זו אולי הצהרה גדולה, אך שנת 2015 מסתמנת כשנת מפנה בענף האופניים התחרותי. נכון. עדיין אין לנו רוכב ברמה העולמית והישגים, אבל קרו במהלך השנה 3 דברים מאד חשובים שיכולה להיות להם משמעות גדולה להתפתחות הענף המקומי: הוקמה קבוצת אופני כביש מקצוענית, יש מהלך ממוקד לנסות ולהביא רוכב ורוכבת לאולימפיאדת ריו 2016 והושק התהליך להקמת וולודרום מקורה בתל אביב.

על שנת 2015 של הסייקלינג אקדמי כתבנו כאן. הנה הסיכום מהצד ה ״אולימפי״ של הספורט. המקומות בהם פיטר סאגאן לא ביקר, אבל הם כנראה משמעותיים לא פחות לענף המקומי ולמי שמקיים אותו ומתקיים ממנו.

מאת: דני אסקרוב

שני קמפיינים אולימפיים באיגוד האופניים!

הקמפיין הראשון של איגוד האופניים הישראלי הוא להעמיד רוכב קרוס קאנטרי על קו הזינוק בריו. זה מהלך ותיק ונמצא בכותרות כבר לא מעט זמן. ב 2015 הצליח האפיק הזה לממש את רוב מטרותיו. נכון לעכשיו, נבחרת ישראל באופני הרים גברים ממוקמת במקום ה 18 בדירוג המדינות לקראת אולימפיאדת ריו. הפער מהמקום ה 24 (יוון) ממנו לא מגיעים לאולימפיאדה הוא 426 נקודות. זה עוד לא בכיס אבל זה נראה טוב.

1

הקמפיין השני, חדש ומפתיע יותר – להעמיד רוכבת כביש על קו הזינוק בריו!

ירדן גזית הוא האיש באיגוד האופניים שמוביל את הצד התחרותי. בכביש ובשטח. יחד עם הנהלת האיגוד והמאמנים (אילן אולמן בכביש ואביעד יזרעאל בשטח). נפגשנו עם ירדן על מנת להביט לאחור אל 2015 ולהבין מה צפוי ב 2016. הוא מעדכן: ״הפוקוס של האיגוד ימשיך להיות ספורט אולימפי, נבחרות, תיווך ועזרה לרוכבי כביש והרים שירצו לצאת ולהתחרות בחו״ל. בישראל ימשיך האיגוד בסיוע לקיום המרוצים שיופקו על ידי גורמים חיצוניים. ב 2015 נרכשה מערכת מדידת זמנים ושערי זינוק/סיום חדשים. נראה אותם יותר ב 2016 ובקרוב יושק האתר החדש של איגוד״.

״כספית האיגוד מאוזן יותר אך עדיין נמצא בגרעון. 2016 תהיה דומה ל 2015 אך אנחנו מקווים לצמצם את החובות בכ 200,000 ש״ח. מ 2017 אמור להיות יותר טוב בזכות האולימפיאדה ומספר הספורטאים הפעילים״.

״ספורטיבית, אנחנו מקווים לעשות כמה דברים מענינים ב 2016. ביניהם האולימפיאדה כמובן אבל גם אליפות אירופה באופני כביש, כולל עילית גברים בפעם הראשונה, ואליפות העולם בקטאר!״.

2

איך עובד הספורט בישראל?

לפני שנדון בהתנהלות איגוד האופניים בישראל, חשוב להבין איך עובדת שיטת איגודי הספורט בישראל (לא רק אופניים).

איגודי ספורט ומועדונים, מתוקצבים על פי מספר הספורטאים הפעילים שיש בהם – ספורטאי פעיל הוא ספורטאי שהתחרה לפחות ב 4 תחרויות במשך השנה (אז מי שהתלבט כמה להתחרות בשנה, התשובה צריכה להיות – לפחות 4 פעמים – ד.א). בנוסף לתקציב שמגיע על בסיס כמות הספורטאים ישנם גופים שונים המעבירים כספים לאיגודי הספורט. אתנה (לספורט נשים), טוטו, ועד אולימפי הם דוגמא לגופים שכאלו. לכל גוף יש את המטרות שלו, והכסף המגיע מכל גורם הוא כסף ״צבוע״. אי אפשר לקחת כסף של אתנה ולקיים איתו קמפיין של נבחרת גברים כביש. אי אפשר לקיים מרוץ כביש מתקציב של הועד האולימפי לטובת נבחרת אופני הקרוס קאנטרי.

