תגידו – אתם חושבים שמנכ”ל אל-על מקנא במנכ”ל שטראוס ורוצה גם הוא להופיע כמוהו באינטרנט? יש לי הרגשה שלא…  כשראיתי את הסרט הבא התכווצה לי הבטן מעט – זה לא נעים להיות תחת מתקפה של הציבור. זה לא נעים להזקק להסביר את עצמך בצורה כזו ולהצטדק. אבל מצד שני – איזון קטן בכוח של הציבור אל מול הגורמים עתירי התקציב האלה שנמצאים בעמדת כוח אדירה מול הכיס שלנו הוא דבר חיובי בהחלט. כעת יש לנו הזדמנות כרוכבים להשפיע על משהו עקרוני שישפיע גם עלינו. הנה הודעה שיצאה מהקבוצה בפייסבוק שאוספת את הרוכבים, ומעודדת אותם לא לעבור בשתיקה על הייקור הישיר שפוגע בנו רוכבי האופניים. כדאי לקרוא אותה בקונטקסט של מה שקרה לתנובה, ומתרחש כעת בשטראוס: 

 

והנה ההודעה המקורית מקבוצת הרוכבים:

במשך השנים האחרונות, אל על איפשרה לרוכבי אופניים, ובעלי כבודת ספורט אחרים לשאת את כבודתם בחינם בטיסות בינלאומיות. לאחר שינוי מדיניות והעלאת מחיר הטסת אופניים ל-210$ לכל כיוון, מתאגדים רוכבי האופניים בישראל לחיפוש אלטרנטיבה לאל-על לטיסות לחו”ל.

בשנים האחרונות, בד בבד עם התפתחות ספורט הרכיבה העממי בישראל, התפתחה גם תעשיית תיירות פורחת של טיסות לחו”ל לטיולי אופניים. כיום, על פי הערכת חברות תיירות האופניים הישראליות, יוצאים לחו”ל מדי שנה אלפי רוכבים, מספר הנמצא במגמת צמיחה מתמדת.

עד היום, סיפקה אל על שירות הטסת אופניים בחינם, ורוכבי האופניים בישראל שמחו להשתמש בשירותי החברה כל עוד זו הביאה אותם ליעדם. בחודש פברואר, הודיעה חברת אל על כי היא משנה את מדיניות הכבודה בטיסות, ובכללה את הטסת כבודת הספורט. אחת ממשמעויות השינוי היא הוספת עלות של 210$ לכל כיוון בעבור הטסת האופניים. יש לציין כי שינוי מדיניות הכבודה אמור להשפיע גם על ציבור הגולשים ונוסעים אחרים שמטיסים איתם ציוד ספורטיבי כגון חופשות סקי שאליהן יוצאים עשרות אלפי ישראלים בשנה.

רבים מהרוכבים הטסים לחו”ל מדי שנה פיתחו נאמנות לחברת אל-על בעיקר בזכות היכולת להטיס אופניים ללא בירוקרטיה ועלות מיותרת, וכעת ישנה תחושה רחבה בקרב קהל הרוכבים כי מדובר בהרעת תנאים משמעותית. בעקבות כך, נפתחה קבוצה בפייסבוק תחת השם “רוכבי האופניים מחפשים אלטרנטיבה לאל-על” אשר תוך ימים ספורים גייסה מאות חברים.

