יש בשנים האחרונות טרנד מטורף של טריינרים. לפחות לפי הבאזז ברשת נראה שכולם מפמפמים שרירי רגליים במצב נייח מתחת למזגן, עם טאבלט וזוויפט מול העיניים ונותנים בראש באינטרוולים בצורת גרף עמודות עולות ויורדות. (הכל על Zwift בכתבה של שרון שחר).  הייתי חייב לבדוק את העניין הזה, וברור שה Tacx Neo Smart הוא בן הלוויה המושלם למסע: טריינר יקר במיוחד (5,999 ש”ח אצל DAA היבואנית – לעמוד המוצר), שווה במיוחד, ומעניין.

לאחרונה נכנסתי לתכנית אימונים בטריאתלון אצל המאמנת דלית שיף (תוכלו לקרוא על זה ב RUNPANEL פה). התכנית מגיעה אלי במייל אחת לשבוע עם הנחיות מדויקות ובתוכה שני אימוני הפוגות בשבוע שמתאימים במיוחד לטריינר. מי שרוצה תכנית מותאמת אישית יכול גם להשתמש ב Today’s Plan עמה גם התנסיתי בעבר. אז חיברתי את אופני הכביש שלי למכונה. אני לא חי את עולם הטריינרים לעומק כמו כמה מהחברים שלי, ואין ספק שיש בקהל אנשים שחפרו את הנושא הזה לעומק וצברו ניסיון אדיר וספציפי בו. זו ההתרשמות שלי בתור רוכב שבעיקרון- מעדיף לרכוב בחוץ.

מאת: גיא חלמיש

אם לא לחצתם על Play למעלה לחצו פה:

למה טריינר?

חובבי הטריינר מציינים לא מעט סיבות לאהוד את ז’אנר הרכיבה הזה:

  1. בטיחות – הסיכוי שנהג באמצע שיחת ווטסאפ חשובה יעבור דרכך בדרכו שואף לאפס כשאתה בסלון על הטלויזיה, רואה את הוואלטה ומזיע.
  2. אפקטיביות האימון – הדיוק שיש בעבודה עם טריינר היא אבסולוטית, ומרשמי הרופאים (המאמנים) מתורגמים לזמנים, וואטים, וקאדנס, בדיוק כזה שהוא ברמה שאי אפשר לבצע בחוץ.
  3. הפחתת זמן מת מסביב לאימון – שואף לאפס. האופניים כבר על הטריינר, אין נסיעה, המקלחת קרובה, וגם 45 דקות מאוד עצימות יתנו תוצאה לא רעה לעסוקים והממהרים.
  4. החום – הקיץ הזה… טריינרים היו בעבר עניין לחורף, והם כבר מזמן לא רק לחורף אלא גם לקיץ. המזגן ממש מעליך, המאוורר מול הפרצוף, ואתה יכול לבנות כח לאפיק ישראל תוך טיפה פחות סבל כל הקיץ, לפחות באמצע השבוע עד הרכיבה הארוכה שתוציא אותך בכל זאת החוצה לסיוט.
  5. הקור והגשם – למרות ההתחממות הגלובלית יש עדיין חורף, ואולי דווקא בגלל ההתחממות הזו הוא קיצוני מבעבר. כשאתה רוצה לבנות כושר לגראן פונדו ים המלח או סמרתון, ובדיוק נוחתים על פברואר שורה של מערכות מזג אוויר מקפיא, הטריינר יושיע.
  6. הזוויפט – אנשים עפים על זה. העולם מתחלק לגיימרים וכאלה שהם לא גיימרים, והשבט הזה פשוט מצא את מקומו עם הטריינרים והזוויפט גם בעולם האופניים.

טאקס ניאו סמארט הוא טריינר מסוג “direct drive” – כלומר מורידים גלגל ומלבישים את האופניים על הטריינר. הוא גם “טריינר חכם” – כיוון שהוא יודע להתממשק לאותן תוכנות חיצוניות או הקלטות מסלולי רכיבה באפליקציות ולהגיב למסלול המשודר באפליקציה (עליות, ירידות, ובמקרה הזה – אפילו אופי המסלול: אבנים, בוץ, אספלט וכו’).