זה אפילו יותר מסובך: כל הגופים הנ״ל, לא מעבירים את הכסף עד שאין מטרות מוגדרות אותן אישר האיגוד עם הגורם המממן והארועים התקיימו (לפני שהתקציב הגיע!) – זה גורר מורכבות בעניין התזרימי, כל העניין הזה עד שהכסף בבנק… באנלוגיית חלוקת העוגה, זה לא שמנכ״ל האיגוד מקבל את העוגה ומחליט איך לחלק אותה. בפועל, האיגוד נדרש להמציא עוגה, בצבעים שונים, ואז לנסות לאפות אותה, רק אחרי שכל אחד יאכל את החלק שלו ישלם הגורם המממן על העוגה. במועד לא ברור. לא פשוט!

על בסיס כל הנ״ל מספר גזית על המטרות שאיגוד האופניים פועל להשגתן בשנים האחרונות – ״ספורטאי באולימפיאדה, איזון כלכלי, הגדלת מספר הספורטאים הפעילים והקמת מתקני וולודרום ו BMX. יש קשר בין 4 המרכיבים – אולימפיאדה ויותר ספורטאים פעילים יתרמו לאיזון הכלכלי. אנחנו כל הזמן בוחנים מה במשאבים שיש יניב הכי הרבה פירות בטווח הקצר (15-16)״.

004

אנשי איגוד האופניים מימין: ירון דור, איל הרשטיק, וירדן גזית מאיגוד האופניים

קודם כל שיהיו רוכבים…

בשני הקמפיינים האולימפיים הנוכחיים, הסדר היה שקודם היו רוכבים טובים, והאיגוד בא לעזור ובנה סביבם קמפיין. ירדן מסביר – ״פז רוכבת מצוינת ועשתה תוצאות טובות ברמה העולמית ולאורך זמן. במבט לאחור, גם את המאמץ בענף הקרוס קאנטרי התחלנו אחרי ששלומי חיימי כבר רכב בטופ העולמי באופן קבוע. אנחנו איגוד של ספורט אולימפי – אם אנחנו מזהים פוטנציאל של רוכב להביא את מה שצריך על מנת להגיע לאולימפיאדה יש לנו אחריות, מחויבות ורצון לעזור ואז נוצרים התנאים לקיום קמפיין מטרה שכזה״.

דוגמא מצוינת למהלך שכזה היתה ב2015 עם דימה גרבובסקי. מסביר ירדן – ״דימה קיבל את האזרחות רק בפברואר ולכן נמנעה מאיתנו האופציה להתחיל בתהליך קודם ולהשיג תמיכה למאמץ שנתי מלא. ביוני הושלם הרישום שלו כישראלי ב UCI והושגה התמיכה הכספית, אך במובן מסוים זה היה קצת מאוחר מדי. האיגוד מימן כמה תחרויות על מנת לנסות ולהביא נקודות UCI אך ללא הצלחה. מספטמבר 15 הוא בסגל ספורטאים עולים ומקבל תמיכה שתיגמר בסוף השנה. ב 2016 דימה לא יוכל להתחרות באליפות העולם (בגלל מועדי קבלת האזרחות – ד.א) אך כן יוכל להתחרות באליפות אירופה. ננסה להגיע לשם״.

לא לכולם ברור מה האחריות של האיגוד אבל ירדן מציג תמונה ברורה מאוד: ״האיגוד אחראי כאשר יש מאמצים ברמת נבחרת כמו יעד אולימפי או אליפות יבשתית, אבל קודם כל צריך רוכבים שיוכלו להגיע לשם. זו אחריות המועדונים להעמיד רוכבים שכאלו״.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הערך של הדרך

״אם מביטים על שני הקמפיינים״, מוסיף גזית, ״נשים כביש וגברים קרוס קאנטרי, עצם הקמפיין כבר מייצר ערך. בזכות הקמפיין אנו זוכים בתקציב ההכנות האולימפיות של משרד הספורט, ספורט האופניים נבחר כענף מועדף בוועדת לובצקי, בלוח התחרויות של 2015 היו פחות ביטולי מרוצים מסיבות של תקציב. אבל זה לא רק כסף – ספורטאים מזהים את הפוקוס והופכים חלק מהמאמץ להשיג את המטרה. רותם ישי חזר להתחרות בזכות המאמץ האולימפי. שני בלוך חזרה להיות חלק מהקמפיין, רותם גפינוביץ׳ חזרה לרכוב כביש, יש עניין מצד ספורטאים אחרים. במסגרת קמפיין הכביש נשים יערכו במרץ 3 (!) מרוצי כביש UCI לנשים יום אחרי יום כחלק מטור ערד. זו פעם ראשונה שישראל מארחת מרוצי UCI כביש. גם זה תורם. כל המערכת לומדת לעבוד בסטנדרט חדש של שיפוט והפקה. הזמן שאביעד (מאמן נבחרת ישראל באופני הרים – ד.א) בילה בחו״ל שנה שעברה והנסיון שרכש הם אדירים.״

