בשבת הקרובה, 29.6 ב 6 בבוקר תתקיים אליפות ישראל באופני כביש. זה הולך להיות מרוץ האופניים האיכותי ביותר שנראה כאן אי פעם (כולל ההצגה של קונטדור), תולדה של השינוי הגדול שעובר על ענף האופניים המקומי – מעולם לא היו כאן כל כך הרבה רוכבים חזקים עם כל כך הרבה קילומטרים איכותיים של מרוצי אופניים בכל רחבי העולם ברגליהם. בחודש האחרון עקבנו אחרי המרוצים האחרונים של רובם. עכשיו מגיע רגע האמת – לתת הצגה כאן אצלנו בבית ולהילחם על הזכות לרכוב בארץ ובחו”ל עם חולצת האלוף הלאומי.

בישראל, כמו בכל העונה גם המרוץ הזה נערך במחתרת. אנחנו בסוף יוני, התקופה בשנה שכולם פתאום מגלים שהם חובבי אופניים. כל מי שיש לו אתר שיש בו מדור ספורט כותב לפתע על מרוצי אופניים. הסיבה היא כמובן הטור דה פראנס. ארוע השיא של עולם האופניים ואחד מארועי הספורט החשובים והנצפים בכלל. לאלו שהענף המקומי קרוב לליבם, לאלו שעוקבים אחר המאמץ של הרוכבים המקומיים, סוף יוני מסמל – האליפות הלאומית. המרוץ שבעבורו חוזרים לישראל בין קולומביה לסין, או באים במיוחד מספרד או מבלגיה.

למרות שהמרוץ מוזנק בשעה מוקדמת מדי, על מסלול לא מספיק סלקטיבי, ולמרחק קצר מדי, זו בכל זאת האליפות הלאומית. וכל אחד רוצה לשאת את התואר – אלוף ישראל.

ועידת פיסגה

אז לכבוד המאורע כינסנו ועידת פיסגה של הרוכבים במחתרת, ולמרות הידידות האישית בין החמישה, סרבו כולם בנימוס להצטלם כאשר כולם “שמים” ידיים יחד. כל קבוצה בנפרד. ישראל מלחמה…

חברים, חברים, אבל כל קבוצה לעצמה

חברים, חברים, אבל כל קבוצה לעצמה

בפינה השמאלית, אחרי מרוצים קשים בקנדה, ארה”ב וקולומביה – ניב ליבנר (אלוף ישראל ב 2010 ו 2011) ואנטון מיכאלוב (הכי שמאלי) מאמורה-ויטה האיטלקית (למרות שרשומה באוקראינה).

בפינה הימנית השלישיה של IGP – אילן קולטון (באדום), גיא גבאי (בשחור, אחרי הישג יפה של מלך הספרינטים במרוץ בספרד) ויואב בר (מימין בכחול) שזכה זה עתה בתואר אלוף ישראל נגד השעון אחרי קרב צמוד עם אנטון (אלוף הנגש ב 2012).

בשיחה שקיימנו עם החמישה (למעשה בשיחה היו רק ארבעה… – גבאי שומר כנראה את הדיבורים לאספלט ורק חייך מפעם לפעם…) ציינו כולם את השינוי הגדול שעובר ענף הכביש התחרותי בשנים האחרונות. ניב היה הראשון לציין את השיפור הדרמטי ברמת הרוכבים ובכמות הרוכבים שיכולים לרכוב ברמה הגבוהה ביותר.

איך צפוי להתפתח המרוץ – הרוכבים משתי הקבוצות ציינו את המרכיב הקבוצתי. קולטון טען כי אין זה משנה מי יהיה האלוף כל עוד מדובר באחד משלישית IGP. את ההחלטות הם מקבלים בינם לבין עצמם על פי התפתחות המירוץ.

לחיי האלוף - השקט שלפני הסערה

לחיי האלוף – השקט שלפני הסערה

כולם טוענים כי ההבדל הגדול בין מרוצים בחו”ל והמירוצים בארץ נובע מכמות הרוכבים החזקים ומגודל הקבוצות. יואב הסביר שכשיש קבוצה של 9 רוכבים שכולם ברמה גבוהה אפשר לרכוב קבוצתי, עבור מנהיג מסוים ולדאוג לכך שהמועמדים לניצחון אכן יגיעו וינצחו (כמו העבודה שעושות קבוצות עבור ספרינטרים במרוצים מקצועיים). כשיש קבוצה גדולה אפשר “לשרוף” כמה רוכבים על מנת ליצור מרוץ יותר קשה ולדלל את הדבוקה. בארץ המצב שונה. הקבוצות קטנות ויש קבוצה קטנה של רוכבים שמספיק חזקים להחזיק מעמד. IGP למשל, לא יכולה עם 4 רוכביה (חן שרייבר ה 4 – ד.א) לנהל את כל המרוץ.

סוגיה נוספת קשורה באורך המרוץ – 142 קילומטרים זו תחרות קצרה מדי על מנת לייצר סלקציה. אנטון טוען, (בצדק – ד.א) שמדובר באורך של מרוץ נוער ולכן קשה מאד לייצר סלקציה במרוץ כל כך קצר כשיש הרבה רוכבים שיכולים לרכוב מרחקים גדולים בהרבה.

המסלול – כל החמישה הסכימו שעליה של 1.2 קילומטרים לא מספיקה לעשות הבדל אמיתי. מדובר ב 3.5 דקות של מאמץ. אולם יש לציין שני דברים – אחד – בשנה שעברה במסלול השטוח היה זה אולג סרגייב שבבריחת יחיד זכה במרוץ, אז תמיד יכולות להיות הפתעות – אחרי הכל זה היופי במרוצי אופניים. שתיים – קולטון מבטיח שלמרות שאינה ארוכה, את קטע הטיפוס יטפסו בכל המהירות בכל 8 הפעמים. זה הולך לכאוב.

היתה הסכמה בין כולם שנוכחותו של דימה גרבובסקי במרוץ בעיתית ועדיף היה שלא יתחרה. כפי שכבר הוכח במרוצים בהם רכב גרבובסקי, מדובר ברוכב ברמה מעל הדבוקה המקומית. מישהו שביכולתו לעשות כרצונו וכמובן לנצח. החמישה לא קיטרו וקיבלו את ההחלטה למרות הסתיגותם.

יש פה רוכבים נהדרים. כולם חדורי מוטיבציה וצפוי מרוץ נהדר. אל תחמיצו.

הקרב החל כבר בחנות של רודי פרוג'קט - היה צריך להפריד בין ניב ואנטון לשלישיה של IGP

הקרב החל כבר בחנות של רודי פרוג’קט – היה צריך להפריד בין ניב ואנטון לשלישיה של IGP

התחזית – יהיה חם

המסלול

מרוץ באורך של 142 קילומטרים, 8 הקפות של 17.8 קילומטרים. עליה אחת של 3 קילומטרים מצומת נבות לצומת יזרעאל. הקטע התלול קצר משמעותית והוא באיזור ה 1.2 ק”מ. זינוק וסיום, בתוך עפולה שד’ מנחם בגין פינת רחוב המלאכה.

למי לשים לב – רוכבים

  • עידו זילברשטיין (TACC) – רוכב מצוין וחזק. לפני הנסיעה לספרד היה מאד משמעותי בכל המרוצים בארץ ואחרי חזרתו היה שני רק לדימה גרבובסקי בטור התפוח. היה חזק מאד במרוצים שהסתיימו בספרינטים מתוך בריחה.
  • יובל דולין (TACC) – מצטיין במסלולים הדומים למסלול האליפות ויכול ביום טוב להחזיק בריחה בעצמו. יהיה מעניין לראות איך תעבוד השלישיה של TACC
  • שחר גורן (TACC) – חזר זה עתה מצרפת. לא ברור מה כושרו אך על פי תחילת העונה גורן, זילברשטיין ודולין יכולים להיות צוות שילחם חזק מאוד ב IGP
השלישיה החזקה של IGP

השלישיה החזקה של IGP

 

  • יואב בר (IGP) – רוכב דרוג כללי מצוין. אלוף ישראל נגד השעון ומטפס מצוין. חזר אחרי כמה טורים טובים בספרד באחד מהם היה מרחק תקלה טכנית מהעשיריה הראשונה
  • גיא גבאי (IGP) – נחוש, חזק ואחד הספרינטרים הטובים בדבוקה. עשה השנה מספר מהלכים טקטים שהכריעו מרוצים. אחד המועמדים הבולטים
  • אילן קולטון (IGP) – יוזם, אגרסיבי ומאד חזק. מטפס מצוין. נראה לי מאד רעב. יהיה לדעתי מאד משמעותי במרוץ.
הצמד של אמורה ויטה

הצמד של אמורה ויטה

 

