לא מזמן שאלתי חבר תל אביבי אם בא לו לבדוק מנעול לאופניים של קריפטונייט למבחן ציוד בעיר. התשובה שלו הפתיעה: אחרי פעמיים שגנבו לו את האופניים בעיר, הוא הפסיק להתנייד איתם למקומות בהם הוא נאלץ לקשור אותם בחוץ! זה אומר שהמצב מאוד עגום: רמת הפשיעה, העדר נוכחות המשטרה סביבנו, הגיעו לרמות כאלה, שהתעוזה וחוסר הפחד של הגנבים גבוהה ואנשים שחיים במקום כמעט מושלם לקומיוטינג חושבים פעמיים אם להשתמש באופניים בעיר. עצוב.

ביקור של מנכ”ל חברת המנעולים המובילה בעולם Kryptonite – ניק ווטקין (Nick Watkin) היווה הזדמנות מעניינת ללמוד על תחום אבטחת האופניים ולקבל פרספקטיבה ממקומות נוספים בעולם.

 

אבל קודם – סרט מצמרר:

אורח מחו”ל בסצינת האופניים של תל אביב

ניק קיבל מחנות האופניים גורדון בנט זוג אופני Middleasta סטייליסטיות ויצא עם אלי חיים, היבואן של Kryptonite בישראל ורלף פרינס, מנהל המכירות באירופה, לסיבוב בתל אביב להכיר את החנויות והרוכבים בישראל.

איך הסצינה בעיניו של ניק? “נדהמתי. כמות הרוכבים, כמות האופניים החשמליים, והעובדה שהם שונים מאלה שרואים בצפון אירופה מרתקת. אם באירופה הסצינה נשענת על פורמט מוכר של אופניים חשמליים עם המנוע המרכזי של Bosch, גלגלים בקוטר גדול וצורה של אופניים “רגילים”, הרי שפה כמעט כולם עם גלגלי 20 אינטש ושלדות מתקפלות.

בחו”ל האופניים החשמליים החלו כפתרון לאנשים עם בעיות פיזיות, ובאירופה מנסים להגדיל את השוק ע”י נסיון התרחבות מהקהל המקורי אל הצעירים. פה זה הפוך לחלוטין! האוכלוסיה הרוכבת בתל אביב שונה לגמרי, מה שמייצר שוק חדש של רוכבים שנכנסים לאופניים דרך האופניים החשמליים. נראה שבתל אביב האופניים החשמליים אינם מקטינים את נתח שוק האופניים הלא ממונעים כמו בעולם – הם רק מגדילים את גודל שוק האופניים הכללי”. הוא אומר.

…”עוד דבר שבולט הוא שיש מסלולי אופניים. 80% מהרכיבות שעשינו בביקור הזה היו על סוג של מסלולי אופניים ייעודיים, שזה אומר שהעיר משקיעה. מנסיוני בתחום הזה – אם אתה בונה תשתית הרוכבים יבואו. זה לא מקרה של ביצה ותרנגולת שלא ברור כיצד להתחיל.”

1-קריפטונייט1

ניק ווטקין מנכ”ל חברת המנעולים המובילה Kryptonite (צילום: קרן צחי חיים)

מותג המנעולים המוביל בעולם: Kryptonite

חברת קריפטונייט החלה את פעילותה לפני קצת יותר מ 40 שנה כשהוקמה על ידי שני יהודים בבוסטון. אחד היה מהנדס והשני בעל ראש שיווקי. לאביהם היה מפעל ליריעות מתכת, והם פיתחו את מנעול ה U-lock (מנעול פרסה בצורת האות U) מחומרי הגלם של אביהם, בתחילת שנות ה 70. לפני כן היו בעיקר שרשראות ומנעול, והפלדה היתה לא מחוסמת …

קריפטונייט היא חברת בת של Allegion – חברה גדולה בתחום מוצרי הביטחון לבנינים, מנעולים , דלתות וכו’…החברה נמצאת בבוסטון, המנכ”ל על הקו בין אנגליה ואירופה לארה”ב, ההנהלה נמצאת בבוסטון, והייצור בסין וטיוואן.