״ההשקעה בנשים גם נכונה כלכלית״, מוסיף גזית, ״חלקן של נשים בספורט הישראלי הוא 20%, בענף האופניים רק 6-7%. יש סיכוי לגדול בכמות הספורטאים הפעילים מהכיוון הזה. פז טובה ויש מאחוריה עתודה של בנות מוכשרות ומחויבות ואווירה מצוינת, אז האיגוד מחויב להשקיע ולעזור.״

למרות הנסיון שנרכש והידע שרוכשים המאמנים בתהליכים הנוכחיים, האיגוד עדיין לא מצליח לספק מעטפת מקצועית של אימון, תזונה, רפואה על ידי גורמים בעלי רקורד מוכח. אין היום גורם מקצועי שיכול להביא רקורד של הובלת רוכבים לרמה העולמית. גזית מסכים – ״זה נכון שאנחנו עדיין לא שם, בדרך כלל המגבלה כספית. זה שקול במידה מסוימת לחוסר ההשקעה בגילאי הקדטים. אנחנו משקיעים פחות מדי. אין היום תקציב להחזיק מישהו לטובת הנושא הזה ולמאמני הנבחרות הבוגרות אין זמן ופוקוס והם גם לא מתוגמלים בכדי לעשות גם את זה. זה משהו שמאד הייתי שמח לראות מתפתח״.

2

ניקוד, רמה וקריטריונים

נבחרת ישראל גברים באופני הרים מדורגת היום במקום ה 15 בעולם. שלומי חיימי, הרוכב המוביל של ישראל ב 2015, מדורג 26 בעולם! אבל האם הרמה של ישראל היא באמת 15 בעולם? האם שלומי באמת אחד מ 30 הרוכבים הטובים בעולם? כנראה שלא.

צריך לומר ביושר ששיטת דרוג המדינות של ה UCI לקראת האולימפיאדה, בעיקר בענף אופני ההרים, די מגוחכת. למעט הטופ העולמי (15 הרוכבים הראשונים) הדרוג הוא בעיקר פונקציה של מספר התחרויות אליהן זינקו הרוכבים מהמדינה ולא משקף את הרמה האמיתית של הרוכבים. יוצא מכך שאם ישראל משקיעה בקיום מרוצי UCI קרוס קאנטרי ובכולם שלומי חיימי, גיא ניב, עומר שובי וגיא זסלר מתחרים אחד נגד השני וצוברים נקודות UCI הדרוג העולמי שלהם יהיה גבוה בהרבה מרמתם. ראינו את זה בא לידי ביטוי השנה בתחרויות בחו״ל – בזכות הדרוג הגבוה זינקו הרוכבים מהשורות הראשונות ולפעמים איבדו 50 מקומות במהלך המרוץ.

אלו החוקים. הם אותם חוקים לכולם. ישראל לא המציאה את השיטה והיא מתנהלת היטב לאורה. את 2013 סיימנו במקום ה 28. 2014 – 23. 2015 – 15. 18 באולימפי. יש כאן מהלך עקבי, מוצלח מאד ברמה הארגונית, שנושא פרי. לרוכבים עצמם, יש עדיין דרך ארוכה לעשות, על מנת שיוכלו לרכוב ולהתחרות ברמת הדרוג שלהם.

3

תמונה: רותם גפינוביץ׳, אלופת ישראל באופני כביש ואופני הרים, חזרה להיות רוכבת כביש במשרה מלאה

שלומי או רותם – מי יסע לריו?

יש קרב טוב על המקום לריו. מלחמה בריאה שניצוצות ממנה ראינו במהלך השבועיים של אליפות ישראל באופני הרים השנה. שלומי חיימי ורותם ישי רכבו ברמה מאד דומה הרבה תחרויות כשרותם מזנק

מאחור בגלל דרוג נמוך יותר אך מטפס מעלה. שלומי בדרך כלל זינק מעמדות טובות יותר אך איבד מקומות במהלך המרוצים והשניים סיימו בדרך כלל את תחרויות הסבב העולמי באזור המקומות 40 – 70.

הקריטריון לבחירת הרוכב הישראלי בריו מוגדר היטב. יש בו 3 סעיפים והראשון מביניהם שיתקיים יכריע. אם הסעיף לא מתקיים עוברים לסעיף הבא. המטרה בהגדרת הקריטריונים היתה לתגמל את מי שתרם הכי הרבה לנבחרת ובמקביל לשמר את האינטרס הנבחרתי לכל אורך הקמפיין ולתת סיכוי למי שיהיה בכושר גבוה ברגע הנכון. אלו הקריטריונים:

  1. אם רוכב בודד ישיג 55% ומעלה מהניקוד של הנבחרת – הוא נוסע.
  2. במהלך 3 מרוצי גביע העולם של תחילת 2016 – אוסטרליה, גרמניה, צרפת, תשוקלל התוצאה הטובה ביותר של כל אחד מהרוכבים (כ % מזמן המנצח – לדוגמה אם זמן המנצח שעה וארבעים כל דקה מאחורי המנצח שקולה לאחוז אחד). אם אחד הרוכבים יסיים בפער גדול מ 3% מיריבו הוא יהיה זה שייצג את ישראל בריו.
  3. שקלול ניקוד וגביע עולם של השנתיים האחרונות.

ההסתברות שסעיף 1 יכריע נמוכה מאד. אם רותם יפציץ תוצאה במרוצי גביע העולם השנה, הוא עדיין יוכל להיות זה שייצג את ישראל בריו. סעיף 3 יכריע כמעט בוודאות לטובת שלומי. הכרעה צפויה לקראת סוף מאי 2016.

בקמפיין הנשים, רוכבת ישראלית צריכה לאסוף כ 80-90 נקודות UCI על מנת להתברג בין 100 הראשונות בדרוג העולמי שמקנה מקום על קו הזינוק בריו. הדרך לניקוד עוברת כנראה בשני נצחונות במרוץ UCI (נצחון מעניק 40 נקודות). לכבוד המטרה, איגוד האופניים מארגן לראשונה בישראל מרוץ כביש UCI לנשים כחלק מטור ערד. אם רוכבת ישראלית, ופז בש היא המועמדת הבולטת, תנצח 2 מתוך 3 הקטעים בטור ערד הבינלאומי לנשים – יהיה לה כנראה מקום בריו. עדיין לא ידוע מי יהיו היריבות הבינלאומיות אך יש ביקוש רב. בחירת הקבוצות האורחות והמסלול נמצאת בידי איגוד האופניים הישראלי. לא תבואו לראות ולעודד?

שלומי ורותם

כבר מתחילים

בסופו של דבר, שבועיים לפני מרוץ הכביש הראשון של 2016, הבעיה המרכזית היתה ונשארה כמות ואיכות הרוכבים. האיגוד, ברגע שמזוהה ספורטאי רלוונטי, יקראו לו חיימי, גרבובסקי או בש, מנסה לזכות בכרטיס לריו ולהפוך את ספורט האופניים לספורט אולימפי בישראל. בדיוק כמו הסייקלינג אקדמי עם הרוכבים הישראלים גם אצל הנשים ורוכבי הקרוס קאנטרי השדה דליל ולא קרוב עדיין לרמה העולמית.

ב 2017 אם לא יהיו תקלות משמעותיות צפוי להפתח הוולודרום הראשון בישראל בבמרכז הספורט הלאומי בהדר יוסף בת”א. הפרויקט נמצא בשלבי תכנון הנעשה על ידי אדריכל אמריקאי מנוסה ומשרד אדריכלים מקומי. גויסו תקציבים לבנייה מתורם קנדי ומעיריית תל אביב. הבנייה ולאחר מכן הניהול והתחזוקה ייעשו על ידי מרכז הספרט הלאומי.

האם הצרוף שנולד ב 2015 – קבוצה מקצוענית, רוכבים ומאמנים אולימפיים ומתקן אופניים יעודי ראשון יעשו את ההבדל ויהיו הגורמים שישנו את המפה ואת מבנה הפירמידה? לא ברור.

הדרך והעובדה שיש כיוון ברור חשובים אבל בסופו של דבר זה ספורט הישגי וצריך לראות תוצאות.

מאת: דני אסקרוב

לכתבות וערוץ התוכן הקשורים באיגוד האופניים:

1