בשנתיים שלוש האחרונות צמיגי 25 תופסים את מקומם כצמיגים הסטנדרטיים בפלוטון המקצועני. אם בשנת 2011 השימוש בצמיגים ברוחב 25 היה נחלת מעטים ובגדר בדיקה וניסוי, הרי שבשנת 2012 כבר ניתן היה לראות קבוצות שלמות שעוברת ל 25, ובטור של 2013 כבר ברור שהשינוי הוא סוחף. התנאי העיקרי הוא שאלה הקבוצות שמקבלות חסות מיצרני גלגלים שיש להם מוצר בעל חישוקים רחבים מספיק לצמיג 25. ב 2014 גם יצרני הגלגלים ישרו קו וכל הקבוצות המקצועיות רוכבות על צמיגי 25.

אז מה לנו ולמקצוענים? כשבוחנים על מה רוכבים המקצוענים אפשר להסיק, בוודאות, מה יגיע אל שאר הרוכבים: אלינו, בקרוב. שלא כמו הקסדות האוירודינמיות שתופסות את מקומן על ראשי המקצוענים (ושאולי מייצרות תועלת למקצוענים, בספרינטים של קרוב ל 60 קמ”ש, סיטואציה די נדירה על רוב החובבנים שאנחנו מכירים…) פה יש משהוא שהוא ממש טוב גם בשביל רוכבי הסופ״ש היוצאים לתור את ארץ זבת וגם למתחרים היושבים בציון.

045

בהשקת הסינאפס החדשים ב 2013 צוידו כל הזוגות בצמיגי 25 והם שימשו גם לרכיבת הכביש, וגם לרכיבה בסטראדה ביאנקה – דרכי העפר הלבנות של טוסקנה

למה לעבור לצמיג רחב יותר?

הסברה הישנה היתה שצמיג דק 18-19 יתרגם למהירות גבוהה יותר. בעיקר כשדובר על תחרויות נג״ש בהן האוירודינמיות היא פקטור חשוב ביותר. בנוסף צמיג צר יותר הוא גם קל יותר. גם יצרני הגלגלים ייצרו גלגלים המותאמים לעבוד עם צמיגים צרים בלחץ אויר גבוה.

כמובן שבתחרויות כמו פרי-רובה או הרונדה הוחלפו הצמיגים לצמיגים ברוחב 25 כדי להתמודד עם תנאי השטח, ולהוסיף רמת שיכוך מסוימת, בהיותם נדרשים ללחץ אוויר נמוך יותר.

אבל, בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים הן של חברות הצמיגים והן של חברות הגלגלים הובילו לגילויים מדהימים ומשם לשינויים במוצרים:

מחקרים שבאו לבדוק את נושא התנגדות הגלגול גילו שאותו צמיג רחב יותר המנופח לאותו לחץ יהיה מהיר יותר. כיום אנו יודעים שגם בלחץ נמוך יותר עדיין הוא יהיה מהיר יותר.

למה בעצם? כל צמיג, כשהוא נמעך תחת משקל הרוכב והאופניים אל הכביש, הוא נפחס והאוויר נדחס בתוכו. כתוצאה מהמעיכה הזו אנרגיה נאגרת בתוך הצמיג, וכשהצמיג מאבד מגע עם הכביש אנרגיה זו משתחררת, אלא שלא כל האנרגיה משתחררת, חלקה הופך לחום עקב חיכוך עם הכביש והפנימית. הפער הזה בין האנרגיה שנאגרה לזו המשתחררת היא התנגדות הגלגול. אם נביט בדיאגרמה המוצגת מטה נראה ששטח המגע עם הכביש הוא זהה לשני הצמיגים אך צמיג רחב נפחס פחות וכך מאבד פחות אנרגיה!

 

Wide_nerrow_Tire2.jpg

 

עוד הסתבר שהנוחות גדלה ושהאחיזה גדלה בסיבובים כך שניתן להכנס ולצאת מהר יותר מהסיבוב.