“אנחנו מותג אורבני – רוב גניבות האופניים נעשות בסביבה אורבנית, ולכן קטגוריית המנעולים היא אורבנית – צריך מנעולים טובים יותר בסביבה הזו. מנעולים לא מתקשרים לסוג האופניים הספציפיים של הרוכב – קומיוטרים, שליחים, רוכבי סופ”ש: כולם צריכים מנעולים”. אומר ניק.

“Kryptonite מתרכזת בלימוד דפוסי השימוש והנעילה בערים. אנחנו מתבוננים כיצד אנשים משתמשים באופניים, כיצד מאבטחים אותם, ומה השימושים והקשיים שהם נתקלים בתחום הזה שצריכים פתרונות. למשל: אנחנו מודדים את העמודים והמתקנים שאליהם קושרים – שכן הקוטר שלהם משפיע על עיצוב המנעולים”. מסתבר שיש כל מני אפיונים ומשתנים גיאוגרפיים ייחודיים, למשל הוא מספר שבברצלונה, יש מגבלות ואיסורים על נעילה למתקנים בחוץ.


1-קריפטונייט3

איך בוחרים מנעול לאופניים?

יש לחברה שלוש קבוצות עיקריות של מנעולים: מנעולי U-locks, מנעולי שרשרת ומנעולי כבל. בהחלטה איזה סוג של מנעול יתאים לכם וכמה כדאי להשקיע, צריך לשקול את רמת הבטחון הנדרשת לכם, וזו תלויה במאפייני השימוש.

השאלות ששואלים כדי לאבחן הן איפה אתה קושר את האופניים (עיר סואנת? פריפריה? קמפוס? בבית? בחדר סגור בבנין? בחוץ ברחוב?), ולכמה זמן (עוצר לאסוף קפה ל 5 דקות? נכנס לבנק לחצי שעה? או אצל חבר\ה כל הערב?). מהשאלות האלה נוצרת טבלה שמסבירה את רמת הבטיחות הנדרשת.

אחרי שברורה רמת הבטיחות הדרושה פונים לבירור הפונקציונאליות הדרושה: אופן הקשירה, והאילוצים של משקל, נשיאה וכדומה. רמות הבטיחות השונות מתוארות בטבלה במספרים שבין 1-10 כאשר 10 זו רמת הבטיחות הגבוהה ביותר הנדרשת. אחרי שהבנתם את רמת הבטיחות שאתם צריכים תתאימו את המנעול לרמת הבטיחות הזו לפי המלצות Kryptonite:

chart_top1

 

על מרדפים ומנעולים צהובים וכתומים

אלי חיים מsmart & simple, המייבא את קריפטונייט לישראל, מתאר את תל אביב כאיזור מוכה גניבות אופניים… , ואחרי כל כך הרבה סיפורי גניבה ואיתור האופניים ששמענו עליהם, ברור למה. בעיר כמו תל אביב בד”כ רמת המנעולים הנדרשת היא 7 ומעלה (הסוג הכתום או הצהוב). לכן לא מומלץ כלל להשתמש בכבלים, המיועדים לרמת בטחון נמוכה יותר (אולם מספקים נוחות וגמישות בהתקני העיגון אליהם אפשר להתחבר).

בסופו של דבר, כל המנעולים מיועדים לעכב את הגנב, ואין מנעול שאי אפשר לפרוץ. השאלה כמה זמן ואיזה כלים והתעסקות זה דורש. המשל פה הוא זה של הקבוצה הבורחת מהדוב- אתה לא צריך להיות מהיר יותר מהדוב אלא מהבחור שבורח לידך (אותו הדוב יתפוס ראשון…). כך גם במנעולים: אם יש לך מנעול מאסיבי ואיכותי, הגנב יעדיף לבחור אופניים אחרים ולא להתקע על המנעול שלך זמן ארוך יותר שיסכן אותו ויגדיל את הסיכויים שיתפס.

