הגליל המערבי הוא האחרון להצטרף לרשימת יעדי הרכיבה המסונגלים. האיזור היה תמיד יעד לרכיבה, בעיקר בשבילי 4*4 אולם כעת נוספו אליו שתי אופציות מעניינות לתיבול של טיול עם נוף יפהפה, חורש טבעי, ותשתית מתפתחת של שרותי תיירות שמאפשרת לעשות עוד הרבה דברים מחוץ לרכיבה עצמה.

מרחב עם שני סינגלים ושלושה מרחקים

כאמור במקום שני מסלולים, כאשר כתבה זו מתמקדת במסלול של סינגל יחיעם: מסלול בן 27 קילומטרים, כחציו בשבילי 4/4 לאורך נחל הגעתון וחציו בסינגלים. הסינגל השני – כברי, מחובר גם אליו ויקבל כתבה וסרט משל עצמו, אבל בינתיים כבר ברור שיש פה למעשה שלוש אפשרויות רכיבה לכמה רמות ומרחקים:

  1. הקצרה: כ 16 ק”מ בכברי (כאמור פירוט בכתבה נפרדת)
  2. הבינונית: כ 27 ק”מ ביחיעם
  3. הארוכה: כ 43 ק”מ בחיבור כברי ויחיעם

במפה – המסלול הנסקר בכתבה זו – יחיעם בלבד:

תיאום ציפיות – לא רק סינגלים, ויש קטעים לא זורמים

טיול סובב יחיעם הזה אינו עובר רק בסינגלים. אם אתם מצפים לקבל את החוויה המאפיינת את איזור ריש לקיש\שמשית\אלון-אלון הגליל של מקסימום סינגלים ומינימום דרכי 4*4 אזי תתאכזבו. אם אתם מחפשים לגוון את הרכיבה ולהגיע לאיזור אחר, עם איכויות טבע ונוף ייחודיים אז תהנו מבוקר של טיול יפה. בתוכו תתקלו גם בקטעי סינגל כייפיים, מתפתלים, מאתגרים פה ושם, אולם זה לא במרכז החוויה – זה חלק ממנה.

יהיו גם קטעי “דבל” ארוכים וחלקים שהרכיבה בהם פחות זורמת מבסינגלים חלקים – עקב ריבוי אבנים וסלעים. למשל כל המקטע המוביל אתכם חזרה מערבה ממבצר יחיעם אל סיום המסלול מכיל שביל ארוך קשה מאוד ולא מהנה לרכיבה. בתוכו משובצים שני סינגלים קצרים, והנוף בנקודה מסוימת יפהפה – אל מול כל מפרץ עכו והגליל התחתון המערבי, אולם זה לא חוויה כייפית במיוחד לבעלי הארד טייל וגלגלי 26. מי שרוצה להגדיל את נפח הסינגלים ברכיבה, או שזמנו קצר יותר – יכול לעשות שימוש בשתי מכוניות אחת בחניון השיירה והשניה בעין יעקב ולדלג אל קטעי הסינגל בלבד – כלומר לוותר על רוב קטעי העליה במסלול.

בנתיב הגעתון

המסלול מתחיל בחניון השיירה הנמצא בשוליים המערביים של יער יחיעם,  כחצי ק”מ דרומית לכברי על כביש 70 בחניון השיירה הוקמה אנדרטה לזכר שיירת יחיעם, במלחמת העצמאות, ב 27 במרץ 1948 התרחשה התקפה על שיירת אספקה שיצאה מנהריה לקיבוץ יחיעם וזו גבתה 47 חללים מלוחמי השיירה. סיפורי הניצולים מתארים גבורה ואומץ שלא יאומנו.

1-009

 

מאחר והמסלול מעגלי – אין בעיה להתחיל אותו מכל נקודה שעליו, אולם יש הגיון בלהתחיל בעלייה המאוד מתונה, ולסיים בירידה, ככוונת המתכננת. השילוט בשטח הוא לוחיות על גבי עמודי עץ וסימון בצבע על גבי בולדרים. יוצאים מחניון השיירה ברכיבה מנהלתית משהו בדרכי 4*4 לאורך הגדה הצפונית של נחל געתון, לכיוון מזרח זהו שביל שפותח לפני מספר שנים, והחיבור של סינגל יחיעם אליו מכיוון דרום מעניק את האפשרות לרכיבה מעגלית גם אם אינה על טהרת הסינגלים. שימו לב ליד איזור תחנת הדלק שעל  כביש 89 – יש פניה ימינה והתחברות לשביל הגעתון.

