חובבי הקלאסיקה והרטרו היו כאן תמיד אבל השנה דומה שהז’אנר נכנס אל המיינסטרים התחרותי. לא מדובר הפעם בשיחה על אופניים או שלדות ולא בערגה לחומרים האציליים שמלפני עידן הקרבון אלא על משהו שאפשר לסכמו במילה אחת: אופנה. אנחנו מדברים על הטרנדים שמשפיעים על בגדי הרכיבה שלנו (בעיקר בתחום רכיבת הכביש), והבשורה: הרטרו חוזר, או למעשה הניאו-רטרו שהוא עיצוב עדכני המקבל השראה מעיצוב בגדי הרכיבה של פעם.

בניגוד לרטרו שהוא שימוש בעיצובים וחומרים שהם רפליקות כמעט מדויקות של חליפות רכיבה קלאסיות, בגדי הניאו-רטרו מעוצבים ברוח התקופה ההיא, אולם בצורה מודרנית ועדכנית. השמחה כפולה: לא רק שנכנסים עיצובים יפהפיים, נקיים ושקטים שלוקחים השראה מתקופות שכיף לשאוב מהן השראה, אלא שהם דוחקים החוצה מהפלטון את הסגנון המקושקש והצבעוני מדי, עמוס הלוגואים והאפקטים הויזואליים המיותרים שאפיין עד לאחרונה את חליפות הרכיבה, ודרדר את איכות החיים האופנתיים שלנו על האופניים.

הראשונה מבין קבוצות המקצוענים שהלכה על הקו הזה היא קבוצת Sky הבריטית שבלטה ב- 2010 עם ביגוד שחור ועליו רצועת תכלת רוחבית עליה מוטבע הלוגו. רק שני צבעים השתלבו להם בסט של Sky והוא בלט בייחודו ובפשטותו, ובדמיון שלו לחולצות המקצוענים של פעם. השנה גרמין-סרוולו כמעט והעתיקה את  החליפה של Sky ובתחרות הראשונה שנערכה באוסטרליה דיווחו צופים שבלהט התחרות הן נראות דומות מאוד זו לזו. לאחרונה התבשרנו שגם HTC החליפה ל- 2011 לא רק את ספונסר האופניים אלא גם ויתרה על הקישוטים המכוערים בצורת שלד הגוף ועל עודף עמוס של הדפסים ועברה לעיצוב נקי ואיכותי בהרבה מהקודם. הקבוצה הבאה שתאמץ את קו הרטרו-החדש, הנקי והמינימליסטי היא Leopard-Trek: קבוצתם של האחים שלק שהתבשלה תחת מעטה סודיות עד לאחרונה.

Sky2520garmin

המקור של Sky והחיקוי של Garmin Cervelo… מתוך http://elcyclista.com:

 

לא במקרה קבוצה בריטית היא הראשונה שהביאה את  הסטייל הזה לפלטון המקצועני שכן בבריטניה האופנה הזו חזקה במיוחד כבר זמן רב. ובהתאם רוב יצרני הביגוד שמתמחים בסגנון הזה מקורם במדינות האימפריה לשעבר. חברת הביגוד החשובה והמשפיעה ביותר בתחום הזה היא Rapha: בממלכה שלא כמו בישראל, כשאומרים “סופר-פרימיום” לא כולם חושבים בצורה אטומטית על Assos אלא על רפא. גם היא יושבת על אותה המשבצת של מחירים אובר-יקרים (או שערורייתיים) ומכוונת לקצה מבחינת נוחות ואיכות. בשונה מאסוס היא מביאה טוויסט בידולי בולט: Brand Identity מוקפד ברמה נדירה שהניאו-רטרו הוא הקו המאפיין שלו. רוב הבגדים שלהם שחורים עם פסים פשוטים ואסימטריים (לדוגמא – על שרוול אחד בלבד, או בצד אחד של החולצה), אולם יש גם כמה נגיעות צבע פה ושם עם חיבה מסוימת לורוד. האופנה שמייצרת Rapha גולשת גם לתחום ה- Urban והשליחים (ועל כך אולי עוד נעשה כתבה נפרדת…) ויש לה גם בגדי צמר מרינו וסדרות מוגבלות של ביגוד בעיצוב משותף עם מעצב האופנה הבריטי פול סמית. לרכב עם בגדים של Rapha זה להדיף סטייל וקוליות, ולשחרר הצהרה פיננסית “אני מפוצץ בכסף” או לפחות “כל מה שיש לי אני מוציא על האופניים”. לא מומלץ להגיע עם הבגדים שלהם לבקש הנחה במס הכנסה…

חולצות Rapha מדגם Club Jersey (מ www.rapha.cc): ההשראה של Leopard-Trek?