1-IMG_8415_1

משמאל: אלי חיים היבואן של קריפטונייט לישראל, במרכז: ניק ווטקין מנכ”ל קריפטונייט, ורלף פרינס מנהל המכירות לאיזור. (צילום: קרן צחי חיים)

 

המנעולים הצהובים והכתומים – הבטוחים ביותר

מתוך קו המוצרים של Kryptonite מנעולי ניו-יורק (הצהובים) הם הכי בטוחים. מדובר במנעולים מאסיביים ומרשימים שבאמת נראים כאילו צריך סדנת ציוד מכני כבד כדי לפצח אותם. מנעול ניו יורק הוא המנעול האולטימטיבי – במנהטן משתמשים בו הכי הרבה, כי זו מסתבר, היא בירת הפשע לאופניים של העולם!

על מנעולי ניו יורק הצהובים אומר ניק משהו חזק: הסיכוי שיצליחו לשבור אותם קרוב לאפס! גם בהנחה שזה רק עניין של זמן עד שכל מנעול יפרץ, ברחוב אין סיכוי שיצליחו לפרוץ את המנעול. הגנב יצטרך לקחת את האופנים הביתה, ובד”כ הבעיה תהייה החוליה החלשה יותר שאליה קושרים – גדר, או התקן חלש ולא המנעול עצמו. חשוב לא לנעול את האופניים למתקנים חלשים מהמנעול.

עוד סדרה מוצלחת של מנעולים מאסיביים ובטוחים במיוחד הם דגמי ה Evolution- הכתומים. המנעולים הכתומים מספיקים לקרר את הגנב ולגרום לו לוותר על האופניים שלכם ב 90 אחוז מהמקרים.

ניק מספר על ביקור משפחתי שהיה לו בניו יורק – הם רכבו עם כל המשפחה (4 זוגות ומלא מנעולים…”דבר אחד שאתה לא יכול להרשות לעצמך כמנכ”ל קריפטונייט זה שיגנבו לך את האופניים” אומר ניק בחיוך) ובסיום רכיבה במתקן הנעילה הוא רואה אופניים יקרים ומושקעים עם מנעול כבל.. “הסתכלתי על זה וחשבתי לעצמי – זה בעייתי… כשחזרתי למקום אחר כך ראיתי מישהו מנסה לחתוך אותם עם קאטר קטן למדי! התעמתתי איתו, והגנב, אחרי שטען שהם שלו והוא איבד את המפתח עשה אחורה פנה… כמעט רציתי לנעול את האופניים עם מנעול כמו שצריך אבל זה בעייתי, אלה לא אופניים שלי, ואולי לא אהיה באיזור כשבעליהם יגיע… אחרי שעה חזרתי לשם והאופניים כבר לא היו שם. נותרו רק שאריות הכבל הקרוע על הרצפה…”

בעבר עשו בקריפטונייט ניסוי: לקחו את מנעול הניו-יורק – נעלו אופניים יקרים בניו-יורק, בגריניץ ויליג’, שהיה אז “משולש הברמודה” של האופניים, ותיעדו את שהתרחש: היו המון נסיונות לגנוב. האופניים נהרסו כליל אבל המנעול נשאר כמעט כמו שהיה. הסיפור המלא כאן.

צירי החדשנות

יש הרבה פתרונות נוספים ברמת המוצר מבחינת נשיאה. “ממש לאחרונה השקנו את מנעול הפרסה הקטן והקל ביותר שייצרנו אי פעם” מספר ניק, אבל מודה: “יש יחס די ישר בין משקל לרמת בטחון… אנחנו מורידים את הקוטר של הנועלים ומשפרים את האיכות”. עוד הורדת משקל נעשית על ידי הקטנה פיזית של גודל המנעול: אחד המוצרים האיייקוניים של קריפטונייט הוא האבולושן מיני – מנעול שאפשר להכניס לכיס!  980 גרם משקלו. זה גם היתרון של מנעול הפרסה הקלאסי של קריפטונייט לעומת שרשרת – הוא מספק את אותה רמת בטחון במשקל ונפח קטנים יותר. לעומת מנעולי הפרסה, היתרון של השרשרת הוא ביכולת להקיף מתקנים גדולים יותר.

