אחרי ‘פגרה’ מתחרויות הסבב כמעט כל השמות הגדולים חוזרים להתחרות ראש בראש בגובה 1800 מ’. האם בלמוינה תשמור על ההובלה בסבב? האם MVP יוכיח את כשרונו במסלול יותר טכני מהמסלול הזורם באלבשטדט? יואב גריבי סוקר את התחרות השלישית בסבב העולמי של ה-UCI.

מאת: יואב גריבי
צילום: רד בול – ברטק וולינסקי

השבוע הסבב עובר לאנדורה – נסיכות קטנה שמתחבאת לה אי שם בהרי הפירנאים, וגובלת בצרפת בצפון ובספרד בדרום. הנופים הנצפים מכל פינה במדינה הזו הם מדהימים, וכך גם הרוכבים וגם הצופים נהנים מפנורמות משוגעות בגובה של מעל 1800 מטר.

ה-1800 מטרים האלה הולכים להוות פקטור חשוב בתחרות – האוויר דליל יותר, הנשימה כבדה יותר, ומסלול שהיה יכול להיות פשוט יחסית בגובה פני הים, הופך קשה יותר לרוכבים בגובה הזה. תוסיפו לגובה הזה קצת גשם, גשרים, שורשים, עליות חדות, דופק מקסימלי במשך שעה וחצי וקיבלתם את אחד המסלולים הקשים בסבב, והגבוה מכולם.

7bb08abb-0bd4-4e59-b8a5-c6ac72a53050

אז איך מתמודדים עם הקושי הזה של הגובה? רוב הרוכבים בוחרים לבצע מחנות אימונים בגובה מס’ שבועות לפני תחרויות גבוהות או חשובות במיוחד, כמו אליפות העולם או האולימפיאדה. לאחר שהגוף מתרגל לכמויות החמצן הדלילות שבגובה, הוא מרגיש הקלה כאשר הוא חוזר לגובה פני הים והביצועים משתפרים. ניתן לקחת לדוגמא את שלומי חיימי, שהיה בשבועות האחרונים במחנה אימונים בליביניו, איטליה, התחרה בתחרות השלבים Engadin Bike Giro שבסיינט מוריץ (גם כן תחרות בגובה)  ויתחרה בשבוע הבא בתחרות גביע העולם בשוויץ.

 

עילית נשים

הזינוקים ב-XCO אמנם קריטיים וחשובים מאד, אבל בדרך כלל לא מצביעים על התוצאה בה יסתיים המירוץ. העובדה הזו חשובה כפליים בתחרויות בגובה, שבהן התחלות מהירות יכולות להיות בעייתיות לרוכבים שאינם מורגלים למאמץ כה עצים בתנאים האלה. מאד נפוץ לראות רבים מהמזנקים המהירים דועכים תוך הקפה או שתיים.

חבורת החוד של הנשים מתעצבת ומתייצבת במהרה לאחר הזינוק, וכוללת את כל הכוכבות הרגילות – לנגווד (ד”ר לנגווד בשבילכם, שסיימה בהצלחה את לימודי הרפואה שלה וניצחה את אליפות העולם במרתון בשבוע שעבר), גאן-ריטה (מלכה בכל סטנדרט אפשרי, מקום רביעי באליפות העולם משבוע שעבר), בלמוינה (מובילת הסבב ומנצחת הסיבוב הקודם), אינדרגנד, מוראת’, באטי, נף, והנדרסון.

בעליה הראשונה בלמוינה עולה ותוקפת, ורק גאן-ריטה מצליחה להישאר. מובילת הסבב הצעירה (שנה ראשונה בעילית!) מרגישה כי זוהי האחריות שלה להוביל את המירוץ, ואולי גם להוכיח שהניצחון בשבוע שעבר לא קרה במקרה, אך האם היא תצליח לשמר את הפער שהיא פתחה במשך 6 הקפות קשות ומתישות בגובה 1800 מ’?

