חבורה של רוכבים (ובהם רוכבת גיבורה אחת ויחידה, וצלמת מלווה ואלופה ברכב הליווי) יצאה חודש וחצי מוקדם יותר מהתכנון המקורי. כן, עשינו את מסלול הגראן פונדו במלואו! כבר עכשיו – לפני שצברנו מספיק מרחקים ברגליים ולפני שהתאוששנו מכל השבתות הגשמות של פברואר. רוצים לשמוע איך הולך להיות בגראן פונדו ומה הלקחים העיקריים?

 

למי שלא יודע מהו  הגראן פונדו, ועל איזו רכיבה אנחנו מדברים – להלן כתבת ההכרזה על גראן פונדו כלל-בריאות.

היו לנו כמה מטרות ברכיבה הזו: ראשית – להעביר אליכם הקוראים את הרשמים. לצבור ידע ממקור ראשון כדי לכתוב לכם מה הרגשנו וכיצד התנהלה הרכיבה וכדי שתוכלו להתכונן מעט טוב יותר על בסיס הניסיון הזה. כן – כבר עשינו כל אחד מהקטעים האלה כמה פעמים עד היום ואנחנו מכירים את המסלול הייטב, אולם אין כמו להרגיש את המסלול המלא מהתחלה ועד הסוף ברכיבה אחת – ממש כמו באירוע עצמו. אין כמו לבדוק מתוך התנסות כמה זמן זה לוקח? מה הקצב המתאים? ועד כמה כיף הולך להיות…

 

ע”פ הלקחים האלה המארגנים שאחד מהם רכב איתנו, יכול לתקף את הנחות העבודה ולטייב החלטות ארגוניות ולוגיסטיות בהתבסס על מה שכנראה צפוי לרוכבים על המסלול (פה אגב, המקום לאמר ש BIKEPANEL אינו המארגן של האירוע אלא רק מסייע בהעברת האינפורמציה לגביו לציבור הרוכבים).

אל המסע הזה יצאו לא לפי סדר א”ב ולא לפי סדר החשיבות (למעט הראשונה): עינב וגיא לוטם, זוהר קנטור, חנוך רדליך, יואב מאור, אסף נאות (“הקלאסי”), יותם קאופמן, גיא חלמיש (“גיאחה”), וכמובן: הראל נחמני מחברת משלחות שהוא מיזמי האירוע המדהים הזה, ונהגת הליוויצלמתרוכבת בהזדמנויות אחרות: ירדן גולן. אז הנה – רשמי הרכיבה על מסלול גראן פונדו כלל-בריאות:

 

הנוף והמסלול: 6 קטעים עיקריים

“הנופים מדהימים בעונה הזאת. המסלול עובר בכמה עליות קלאסיות (גלבוע, מבוא חמה, חרמון) ומאתגר. מאוד. למעשה, מדובר במסלול שהוא עליה אחת ארוכה, גם כשלא באחת העליות “הידועות”. יואב מאור

 

1. הגלבוע – מתחיל בזינוק בהר שהוא אחד היפים ביותר בארץ. עליה ראשונה מתונה וארוכה בתוך יער קסום ואז באחת נגלה כל הדרו של עמק יזראל ועמק הירדן. הדרמטיות של הנופים האלה היא משמעותית ומקסימה. הרים גדולים ועוצמתיים, בקעות ענק… היסטוריה תנ”כית עשירה… מדהים! הגלישה המהירה אל עמק הירדן הביאה אותנו במהירות אל מזג אוויר חם בהרבה מזה שיצאתם ממנו. את הבגדים הארוכים השלנו מהר מאוד (יצאנו ביום של התחממות. על כך בהמשך).

2. בקעת הירדן הרכיבה לאורך השבר הסורי-אפריקני היא חוויתית. רולינג הילס במגמת עליה קלה צפונה. הפעם מדלגים בשמחה על העליה לכאוכב (כוכב הירדן) כי עליות – לא חסר במסלול הזה… חוצים את הירדן בסכר נהריים ומעט לפני צמח פונים לכבישים קטנים וצדדיים בתוך סביבה חקלאית מקסימה של מטעי בננות וחממות של קיבוצים – זה דילוג על פני צמח ישירות אל העליה של חמת גדר. אגב, ביום של רכיבת ההכנה קיבלה את פנינו רוח צפונית חזקה והעבודה בקבוצה הפכה משמעותית מאוד גם פה, וגם בקטעים הבאים.

3. העליה של חמת גדר מה כבר אפשר לאמר על העליה המלכותית הזו – מהיפות בארץ. מקום דרמטי ומרשים. הקניון הצר שיצר הירמוך הזורם לירדן מהווה תפאורה מדהימה לסרפנטינות של אחת העליות האהובות ביותר על רוכבי הכביש בישראל, והקירות… אוי הקירות. כדאי מאוד לא להגרר ולשמור על הכוחות, כי מה שמגיע אחרי חמת גדר הוא במובנים מסוימים קשה יותר ממנה.

