“צלמי האופניים” היא סדרת תוכן מתמשכת שבה נציג את צלמי האופניים שפועלים בענף בישראל. הספורט שלנו נראה מגניב יותר בזכותם, תחרויות שהם צילמו נראות טוב יותר, האופניים שאנחנו בוחנים מגרים יותר, ובכלל – התמונות שלהם עושות לנו חשק לצאת מהמחשב החוצה ולרכוב! נבקש מהם לספר לנו קצת על הגישה שלהם לצילום אופניים וספורט, ולחלוק איתנו את הבחירות שלהם מתוך התמונות שצילמו.

ktmlycan-160211-003

מימין – תומר פדר

לכתבות קודמות בסדרה:

צילם וסיפר: תומר פדר
ראיין: גיאחה
צלמי האופניים - על האנשים שמאחורי העדשה

דבוקה בגראן פונדו ים המלח

הכירו את תומר פדר!

תומר פדר יליד 1973 נשוי לגלית ואבא של שקד, אלה ודולב. נולד ומתגורר בראשון לציון: “למדתי צילום במכללת ספיר ועם סיום הלימודים התקבלתי למערכת המטורפת של מוטו/הגה בתור צלם מערכת (שם הכרתי את בת זוגתי גלית, שנהלה את הסטודיו של המגזין). כמעט 3 שנים למדתי משועלי שטח כמו ירון גולשטיין, גיל פריינטה, שי ארז…  כיצד רוכבים נכון וכיצד לצלם כתבות וליצור תמונות אקשן. הבנתי שהדוגמן הוא לא פחות חשוב מהצלם עצמו. רוכב/ נהג טוב אינו בהכרח גם אדם שידע להצטלם לתמונות אקשן. מצחיק שחברה קשוחים כמו גיא באומל, נדב לוגסי שבחנו אופנועים במגזין הפכו ללובשי טייץ…

Photo: Tomer Feder

בשנת 2002 בסיוע טל שביט ז”ל ויואל פרלמן עברתי למגזין הרבה יותר סולידי “אוטו” ו”אוטושטח” ז”ל. שם קיבלתי חופש פעולה מלא. תחת הכותרת שטח עם רני פלג ורוני נאק עורך המגזין הגשמנו חלומות צילומיים. כתבה על עגלת מיסבים, חציית רמה”ג ביום הכי גשום בשנה עם טרקטורון או טיול שטח עם דריפטר היו דבר שבשגרה. מה שהנחה אותנו היה להנות – אם אנחנו לא צוחקים אז הכתבה לא טובה. בשלב מסויים התחלנו לסקר אופני שטח. גם כאן הקו המנחה הוליך אותנו לכתבות כמו מסע  5 ימים בסיני שכלל ירידה שלעולם לא אשכח מסנטה קטרינה המושלגת, מבחן לאופניים בנחל עין מאר שהסתיים בצוות חילוץ ועוד.

Photo: Tomer Feder - RunnerScanne

בשנת 2009 הפכתי להיות צלם עצמאי. המתמחה ברכב וספורט. כיום מצלם את ארועי הגראן פונדו, אפיק ישראל, סובב ת”א ואירועי אופניים מזדמנים. 

image15

תמונה מיתולוגית ממרתון BIKEPANEL בארי: אביב יחזקאל מוביל את הדבוקה, גל צחור משגיח…

צילום אופניים – איך זה התחיל אצלך?

כשיצא “מגזין אופניים” דיברתי עם העורך אבי גנאור והוא הטיל עלי לצלם חבר טוב שלי, שמשון מאיר (Gios) לכתבה. לשמחתי התמונה הפכה להיות שער המגזין ועד היום היא מתנוססת בחנות. כיוון שלמגזין לא היו תקציבים לשלם זו היתה פחות או יותר הכתבה הראשונה והאחרונה שצילמתי.

מתן מורדכוביץ המדורג 5 בעולם בwcmx מבצע וויפ!

מתן מורדכוביץ המדורג 5 בעולם בwcmx מבצע וויפ!

הפעם הבאה שנפגשתי בצילומי אופניים היו בכתבות למגזין אוטושטח וסיקור תחרויות של רדבול בישראל.

image18

מי הכי מהיר בירידה? תחרות מטורפת (ומסוכנת) של רד בול

אתה רוכב? עושה ספורט אחר? למה דווקא אופניים?

