צובה מאחורה זה מסלול העליות הכי קלאסי שיש באזור נחשון. בגלל שהוא קצר ועבה הוא הפך להיות ברירת המחדל שלנו כשצריך לחזור מוקדם, אבל רוצים להספיק לבצע רכיבת איכות קשה.

את המסלול הזה (עם וריאציה קטנה) ניתן לרכוב בשני הכיוונים תוך שמגוונים בכל פעם את העלייה הראשונה: צובה (עם כיוון השעון או נגדו, עם העליה הקשה או לרדת ממנה), נס הרים (שוב בעליה או במורד…), או צור הדסה (נגד כיוון השעון). אורך הסיבוב הזה הוא כ- 85 ק”מ (תלוי באיזה גרסה בדיוק בוחרים), ומשכו בד”כ 3-4 שעות, כולל הפסקת החובה בבית הקפה של בר-בהר. כמעט תמיד אנחנו עושים אותו ככה, אולם ישנה תוספת, שאם מעט קריר או שיש לכם זמן, קילומטרים, וגובה מצטבר להוסיף לרכיבה – נמליץ לכם לשקול ברצינות: רכיבה אל יד קנדי. כמובן שיש עוד הרבה פינות ופניות שאפשר לקחת ולחוות: ירידה מצור הדסה אל עמק האלה וחזרה מבית שמש או מצומת ראם, גיחה קטנה ומומלצת למערת הנטיפים על המסלול הזה ממש (למי שרוצה עוד קצת גובה מצטבר), ועוד.

אנחנו בחרנו הפעם בגרסה הקשה יותר: זו שמתחילה בצובה. חוץ מרמת הקושי הגבוהה יותר, היתרון של הבחירה להתחיל מהעלייה של צובא הוא תזמון ההפסקה בבר בהר ביחס למאמץ: מספיקים לעשות שתי עליות מכובדות (ועוד כמה קטנות) לפני הקפה, והטיימינג, כ- 44 ק”מ מההתחלה – מושלם למילוי הבקבוקים. אז לכל תושבי הדרום או הצפון שרוצים טעימה מאספלט העליות הכי קלאסי של איזור נחשון – הנה הוא!

הנה המפה של הגרסה הקלה יותר: צובה מאחורה

לרכיבה קשה עושים את אותו מסלול בדיוק אבל מכיוון הפוך- מתחילים בעליה לצובה ויורדים מבר בהר.

המסלול פניה אחר פניה:

מתחילים מתחנת הדלק של לטרון, נחשון או טל-שחר, ורוכבים לכיוון צומת שמשון (כ- 10 ק”מ) על כביש 44. בדרך נעלה את העלייה הקצרה של הראל, ואת העלייה של יער הנשיא.

בצומת שמשון פונים שמאלה לקטע קצר (כ 700 מטרים) על כביש 38 ומיד ימינה ישירות לעלייה של צובה לכביש 395 לכיוון רמת רזיאל. יקבלו את פניכם 2 ק”מ תלולים עם קירות של כ- 15%.

צובה

גם כשאתם כבר מכירים את העליה הזו, היא מצליחה להפתיע כל פעם מחדש: לא קל… אחרי 2 הק”מ האלה ישנה ירידה של כ- 500 מטרים להחזרת דופק למקומות הגיוניים יותר ואז מתחדשת העלייה. סה”כ אורכה מהצומת עד רמת רזיאל כ 8 ק”מ והפרש הגובה מעט פחות מ 500 מטרים (נמדד עם GPS, כך שיש שהנתונים אינם מדויקים).

מסוף העליה ממשיכים במגמת רולינג הילס עד ליד סטף לצומת הר איתן לכיכר השנייה שתתקלו בה (אחרי זו של רמת רזיאל), ופונים בה ימינה להמשך כביש 395 עד לכיכר השלישית – צומת כרם. הקטע הזה מעט מסוכן מבחינת תנועה. שימו לב.

