יום שישי, 17 באפריל 2015, 12 בצהריים, 22 מעלות ורוח קלה. 15 רוכבים ו 7 רוכבות (מעט מאד מתחרים…) מזנקים ומזנקות לתחרות אופני הרים על המסלול ששימש את אליפות אירופה באופני הרים 2010 שהתרחשה בחיפה.

1

 אפשר לתאר את מהלך מירוץ חיפה מהזינוק ועד שהוכרע – באמצע ההקפה ה 2 אצל הגברים ובדקה השניה אצל הנשים, אך זהו אינו הסיפור.

 

2

זינוק עילית גברים

המסע (משא?) האולימפי

קורה משהו מעניין בענף אופני ההרים המקומי ודוקא שיחה עם רוכב אופני ההרים מלוקסמבורג – כריסטיאן הלמיג, שסיים שני את התחרות היום בחיפה, מספקת נקודת מבט מענינת. הוא בהחלט מודע למאמץ הישראלי להביא רוכב לריו: “זה ידוע שיש כאן פוקוס סביב העניין הזה.”. התעניינתי מה מה קורה בלוקסמבורג מהבחינה הזאת, והוא מספר: “אני חבר בקבוצת אופני כביש ומקבל שכר על כך ותמיכה מהאיגוד שמאפשרת לי להגיע לכאן ולהתחרות, אבל בלוקסמבורג לא כל כך מבינים את השיטה… הם נותנים לי את התמיכה אבל רוכב אחד לא מספיק. צריך כמה רוכבים וזה  לא יעבוד בדרך הזו. בישראל זה עובד יותר טוב.”

תשתתף בתחרויות הקרובות בקריות ובמשגב? “אני חוזר כבר השבוע. לא ידעתי שיש כאן כל כך הרבה תחרויות.”. ציינתי בפניו שבישראל יהיו השנה 14 תחרויות מדורגות. “זה הרבה. לא ידעתי שיש כאן מיקוד שכזה”.  בינתיים הוא מרוצה מהמיקום השני: “כן. זה כנראה הכי טוב שיכולתי להשיג. שלומי מאד חזק, הוא ניצח בפיטרמריצבורג לפני שבועיים! לא חשבתי שאני יכול לנצח אותו. אז שני זה טוב.”

3

כריסטיאן הלמיג – אלוף לוקסמבורג, מסיים במקום השני

 

זה תמיד מעניין לקבל נקודת מבט חיצונית למערכת, שנותנת לך להבין טוב יותר איך אתה נתפס כלפי חוץ. גם אם לוקסמבורג אינה מעצמת ספורט, באופניים הם מבינים דבר או שניים (ראו האחים שלק, קים קירשן ואחרים). במקרה של כריסטיאן, אלוף לוקסמבורג, אפשר ללמוד שני דברים מרכזיים: שלומי חיימי אולי לא מאיים עדיין על נינו שורטר אבל הוא מוכר, מסומן ואחרי הנצחון האחרון בדרום אפריקה רוכבים אחרים חוששים ממנו ומאד מעריכים אותו ברמה העולמית. הדבר השני: יש כאן קמפיין אולימפי! אמיתי וממוקד. שסופר נקודות ומודד את עצמו לאורך זמן. שמתנהל במעשים ולא בדיבורים. זה לא מובן מאליו.

 בסיום המרוץ (והאמת שגם לפניו) שאלתי את שלומי חיימי האם יש יריבים שיכולים לאתגר אותו והאם יש סיכוי שיהיה מאבק מותח. התשובה הפתיעה אותי – ״זה לא כל כך משנה לי״, אמר שלומי, ״מצידי שלא יהיו מתחרים אני בא לקחת מקסימום נקודות UCI לריו. כל השאר פחות חשוב״.

זה כבר שנה שנבחרת ישראל באופני הרים בהנהגתם של אביעד יזרעאל, המאמן, וירדן גזית, המנהל המקצועי, מנהלים קמפיין על מנת להביא רוכב ישראלי לאולימפיאדת ריו. בישראל, בה הספורט האולימפי מתנהל בקושי גדול, מהלך כזה דורש מספר גורמים ואביעד וירדן עובדים כל הזמן בלגרום לחלום הזה לקרות. מה זה בעצם אומר?

  • זה אומר להחזיר את רותם ישי לרכוב תחרויות על מנת שיחד עם גיא ניב ושלומי חיימי תהיה נבחרת. כי אם אין לך את נינו שורטר או ג׳וליאן אבסלון אתה צריך נבחרת בכדי להגיע לאולימפיאדה.
  • זה אומר להביא את דני אורן, ראש היחידה לספורט הישגי, לצפות בשלומי חיימי וגיא ניב אוספים נקודות במרוץ בחיפה למרות שבאופני הרים אין תא הכבוד באולם ממוזג…
  • זה אומר לארגן 14 מרוצי XC מדורגי UCI בישראל על מנת לאסוף את הנקודות
  • זה אומר לבחור מרוצים בחו״ל בהם רוכבים ישראלים יוכלו לקחת עוד נקודות ולהשיג את הכסף לשלוח לשם את הרוכבים

 אבל מאחורי מאמץ שכזה, חייב להיות גורם שיחבר את הכל. שיגרום לכולם לחשוב שזה אפשרי. לגורם הזה יש שם – קוראים לו שלומי חיימי.

4

שלומי חיימי – שליטה מההקפה הראשונה

בשבועות האחרונים שלומי העלה את קצב פרעון ההשקעה בו. זה התחיל במקום 9 במרוץ C1 בדרום אפריקה והמשיך בנצחון סנסציוני בתחרות בדרג HC (הדרוג בינלאומי של תחרויות אופני הרים הוא כזה – HC, C1, C2, C3 וגביע עולמי) על אחד ממסלולי אופני ההרים המפורסמים בעולם. באופניים אין אצטדיונים, באופניים המסלול מקביל לאצטדיון. אלפ דואז׳ אינה עוד עליה, היא ה-עליה, בהא הידיעה! סוג של ברנבאו או קמפ נואו. באותה מידה פיטרמריצבורג הוא אחד ממסלולי הקרוס קאנטרי החשובים בעולם.

הנצחון בחיפה, שנראה היה שהושג בקלות, משקף בעצם את הרמה הגבוהה של שלומי בשבועות האחרונים, מדובר על 150 נקודות UCI בשבועיים. קצב מדהים. שלומי, שהתאמן לאחרונה בדרום אפריקה, בין השאר השנה עם נינו שורטר, רוכב הקרוס קאנטרי הטוב בעולם, מספר: ״כל השבוע לפני המרוץ בדרום אפריקה הרגשתי מצוין. נחתי והתאמנתי היטב. במרוץ הרגשתי מצוין. המסלול מתגמל את סגנון הרכיבה שלי והכל פשוט התחבר. חיפה הוא אחד המסלולים האהובים עלי. מסלול שבו אי אפשר לזייף ורואים מיד מי רוכב קרוס קאנטרי אמיתי ומי לא… בשתי ההקפות הראשונות היה לי פער קטן מהלוקסמבורגי אבל ידעתי שכשהוא יאבד קשר עין איתי הוא ישבר אז בהקפה השלישית לחצתי ומשם הפער גדל. לאחר מכן זה לשמור על הריכוז ולרכוב חזק עד לסיום״.

שלומי ממוקד כולו במטרה ועושה כמיטב יכולתו. אי אפשר לבקש יותר מזה. הקבוצה החדשה שלו תומכת והוא מרגיש מצוין על אופניו החדשים.

גיא ניב (רוכבי הקריות) ממלא את חלקו במשחק הקבוצתי, נאבק בשני רוכבים טובים מאד מרומניה (אחד רוכב אולימפי באתונה ואלוף רומניה) ומצליח לסיים לפני אחד מהם על מנת להביא 25 נקודות UCI יקרות נוספות. האם יהיה כאן ישראלי שיקרא תגר על חיימי? לא כרגע…

בשני סופי השבוע האחרונים של מאי יזנקו שלומי (עילית) וגיא ניב (עד 23) לשני מרוצי גביע עולם – צ׳כיה וגרמניה. עד אז צפויים עוד מרוץ בקריות ותחרות C1 נוספת במישגב.

5

גיא ניב בדרכו למקום הרביעי

למה המסע האולימפי חשוב?

שאלה טובה. ההיסטוריה מלמדת שהגעה לאולימפיאדה לא בהכרח מרימה את הענף שהפך אולימפי: בג׳ודו, יעל ארד, אורן סמדג׳ה ואריק זאבי יצרו מומנטום שהרים את הענף. באתלטיקה, קייאקים והתעמלות היתה הבלחה חד פעמית של יחידים. הענפים לא התרוממו.

בנוסף לסיכוי לשדרוג מעמד הענף, קיים סיכוי שבעקבות הגעה לאולימפיאדה יגדל תקציב איגוד האופניים. הרעיון הזה – רוכב אולימפי שישדרג את מצבו הכספי של הספורט, אינו חדש, אך זהו אחד המנועים החזקים שהביא ירון דור לאיגוד האופניים ועושה רושם שיש כאן באמת קמפיין המנסה לממש אותו ברצינות. כיום ממוקמת נבחרת ישראל במקום ה 21 בעולם. אם במאי 2016 תשאר ישראל ב 23 הראשונות בעולם יקבל שלומי את הכרטיס הנכסף.

גם אם יגיע שלומי חיימי (או רוכב אחר) לקו הזינוק בריו יהיה בלתי אפשרי להסביר לתקשורת המיינסטרים שמקום 40, 50 או חלילה הורדה בהקפה (קרה ברמה הגבוהה גם לשלומי רק בעונה האחרונה) זה הישג כלשהוא. האמת היא ש 50 בעולם זה מכובד אבל כנראה שבני נוער לא יחלמו להיות רוכבי אופניים בעקבות מקום 50 באולימפיאדה והסיכוי שיהיה כאן שינוי אמיתי הוא קטן.