1-026

 

בשלב מסוים נכנסים לרכיבה לאורך ערוץ הגעתון שבחלקו התחתון אינו מהווה אטרקציה נופית מיוחדת, אולם ככל שמעמיקים מזרחה הוא הולך ונהייה עמוק יותר, ומרשים יותר. בדרך נעבור בגשר אירי (אגב – השקעה של אלפים רבים של שקלים – עבורכם, רוכבי האופניים!) שמומלץ לא לבדוק אותו כשיש זרימה בנחל – מיד אחרי הגשמים הזרימה יכולה להיות חזקה ומסוכנת. לאחר המעבר האירי פונים שמאלה וחוצים את כביש 8833 בזהירות. הניווט אינו מסובך – ממשיכים לאורך הנחל. עוברים את “חורבת געתון” שהייתה בבעלות משפחת סורסוק, משפחה לבנונית עשירה שרכשה שטחי אדמה נרחבים בארץ, בעיקר בצפון הארץ. המקום עשיר במעיינות שזרימתם מופיעה לאחר הגשמים. בקיץ (כשאנחנו רכבנו שם) יבש.

 

1-039

 

כשהיער מתחיל והנוף הופך גלילי הררי, אתם מתחילים להבין מדוע הגעתם לפה. הדרך בואדי עולה ובשלב מסוים אתם פונים פנייה חדה ימינה ונכנסים אל קטע עלית שביל עפר רחב (4*4) קשה ויפה במיוחד שמעלה אתכם מעומק הואדי אל הגדה הדרומית. זה שביל “עצי הקטלב” ביער אשר בו שפע של העצים היפים עם הגזעים האדמדמים האלה. העליה פה לא פשוטה ולמרות שהיא לא סינגל, רוכבים מתחילים יתקשו בה. אפשר לעצור לפני סוף העלייה ולהנות מהחורש הייחודי הזה.

 

1-047

 

יש ארבעה מוקדי סינגלים במסלול הזה

הראשון – ליד ובתוך ערוץ נחל מירב – מתחיל די מהר אחרי עלית הקטלבים, והוא מאופין ברכיבה עולה ויורדת, פחות או יותר על אותו קו גובה. בסופו עלייה די משמעותית בתוך ערוץ הנחל עד שהוא מתחבר לדרך 4*4. גם הוא בתוך החורש המיוחד והיפה הזה, אולם כסינגל הוא לא אטרקציה מיוחדת – הוא די ישר ברובו. הוא מוביל אותנו דרומה ובסופו נחצה שוב את כביש 8833 (בזהירות) ליד מושב עין יעקב, נפנה שמאלה ומיד ימינה (עדיין בדרכי ג’יפים) לכיוון סינגל יחיעם.

 

1-032

 

סינגל יחיעם – הוא הקטע השני הוא והמתאים מכולם לחובבי רכיבת סינגלים – פה מתחילה האטרקציה העיקרית של הרכיבה לחובבי סינגלים וכיף. מדובר במקטע אדיר, הדוק ועמוס בסלאלום צפוף ומאתגר, יער מדהים ביופיו, קטעי יציאה מהאוכף בעלייה ובירידה. קטע ארוך ומשובח. הוא מתחיל בסימון האופנוע על העץ, ומסתיים בקיבוץ יחיעם, שם נציץ אל מבצר יחיעם, ונמשיך אל מחוץ לקיבוץ. אפשר לסטות קלות מהמסלול ולהמשיך לאורך גדר המערכת כמאתיים מטרים לצדו המערבי-דרומי של המבצר כדי לצפות בנוף היפהפה הנשקף מהמבצר אל ערוץ ושמורת נחל יחיעם. ביחיעם תחכה לכם גם מבשלת הבוטיק “בירה מלכה“. מומלץ לעצור, להנות מלגימה צוננת, להנות מהחברים ולהעריך את מה שיש לכם.