אמילי באטי מובילה את יולנדה נף

אמילי באטי מובילה את יולנדה נף

 

שתי הקפות חלפו, ובלמוינה מובילה את התחרות בפער הגדל בטפטופים מרגע לרגע. גאן ריטה שניה, שלישית אחריה לנגווד הנראית רגועה, יש לה עוד 4 הקפות לסגור את הפער על המקום הראשון… אחריהן מוראת’ ואינדרגנד, ובקרב על המקום השישי יש לנו את נף, באטי והנדרסון, כשבאופק מופיעה דמותה וולשוובזקה- הנמצאת כבר שבועיים במחנה אימונים בגובה, ומתחילה לצמצם פערים ובמהלך ההקפה מתקדמת ממקום 12 ל-8.

בינתיים לנגווד מצמצמת את הפער לגאן ריטה והן רוכבות יחד. מאחור אמילי באטי (הרוכבת הקנדית מ-Trek) מצליחה לנער מעליה את נף והנדרסון, לעקוף את מוראת’ ולהתחיל את המרדף אחרי אינדרגנד שבמקום הרביעי.

הקפה שלישית ובלמוינה כבר פותחת פער של חצי דקה על הרודפות, אבל אסור לזלזל בגובה…

 

גאן-ריטה מבצעת במסלעות

גאן-ריטה מבצעת במסלעות

נחזור קצת אחורה… זוכרים את וולשוובזסקה? שהתחילה להתקדם יפה בהקפה הקודמת? אז כרגע היא כבר אחרי נף, מוראת’, הנדרסון וכבר ורודפת אחרי באטי והמקום החמישי שלה!

בסוף ההקפה השלישית לנגווד מצליחה לעקור (‘לעקור’, כי היא רופאת שיניים) את גאן ריטה מהמקום השני ומתחילה ללחוץ כדי להדביק את המקום הראשון. אבל פער של דקה הוא פער רציני שמאד לא פשוט לסגור ב-XC, בעיקר כשהמקום הראשון אחריו אתה רודף הוא מפלצת בעור נסיכה דקיקה, ששורפת את המסלול במהירות, בעליות כמו בירידות בלי לראות בעיניים את הגובה, השיפועים או השורשים שיש על המסלול. עכשיו ללנגווד, שנמצאת במקום השני, 2 בעיות:

  1. היא צריכה לצמצם פער של יותר מדקה.
  2. זאת לא התחרות הראשונה (ובטח לא האחרונה) של גאן ריטה, ו-29 נצחונות בסבב לא נרשמו תחת שמה לחינם. הנורווגית נשארת בסביבת הד”ר הדנית, שלא מצליחה לנער את מלכת הקרוס קאנטרי.

אבל אלופת העולם לא מוותרת, ולקראת סוף ההקפה החמישית (מתוך 6) גאן ריטה מתחילה לתת סימני שבירה והפער גדל ל-10 שניות בין שתי הרוכבות.

המצלמות כבר לא עוקבות אחרי בלמוינה, כי מה כבר יש לנו לראות? יש לה כבר פער של יותר מדקה על המקום השני, היא רוכבת התקפי, חזק, מפוקס, והיא מנצחת את התחרות בפער של 1:37. האקשן למעשה זולג לקרב על המקום הרביעי: אמילי באטי סוגרת על לינדה אינדרגנד אחרי מרדף של 3 הקפות. באטי על הזנב הקשיח נותנת בראש בעליות, אבל בירידות רוויות השורשים של ואל נורד השיכוך המלא מנצח, ואינדרגנד עוקפת את באטי אחרי התרסקות באחת הירידות ומסיימת במקום הרביעי, אחרי לנגווד וגאן-ריטה.