רכבתי על אופניים מאז שלמדתי ללכת. עד כיתה ח’ השתוללתי עם BMX ובכיתה ח’ פגשתי את אלי סמוכה מגלגלי העץ והרכיבה הפכה לרצינית. בכיתה ט’ הצטרפתי לפועל ראשון לציון בהדרכתו של אנטולי גורלוב ובשלב מסויים בזכות אנשים כמו צביקה יוג’יק אריה בריל, מאריק וכל החבורה העליזה מ”גלי הדר” ראשל”צ נדבקתי בחיידק הטריאתלון. באותה תקופה האופניים היו תלוים לי מעל המיטה והיו הדבר הכי חשוב בחיים שלי.

tf-sport-39

לאחר הצבא טיילתי בדרום אמריקה כמובן עם אופניים ובזמן הלימודים הם היו כלי הרכב העיקרי שלי. במהלך טיול אופניים באיטליה החלפתי את הGios כרומולי שלי ב Viner U2 – אופני אלומניום מודרנים, קלים שמעולם לא הצלחתי להתחבר אליהם. בגיל 35 תליתי את האופניים על הקיר בסלון והתחלתי לגלוש גלים. מאז לא חזרתי לרכוב.

image11

לא רק אופניים – עופר בלוטרייך: מטפס מקצועי (בולדרינג)

למדת צילום או התמחית אצל צלם אחר?

למדתי צילום במכללת ספיר ובשנה האחרונה צילמתי עם רונן טופלברג (כיום שותף וחבר) מבחנים למגזין הגה ומוטו. כיוון שאין בארץ כמעט צלמי רכב מקצועיים את רוב ההשכלה למדי בשיטת הניסוי וטעייה. ריסקתי לא מעט ציוד אך בסופו של דבר זה היה שווה.

image2

היו ימים שהיתה פה VCH דומיננטית

באיזה סוגי עבודות אתה מתמחה בצילום?

אני מתמחה בעיקר בצילומי רכב וענפי ספורט כמו ספורט מוטורי, אקסטרים, ריצה ואופניים. יש לי קצת בעיה עם משחקי כדור כיוון שאני לא מתחבר אליהם. את השקט אני מוצא בצילומי ארכיטקטורה.

tomer-isrm16-d3-350

איך היית מאפיין את הסגנון שלך?

אני משתדל לביים את התמונות האקשן שלי עד הפרט האחרון. אני אוהב לעבוד במהירויות נמוכות לטשטש את רוב התמונה ולהשאיר אלמנט אחד חד כמו סכין.

image9איזה אירועים מזמינים אותך באופן קבוע? איך נראה יום של צלם באירוע? מה קשה? מה מהנה?

מזמינים אותי באופן קבוע לאירועי ספורט. כל תחרות נושאת אופי שונה. יש אירועים בהם אני מרכז כמה צלמים ואז האירוע מתחיל בגיוס צלמים, סיור לוקיישן והתאמת צלמים למקום. לכל צלם יש אופי אחר של צילום ואני משתדל להתאים מקום לצלם. יש אירועים שאני מצלם לבד ואז כל אחריות: סיור לוקישן, התאמת רכב צלם צילום והפצת התמונות מוטלת עלי.

Photo: Tomer Feder

באירועים גדולים אנו מפעילים את מערכת RunnerScanner שמתייגת אנשים ושולחת את התמונות ישירות לדף הפייסבוק שלהם. באירועים אילו צריך גם לדאוג לכל הלוגיסטיקה של העלאת התמונות.

veolia desert challenge

ואוליה דזרט צ’אלנג’ – עם RunnerScanner – המערכת המזהה את המשתתפים ומקלה על שליפת התמונות

יש תמונת רכיבה שצילמת  ואתה אוהב במיוחד?

אני מצלם ענף שנקרא WCMX ויש לי תמונה של בחורה בשם וואלי שיורדת דרופ. תפסתי אותה בדיוק בנקודה שכבר אי אפשר לחזור ממנה. ידענו בדיוק מה אנחנו מחפשים ועשינו המון נסיונות עד שתפסתי אותה בנקודה הנכונה.התמונה הפכה לקעקוע על הרגל 🙂 באופן כללי אני אוהב תמונות שהן יותר מסתם תמונת רכיבה.תמונות שמספרות סיפור. המתח בעיניים של הרוכבים מרתק בעיני.

image17יש צלם אופניים בעולם או בארץ שאתה מעריך במיוחד? מדוע?

בעולם אני מאוד אוהב את הצילומים של פאיו רוטגר. תכנסו לאתר ותבינו למה: www.rutgerpauw.com.

בארץ יש כמה צלמים ביניהם גלעד קוואלרציק שלמרות שהם צלמים מהשורה הראשונה הם נשארים צנועים וסבלניים לסביבה.

image13עם איזה מצלמות (פעילות) אתה עובד? ניקון או קנון? ולמה?