מקים הקבוצה, טל רוזוב, רוכב פעיל, בלוגר עצמאי ומדריך אופניים מסביר: “מבחינתנו הרוכבים, יש תחושה קשה של סטירה בפנים לקהל לקוחות נאמן. אל על הוסיפו “מס אופניים” שמייקר את מחיר הטיסה בצורה בלתי סבירה, מכיוון שמחיר הכרטיסים גם כך מוצמד לשינויים במיסוי ובמחירי הדלק, אנו לא מוצאים סיבה אובייקטיבית לשינוי המחירים, והחלטנו לחפש אלטרנטיבה. ברור לנו שמדובר בשוק חופשי, וזהו לא מוצר בסיס כמו לחם או קוטג’, אבל אם למדנו משהו מכל הפעילות החברתית של השנה האחרונה, זה שאפשר להתאגד כגוף צרכני, להעביר מסר ולהשפיע. בקבוצה אנחנו גם מציגים לאל על את הצד שלנו, וגם פשוט חולקים מידע אחד עם השני על מנת למצוא אלטרנטיבות נוחות לטיסה”

מנחם זיבצנר, בלוגר עצמאי ועיתונאי בתחום האופניים מוסיף “תקראו לזה נאיביות או פטריוטיות, אבל אנו באמת ובתמים רוצים לטוס לחו”ל עם חברת תעופה ישראלית שגם היטבה עימנו עד היום בנושא הטסת האופניים. אקט ייקור שכזה המהווה סמן ימני בתעריפים המקובלים בחו”ל שהם עשרות דולרים לכל כוון, מהווה לא רק ייקור התעריף בצורה בלתי סבירה אלא גם מוסר מסר ברור שאלעל אינם מעוניינים בנו כלקוחות. התחושה מאוד לא נעימה וכחלק מקבוצה שמונה 7 רוכבים, למרות האפשרות לטוס באלעל בחלון זמן לפני שהמחירים החדשים נכנסים לתוקף, בחרנו לטוס בחברה אחרת שבה התעריף הכללי כולל הטסת האופניים זול בעשרות אחוזים. שתפו את הפלייר שהפצנו והשמיעו את קולכם”

רן גנאור, מדריך טיולי אופניים וחבר בקבוצה מוסיף: “צריך לזכור שיש גם פעילות בארץ שמנסה לעודד תיירות נכנסת. ישראל יכולה להיות יעד מדהים לתיירי אופניים, לאורך כל השנה. הגזירה החדשה של על פוגעת במאמצים האלו באופן משמעותי. גם ספורטאים שיוצאים לתחרויות בחו”ל וגם כך נאבקים על כל שקל, נתקלים בבעיה רצינית עם הטסת הציוד שלהם במדיניות החדשה.”

ברחבי העולם ניתן למצוא דוגמאות שונות ועלויות שונות להטסת כבודת ספורט, ובעוד כי יש חברות הגובות מחירים דומים לאל-על, רבות מאפשרות הטסת כבודת ספורט במחירים זולים משמעותית. כך למשל EasyJet   הגובה 50 יורו בלבד עבור הטסת כבודת ספורט.

בעקבות עשרות פניות בעמוד הפייסבוק הרשמי של אל-על, פניות טלפוניות ואחרות, החברה הגיבה לנושא כך:
“בהמשך לפניותכם בנוגע למדיניות הכבודה המעודכנת, עידכון מדיניות הכבודה שפורסם מיטיב עם מרבית נוסעי אל על, בכך שאנו מאפשרים לרוב הנוסעים לקחת יותר כבודה ממה שהונהג בעבר  המדיניות הנוכחית משדרגת את האפשרויות בנושא כבודה ברוב היעדים.

הודעה זו זכתה לעשרות תגובות בדף הרשמי של אלעל עם זמן כתיבת הידיעה, רובן ככולן שליליות.

עמוד הקבוצה-https://www.facebook.com/groups/159109010873965/ 

פלייר פייסבוק עם מאות שיתופים עד כה http://on.fb.me/yj3y4x 

מדיניות הכבודה של אל-על: http://www.elal.co.il/ELAL/Hebrew/HidePages/Luggage/He_BaggageAllowanceCompare_200212 

לפרטים: tal.rozow@gmail.com, menzib@gmail.com

 

האם את המראה הזה (צילום: גיאחה) – נפסיק לראות מהחלון של מטוס אל-על? אם הם לא יבטלו את הקנס על אופניים – בהחלט יתכן!

Cnv00019