 

למעשה שני החסרונות העיקריים של צמיג רחב הן אוירודינמיות ומשקל אך בהתחשב בהתפתחות האירודינמיות של הגלגלים נשאר רק המשקל כחסרון היחיד.

אם כך, למה לא להרחיב את הצמיגים עוד ועוד? מכיוון שיש להתחשב בגלגלים ובגבול העדין מתי יתרון אחד עדיין עולה על המגרעות של החסרון שהוא יוצר.

038

דניאל ריץ – מבייסיקלינג שבדיה על סינפס וצמיגי 25

כיצד שינוי ברוחב החישוקים השפיע על שמעבר לצמיגים רחבים יותר

עם כניסת חברות הגלגלים למנהרות הרוח והבנה טובה יותר של התנהגות הגלגל בעולם האמיתי החולו לבוא שינויים במבנה וצורת החישוקים.

כשבאים לבדוק מבנה חישוק יש להבין שהגלגל פוגש את הרוח פעמיים. פעם ראשונה כשהצמיג פוגש את הרוח ובפעם השניה כשהחישוק פוגש את הרוח.

בדוגמא אתייחס לחברת ZIPP האמריקאית הנחשבת לאחת המובילות בתחום גלגלים אווירודינמים, אבל המגמה הזו נכונה גם ליצרנים רבים אחרים שאימצו את המגמה והשינויים ההנדסיים במבנה החישוקים:

 

2010-2a.jpg

התפתחות ושינוי חישוקי zipp לקוח מאתר http://www.zipp.com

בתחילה צורת הV הפשוטה נחשבה לצורה הטובה ביותר לחישוק אוירודינמי עליו מולבש צמיג ברוחב 18-19 מ״מ. באותם ימים לא היתה כמעט התיחסות לרוחות צד כפי שיש כיום.

החברה החלה להבין את בעיית הרוח הצדית ושלמעשה במציאות אין כמעט אף פעם רוח חזית אלא תמיד בזוית אל הגלגל. חברות הגלגלים חקרו ושיפרו את הבנתן את זרימת האוויר סביב החישוק עם הצמיג ובזוויות רוח שונות ומגוונות. בשנת 2001 חל שינוי דרסטי בצורתו של החישוק: הוא התרחב במרכזו וקיבל צורה של כנף. צורה זו איפשרה התמודדות טובה יותר עם רוחות צד והכנתה שליטה טובה יותר באופניים.

בשנת 2010 הציגה ZIPP את החישוקים החדשים (השניים מימין בדיאגרמה למעלה). חישוקים אלו כבר נועדו ויכלו לקבל צמיגים רחבים. זרימת האויר סביב החישוק התייחסה לצמיגים רחבים, וגם למפגש הרוח השני של החישוק בצדו הפנימי.

כך בשילוב עם מחקרים והתקדמות בתחום הצמיגים, והתקדמות בתחום הגלגלים, נוצר מצב שנציגי החברות נותנות החסות של הצמיגים והגלגלים דחפו את הקבוצות לנסות את הצמיגים הרחבים יותר. על פניו היתה צריכה להיות קפיצה רבתי של כל הקבוצות שיכלו על המציאה שהבטיחה מהירות ונוחות גבוהות יותר, אך מכיוון שאופניים זה ספורט שהעוסקים בו ברובם לא ממהרים להחליף את הציוד והנוסחאות להם הם רגילים זה לקח זמן ושכנוע.

אם בשנת 2012 כל הקבוצות הספרדיות, צרפתיות ואיטלקיות עדיין רכבו עם צמיגים ברוחב 22-23, כיום בשנת 2014 בכל הקבוצות בפלוטון המקצועי רוכבים עם צמיגים רחבים ובכמה מיקרים (טוני מרטין) אפילו על צמיגי קלינצ׳ר… כרגע רק במרוצי נג״ש.

מאת: ירנין פלד