יאנה בלומוינה מנצחת

יאנה בלמוינה מנצחת

תוצאות:

  1.      Yana Belomoina –    1:26:04
  2.      Annika Langvad – + 0:01:37
  3.      Gunn-Rita Dahle Flesjaa – + 0:01:23
  4.      Linda Indergand – + 0:02:25
  5.      Emily Batty- + 0:02:44
לינדה אינדגאנד, אניקה לנגבד, יאנה בלומוינה, גאן-ריטה, אמילי באטי

משמאל: לינדה אינדגאנד, אניקה לנגבד, יאנה בלמוינה, גאן-ריטה, אמילי באטי

עילית גברים

העמדת הרוכבים על קו הזינוק מגלה לנו כמה הפתעות:

  • אבסלון נעדר עם עצם הבריח שבורה.
  • מת’יו ואן דר פול (MVP) חזר! יהיה מעניין לראות מה יהיו הביצועים שלו אחרי שסיים רביעי באליפות העולם במרתון בשבוע שעבר.
  • קולהאבי חולה תחרות שניה ברצף. חוסר מזל לאלוף האולימפי מ-2012? בשבוע שעבר הוא סיים חמישי בא.העולם במרתון, והשבוע הוא נהיה חולה. גם בתחרות הקודמת לא חש בטוב ופרש מתחרות הקודמת עקב מחלה.

הגברים מזנקים היום ל-7 הקפות (כולל סטארט-לופ), וכמובן, מי מוביל את הדבוקה הישר מההתחלה? נינו.

נינו נינו נינו.. הרוכב הזה הוא מקצוען אמיתי. אחרי שבתחרות הקודמת הוא נתן לרוכבים אחרים להכתיב את הקצב בהקפות הראשונות של המירוץ, הוא מוותר על התענוג הזה ופשוט מסתער קדימה בירידה הטכנית הראשונה, תוקף בקיר העוקב ונעלם לכולם אחרי רבע מהקפת הסטארט-לופ. הפעם לא נראה שתהיה איזו תחרות מעניינת בקדמת המירוץ… כנראה מת’יו ואן דר פול לא מורגל לגובה ופשוט לא עומד בקצב של האלוף האולימפי, שהוא תשוש מהביצוע המרשים שלו משבוע שעבר.

שורטר- נעלם לכולם על ההתחלה

שורטר- לקח את ה Scott Spark שלו ונעלם לכולם על ההתחלה

במרחק חצי דקה מנינו מתקבצת קבוצת הרדיפה של 14 רוכבים מהטובים בעולם, ללא נציגות של מת’יו ואן דר פול שדועך למקום ה-20, המנסים לצמצם את הנזק שגרם להם האלוף האולימפי בחצי ההקפה הקצרה של הסטארט-לופ. לאט לאט הקבוצה מצטמצמת ל-7 רוכבים, ואז ל-4.. הם רוכבים כל כך חזק, התקפות ביציאה מהכיסא, קצב מטורף, שום דבר לא מאט אותם. אבל איכשהו, פא$#!נג נינו נמצא כדקה לפניהם, מדבלל ירידות, מחייך לאורך המסלול ורוכב כאילו הוא באימון אינטרוולים של 30 שניות כל 10 דקות… הלו! אתה בתחרות של גביע העולם! הרוכבים הכי טובים דולקים בעקבותיך, אתה רוכב בקצב הזוי בגובה מטורף ואתה מחייך?!

ג'ורדן סארו הצרפתי מחייך למצלמה

ג’ורדן סארו הצרפתי מחייך למצלמה

בינתיים, במועדון הסובלים: וולרו, פלוקיגר, סארו וקורצקי רוכבים באדיקות אחד עם השני, קורצקי לא עומד בקצב שמכתיב וולרו הענק הספרדי ויורד אחורה.

בתחילת ההקפה החמישית וולרו מתפנצ’ר, הקצב יורד ווקורצקי מצליח לחזור לדבוקה עם נספח רציני – סאם גייז הקיווי, אלוף העולם ב-U23 משנה שעברה. הפנצ’ר של וולרו קורה בנקודה קריטית מבחינתו- הפיד זון נמצא במרחק של חצי הקפה ממנו  ובעצם כאן מתחיל מסע ההישרדות שלו לשימור המקום ה-2 הכללי שלו בסבב.

את ההובלה לוקח פולקיגר הצעיר (מתיאס), שנראה שהתאושש מההתרסקות המטורפת שלו בתחרות הקודמת.