6

העתיד כבר כאן?

יש כאן כמה רוכבי נוער מצוינים אך שלושת הרוכבים הבולטים הם גיא לשם ואורי לאונציני (IGP) וגל שרף (טים מישגב). במרוץ היום, סבל לשם מתקלה טכנית בהקפה הראשונה אך חזר אל הפודיום אחרי מאבק עיקש.

גל שרף (טים מישגב) מנצח הנוער

גל שרף (טים מישגב) מנצח הנוער

 

גל שרף רכב מצוין והצליח לגבור על לאונציני ולנצח אחרי מאבק צמוד בהקפות הראשונות. לפני המרוץ שוחחנו עם Han ten Hove מאמן אופניים הולנדי שנמצא בארץ מספר שבועות ועובד עם גיא לשם. ההולנדי מספר שהקשר נותר דרך חבר שלו שרכב את האפיק ישראל והפגיש בינו לבין אביעד יזרעאל מאמן הנבחרת. בעקבות הקשר הוא החל לעבוד עם גיא שכן הוא מתמחה באימון ועבודה עם רוכבי נוער.

ההולנדי מאמין בלשם ומספר על רוכב שמטפס היטב, חזק למשקלו אך חסר עדיין אינטנסיביות, יכולות טכניות, חוכמת מרוץ ונסיון. לשם עצמו רכב היטב במרוצים בישראל, גם במרוצי הכביש, ונהנה לדברי ההולנדי משפע המסלולים המקיפים את ביתו שבצפון הארץ. ההולנדי ישוב להולנד ולעבודתו ביום שני 20.4 וימשיך כנראה לתמוך בגיא בעזרת אמצעי התקשורת השונים ותוכנות האימון. נשמח לראות תוצאות.

לשם ומאמנו ההולנדי בניתוח שלאחר המרוץ

לשם ומאמנו ההולנדי בניתוח שלאחר המרוץ

נשים

רותם גפינוביץ׳ (IGP) חזרה ביום רביעי מתקופה ארוכה בחוף המערבי בארה״ב. אחרי זינוק ״עייף״ משהו נכנסה רותם לענינים וסיימה כישראלית הבכירה אחרי יובנה קרנוגוראץ (14 בעולם) הסרבית שמגיעה ומנצחת בישראל בקביעות בשנים האחרונות כחלק מהכנתה למרוצי גביע העולם. יובאנה מספרת – ״לפני מספר שנים הגעתי לישראל על מנת להתחרות בסבב הבינלאומי כי מזג האוויר כאן מצוין בשלב הזה של השנה. נוצרו קשרים וחברויות והיום אני מבקרת כאן למרות שיש כאן רק מרוץ אחד כי יש כאן הרבה חברים, נותני חסות ואני פשוט אוהבת את המסלול״.

זינוק נשים - סתיו גינת (45), יובאנה (40) וגפינוביץ (42).

זינוק נשים – סתיו גינת (45), יובאנה (40) וגפינוביץ (42).

נוגה כורם (טים מישגב) מסיימת שלישית ומגאן בלצר (TNT) מסיימת רביעית.

 

יובנה קרנוגוראץ מנצחת את מרוץ הנשים

יובנה קרנוגוראץ מנצחת את מרוץ הנשים

 

מעט מאד מתחרות אצל הנשים ורמה נמוכה אצל הישראליות בשלב הזה של העונה יצרו פערים של דקות ארוכות בין הרוכבות הבודדות שהתייצבו. עדיין – ניקוד UCI יפה עם מקומות 2,3,4.

 

רותם גפינוביץ׳ (IGP) חזרה ביום רביעי מתקופה ארוכה בחוף המערבי בארה״ב.

רותם גפינוביץ׳ (IGP) מסיימת במקום השני

 

 

תוצאות

עילית גברים

  1. שלומי חיימי, Novus OMX Pro Team, 1:19:55
  2. כריסטיאן הלמיג, CCI Differdange p/b Trisport, 1:20:44
  3. לוציאן לוגיגאן,  Ideal Geiger Team, 1:23:50

עילית נשים

  1. יובנה קרנוגוראץ, Serbia National Team, 1:23:11
  2. רותם גפינוביץ׳, IGP, 1:28:53
  3. נוגה כורם, Team Misgav, 1:32:37

נוער בנים

  1. גל שרף, 57:23, טים מישגב
  2. אורי לאונציני, 58:54, IGP
  3. גיא לשם, 1:00:06, IGP

נוער בנות

  1. נעמה נוימן, טים מישגב, 49:46
  2. גלי וינברג, 56:02, CCC

 

כתב וצילם: דני אסקרוב

 

BIKESELL 920

לחצו על התמונה למעבר ל BIKESELL- לוח המשומשים החדש של BIKEPANEL!