אני עובד עם מצלמות קנון כיוון שזו המצלמה שאיתה התחלתי לצלם. במעבר לדיגיטלי ניסיתי לעבוד עם ניקון אבל היא לא התלבשה לי ביד. אני נעזר רבות בשרותי היבואן שתומך בי מהיום שעברתי לצילום דיגיטלי. בשנים האחרונות התחברתי ל”פוטו פריק” יבואני פלאשים וציוד של phottix הם מאוד עוזרים לי בכל הקשור לתאורה בשטח ובזכותם אני יכול לצלם מול השמש גם תוך כדי תחרות.

image7

חן שרייבר מ BIKEPANEL באפיק ישראל – פלאש ביום

איזה עדשה הכי שימושית אצלך בצילום אופניים?

העדשה הכי שימושית היא ה16-35 שאיתה אני יכול ללכוד גם את הרוכב וגם את סביבתו.

image1

גיאחה במרתון BIKEPANEL בארי

אתה חוטא בצילום סלולרי או מחזיק מירורלס קטנה תמיד בכיס?

יש לי מצלמה קטנה (canon G16) שאני מאוד אוהב מוציאה תמונות מעולות ועובדת כמו מצלמה גדולה.

image6

ספורט רגש ודרמה

עריכת תמונות במחשב- איך? כמה? איזה פונקציות בתוכנה הן הכי שימושיות עבורך? מה אתה לא עושה?

אני משתמש בתוכנת Photo Mechanic לסינון תמונות וב-Light Room לעיבוד התמונות.

באופן כללי כל התמונות שאני מצלם מעובדות לפני הפצה ללקוחות בעיקר תיקוני צבע וקונטרסט. מעבר לכך, תוכנת Studio GT. (לאישתי יש סטודיו לעיצוב והכל עובר אליה).

image14מה ההישג הכי גדול שלך כצלם?

עד היום לא קיבלתי מכות מהאנשים שצילמתי אותם למרות שהרבה פעמים מגיע לי. לפני כמה שנים בפסטיבל מוטורי באנגליה אני שומע מישהו צועק “תומר, תומר!!!” מכיוון ביתן פרארי רץ אלי קצין העיתונות כולו נרגש ומספר לי כמה הם אהבו את התמונות והכתבה שעשינו באיטליה עם העורך העילוי “ניצן רז” מסתבר שהם מתרגמים את הכתבות. היו שם הרבה אנשים מסביב ודי הייתי בשוק אבל זה היה מחמיא.

Photo: Tomer Feder

image5

מתוך תחרות ה Iron Beast עליה תוכלו לקרוא ב RUNPANEL

Photo: Tomer Feder

במהלך עבודתי זכיתי במקומות 3 ו ראשון בתחרות עדות מקומית 2004-2005 בקטגורית ספורט, תמונת האקשן הטובה ביותר במגזין “מוטו” ומקום ראשון ב”חביבת הקהל” במלות 20 שנה למגזין “אוטו”.

image3תן לקוראים טיפים לצילום אופניים טוב יותר – 5 דברים לעשות, ו 5 דברים לא לעשות.

לעשות:

  1. תכננו את התמונה מראש.
  2. רכבו קל. אם אתם על אופניים קחו מצלמה קטנה. כיום המצלמות הקטנות הן מעולות ובידיים הנכונות הן יכולות להפיק פנינים.
  3. תשמרו על עצמכם  – לא שווה להפצע עבור תמונה.
  4. תלמדו היטב את הנושא אותו אתם מצלמים – אני התחלתי לגלוש גלים בעקבות צילום עבור גולש.

Desert 2 Sea 2017

לא לעשות:

לא לעבוד בחינם. צילום הוא מקצוע ולכן הצלם בסופו של יום צריך לחזור עם כסף הביתה. אל תסכימו לצלם בחינם גם אם מדובר בצילום של משהו אקזוטי. כמו שכל אחד מכין בבוקר את הקפה שהוא אוהב אבל לא חושב לקחת בחינם קפה במסעדה כך גם בצילום. כולם מצלמים כל הזמן  אבל לצלם משלמים.  גם מקבל הצילום בסופו של יום יעריך יותר את עבודתכם.

 

Photo: Tomer Feder

משהו אחר שכדאי לספר עליו?

חשוב לי להודות למספר גופים שעוזרים לי: ליבואני הרכב ככלל ובמיוחד לחבורה המופלאה של”עופר אבניר” יבואני סוזוקי וקטנועי פיאג’ו העוזרים לנו בהתאמת כלי הרכב המשמשים אותנו לצילומים. ל “Photo Freak” יבואני ציוד ופלשים של Phottix על העזרה הרבה עם התאמת ציוד הצילום לעבודת השטח. לכל אותם אנשים שתוך כדי אירוע מגיעים עם כוס מים או אבטיח. תודה רבה זה לא מובן מאליו!

Photo: Tomer Feder

tf-dh-1

tomer-f-006

tomer-isrm16-d2-289

צילם וסיפר: תומר פדר
ראיין: גיאחה
אל תפסידו כתבות מעולות

מנוי חינם ל BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F

ביי