4. דרום רמת הגולן בכביש 98 וכל הקילומטרים הארוכים מסיום העליה של חמת גדר ועד התלים שברכז וצפון הרמה. זה הקטע המונוטוני ביותר בכל הרכיבה: כביש ישר וארוך ומישור מדומה שהוא למעשה עלייה ארוכה, קשה ואין סופית משולבת גבעות עדינות שאין אחריהן מנוחה, אלא מישור מדומה נוסף! פה הראש והפסיכולוגיה יתחילו לעבוד שעות נוספות וסימני השבירה הראשונים יתגלו בקרב הרוכבים שאינם חזקים מספיק.

הראל נחמני: “הרגע הכי קשה היה בערך באמצע המסלול באזור רמת מגשימים, כפות הרגליים התחילו לכאוב פתאום והייתה הרגשה של עייפות כללית. ההפסקה שהגיעה החזירה אותי לעניינים וככל שהרכיבה נמשכה הגוף נפתח וההנאה רק גדלה”.

חנוך רדליך: “מסלול הגראן פונדו אהוב עלי במיוחד בשל העומס הקבוע שהוא מציג בפני הרוכבים בו. אין כמעט רגעי מנוחה, ורוכבים אשר יודעים לחלק נכון את כוחותיהם על פני שעות רבות, יצליחו להפיק ממנו את המירב. הרגע הכי קשה במסלול מגיע לאחר הקילומטר החמישים בכביש 98, כאשר רואים את פסגות החרמון מבצבצות באופק, אך נראה כי ההר לא באמת מתקרב אליך…”

6. החרמון –  את החרמון הקרוב מרגישים כבר במסדה. חוצים אותה ומתחילים לטפס תוך גישור קצר דרך הישוב נמרוד ישר אל הקיר של מג’דל שמס. רוב רוכבי הכביש כבר מכירים את העליה הארוכה והאלפינית ביותר בישראל. ברכיבת ההכנה הוא קיבל אותנו מושלג ונפלא!

 

7 טיפים לגיבורי הגראן פונדו:

רבותי זה לא הולך להיות קל! מדובר במסלול קורע רגליים, אך פותח ריאות ולב: אחד מהמסלולים היפים בארץ ובהחלט רכיבה אפית אמיתית ברמה של חו”ל. אבל צריך להגיע מוכנים, ולרכוב אותו בחוכמה. מה זה אומר? הנה כמה טיפים מהחברה שעברו את זה השבוע:

 

1. הכנה – תתחילו להעלות קילומטרז’ ברכיבות סוף השבוע. נותר עוד פחות מחודש וחצי שבתוכו כדאי מאוד להכניס כמה רכיבות של 130 קילומטרים, ועוד איזה שתיים שלוש רכיבות של 150 קילומטרים. מאוד מומלץ להרגיל את הגוף לפידול רצוף וארוך של שעות ארוכות על האוכף.

יואב מאור: “להתחיל לרכוב ולהעלות נפחים כבר מעכשיו!!!, מי שעד כה לא רכב מעל 4 שעות בשבת – שיתחיל לרכוב יותר. לא לזלזל באתגר הזה ולהבין לקראת מה הולכים, כולל הקפדה יתרה על אכילה ושתייה מרובה, לפני ותוך כדי. למצוא אנשים לעבוד איתם בכל המקטע של רמת הגולן, לשמור על קצב יציב, נוח וקבוע. לא להתפוצץ בעליות ולחשוב “שימור אנרגיה”. ולא לשכוח להנות”.

2. שליטה עצמית בגראן פונדו אסור להגרר לתחרויות מיותרות. אתם חייבים להכיר את עצמכם ולרכוב בצורה מאוד מרוסנת ובהתאם לתוכנית שתבטיח שתסיימו בכבוד. זה אומר לא להעלות דופק מעבר לסף מסוים כל הרכיבה. אם זה קורה (עקב החום, קצבים בקבוצה שלכם, או חוסר תשומת לב) לתקן מייד ולהרגיע!

זוהר קנטור: הרכיבה לאורך הרמה בהחלט מתישה ודורשת חלוקת כוח נכונה. את העליה לגלבוע אני אפילו לא סופר, האמת גם לא את מבוא-חמה, הקושי מתחיל לטעמי ברמה ומסתיים בעליה לחרמון. שמירת הרגליים לאורך המסלול היא קרדינלית למי שרוצה לראות בסיום את איש השלג….

 

3. תכנון זמנים – שימו לב להפסקות הלא מתוכננות שלכם: הן יכולות לעלות לכם בזמן רב. אנחנו היינו 9 רוכבים מיומנים מאוד ועשינו 4 הפסקות קצרות מאוד: בירידה מהגלבוע להשיל בגדי בוקר. לפני העליה לחמת גדר, אחרי הקטע הקשה של דרום רמת הגולן, וביער אודם. זמן הנטו שלנו היה 7:21 שעות וזמן הברוטו: 8:30. מסתבר שהזמן בהפסקות רץ במהירות מטורפת והוא יכול להשפיע על הרכיבה כולה ועל יכולתכם להגיע לפני ה Cut Off Time.

הראל נחמני: הטיפ למי שהולך לעשות את הגראן פונדו כלל בריאות הארוך הוא לתכנן היטב את הרכיבה כולה, לא לפתוח מהר מדי ולהשאיר כוחות לסוף.

 

4. עבודה בדבוקה –  משטר הרוחות ברמת הגולן יכול להיות משמעותי מאוד ברכיבה. אותנו קיבלה רוח פנים צפונית חזקה בעמק הירדן ובדרום הרמה. אם אינכם רגילים לרכוב בדרפטינג כדאי מאוד להצטרף בתקופה הקרובה לקבוצה ולתרגל זאת – אם תהייה רוח, תודו לנו על כך.

יותם קאופמן – “הקטע הכי קשה היה כשנשארתי לבד מול הרוח איזה 10 קילומטרים בזמן שאתם עשיתם אליפסות – אליפסות זה כמו לשבת במכונית, לא כמו לרכב באופניים… לעשות אליפסות בגולן ובבקעה אם יש רוח – עם מי שלא יהיה ליידכם, וגם שתי הפסקות של חצי שעה כל אחת”

 

5. עליות – הגובה המצטבר עושה את שלו: כדאי לשלב כמה אימוני עליות מרוכזים בין אימוני הנפח שלכם – שגם הם צריכים להיות מרובי עליות…

זוהר קנטור: “המסלול לטעמי מאתגר ביותר. רכיבה כמעט לחלוטין במגמת עליה, זאת לא עוד רכיבת שבת עם הקבוצה ו/או החברה”.

 

6. הכנה נפשית – תתכוננו נפשית למשברים. רוב החברה התקשו במיוחד בדרום הרמה בין סיום העליה של חמת ועד איזור הבנטל והאביטל (עין זיוון, מרום גולם, אלרום). הרכיבה במישור המדומה הזה היא למעשה בעלייה אינסופית. המאמץ מתחיל בעלייה לחמת גדר בק”מ ה 70 ועד איזור התלים בק”מ ה 130-140 . אלה 70 ק”מ לא פשוטים! לפניהם – אתם עוד טריים. אחריהם – כבר רואים את הסוף מתקרב ומקבלים אנרגיות חדשות. האמצע הזה יכול להיות הקשה ביותר גם עבורכם.

7. אוכל ותזונה –ישנם שפע של תחנות הזנה באירוע הזה. אסור לכם להיות אפילו רגע אחד ללא מים או אוכל – אז בצעו הפרדה בין שתיים-שלוש ההפסקות הארוכות יותר שלכם, לבין עצירות קצרות למלא מלאים. אם זו לא תחנת יעד למנוחה אל תתקעו – אספו מים לבקבוקים ואוכל לכיסים והמשיכו מייד ברכיבה. לאורך כל הדרך הקפידו לשתות המון (בממוצע בקבוק בשעה) ולאכול היטב.

גיא ועינב לוטם: יהיה מעניין לראות מאות רוכבים כובשים את הרמה. טיפ אחד שנכון לכל רכיבה ארוכה – אוכל אוכל ועוד אוכל ושתיה.

חנוך רדליך: “הכינו את עצמכם מנטאלית לרכיבה של עשר שעות לערך. אל תלחצו חזק בעליות, ואל תחסכו באוכל- לא באתם לעשות דיאטה, באתם לרכוב מהר ורחוק”.

 

את הרכיבה התחלנו ב 7:10 בערך בבוקר בגלבוע, וסיימנו ברכבל תחתון באיזור השעה 15:30. הגרמין מראה את הסיכום הבא. 7:21 שעות נטו, ו 8:30 שעות ברוטו.

אלה נתונים שביצעה קבוצה מאוד איכותית של רוכבים מנוסים וחזקים שבינהם פודיומיסטים קבועים בתחרויות שונות, מסיים טרנס-אלפ סדרתי, ואפיקיסטים שגמאו לא מעט קילומטרים בחייהם – וזה לא היה קל ולא פשוט לאף אחד מאיתנו (טוב נו, למעט אולי לחנוך). את ההפסקות עשינו קצרות יחסית (כאמור שעה ו-10 דקות מצטברות על כל היום), ולא עצרנו לקפה בדרך – ועדיין סיימנו בשעה מאוחרת למדי אחרי הצהריים. רוב הרוכבים יכולים וצריכים להתכונן ליום ארוך מאוד וקשה על האוכף. אגב – אם אתם לא בטוחים שזה בשבילכם או לא הספקתם לעשות את כל ההכנה הדרושה גם המסלול הבינוני הוא בהחלט חוויה משמעותית – רכיבת Point to Point שכוללת את מבוא חמה, כל רמת הגולן והחרמון, ביחד עם מאות רוכבים נוספים היא גם חוויה שלא תשכחו. אין ספק שמי שבוחר במסלול בארוך יישא עמו בגאווה את חוויות הרכיבה הזו לתקופה ארוכה.

 

גראן פונדו – ברוכים הבאים לשריטה!

 

צילמו: ירדן גולן, גיא חלמיש, יותם קאופמן, יואב מאור

כתב: גיא חלמיש