 

1-060

 

מיחיעם יש קטע די גרוע מבחינת חווית הרכיבה אבל יפה מבחינה נופית, של רכיבה מאוד מהירה בדרכי 4*4 מערבה ולמטה כאשר כל הנוף של מישור החוף הצפוני לפניכם. רוכבים בזהירות בקטע טכני אולם לא זורם ולא סינגל – פשוט שביל 4*4 עמוס אבנים ודי מסוכן לרוכבים מתחילים. פה תרצו שיכוך כפול. מעל כליל וצופים על הכפר הגדול ירכא ולכיוון מערב אל הים, נוף ים תיכוני טיפוסי נפרס מדרום, ואם תצמצמו את העיניים, (בגלל אופי הבניה הערבית, החישוף והעדר החורש באיזורים אליהם מביטים פה) תוכלו לדמיין שאתם צופים אל לבנון או אל צפון סוריה…

לאחר מכן נכנסים לסינגל שלישי – משעמם משהו מבחינת הרכיבה עצמה עקב עקומות ארוכות ללא אטרקציות. שוב העניין פה הוא המקום מסביב בעיקר- הוא חוצה גבעה של חורש שנשרף וקק”ל משקמת אותו. המראה בזמן כתיבת הכתבה היה סוריאליסטי: שדה זרוע סלעים, עצים מפויחים, ובגובה הסלעים מתחילה הצמחייה החדשה והירוקה להתגלות ולצמוח. האיזור גם משמש יעד ללימוד וביצוע נטיעה מחדש של עצי חורש שהועתקו מאיזורי בניית כבישים ומסילת הרכבת לכרמיאל. היום תחושו שהשטח חשוף אבל בעתיד לכשיקלטו ויגדלו העצים יהיה צל של עצי אלון וחורש טבעי. חזרתי אל המקום לאחר חורף והוא נראה שונה לגמרי: העצים והחורש התאוששו כמעט לחלוטין.

1-062

 

מקטע הסינגלים האחרון נמצא ממש בסוף המסלול – האופנוענים שבד”כ הורסים את הסינגלים והעבודה הקשה של בוניהם, יצרו הפעם תוספת מהנה למדי של מסלול עקלתון שמסתובב בסרפנטינות צפופות בשטח קטן, ואם האדמה לא היתה טחונה וחולית בשיא החום שבו ביקרנו, היא היתה מייצרת עוד הרבה יותר כיף. הקטע הזה יכול לבלבל מעט בשל הצפיפות של השביל בכיוונים סותרים- קצת שיטוט ותמצאו את שלט היציאה מהחורשה הזו שיוביל אתכם עד לאנדרטה ואל הרכב.
שימו לב שלאחר החורף המקום דווח כחסר תחזוקה ולא מתאים לרכיבה עקב ריבוי סרפדים. ניתן לעקוף את הנקודה הזו ולחזור למטה על דרכי 4*4 בלבד.

 

1-070

מסביב לרכיבה

לאחר פתיחת מנהרות הכרמל רוב תושבי המרכז יופתעו לגלות שמשך הנסיעה מהמרכז למקום הוא מפתיע. ווייז מספר לנו שבשעות הבוקר המוקדמות, בוודאי בסופ”ש, זה כשעה וחצי בלבד מאיזור הרצליה, כך שמומלץ לשקול ביקור גם אם אתם נוסעים וחוזרים באותו היום. במידה ואתם שם לקצת יותר מכך, הגליל המערבי והגליל בכלל עמוס באפשרויות לינה ובילוי מחוץ לרכיבה. היות והמסלול המעגלי כדאי לבדוק את מקומות הלינה שנמצאים בישובים בהם הוא עובר או ממש קרוב אליו, וכך תוכלו לצאת לרכיבה לפני שהלא רוכבים מתעוררים…

לסיכום

צריך לבצע פה איזשהו תיאום ציפיות – מבחינת האיזון בין סינגלים לדבלים המסלול הזה לא מספק לחובבי הסינגלים את מבוקשם בכמות ובמידות שהם צריכים: יש פה הרבה יותר דבלים ממה שאתם מכירים מאשר בסינגלי קק”ל האחרים שאנחנו מכירים. זה נובע מהשימוש בדרכים קיימות ושיפור שלהן תוך חיבור לקטעי הסינגלים. מבחינת שאר הרוכבים הפחות מתקדמים יכול להיות פה אתגר לא פשוט ברכיבה כיוון שהמרחק הוא לא קצר (27 ק”מ), יש גובה מצטבר די משמעותי, ויש קטעים קשים לרכיבה ולא זורמים. אבל זה איזור יפהפה וקטעי הסינגלים שיש שם הם מהנים במיוחד, ועוברים בחורש יפהפה.

 

תודה לכמי זריהן הלר על הסיוע בהכנת הכתבה

כתב וצילם: גיא חלמיש
בשיתוף eירוק של קק”ל.

 

 

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום