סבב ה-UCI העולמי מגיע לעצירה הראשונה שלו באלבסטדט, גרמניה ומספק את הסחורה לחלוטין עם תהפוכות בדירוג, מזג אויר לא צפוי וקרבות עם השיניים על מדרגות הפודיום. מי השאירה חלקי סראם איגל יקרים בשיחי היער? מי צבע בגדיו בחום? יואב גריבי מסכם את התחרות הראשונה בסבב. היה בוצי!

מאת: יואב גריבי
תמונות: רד בול

המסלול באלבסטדט הוא מסלול שמועדף בעיקר ע”י המטפסים הטהורים של עולם ההרים. הוא מורכב משני “לופים”, שביניהם קטע קישור מישורי שבו אזור התמיכה הטכנית. כל לופ מורכב מעלייה וירידה. כאשר במסלולים טכניים יותר אורך הטיפוס הממוצע הוא עד לדקה, כאן הטיפוסים אורכים בין 2-3 דקות בממוצע, שמשמע שהרוכבים הדקים ימצאו פה את גחמם.

הירידות כאן אינן מסובכות טכנית, אבל אדמת היער מאד טריקית כאשר זה נוגע לשילוב עם נוזלים. עד כדי כך שהמארגנים החליטו לבטל אלמנטים טבעיים רבים כגון דרופ של מטר או ירידות תלולות ולכסותם בגשרי עץ בנויים, סטייל בייק פארק. ההחלטה הזו לא התקבלה יפה מאד אצל חלק מהרוכבים ועלו לא מעט טענות על כך שכל הדאגה הזו פוגעת באותנטיות של המירוצים.

 

כל השבוע המסלול היה בתנאי שיא, יבש, מהיר עם אדמה באחיזה גבולית עקב יבשות, לא בוץ. אך ביום התחרות ארובות השמיים נפתחו וכל הקלפים נטרפו לחלוטין.

נשים

ביום שישי התקיימה תחרות ה-Short track המסורתית (אחרי שנה זו כבר מסורתי, החלטתי), בה הרוכבות פותחות קצת מבערים, ומגששות לראות מי נמצאת איפה מבחינת כושר ומסדרות את סדר הזינוקים ליום ראשון. את התחרות מנצחת אלופת העולם קייט קורטני, שמייצגת את הסטטוס בכבוד ונותנת בראש ליולנדה נף (מקום 2) בסיבוב האחרון ובספרינט הסיום. אחרי שנה של דומיננטיות כמעט מוחלטת בתחום, אניקה לנגווד מסיימת במפתיע במקום החמישי בלבד, כאשר אין לה את מה שצריך כדי לעמוד בקצב של שתי הצעירות מקדימה.

המנצחת

אלופת העולם לוחצת על כפתור ה-repeat ועושה זאת שוב, הפעם בתחרות הארוכה והיוקרתית יותר של יום ראשון. נדמה כי תקופת ההכנה שבילתה יחד עם קבוצת סקוט סראם עושה לה חסד רב, שכן קורטני השתמשה בטכניקת הבליצקריג של נינו שרטר, בן קבוצתה, ולוקחת את ההובלה מה-Start loop. היא נצמדת ליולנדה נף עד שזו מחליקה באחד הסיבובים המלכותיים, ומשם עולה קורטני על הקדילאק ומשייטת לה (למעט החלקה קטנה) בקצב מהיר ויציב עם קרוז קונטרול ומושבי עור, לניצחון משכנע ומרשים.

הקרב

אחרי שרוב התחרות נראה היה שהמקום השני שמור לאן טאובר ההולנדית, יולנדה נף מצליחה לצמצם נזקים ולעקוף את האחרונה כאשר, גם היא, מחליקה באחת הפניות המלאכותיות על המסלול ופשוט מאבדת את זה לגמרי. לפעמים כל מה שצריך היא החלקה קטנה וכל סיבוב מבוצבץ משאירים מקום לספק, וספק גורם לך לאבד שניות. כמובן שבכל נפילה קיים החשש לפגיעה פיזית או, חלילה טפו טפו טפו לא עלינו מלח מים מלח מים פוס נגעתי בקרבון, לאופניים, שעלולים לגרום לאיבוד זמן יקר או לפשירה מהמירוץ (עצם / שלדה שבורה, סתם מכה כואבת וכו’).