 

1726-12

הפעילות השיווקית שלהם מתבססת על שותפות עם החנות ויצרן האופניים הלונדוני סטייליסטי Condor וחסות לקבוצת Sharp-Rapha-Condor, וכן כל מני אירועי תרבות אומנותיים וסייקלו-אינטלקטואליים. אפשר להזכיר גם את השותפות שלהם עם המגזין המדהים ROULER – מגזין ברמת הפקה של ספר צילום עם צילומי על בשחור-לבן, דיוקנאות, ערימות של סטייל…

בנוסף הם מתמחים בהפקת סרטי אופניים יפהפיים ב- HD הממלאים את האתר שלהם מתוך אתר הוידאו של Vimeo (וכמובן לא מ YouTube ההמוני). הפעילות של Rapha בתחום הוידאו ראויה לפרס שיווקי בפני עצמו. הם הפיקו סדרת סרטים מושקעת במיוחד שהופקה עבורם על רוכבי עבר מפורסמים והוקרנה באתר שלהם במשך יום אחד בלבד וכן סדרות דוקומנטריות שמלוות מסעות אופניים אפיים ופוטוגניים במיוחד. הסרטים רוויי אווירה ערפילית ומלנכולית בריטית ובהם מתועדים רוכבים קחושים ומיוסרי מראה, מקועקעים, שתמיד לובשים כובעי רכיבה עם פס אחד מתחת לקסדה, ורוכבים על שלדות פלדה או טיטניום קלאסיות בלבד.

אפשר לרדת על המחירים הפלצניים שלהם עד מחר, אבל הסרטים של Rapha עושים לנו חשק לזרוק הכל מיד, ולצאת לאיזה רכיבת כביש עמוקה ופילוסופית. ההשפעה של זהות ושפת המותג המוקפדת והעקבית שלהם על עולם האופניים היא חזקה וחורגת מעולם הביגוד אל צביעת שלדות קסטום, עיצוב אתרי אינטרנט ועוד. למרות חיבתנו לקו העיצובי שלהם, והערכתנו את תרומתם לשיפור ההופעה אנחנו חייבים להוסיף אזהרה שתסייע לכם להמנע מפאדיחות של Wannabes: לא מומלץ לנסות לאמץ את הסטייל הכבישוני הזה עם גרביים שאינם חלק מהסט, או אחוז שומן גוף גבוה מ- 15%.

Solo

האוסף הייחודי של Solo מתוך אתר היצרן:Solo

בעיקבותיה של Rapha אצו רצו כמה מתחרים בתחום הביגוד שמיהרו לחקות את הקו העיצובי שלה, וחלקם אף הוסיף כמה נגיעות מקוריות חדשות. שתי החברות Torm ו- Shutt VR עושות מאמץ כמעט בלתי מוסתר “לקבל השראה” מ- Rapha אך לנסות להתחרות בהם במחיר. איכשהו הניו-זינלנדים מתבררים כחובבים חזקים של הז’אנר עם כמה וכמה חברות כאלה, ונוטים לנופף בדגלים של גישה ירוקה ושימוש בשיטות אורגניות. אחת כזו היא Untouched World עם מעט דוגמאות לעיצובי פסים נקיים ויפים של בגדי רכיבה המשתלבים בליין רחב יותר של ביגוד ליום יום. חברה נוספת שראויה לאזכור מיוחד היא Solo שמציגה ליין בעל אפיון עיצובי הרבה פחות מינימליסטי עם השפעות ניאו-רטרו דרום אירופי. הסגנון של סולו הנו בעל צבעוניות עשירה שלוקחת השראה מאומות האופניים המובילות: בלגיה, צרפת, איטליה, ספרד. העיצובים מקסימים והמבחר גדול יחסית. כמו חברות אחרות האתר מציע גם חבילות משלימות של אבזור כגון וסטים וכובעים, והכל בניאו-רטרו… מגניב!

קטגוריה אחרת של חברות הן אלה שלוקחות את הניאו-רטרו צעד אחד אחורה לכיוון הרטרו ומשתמשות גם בחומרים הותיקים – בעיקר פיתוחים מודרניים של בדים המשלבים את צמר המרינו שהיה ה”בד הנושם” העקרי עד שהומצאו האריגים הטכניים הסינטטיים. בינהן אפשר למנות את Colomba, ואת חברת NZO מניו-זינלנד שיש להן ליינים יפים של חולצות מצמר.

בנוסף יש את Woolistic שאת הרפליקות של בגדי העבר שהיא מייצרת מצמר ועוד דגמים מודרניים בהשראת הקו העיצובי ההוא ניתן לרכוש דרך vintagevelos  וכן את Ewnr – ראשי תיבות של “Earth, Wind and Rider” שהולכת על קו שיווקי ניו-אייג’י וירוק ולא שוכחת לגבות על זה מינימום של 120 דולר לפריט… לקיץ הישראלי כנראה שזה פחות מתאים.

לסיכום, אם אתם חובבים של הקו הנקי יחסית והעיצובים הקלאסיים של בגדי הרכיבה הרי שסקרנו כמה אופציות שתוכלו לאמץ. רובם של הבגדים האלה עדיין לא מיובאים באופן סדיר לארץ אולם ניתן לרכוש אותם באינטרנט, או למצוא את הסטייל הזה בחולצות של כמה מהיצרנים הבולטים והמוכרים שכן מיובאים, ואשר גם אם לא אמצו את הסגנון כקו מאפיין, עדיין מספקים איזה פריט או שניים מהז’אנר.

שלכם ובתקווה שנתחיל לראות גם בכבישי הארץ רוכבים בסגנון רטרו מודרני ולא רק בגדי קבוצות ורפליקות תחרותיות,

 מאת: גיא חלמיש (גיאחה)