בכיכר צומת כרם פונים ימינה לכביש 386 ואחרי עליונת קטנה יתחיל קטע מקסים של כ 10 ק”מ של ירידה מתונה, ארוכה ומפותלת במורד ערוץ נחל שורק עד לנקודה הנמוכה ביותר ואז תתחיל העלייה השנייה העיקרית של הסיבוב הזה, (אם לא סופרים את הראל, יער הנשיא, ועוד כמה קטנות…). אורכה כ 4 ק”מ לאורך נחל קטלאב עד לצומת T שליד בר-בהר. זו לא עלייה קשה במיוחד בפני עצמה, אולם העובדה שמגיעים אליה אחרי צובה ברגליים עושה את ההבדל. אל תחסכו שם אנרגיה: עוד מעט הקפה…

בצומת ה- T פונים ימינה אל כביש 3866 ומיד (אחרי כ 100 מטרים) ימינה שוב לבר-בהר: בית הקפה המיתולוגי של קהילת האופניים באזור ירושלים. המקום אליו מגיעים כולם לראות ולהיראות באמצע הרכיבה. ממלאים בברזיה מים, טוענים קצת אווירה וקפאין, ובמיוחד לא מפספסים את עוגיותעוגת השמרים ואגוזים הטעימה שלהם שגודלה בדיוק כמו חטיף אנרגיה והיא באה טוב למי שעלה קצת עליות היום.

מכאן שתי אופציות: הקצרה: חוזרים בירידה דרך “נס הרים” (כביש 3866) כמעט ישירות לאזור התעשייה של בית שמש. זו שאנחנו בחרנו מעט ארוכה יותר אבל אנחנו מעדיפים אותה: ירידה מ”צור הדסה” (כביש 375): יוצאים מבר בהר שמאלה וחוזרים לכביש שבאנו ממנו: 386 רק שפונים ימינה בצומת ה T ממנה הגענו – לכיוון צור הדסה.

מגיעים לצומת T נוספת ופונים ימינה לכביש 375. פה יש קטע יפה ומהיר מאוד של כ- 9 ק”מ בירידה של צור הדסה עד הפניה ימינה לכיוון זנוח ובית שמש על כביש 3855. ממשיכים במגמת ירידה כללית עד שמגיעים לכיכר בתחתית הירידה, פונים ימינה וממשיכים ישר עד לצומת ה T עם כביש 38. פונים ימינה ושמאלה לכביש 44 בצומת שמשון חזרה לנחשון.

התוספת לעזי הרגליים

יש אפשרות נהדרת להאריך את המסלול ולהוסיף לו קטע רכיבה יפהפה אל עבר ירושלים עצמה ויד קנדי ובדרך להרוויח עוד גובה מצטבר איכותי. סה”כ האופציה הזו תהייה כ 90 ק”מ וכ 2400 מטרים מצטברים.

לשם אפשר להגיע משתי עליות: זו של עין כרם או זו של בית החולים הדסה עין כרם (או לעלות מאחת ולרדת את השנייה).

בסוף העלייה יש שתי פניות ימינה (לבאים מעין כרם) ואחת שמאלה – או ימינה בלבד לעולים מבית החולים. משם תוביל אתכם דרך מתפתלת על קו הרכס (פחות או יותר) הצופה אל עבר השטחים הכבושים מדרום לירושלים. ביד קנדי עצמה אפשר למלא מים.

הגרסה הארוכה והקשה:

סיכום:

ציון המסלול: 5 כוכבים (מעולה!).

אזור: בית שמש נחשון.

נפח התנועה: נמוך.

מרחק: כ 85 ק”מ בגרסה הקצרה, וכ 100 בארוכה.

גובה מצטבר: כ 1600 מטרים בקצרה וכ 2000 בקשה.

אופי המסלול וקושי פיזי: קשה (בין 1000 ל 1500 מטרים מצטברים).

זמן לרכיבה: כ 3.5 שעות.

מילוי מים: בר-בהר (אין אופציה לוותר על המקום!)