אחרי שטאובר מאבדת את המקום השני שעבדה עליו כל כך קשה, מגיעה מכה נוספת בדמות בת קבוצתה, יאנה בלומוינה (זוכרים?). השתיים עובדות יחד בהקפה האחרונה כאשר בלומוינה פותחת פערים בעליות (בכל זאת, היא גפרור מאד מהיר) וטאובר מצמצמת את הפערים בירידות. המסלול בגרמניה תפור לבלוימוניה כמו כפפה ליד, וגם אחרי זינוק משורה רביעית (תחרויות Short tract, לעומת זאת, מתאימים לה פחות) היא מראה שהיא קורצת מחומר של אלופות ומסיימת על הפודיום במקום השלישי. יש עוד הרבה למה לצפות משתי הרוכבות של קבוצת American eagle.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

פודיום

  1. Kate Courtny – 01:26:03
  2. Jolanda Neff – +00:00:49
  3. Yana Belomoina – +00:01:31
  4. Anne Tauber – +00:01:49
  5. Anne Terpstra – +00:02:20

סיכום

בסיבוב הראשון הוכיחה לנו אלופת העולם קורטני, בתצוגת תכלית מרשימה, שהיא לחלוטין מצדיקה את חולצת הקשת שעל כתפיה ומחזירה את ארה”ב לקדמת הבמה (הניצחון הקודם ע”י אליסון דונלופ היה ב-1999) במירוצי XCO. קורטני מסיימת את התחרות בפחות משעה וחצי ובפער ניכר של 49 שניות מיולנדה נף, ומוכיחה שיש לה עוד הרבה מה להציע לנו השנה.
כוכבות עולות: קלואי וודרוף, אמריקאית נוספת שלגמרי חלפה (לי) מתחת לרדאר העונה ומסיימת  במקום השישי. בנוסף דגן מלגן הדנית (מקום 10), סינה פריי השוויצרית (מקום 11), שתיהן רוכבות שעלו מקטגוריית ה-U23, קתרין פנדרל (מקום 12), אלופת העולם לשעבר.

כוכבות יורדות: אניקה לנגווד פורשת אחרי ה-Start loop כאשר היא במקום ה-50 עקב הרגשה לא טובה שמלווה אותה כל סוף השבוע. נקווה לראות אותה חוזרת לתת בראש בשבוע הבא בצ’כיה, בתחרות שמתאימה לה הרבה יותר.

גברים

את המיקום הראשון על קו הזינוק זוכה לבחור מת’יו ואן דר פואל, אחרי ניצחון משכנע בתחרות ה-Short track בשישי. ואן דר פואל ישב בשקט במשך 8 הקפות ובהקפה השמינית והתשיעית נכנס לפרונט והחל להזכיר לכולם כמה טוב הוא בכל מה שנוגע ללהכאיב. שני מסיים לארס פורסטר ושלישי שורטר. סאם גייז, הסופרסטאר השני של התחום, לא מזנק עקב פציעה מתמשכת מהקייפ אפיק במרץ. אחרי מירוץ נשים יבש יחסית, השמיים מתכסים עננים ונראה שכל חששות הבטיחות ואמצעי הזהירות שנקטו המארגנים יצדיקו את עצמם.

הקרב (נגד מזג האוויר)

התחרות נפתחת, איך לא, עם התקפת הכאב של נינו, שבסופה השורד היחידי הינו לארס פורסטר – מקום שני ב-ST, בן מדינתו וקבוצתו של שורטר. כעת כל הרוכבים נמצאים במצב מסוכן – לתת לזוג שניצח את הקייפ אפיק ביחד להוביל את התחרות לבד זה מתכון לאסון. עוד לא מספיקים לסיים את הסטארט לופ והאויב המרכזי של כלל רוכבי העילית תוקף את כולם – לא, אני לא מדבר על נינו אלא על מבול מטורף שמכה ברוכבים ובמסלול ללא רחמים, וטורף את הקלפים לגמרי.

קרוס קאנטרי

קורבן ראשון הוא פורסטר, עניין מפתיע כשלעצמו. פורסטר כבר הוכיח ב-Off season כמה הוא אוהב לרכב בתנאים רטובים וחלקים, וגם ניצח את נינו בכמה מרוצים בגביע שוויץ. אך סיבוב קטן בבוץ האירופאי החלקלק מספיק כדי להוריד אותו מאופניו ולדפוק לו את כל הקוקפיט, ונינו בורח לו להוביל בראש לבד.

ואז קורה משהו מעניין: לא ברור אם אלה התנאים הנוראיים, או אולי הקצב הגבוה שהכתיב בסטארט לופ, אבל אלוף העולם מתחיל לסגת קצת אחורה, חיש מהר תופסים אותו מת’יאס פלוקיגר (אלוף שוויץ ומנצח התחרות ב-MSA) וג’ורדן סארו הצרפתי ואפילו משאירים אותו מאחור, מתבוסס בבוץ ובכאבים של עצמו.

“You have something on your face”

המנצח

אחרי מאבק עיקש בבוץ, גשם, קור, שפריצים לעיניים (איי!) וצרפתי אחד שלא מוכן להרפות, מת’יאס פלוקיגר חותם ניצחון שני בקריירה ומראה לכולם שהוא יודע להתמודד מול התותחים הכבדים, גם בתנאים הקשים ביותר, הוא פשוט היה צריך ללמוד להיזהר קצת יותר בירידות. שידור חוזר מ-2017:

פודיום

אחרי שהתאושש מניסיון הרדיפה הראשוני שלו בסטארט לופ אחרי נינו, ואן דר פואל חוזר לעניינים ומתחיל להתקדם במיקומים. ככל שעוברות ההקפות ההולנדי המצטיין מטפס בדירוג ובהקפה האחרונה הוא כבר נלחם ראש בראש עם סארו, עד למתקפת הזעם ההולנדית שמותירה את סארו ללא מענה ועם המקום השלישי. הקרב על מקומות 4 ו-5 נחתם בדם חדש וישן בדמות פלוריאן ווגל (כבר בן 37 ועדיין על הפודיום, מרשים) וטיטואן קארוד אלוף צרפת.

תוצאות:

  1. Mathias Flueckiger – 01:23:54
  2. Mathieu Van Der Poel – +00:00:32
  3. Jordan Sarou – +00:00:33
  4. Titouan Carod – +00:01:20
  5. Florian Vogel – +00:01:22

סיכום

בסיבוב הראשון מספק דרמות ותהפוכות שאנו מחכים להם כמה שנים טובות. הגשם שעיצב מחדש את המסלול לחלוטין, והפך גם את האלמנטים הפשוטים ביותר ביבש לטריקיים ברטוב יחד עם העובדה שמדובר בתחרות גישוש, בה כולם מנסים להבין איפה הם עומדים מבחינת כושר נתנו לנו שואו נהדר ומרתק. אלוף הועלם מוכיח שגם הוא בן אדם, וגם לו יש מגבלות ושחיקות.
כוכבים עולים: ואן דר פואל מראה שהוא בכיוון הנכון בהמרה שלו מרוכב CX לרוכב XC, ומצליח לסיים שני במסלול עם עליות שפחות מתאימות לו. אין ספק שהתנאים הקשים דווקא היוו יתרון להולנדי חובב הסייקלו, שרגיל להתחרות במזג אוויר שיגרום לכל אדם שני להגיד “פחחח” ולהסתובב לצד השני בפוך. ג’ורדן סארו עם שיא בקריירה וכמובן המנצח פלוקיגר שמראה שיש עוד מישהו לספור השנה.

כוכבים יורדים: ללא ספק נינו מתפקד בצורה שאינה אופיינית לו ומסיים מחוץ לפודיום (6). זהו שוק למערכת הפאנל, עד כדי כך שלא פורסמו תמונות שלו ע”י הצלמים הרשמיים של האירוע. זו התחרות הראשונה שזה עם סיום כזה שהוא לא מתעכב בגלל תקלה טכנית, אלא בגלל סבל נטו. הוא כבר הודה בעבר שהוא מעדיף את התנאים החמים והיבשים על פני הרטובים והמחליקים (מי לא, בעצם?) המסלול בשבוע הבא בצ’כיה מתאים לו הרבה יותר (technical short and punchy), ואני מאמין שנחזור לראות אותו בקדמת המירוץ.

קרוס קאנטרי

ישראלים

לתחרות מזנקים כל חברי קבוצת BWR הישראלית במקצי הנוער והעילית, ורוכבי נבחרת ישראל במקצי הנוער וה-U23:

עילית גברים: שלומי חיימי המסיים היחיד מבין חברי קבוצתו (גם מרקוס שולטז הגרמני) במקום ה-68 מתוך 87 מסיימים של המרק המלא בתוצאה של 1:33:38, כ- 09:44 אחרי המנצח. גיא זלסר לא מצליח לסיים את המרחק המלא ומורד מהמסלול במקום ה-106 מתוך 125 מתחרים (אבל לפחות זכה לזמן מסך בשידור! You take what you can get).

גברים U23: גילי גונן ואורי לאונציני לא מסיימים את המרחק המלא ומורדים מהמסלול במקומות ה-126 ו-129 בהתאמה, מתוך 131 מתחרים, כאשר רק 107 מסיימים את המרחק המלא אחרי המנצח פיליפו קולומבו השוויצרי. תומר זלצמן פורש בתחילת המירוץ עקב שאריות של מחלה.

נוער: נדב עמר מטימשגב מסיים במקום ה-26 בזמן של 1:02:10 שעות, כ-03:48+ דק’ מהמנצח הבריטי צ’ארלי אולדרידג’. יותם דשא מסיים במקום ה-80 בזמן של 1:07:03 שעות, כ-08:42+ דק’ מהמנצח

תחרות פתיחת העונה – סיכום

אחרי המתנה ארוכה אנו יודעים אלו רוכבים הגיעו מוכנים לפתוח את עונת ה-XCO בסערה. כעת לכל הרוכבים יש שבוע עמוס של נסיעה לצ’כיה, לבצע הכרת מסלול, להתחיל להפנים ולעכל את המצב שלהם, ולהכין את השטח לתחרות הבאה ביום ראשון הקרוב. מבחינת תוצאות -אפשר לסכם את זה כאחלה סוף שבוע להולנדים – 3 הופעות על הפודיום וניצחון באירוויזיון.

מאת: יואב גריבי
תמונות: רד בול