמעט את כל השטח של גבעת שוהם. משיחה עם דורון אמיץ עולה כי מתכנני הסינגל כיוונו מראש לסינגל באורך של כ-10 קילומטרים וניסו ליצור עניין על ידי תכנון קטעים שונים זה מזה שמייצרים חווית רכיבה מגוונת יותר. לא פשוט להוציא 10 קילומטרים מגבעה יחסית קטנה, במיוחד שבמקום שפע של עתיקות, קברים, מערות ושרידי התיישבות קדומה שרשות העתיקות מחייבת לשמור על כולם. הסינגל עצמו נבנה בכוונה ברמה טכנית נמוכה-בינונית מתוך הבנה שהוא משרת את היישוב הסמוך והבנייה לקחה בחשבון אפשרות רכיבה בשני הכיוונים ואכן הסינגל מאוד נוח לרכיבה גם בכיוון ההפוך.

 

להורדת קובץ המסלול

 

היציאה מהחניון לכיוון צפון כוללת סינגל שטוח עם מספר אלמנטים טכניים ברמה נמוכה/בינונית. קטע זה נשען על הסינגלים הפירטיים שהיו במרכז הגבעה וחוצה אותם מספר פעמים, שימו לב לשילוט כדי לא להתבלבל. הסינגל מתעקל צפונה ומערבה עד שמגיע כמעט עד כביש 444 וחולף ליד המעבר הצר שמתחת לכביש 444 לכיוון שוהם. בנקודה זו הסינגל עובר בין העצים באזור יותר ותיק של היער, מתפתל ומספק את אחד הקטעים היפים ביותר שלו. הסינגל ממשיך צפונה ועולה על הגבעה הפונה לאיזור התעשיה, גבעה חשופה וטירשית שהסינגל מתפתל עליה במגמת עליה. בקטע זה הסינגל נסלל מאפס ובמקומות רבים בוצעה עבודת חפירה ו/או מילוי שמספקת את תחושת הזרימה למרות תוואי השטח הסילעי. ירידה קלה מהגבעה והסינגל פונה חזרה למרכז הגבעה לעוד סיבוב בין העצים כולל ביקור בחירבת תנשמת. הסינגל יוצא שוב אל הצד הצפוני החשוף מול עמוד החשמל ואז יורד בתוואי מהיר ומפותל עד הכניסה הצפונית לגבעה. בצד הזה ירד בעבר סינגל פיראטי ב”דוך” מעמוד החשמל ובשיפוע לא הגיוני. העבודה של קק”ל פתחה תוואי חדש, מתון יותר, מתפתל, מהיר, כייפי ומאוד שונה מהתוואי הסילעי של שאר הסינגל.  

עליה קצרה לכיוון כביש שש תוביל אותנו לכמה עצי ליבנה ולפינה של איציק (ראו בהמשך) ומשם אל שיא הגובה מעל כביש שש. מכאן פונה הסינגל לצד המזרחי-דרומי של הגבעה עם קטע טכני מהיר ברמה בינונית שמוביל עד לצד הדרומי של הגבעה. שוב ניכרת כאן העבודה של בוני הסינגל וחדי העין יבחינו במקומות רבים שבהם בוצע טיפול משמעותי בקרקע. מי שפחות מיומן יצטרך להיזהר כאן, יש כמה סיבובים חדים ללא ברמים ועם קצת דרדרת שלא כדאי לקחת מהר מדיי. בקצה הירידה מגיעים לנקודה הדרום מזרחית של הסינגל ומשם בטיפוס מתון לאורך הצד הדרומי חוזרים אל נקודת ההתחלה. העליה ארוכה אך התוואי שנבחר מתון יחסית, עולה עד צידה המערבי של הגבעה ושובר את המדרון.  