1מפי טאקס עצמה: הכירו את Tacx Neo Smart

מדובר במוצר מעוצב ואיכותי, העושה שימוש בהפעלה ישירה (direct drive) – כלומר מורידים את הגלגל ומתחברים לטריינר עצמו – בתוכו יש מערכת שמדמה את התחושה של רכיבה רגילה בכביש מבחינת תחושת הגלגול וההתנגדות. הוא עושה את זה בשקט כמעט מוחלט היות והוא לא משתמש במערכת הינע פיזית (שרשרת, רצועה, וכו’) אלא משתמש במנוע חשמלי לשליטה בהתנגדות הגלגל הפנימי אותו מסובב הרוכב. ההתנגדות שהוא מייצר היא עד 2200 וואטים (!), גם בקאדנס נמוך, מה שמספק הדמיה ראליסטית להתנגדות בעליות. לדברי החברה הוא גם מדויק במיוחד במדידת הוואטים (דיוק עם סטייה של פחות מ- 1%), ויודע לדמות משטחים שונים: רכיבה על cobbles, כביש, עפר, בוץ וכו’ – כפי שהתוכנות איתן משתמשים מציגות, ואין לו צורך בקליברציה. העיצוב הפיזי שלו מייצר יציבות רבה, והמשקל כ-21 ק”ג תורם לכך. מצד שני, הוא מתוכנן בצורה חכמה ומתקפלת, ומאפשר אחסון נוח במצב המקופל.

2

ע”פ תכנון יש לטריינר מידה מסוימת של תנועה ימינה ושמאלה לקליטת התנועה, מה שגם מחזק את דימוי התנועה של הרכיבה. הוא מגיע עם תוספת לגלגל הקדמי שמאזנת את האופניים ותופסת אותו.

אחד הדברים החשובים במוצר הזה הוא שהוא עובד בשני הפרוטוקולים: Ant+ וגם BT, ומאפשר לאפליקציות נוספות להפעיל אותו ולא רק לתוכנה של Tacx עצמה  (Zwift, Traineroad, kinomap, thesufferfest, cycleops, bkool, fulgaz, goldencheetah, veloreality, perfprostudio).

המכשיר נשלט באמצעות האפליקציה של טאקס עצמה כמובן ודרכה גם ניתן להוריד עידכוני תוכנה לטריינר. הוא יודע לקבל קסטות של שימנו כמובן, SRAM וקומפניולו. למבחן סופקה מערכת Shimano.  

3עיצוב וסקסאפיל (כן, לטריינר…)

טריינר זה מוצר מכוער למדי בד”כ, אבל אז באה Tacx והוכיחה שאפשר לחשוב עליו כעל פסל בדירת יוקרה. ה Tacx Neo ישתלב לא רע על פרקט, ברקע חלון בגודל קיר שלם, בקומה ה 35 אל מול הסנטרל פארק, ממש בצמוד לאיזה תמונה של אומן מוכר… אבל הוא גם נוכח מאוד ומפוסל מאוד, ודי גדול – כלומר, אני בטוח שיש כאלה שלא יאהבו את הדגם המוקטן הזה של ספינת חלל מסטאר-טרק שנחתה להם בסלון. עניין של טעם – אותי הוא מרתק.

4היבטים פיזיים – יציב וכבד, שזה מצוין

המכשיר גדול וכבד למדי – שזה מצוין לטריינר. זה מבטא גם את העיגון היציב והראוי לכלי שאתה אמור להפעיל עליו הרבה וואטים ורוצה אותו יציב, וזה מבטא גם את איכות החומרים, העדר הפלסטיקים העדינים וריבוי הבנייה שנראית אמינה וחזקה. את היתרון הגדול הזה תרגישו בעיקר כשתצאו לעמידה – היבט בו רוב הטריינרים מתחילים לפשל (ואלה שמתבססים על גלגלים רגילים וגומי – במיוחד…). הכנפיים נפרסות עם קליק וכדי לשחררם יש להסיט מתג – זה לא יקרה מעצמו חלילה. מורידים גלגל אחורי, ומרכיבים על הקסטה של גלגלי השיניים המחוברת לגלגל הפנימי במכשיר.

הורדת הגלגל האחורי היא יתרון גם בכך שאין את תופעות החלקה, העברת האנרגיה ותחושת הרכיבה היא באמת הכי קרובה שאפשר לרכיבה רגילה. לא צריך לשרוף צמיגים ולהחליף אותם כל חודש. זו הדרך להינות מאימון טריינרים לטווח ארוך. את הגלגל הקדמי שנשאר על האופניים שמים על המתקן שתופס אותו ומאזן את האופניים בציר אופקי ישר. ניתן להשתמש גם באופני הרים באמצעות מתאם, אבל דומה שיש הטיה כבישונית כלשהי בטריינרים וקל יותר וזמין יותר לשים אותם מהר ובלי מתאמים.