  • ניב ליבנר (A&V) – פעמיים אלוף ישראל ולמרות שלא ניצח רכב מרוץ נהדר באליפות 2012 שם רכב יחיד נגד רבים מדי. ככל שיהיה יותר קשה לניב יותר טוב
  • אנטון מיכאלוב (A&V) – דומסטיק העל של A&V ואלוף ישראל נגד השעון ב 2012 הוא אחד הטובים שיש כאן. חלקו במרוץ יקבע על פי אופי המרוץ ויחד עם ניב
  • גיא שגיב (CCC) – ספרינטר מעולה. עשה קפיצה משמעותית השנה.
  • עידן שפירא (CCC) – הוכיח בטור ערד שביום טוב הוא נמנה עם הטובים ביותר. מעניין יהיה לראות אותו במרוץ
  • שקד פרנק (CCC) – חזק מאד וספרינטר טוב אחרי סדרה מוצלחת של מרוצים בבלגיה
  • אביב יחזקאל (CCC) – ראה שקד פרנק
  • טל גבאי (VCI) – חזר אחרי תצוגה לא מספיק טובה בסרביה. מעניין יהיה לראות איך ירכב במרוץ האליפות
  • דור דבירי (VCI) – אלוף ישראל בעברו ועדיין כוחו ברגליו. סיים זה עתה את הטור בסרביה
  • רועי גולדשטיין (טים מישגב) – חזר בכושר מעולה מהטור בסרביה. יהווה גורם משמעותי במרוץ. יחד עם איינהורן אחד משני הרוכבים הבולטים ללא קבוצה. מטפס מצוין וספרינטר מצטיין.
  • בן איינהורן (500 וואט) – חזק ומצויין. המקום הרביעי באליפות הנג”ש מסמן טוב עבור בן. היה בכל המרוצים השנה במהלכים המשמעותיים. הבעיה שלו ושל גולדשטיין היא העדר הקבוצה למקרה בו יפספסו את המהלך משמעותי. אין מקום לטעויות
  • אולג סרגייב (דינמו רייסינג) – האלוף המכהן. הנגש הוכיח שבמסלול מתאים הוא בכושר מצוין. השאלות – האם גרבובסקי ירכוב עבור סרגייב? איך ישרוד אולג בעליות?
  • עידו סירקין, אסף צור ויניב לוי (FGC) – השלישיה מבית מדרשו של סירקין. יאללה בלגן

למה לשים לב – קבוצות וטקטיקה

  • לא יהיה שיתוף פעולה בין רוכבים לנצח את גרבובסקי. זה לא העניין עבור הישראלים במרוץ הספציפי הזה
  • באיזה קצב מתנהל המירוץ. במרוצי אליפות ישראל בחצי הראשון של המירוץ בדרך כלל זהיר וטקטי – איטי. אם המציאות תהיה שונה יש יותר מקום להפתעות
  • TACC מגיעים עם קבוצה גדולה כמו תמיד וכמה רוכבים בולטים. כבר ראינו מהם השנה רכיבה קבוצתית מרשימה. כמה רוכבים יהיו מוכנים לשרוף בעבור המובילים של הקבוצה?
  • האם VCI ישתפו פעולה עם איינהורן וגולדשטיין אחרי הטור בסרביה או שסרביה נגמרה ועכשיו כל אחד לבדו? בן ורועי הם מהטובים שיש בדבוקה והעובדה שהם ללא קבוצה קריטית עבורם
  • מי יעבוד עבור מי ואיך ב IGP? קולטון טוען שהם כמו רוכב אחד. אבל מי?
  • עד כמה ישפיע דימה גרבובסקי על מהלך המירוץ? ראינו כבר שגרבובסקי יכול לעשות ככל העולה על רוחו
  • האם שוב פעם כמו ב 2009 ו 2012 תהיה לנו הפתעה ורוכב יצליח לעשות את המהלך הנכון ברגע הנכון ולנצח?

בקיצור – לפני שאתם מתמסרים לטור דה פראנס ל 3 השבועות הקרובים – בואו בשבת לעפולה!

כל הרוכבים חזרו מחו”ל, הם רזים, נראים חדים וחזקים ורעבים לנצחון. אפשר לבוא ב 8 או 9 בבוקר ולתפוס את השעה האחרונה. אפשר גם לסיים שם את רכיבת השבת. אנחנו נהיה שם להביא את הסיפור.

תודה לרודי פרוג’קט  על האירוח המקסים בחנות הדר יוסף (בבניין הטבעות\בית איגוד האופניים)