“אנחנו מנסים להקטין את הקוטר של השקלים ולהוריד משקל. מנסים לעצב פתרונות שיאפשרו לנעול גם בצורה נוחה, לדוגמא באוסף מנעולי השליחים הכנסנו מנעול מחובר למנעול לנעילת אחד הגלגלים. פיתחנו גם נעילה מעניינת לגלגלים שמאפשרת לשחרר אותם רק במנח מסוים… ”

שאלנו אותו על כל עולם ה GPS והאיתור… בתחום האופנועים יש להם גם מכשיר מעקב ל GPS. באופניים, מסתבר שאנשים לא מוכנים לשלם את העלות של זה, ויש עוד בעיות: צריך מקור מתח (לאופניים לא חשמליים זו בעיה), וקשה להסוות באופניים את היחידה עצמה. ניק אומר שאולי יש בתחומים האלה שוק קטן אבל זה עדיין דורש לטעמו שיפורים בתחום הבטריה וה GPS: “אנחנו עושים דברים שיעבדו ברמה גבוהה ויהיו נוחים לאנשים ולכן עוד לא מעוניינים לעשות את זה עד שהטכנולוגיה לא תבשיל לרמה גבוהה יותר”.

“אנחנו חושבים גם על נושא האינטגרציה עם האופניים. הבעיות של כל הפתרונות האלה הם הסטנדרטים המגוונים של האופניים – בסוף מגלים שהמוצר האינטגרטיבי מתאים לכמות מאוד מוגבלת של אופניים. יש המון פתרונות יצירתיים באתרי מימון המונים, אבל האם אפשר לעשות מזה מוצר אמיתי שיתאים לרוכבים רבים לטווח ארוך?” בקריפטונייט לא נמשכים לגימיקים: “המותג הזה הוא יקר מדי בשביל לקלקל אותו – הוא חייב לבצע בצורה מעולה מהזווית של הבטחוון והאמינות נגד גניבות. יש מישורים נוספים של סטייל, אחסון ועוד, אבל כל אלה משניים”. הקונים של קריפטונייט קונים בטחון והגנה על האופניים מגניבה – מנעול מעולה שאפשר לסמוך עליו.

1-קריפטונייט2

הסדרה הצהובה: מנעולי ניו-יורק הבטוחים ביותר בליין המוצרים של קריפטונייט

מנעולים לאופניים הם הגנה – לא אופנה!

קריפטונייט היא חברה ממוקדת. הם מאוד זהירים ביחס שלהם למותג שהרוויח את המוניטין החזק בתחום במשך עשרות שנים. קל מאוד להרוס מוניטין כזה, אבל ניק לוקח את התפקיד שלו עם הרבה אחריות לשם ולמוניטין של החברה. לכן הוא לא מתפזר לתחומים אחרים וקריפטונייט משקיעה את כל מרצה בבטחון לאופניים. (חלק מהמתחרים עוסקים בהרבה מוצרים אחרים –קסדות, תיקים, פנסים ואפילו מחשבונים). גם החברה האם היא בתחום – והם נהנים מכוח הפיתוח והידע שיש בחברה האם. ” אנחנו לא רוצים למתוח את המותג ולא לקלקל אותו. אנחנו יודעים במה אנחנו טובים. אני מעדיף למכור יותר מוצרי בטחון מצוינים בעוד מקומות בעולם מאשר למכור מוצרים מקטגוריות אחרות באותם מקומות שאני כבר נמצא בהם”.

יתרון נוסף לרכישה מיצרן מוביל ואמין כמו קריפטונייט הוא האמינות שכן המידע שאתם מקבלים מיצרנים לא מוכרים הוא לא תמיד אמין. למשל – מנעולים שמשווקים כבעלי אמידות גבוהה לפריצות אבל לא קבלו דירוגים ממעבדות אובייקטיוויות כמו sold secure הבריטית או Art הגרמנית ובפועל נפרצים בקלות על ידי תוכי. יש מנעולים שנראים עבים מבחוץ אבל הבעיה אתם שבתוכם יש כבל דק מאוד. אפשר לראות שהם קלים למדי בד”כ ולא קשה לחתוך אותם. במקרה כזה העובי החיצוני מטעה. עוד הטעיה שקיימת בענף הזה היא במסירת נתונים לא מדויקים של כבלים – אתם מקבלים את המידע על הקוטר החיצוני, אבל זה אינו אינדיקציה לכמות הפלדה בפנים…  וגם במנעולי חוליות מתקפלים – יש כאלה ברמה גבוהה אבל גם דגמים שנחתכים בקלות על ידי תוכי. אל תשחקו עם הבטחון של האופניים שלכם. התוצאה היא כמעט תמיד מפח נפש שאפשר היה למנוע.

גם השירות מאוד חשוב: לפעמים אנשים מאבדים מפתחות, ולכן יש את תוכנית ה”מפתח הבטוח” – היא מאפשרת לרשום מספר מפתח באינטרנט ואם איבדת ישלחו אליך את הסט הראשון חינם (עלות משלוח בלבד).

ל Kryptonite יש בטחון במוצרי הבטחון שלהם, ובמקומות שונים בעולם הם יצרו תוכנית להגנת אופניים: בהתאם לרמת המנעול הם משלמים על אופניים שנגנבו! כדי לממש את זה במקרה אמת, צריכים לרשום את המנעול אצלם באתר, להביא הוכחות לשווי האופניים, צילום של מה שנשאר בשטח,  להביא אישורי משטרה ואת המפתח השני של המנעול. התוכנית אינה תקפה כרגע בישראל אבל מעידה על בטחון החברה במוצריה.

1-Capture

פטנט של מנעול במנעול לנעילה נוחה יותר לעמודים ללא תפיסת מקום נוסף באחסון

הטיפים לשמירת האופניים בטוחים:

  1. נעל את האופניים לגוף עיגון מאסיבי, מחובר הייטב לקרקע, מהצד הנגדי לשרשרת (באופן שלא יאפשר משיכת כל האופניים למעלה ושליפתם עם המנעול…)
  2. סר את הגלגל הקדמי והצמד אותו לגלגל האחורי.
  3. חבר את מנעול ה U-lock מסביב לגוף העיגון דרך שתי תומכות האוכף ושני חישוקי הגלגלים. אל תקשור לגלגלים בלבד.
  4. רצוי: שני מנעולי U-lock, כאשר אחד מחובר לגוף העיגון, תומכות השרשרת וגלגל אחורי והשני מחובר לגוף העיגון, לצינור האופניים התחתון ולגלגל הקדמי.
  5. במידה ולא ניתן לחבר את שני הגלגלים והשלדה, יש לחבר את רק את הגלגל הקדמי לצינור התחתון ולגוף העיגון.
1-קריפטונייט

ניק ווטקין – מנכ”ל קריפטונייט בתל אביב (צילום: קרן צחי חיים)

כמה להשקיע במנעול?

לפעמים כשמנסים להבין כמה להשקיע במנעולים לאופניים, נזרקים חוקי אצבע כמו “10%” מערך האופניים. אנחנו חושבים שזה נמדד אחרת: ב”כמה אני צריך” את האופניים שלי. אם אתה יכול לקנות אופניים אחרים בחופשיות אין לך בעיה, אבל גם אם אין לך את האופנים הכי יקרים, כדאי להשקיע במנעול יקר כי לאו דווקא יהיה לך את התקציב לרכוש עוד אופניים.

כל המנעולים של קריפטונייט מקבלים אחריות לכל החיים על תפקוד וקלקול. הרוכב קונה פעם אחת מנעול טוב ושוכח מזה. הצהובים כ600 ₪, הכתומים: 350 ₪ והם הדגמים הכי פופולריים בת”א.

 

לאתר Kryptonite ישראל לחצו כאן

טלפון: 072-2999709