וגם ביקורת יש בפרק הזה: לא ברור איפה תופסים את זה ומובילים את זה. זה פחות נוח ממוצרים אחרים שבתכנון שלהם יש את הפתרון לאחיזה, וגלגול על הרצפה למקום אחר. כשגררתי ממש מעט על הרצפה כדי למקם אותו, נשאר פס שחור משאריות הגומי.

5לא חייבים אפליקציה, לא חייבים חשמל בכלל!

את המכשיר מחברים לחשמל בשקע אחד מאחור – כדי להנות מיכולות המנוע, החוכמה והפיצ’רים האלקטרוניים, אולם יש לציין שניתן להתאמן גם ללא מנוע – למשל אם אתם מביאים אותו לחימום בשטח תחרות. ההתנגדות תלך ותעלה באמצעות העלאת הילוכים רגילה. אודה שאני, שאין לי את היכולת להוציא אלפי וואטים בספרינט מצאתי את זה מספיק לגמרי גם בלי האלקטרוניקה. היות ויש לי מד וואטים בקראנק אני גם יודע מה מצבי בלי חשמל… אם יש לכם מד וואטים על האופניים אתם מסודרים מבחינת פידבק על רמת המאמץ ואיכות האימון.

בנוסף – הפעמים שאני מוציא את כל ה 2200 וואטים שהמכשיר הזה מאפשר להתאמן בהם, הן די נדירות (אף פעם, גם לא חצי מכמות הוואטים הזו…) להתרשמותי, גם המצב המכני לגמרי עם מד וואטים של האופניים מספק את התועלת (אבל אז יגידו במדה רבה של צדק – אין צורך בטריינר חכם דווקא שכל הקטע בו הוא החיבור לאפליקציות…).

6מתחברים לאפליקציה – באמת Plug & Play

לטעמי (בשונה לשל מ-DC Rainmaker) לא כל פיצ’ר במוצר חשוב באותה מידה: מה שחשוב לי זה ידידותיות למשתמש ורלבנטיות. הטריינר הוא בעיני יותר כלי למימוש תוכניות אימונים ופחות שער לרשתות החברתיות של ה”טריינריסטים”. יתכן שלך דווקא העניין הוא בדיוק אותו עולם של יישומים, והקשר עם רוכבים מכל העולם שהטריינרים האלה פותחים צוהר אליו, אבל המבחן הזה נכתב מתוך הגישה שכפתור ההתנגדות ותכנית האימונים היא הדבר העיקרי. המטרה שלי היא לשים את עצמי בתוך יעד של וואטים וסל”ד לפרקי הזמן המוגדרים באימון.  

הטאקס מקיים את ההבטחה להיות Plug & Play – מורידים את אפליקצית Tacx Training, מתממשקים למכשיר ב BT, ומפה והלאה הכל די פשוט וברור: יש כפתור להוסיף וואטים או שיפוע, יש כפתור להוריד, ונכנסים לאימון.


מתעניינים גם בריצה? כנסו למגזין הריצה הטוב בישראל: http://runpanel.co.il

אפשר גם להתממשק גם עם מד דופק על בסיס BT- מוצר נלווה שלטעמי כדאי לקנות אם אתם בעניין של טריינרים, כדי לקבל את כל הדטה בממשק אחד של האפליקציה ולא להזדקק למחשבון הרכיבה ולהידרש לנטרל בו את קריאת ה GPS בכל אימון מחדש.

מבחינת דיוק, הפער בינו למד הוואטים שבאופניים שלי היה זניח מספיק עבורי, וכמעט תמיד לא עלה על 3-5 וואטים – האם זה הרבה או מעט? השיפוט תלוי באופי שלכם בעיקר. קשה לדעת האם הסטייה היא מהקראנק שלי או מהטריינר. יש לזכור שבקראנק הוא מודד קרוב יותר לרגליים, ובטריינר – יש תיווך: שרשרת, קסטה והמערכת של הטריינר עצמו.   יש גם איזה עיכוב של 2 שניות בין שינוי הוואטים באפליקציה לתגובת הטריינר, אבל לומדים לסנכרן את תחילת הלחיצה 2 שניות לפני שאתם לא מסוגלים לפדל כבר כדי שהתזמון יתאים לשרירים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

משתנה שיפוע מול משתנה וואטים – מה ההבדל?

כאמור יש אפשרות לבחור בין רמת קושי במונחי וואטים לבין שיפוע. מה ההבדל?

בוואטים – המכשיר ידאג תמיד שההתנגדות שלו תהייה באותה רמת וואטים שבחרתם. הוא ישנה את ההתנגדות שלו לפי הקאדנס שלכם כך שבסופו של דבר תוציאו את הוואטים אותם סימנתם לו להוציא. האפליקציה מאפשרת גם לעשות את האימון לפי משתני שיפוע – וזה משהו שחשוב לשני מצבים: ראשית זו התכונה שמאפשרת לתוכנות חיצונית לקשר את המסלולים בהן להתנגדות במכשיר באמצעות הפרמטר הזה (ואז כשיש עליה או ירידה בסרט אתה מרגיש אותה בטריינר) ושנית – הוא מאפשר לכם לבצע אימונים בעצימות גבוהה, כנגד התנגדות – מבלי להכתיב לכם את הוואטים. בשיחה עם שרון שחר, הפאנליסטית שחיה בצפון ארה”ב – מקום בו חצי שנה נמצאים ב Indoors, היא מסבירה שהיא מעדיפה את השימוש הזה – כיוון שזה יותר טבעי מבחינת חיקוי החוויה של מאמץ בחוץ. למשל אם רוצים לעשות מבחן FTP – זה מאפשר לכם פשוט לתת בראש 20 דקות ולראות כמה וואטים יצאו (בשיטה השנייה – תגדירו מראש וואטים…פחות מתאים).  

7שקט, מתאמנים

אחת השיחות החשובות סביב טריינרים היא מידת הרעש שהם עושים: הרי הם משמשים לאימון בבית, כשיש עוד אנשים מסביב – בבוקר ישנים או בערב, עושים שיעורים או רואים טלויזיה… טריינר בסלון זה מטרד רציני אם הוא רועש. הניאו הוא מוצר מהפכני ממש בהיבט הזה: אין רעש! באמת, הרעש היחיד ששמעתי הוא רעש השרשרת. השיטה של מנוע חשמלי שקט לחלוטין המייצר התנגדות היא מדהימה, חדשנית, ונותנת תועלת ברורה וחזקה.

8אז מה החסרונות?

המחיר: 5,999 ש”ח לטריינר? (בלי קסטה). להגנתו יש לאמר שזה לא באמת טריינר אלא חתיכת מוצר עתיר טכנולוגיה, עיצוב, איכות בנייה, אלקטרוניקה, חוכמה, אפליקציה… זה באמת מוצר קצה מרשים. אם money’s no object כנראה שברור לגמרי איזה טריינר קונים היום. את ענין ההובלה והנשיאה הזכרתי, ואוסיף פה שגם הקיפול חזרה של הכנפיים לא נוח במיוחד שכן צריך לתפוס את שני הקליפסים במקביל, תוך שמחזיקים את הטריינר באוויר איכשהו. כאמור יש עיכוב קצר בתגובה בין הפקודה באפליקציה ליישומה במנוע.

9עד היום חלמנו על אופניים – מסתבר שיש חלום רטוב גם על טריינר

אם אין לכם את הסכומים האלה מה נותר לעשות תשאלו? ובכן, אפשר לקבל כמעט את כל התועלות שהמוצר הזה נותן בכחצי מחיר באחיו הקטן – ה Tacx Flux Smart שלא בחנתי, כנראה קצת פחות שקט מהניאו, אינו מתקפל ובעל פחות 700 וואטים מקסימליים (מגיע עד 1500). עבורי אלה פשרות ששוות לי 2500 ש”ח, במיוחד לאור העובדה שתמיד, אבל תמיד – אם אני יכול לרכוב בחוץ, אעדיף את זה על פני אימון טריינר…

אם אתם לא קונים את זה בשביל זוויפט, עדיין התועלות העיקריות שיש בו עבורכם הן התועלות הפיזיות של היציבות שלו, השקט הכמעט מוחלט ותחושת הריאליזם של הרכיבה שהיא משובחת. ומי שכן גיימר בנשמתו ורוצה להתחבר למשחק גם על האופניים – הטריינר החכם יפתח לו צוהר לעולם חדש שהופך את האימון המשמים למשחק, וכל רכיבה לאירוע חברתי בלי לבזבז זמן יקר מסביב. יש יותר ויותר רוכבים שבוחרים בו עקב העובדה שזה כנראה הטריינר הכי טוב שיש.

מאת: גיא חלמיש