הדר איפה רוכבים-002

סדרת התוכן “איפה רוכבים” של BIKEPANEL באה לתת לכם סקירה מאסיבית של אטרקציות הרכיבה המעניינות ביותר בישראל. בד”כ נתמקד בסדרה הזו בסינגלים המנוהלים והבנויים שהוקמו בארץ, כי אנחנו אוהבים אותם – הם פותרים לנו התלבטויות וחוסכים לנו זמן: לא צריך לתכנן מסלול, לא צריך להכיר יותר מדי. יש שילוט, יש מרחק, יש גובה מצטבר… וכל מה שצריך זה להגיע לחניה בבוקר ולהכנס לשביל. פינוק.

 

“רק 4.5 ק”מ ופאמפטרק” מספר אבירם צוק, מנהל האזור הצפוני של קק”ל שהוביל את הפרויקט הזה (וגם את סינגל ביריה, אגב). זה פרויקט משותף של עיריית כרמיאל שסייעה במימון וממשיכה לתחזק את הפארק ביחד עם קק”ל, והוא מיועד לשדרג את תשתית האופניים בעיר. העמסנו את האופניים והצטרפנו לכמה מעובדי קק”ל הרוכבים לראות מה התבשל בפארק אלון שבכרמיאל. מה שהתגלה זה פארק אלון – גינה ציבורית יפה, ובמרכזה הפאמפטרק המדובר. הקטע הוא שלכרמיאל, בניגוד לעיר בכרך עירוני רגיל המוקפת בטון וכבישים, יש את הפריבילגיה ליהנות מטבע פראי יותר. ממש בצמוד לגינה המסודרת והמדוגמת הזו יוצא סינגל אל חורשה קטנה – היא יער צה”ל. הסינגל הוא אטרקציית רכיבה עירונית מגניבה עם תחושה של טבע פראי, מרבדי פריחה בחורף,  ומיד תראו שגם אתגרית למדי.

[vimeo]https://vimeo.com/68118922[/vimeo]

מאחר ומדובר רק ב 4.5 ק”מ אזי התכנון לוקח בחשבון את הסביבה הרחבה יותר ומאפשר שילוב של היעד הזה עם מסלולים נוספים המקשרים בין כרמיאל לסביבתה. הסינגל עצמו מסומן בצהוב והחיבורים ממנו ואליו מסומנים בסימונים אדומים. החיבורים האלה, שלא כולם מוכנים עדיין, יביאו למסלול שנקרא “סובב כרמיאל”, וכן מתוכנן גם שביל שיחצה את כל הפארקים בכרמיאל אשר יגיע גם לפה. החיבור לשביל “שותפות 2000” יספק מסלול ארוך יותר לרוכבים המחפשים לשלב ברכיבה יעד עיקרי נוסף בסביבה: יער שגב. ניתן יהיה לרכוב במסלול מסומן דרך נחל שזור לכיוון גוש משגב לרכוב שם בסינגלים ולחזור לכרמיאל או הפוך – ממשגב לכמה הקפות בפאמפטרק ובסינגל וחזרה.

תצא

מה זה “יער קהילתי”?

אולי שמעתם בפרסומות של קק”ל את המונח “יער קהילתי” וחלקת היער הזו היא דוגמא לכך – יער הנמצא במתחם עירוני והניהול שלו נעשה בשיתוף עם הקהילה. מה זה אומר? אבירם מקק”ל מספר על תהליך של איסוף צרכים ורעיונות מצוותים שהוקמו בשיתוף התושבים והעירייה, דירוג ודיון עליהם, והשקעה במימוש לפי המסקנות המשותפות שהגיעו אליהן הצוותים. זה יכול לבוא לידי ביטוי ביצירת מסלולי אופניים, מסלולי הליכה, מרכזי פיקניק, ועוד.

החיבור לקהילה בא לא רק בתמיכה של העירייה בהקמה ובתחזוקה של המקום אלא גם אצל התושבים: קבוצת האופניים המקומית של ילדי כרמיאל שמדריך עופר נבט במסגרת פעילויות של עמותת פרחי כרמיאל עושה שימוש רב במקום. ב”מועדון אופניים כרמיאל” כ 20 ילדים בני כיתות ד’ – ט. עופר מספר: “המקום שידרג את התשתיות של הרכיבה בתוך העיר, פתאום יש גם סינגל וגם מתקן אימונים וזה מצוין. הפעילות של הקבוצה הרבה יותר מגוונת, כושר רכיבת השטח שלהם עלה, ולא צריך לעבור דרך כל העיר כדי למצוא נקודה מתאימה מחוץ לעיר”.

הוא מוסיף ש”באות קבוצות גם מחוץ לכרמיאל לפאמפטרק. הוא טוב ויפה והמקום נעים. הגיעו ממשגב וקבוצות מהקריות (מגיעים ברכב), והיה גם טורניר מועדונים של פרויקט אופניים לכולם במקום”.

1-131

סינגל אתגרי משהו – קלאסי ללופ בוקר יעיל

אז כן, מדובר בארבעה וחצי קילומטרים של סינגל בלבד, אבל זה לא סינגל לרוכבים מתחילים אלא לרוכבים טכניים מרמה בינונית ועד מתקדמת. רוכבים מהירים ומתקדמים ייהנו ממנו, אולם מי שרק החל לרכוב לא מזמן ואלה שאינם בעלי יכולות טכניות מרמה מסוימת והלאה יתקעו לא מעט ואנחנו לא ממליצים למי שאינו מורגל ברכיבה טכנית להיכנס אליו. יש בו פערי גובה מורגשים (כ 80-100 מטר), מה שאומר שיש פוטנציאל לאימון לב ריאה יפה על עליות ולא רק לאימון טכניקה ברכיבה. אם הייתי תושב כרמיאל הייתי מאמץ אותו לפחות פעם בשבוע לאימון בוקר יעיל של שלושה סיבובים או כשעה וחצי. בקצב איטי השלמנו סיבוב בכ 45 דקות ובקצב מהיר (פסע מתחת קצב תחרות) בטיפה מעל כ 22 דקות.