ג'ורדן סארו מוביל, אחריו מאתיאס פלוקיגר וגייז סמואל

ג’ורדן סארו מוביל, אחריו מאתיאס פלוקיגר וגייז סמואל

להקפה האחרונה נכנסים פלוקיגר, סארו וגייז. גייז הרוכב הצעיר בחבורה אבל הוא מאד חזק בספרינטים, כ”כ חזק שהוא הצליח לנצח את נינו בספרינט ב-Sea otter classic שהיה בקליפורניה במרץ האחרון. פלוקיגר כנראה מכיר בעובדות, כי בכניסה לירידה הטכנית הראשונה השוויצרי ‘עושה נינו’- תוקף בירידה, אח”כ תוקף בעליה התלולה של המסלול ומנסה לברוח לחברים שלו בקבוצת הרדיפה.

Nino Schurter performs at UCI XCO World Cup in Vallnord, Andorra on July 2nd, 2017 // Bartek Wolinski/Red Bull Content Pool // P-20170702-01564 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //

סארו תוקף גם הוא בעליה ומנסה לצמצם נזקים.  גייז, שהיה ממוקם אחרון בשלישיה נתפס לא מוכן ונותר מאחור. פלוקיגר טס בירידות אבל סארו הצרפתי פשוט לא מוכן לוותר ונלחם על כל סנטימטר, עד שפלוקיגר מראה טיפת חולשה וסארו תוקף! פלוקיגר מגיב וסוגר אבל עכשיו הוא נמצא בעמדה הבעייתית מבחינתו לספרינט סיום, שכן לא נותר לו איפה לעקוף.

סארו

אנחנו מנחשים שהצלם צרפתי – כי רוכב צרפתי קיבל יותר תמונות מאלוף העולם

יוצאים מהסינגל, שני רוכבים צמודים אחד לשני, מי יגבר על מי? מי חזק יותר? מי רוצה את המקום השני יותר? פלוקיגר יוצא ראשון, סארו מנסה להגיב, אבל כבר לא נשאר לו יותר דלק ברגליים ופלוקיגר לוקח את הכסף..

סאם גייז מסיים מאוכזב במקום הרביעי ובמקום החמישי  מגיח לו פלוריאן ווגל, הרוכב השוויצרי הותיק.

ומי שוב ניצח?

ומי שוב ניצח?

תוצאות:

  1.      Nino Schurter –    1:23:28
  2.      Mattias Flueckiger- + 0:00:18
  3.      Jordan Sarrou – + 0:00:19
  4.      Sam Gaze- + 0:00:33
  5.      Florian Vogel- + 0:00:51
משמאל: גייז, פלוקיגר, שורטר, סארו, ווגל

משמאל: גייז, פלוקיגר, שורטר, סארו,
ווגל

סיכום

אז מה היה לנו היום: 2 רוכבים שלוקחים את העניינים לידיים שלהם מתחילת המירוץ ושולטים בו בדומיננטיות מפחידה עד לסופו. עושה רושם שמי שהתכנון היטב, שהה והתאמן בגובה מספיק זמן לפני המירוץ רק הרוויח. כוכבים גדולים כמו יולנדה נף או מקסים מרוט, שמצליחים לעלות על אחת ממדרגות הפודיום בשאר המירוצים לא הסתדרו עם הגובה והתנאים הקשים שבו, וקיבלנו מירוץ עם מתמודדים מגוונים יותר מהרגיל, בעיקר בקטגורית הגברים.
מת’יו ואן דר פול, MVP מאכזב, ופורש מהמירוץ. האם יגיע מוכן או מאושש יותר בשבוע הבא? מבחינתי הוא חוזר להיות MVDP בינתיים…

לשמחת המתאמנים בגובה, הסבב הבא עובר להרי האלפים השוויצרים, לתחרות סבב משולבת (XC&DH), כאשר תחרות הדאון-היל תשודר ביום שבת בצהריים, ותחרות ה-XCO תשודר ביום א’, והסיקור שלה יופיע אצלנו ב BIKEPANEL כמובן.

מאת: יואב גריבי
צילום: רד בול – ברטק וולינסקי
מנוי הניוזלטר חינם

מנוי מתנה על BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F
מנוי מתנה על RUNPANEL – מגזין הריצה פה: https://goo.gl/Auzkl9

תגובות לכתבה יתקבלו בברכה