סינגל שוהם – הפרשנות של BIKEPANEL

עם אורך של כ-9.5 ק”מ, וגובה מצטבר של 160 מטר זהו סינגל קצר יחסית שנמצא קרוב ליישוב שידוע באוכלוסית רוכבי האופניים הגדולה שבו. יש בכך חשיבות והגיון רב: ילדים והורים יכולים לצאת ברכיבה מהבית, ולהנות ממה שיש ליער ולמקום להציע. האורך שלו והגיוון לא מרמזים על התאמתו ליעד למגיעים מרחוק ואפשר להניח שהוא ישמש את הקהילה הקרובה בעיקר. הוא יכול לשמש גם לרוכבים מכל איזור השפלה הקרובה לשוהם ולרוכבים מתקדמים יותר שרוצים לגוון מבן שמן וקנדה מדי פעם, ומחפשים הקפת XC בסינגל. גם רוכבים חזקים יותר המחפשים אימוני כושר יכולים ל”התיישב” עליו לשתיים או שלוש הקפות, והם יקבלו אימון בוקר מעולה ויעיל.
image009

תיאום צפיות וביקורת: מי שמחפש רכיבה טכנית, אלמנטים קשים יותר, ברמים וכו’ עדיף שיחפש במקום אחר. רמת הבנייה וההשקעה קק”ל תואמת את אוכלוסיית היעד של שוהם והמיקוד הוא בניצול כל חלקי הגבעה ובהפיכת קטעים סלעיים וקשים יחסית לסינגל כייפי וזורם כך ש. מעבר לכך הסינגל מאוד פשוט ברמת הבנייה שלו. ברוב הסיבובים פשוט לקחו פנייה ביער מבלי לדאוג לתמיכת ברמים שיכולה היתה לעזור ולשפר את הכיף עבור אלו ששורפים את הסינגל.

למרות שבד”כ סינגל שוהם זורם, לא היינו מגדירים אותו כסינגל למתחילים, כיוון שיש פה ושם מקטעים סלעיים יותר ובמקומות רבים יש אבנים קטנות שיאתגרו את אחיזת הצמיגים למגיעים במהירות (במיוחד בהעדר השיפועים התומכים) ולכן למרות התוואי הזורם לא היינו ממליצים לזלזל במקום.

בעיה נוספת בקיץ היא העדר צל. היער הצעיר יחסית לא מספק מספיק צל והופך את הרכיבה לאחר 9:00 בבוקר לחמה ומעיקה. הבעיה העיקרית היא באזור שפונה לצפון, ובמזרח לכיוון כביש שש שם העצים ממש נמוכים ואין צל בכלל. במרכז הגבעה יש יער יותר ותיק אבל זה לא מספיק כדי לאפשר רכיבה רצופה בשעות החמות. יקח עוד לא מעט שנים עד שהיער הצעיר באיזורים אלו יספק צל.

בעיות נוספות, מסריחות במיוחד, יוצר עדר הפרות, שאולי טובות לתחזוקת היער והפחתת שריפות, אבל מבאסות לנו את הרכיבה ואחרי גשם – הורסות את הסינגל עם טביעות טלפיים בבוץ. רכבנו במזג אוויר יבש שהגיע אחרי כמה ימי גשם והתבאסנו לגילינות מוקשים טבעיים ומסלול קצת מטרטר עצמות בגלל קילקולי הפרות על הסינגל.

image011

“סינגל שוהם” וגם “סינגל איציק”

איציק אלקלעי, רוכב, טריאטלט, רץ ומראשוני שוהם, נפטר לפני קצת יותר משנה לאחר מאבק במחלת הסרטן. איציק היה מה שנהוג לכנות “מלח הארץ”. היה חבר בגרעין נח”ל בקיבוץ “מצפה שלם” ולאחר מכן מ”פ בצנחנים. הוא נפצע במלחמת לבנון הראשונה אבל הפציעה לא הפריע לו לרכוב לרוץ או לשחות ולעשות את הכל בחיוך ותוך הדבקת אחרים בחיידק הספורט בכלל והרכיבה בפרט. איציק מילא מספר תפקידים ניהוליים בחברות היי-טק והיה מהראשונים שעשו רלוקיישן שאחריו חזר להמשיך בפעילות בישראל. איציק רכב בקבוצות רבות לאורך השנים ויצר סביבו חוג מכרים גדול עם אהבה משותפת לרכיבה בטבע ובכלל. כשביער בן שמן עוד היה סינגל וחצי, היה איציק מראשוני רוכבי שוהם ודאג ל”תחזוקת הסינגלים” בגבעת שוהם כהגדרתו, סינגלים שעל בסיסם נסלל הסינגל הנוכחי.

איציק בסינגל בארי (התמונה באדיבות המשפחה)

איציק בסינגל בארי (התמונה באדיבות המשפחה)

ביום הולדת 50 שלו הוביל איציק חבורה של כ-40 רוכבים בשטח משוהם עד אבו גוש, שם סידר לכולם ארוחה בחומוס אבו שוקרי ואוטובוס חזרה. הארוע הזה משקף את החברמניות של איציק וגם את חיבתו לחגיגות של ימי הולדת. לאורך השנים איציק הנהיג חגיגת יום הולדת תוך כדי רכיבה ודאג לתרמוס עם תה ועוגה עבור כל אחד מחברי הקבוצה. בסינגל “איציק” פינה נהדרת להמשך קיום המנהג הזה – תצפית עצי הליבנה לכיוון כביש 6 פחות או יותר באמצע הסינגל. בנקודה זו יש תוכנית להקים פינת הנצחה מסודרת אך גם היום היא מצוינת להפסקה קצרה על קפה או תה מול הנוף ולהזדמנות להיזכר באיציק ובדרכו המיוחדת.

עצי הליבנה המשקיפים אל כביש 6 - פינת חמד ובעתיד גם פינת הנצחה

עצי הליבנה המשקיפים אל כביש 6 – פינת חמד ובעתיד גם פינת הנצחה

קישור עתידי לבן-שמן?

אפשרות עתידית מעניינת עשויה להיות חיבור הסינגל של גבעת שוהם עם הסינגלים של בן שמן, על תוואי הסינגל שעובר בסמוך למתקן אדם. כרגע מדובר בחיבור קיים אבל מלא בדרדרת ולא מהנה במיוחד לרכיבה. האופנועים הרבים שהופכים את הקרקע ותוואי השטח הסלעי והמאתגר יוצרים חיבור ברמה טכנית גבוהה משמעותית מהסינגלים של גבעת שוהם וחדיד. אם יום אחד יווצר חיבור כזה זה יהיה אחד מהסינגלים הארוכים בישראל. מגבעת שוהם וסינגל “איציק” אל חדיד, קק”ל 1 (“הרצל”) 2,3 בואכה מודיעין. בשיחה עם דורון אמיץ מתברר כי חיבור כזה לא ממש אפשרי כי יש באיזור שטחים שאינם באחריות קק”ל. חבל. מי שאוחז בבולמים מספיק ארוכים ו/או חיבה לפירוק עצמות יכול לעשות את החיבור אפילו היום דרך הסינגל הפיראטי הקיים. אפשרות נוספת היא להשתמש בתוואי של כביש המטווחיםשל מתקן אדם או לחצות דרך היישוב בית נחמיה לכיוון תל חדיד.    

לסיכום, גבעת שוהם היא פינת חמד והסינגל שנסלל עליה כבר העלה משמעותית את כמות הרוכבים המבקרים בה. ממתחילים שהגבעה תוציא להם את המיץ ועד רוכבים מנוסים שמוציאים לסטרבה את המיץ – כולם ימצאו את עצמם על הסינגל בקצבים שונים. אם כבר החלטתם להקליק ויש לכם שעה – שעה וחצי, תנו קפיצה לאזור ולא תתאכזבו.

רוצים עוד עידכונים כאלה? הכניסו מייל ותקבלו אחת לשבוע את הלהיטון של BIKEPANEL:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מאת: יניב שור
צילום: עופר עברי