יש שתי נקודות כניסה לסינגל – העיקרית היא בירידה תלולה מזרחה מהפאמפטרק והירידה הזו משובצת סרפנטינות צפופות מאוד ומדרגות וסלעים – משהו שמאפיין את כל המסלול. הסרפנטינות הן תוצר של אילוץ המדרון וסלעים שמונעים מעבר קשתי רחב יותר, והן מאלצות את הרוכב להוריד מדי פעם מהירות, עד קרוב לעמידה במקום, תוך כדי שליטה במהירות ופנייה חדה להמשך האצה אחרי כן. כדי לייצר מקסימום קילומטרז’ בתוך תא צפוף הסינגל מפותל מאוד ועובר בזיגזגים שמוציאים את המרב מהמקום. הכניסה השנייה היא ליד מבנה חברת החשמל בצד הצפוני של הסינגל (מסומן במפה ליד רחוב כלנית).

1-107

הפאמפטרק

פאמפטרק, למי שלא יודע זה מסלול קטן וצפוף מלא בסיבובים ודבשות המתפתל על שטח צפוף של גינה עירונית קטנה ומאפשר לחדד את ביצועי הסינגלים של הרוכב. הרעיון הוא שמנסים לרכוב ללא שימוש בפדלים אלא באמצעות שימוש בפימפום (ולכן “פאמפ”-“טרק”) של האופנים לפי תוואי השביל. תופסים אינרציה בירידות של הרולרים (מבנה גלי של במסלול), וסופגים עם תנועות גוף נכונות את אובדנה בדבשות ובסיבובים, וכך משלימים את הסיבוב בעבודת גוף אינטנסיבית ומלאה. חלק ניכר מהכיף הוא להיכנס לסיבוב במהירות ולתת “השכבה” בתוכו תוך ניסיון לזרום אותו ולצאת ממנו מבלי לאבד מהירות. הילדים של כרמיאל עם ה BMX שלהם כנראה יהיו מסוגלים לבלות שם שעות…

1-079

ליד הפאמפטרק הוסיפו מסלול עם מתקני מיומנויות שבתוכו אלמנטים שונים לתרגול רכיבת שטח טכנית כגון סקיניים ברמות שונות – קורת עץ ארוכה שהרוכב מתרגל עליה שיווי משקל ובחירת קו מדויקת (זה לא קל!), ומורד סלעי מדורג שמדמה גינת סלעים בשטח.

1-095

מאחר והדיירים העיקריים הצפויים להגיע לפה הם ילדי כרמיאל, והוריהם חובבי הרכיבה, קק”ל שדרגה גם את סביבת המסלול והמקום ערוך לקלוט את כולם: עם שולחנות יער, פינת מנגל, צל, ודשא. הדשא מסביב למסלול הוא חשוב אגב הן להגנה על התשתית ע”י מניעת סחף קרקע, והן כמזרן טבעי למקרי נפילות.

1-102

כמה טיפים לרוכבים שמגיעים למקום: איך רוכבים בפאמפ-טרק

בועז גורן מ”עז הרים תשתיות” חלק איתנו בעבר טיפים לפאמפטרק (כשסקרנו מסלול דומה שהקים בהרצליה). והנה הם:

“דבר ראשון נתחיל בבסיס: קודם כל צריך להוריד כיסא לעמוד על הפדלים ולאפשר תנועה של הרגליים ושל הזרועות כדי לשלוח ולקבל את האופניים תוך כדי תנועת הפמפום, הרעיון כמובן הוא להתאים את תנועות הפמפום לתוואי המסלול ובכך לייצר אינרציה ולשמרה. המסלול בנוי בצורה שמאפשרת לשמור מהירות גבוהה  (כבר ראיתי רוכבים עם כיסא גבוה מנסים לדווש בישיבה, לא הלך להם כל כך).

1-070

דבר שני: צריך לשים לב למבט, דוגמא: בכניסה לברם (סיבוב מוגבה) כדאי לכוון את המבט לנקודת היציאה מהסיבוב והגוף כבר יעשה את התנועה הנכונה כדי להגיע לשם. הברמים בנוים לתמוך סיבוב בהשכבה במהירות גבוהה, צריך לבטוח בהם ולהשתמש בשיפוע שלהם.

דבר שלישי: כאמור הפאמפטרק הוא חדר הכושר של רכיבת השטח וכמו בשטח טכניקה נכונה ויעילה מגיעה בעיקר מגוף הרוכב. השימוש במרכז הכובד שלנו הוא המפתח לשליטה באופניים: מרכז הכובד נמצא באגן והוא זה שנרצה להזיז אחורה בזמן ירידה תלולה, להסיט קדימה בעליה ולהוציא הצידה בזמן סיבוב. המנוע שלנו בזמן פמפום הוא מרכז הכובד  והוא זה שמייצר את האינרציה, וכמובן שאליו נצרף את המבט, תנועה עגולה וזורמת של הזרועות והרגליים, בחירת קו נכונה והרי לכם פמפום!”

בשיתוף eירוק של קק”ל.

מאת: גיא חלמיש

 

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום