סטארטאפים ישראלים הקושרים בין טכנולוגיה לספורט, הציגו חידושים מעניינים באירוע הספורטק של המכביה. כתבנו לתחום החידושים, יצא לדגום את הדוכנים ולראות איך עתיד טכנולוגי ישפר את חוויית הספורט שלנו.

ספורטק ממעוף הציפור

אנחנו נכנסים לוולודרום בהדר יוסף – מתקן ספורט מרשים לאימוני אופני מסלול. דגלים, בלונים, מוזיקה וקצת קהל מקדמים את פנינו בכניסה לאולם הגדול. בהיקפו של האולם פזורים דוכנים ומסכים. 19 חברות ישראליות מציגות את המיזמים שלהן, חלק בהסברים וסרטונים אך הרוב בהדגמה של ממש. מהתרשמות ראשונית, הטכנולוגיה המובילה מתבססת על מצלמות, ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה מתקדם, אלגוריתמיקה והרבה מאד תוכנה. אנו משוטטים בין הדוכנים, מתעניינים, שואלים, מנסים ובעיקר נהנים לראות את החיבור בין מוח לכוח.

ספורטק

זיעה חוסכת דם YOPI TECHNOLOGY

בחור צעיר רץ על המסילה, עונד על ידו צמיד מוזר למראה, מאחוריו על המסך מתפתח גרף המציג את צריכת החמצן שלו ופרמטרים פיזיולוגיים נוספים. לרץ אין מסכה או אלקטרודות המחוברות אליו.

חמי, היזם, מספר לי: “בצעירותי עסקתי הרבה בספורט סיבולת, מטריאתלון ועד חצי איש ברזל. למרות שהקפדתי לבצע בדיקות מאמץ תקופתיות, מצאתי עצמי יום אחד על שולחן הניתוחים עובר ניתוח מעקפים מורכב. מאז אותו אירוע חשבתי על איך למצוא דרך שתאפשר לבחון את תקינות המערכת הלבבית ולהתריע על התפתחות סתימות”.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מתברר שדגימת פרמטרים שונים בזיעה (פוטסיום וסודיום) וניתוח כמותי שלהם בזמן אמת מאפשר להעריך את מצב המערכת הלבבית הן מבחינה בריאותית והן מבחינת כושר גופני. המערכת כוללת צמיד יד ובו מותקן סנסור מתכלה הדוגם את הזיעה ואפליקציה המנתחת ומציגה את התפוקות. המוצר אמור לצאת לשוק בסוף 2022 במחיר של 250 דולר פלוס כ 2 דולר לסנסור המתכלה המספיק לדגימה של 15 שעות.

ספורטק

לראות, להבין, להנחות SENCY

אימון פילאטיס מאתגר המותח את השריר עד קצה טווח התנועה, אימון HIIT מחזורי. יותר מפעם אחת אני מוצא את עצמי “מעגל פינות”, מרים את הברך קצת פחות, מוותר על החזרה ה 12 בסט השלישי. בוודאי אם אני מתאמן מול YOUTUBE אך גם לעיתים מול מאמן בשר ודם, הרי אין לו עיניים בגב. בסתר לבנו כולנו יודעים עד כמה חשוב לדייק בתנוחות, בתנועות ובמספר החזרות. בעיקר, עד כמה חשוב לקבל משוב בזמן אמת שיאפשר לנו לתקן ולשפר.

חברת SENCY מציעה פתרון: אפליקציה מבוססת מתודולוגיה ״See Know Guide״ הכוללת חבילה של כ-30 תרגילים. בשלב ראשון התרגיל מודגם בסרטון ע”י מדריכה, בשלב השני המתאמן מבצע את התרגיל והאפליקציה מנתחת את התנועות ומציגה באופן גרפי האם התרגיל מבוצע כנדרש ומסמנת בנקודות אדומות את החריגות בתנוחה או בטווח התנועה. אני נכנס לעמדת סקוואט, מכוון את התנוחה עד אשר המחוג במסך האפליקציה נכנס לתחום הירוק… הקץ לעיגול פינות.

ספורטק

PLAYMAKER “חכם כמו נעל”

הפעם זה אינו כינוי גנאי, אדרבא, חברת PLAYMAKER הופכת כל נעל ספורט לנעל חכמה באמת. חיישנים מיניאטורים מוטמעים ברצועת סיליקון החובקת את חלקה האחורי של הנעל ומרגע זה דוגמים ואוגרים כל תנועה המתבצעת באימון או במשחק כדורגל. בגמר האירוע הנתונים מוזרמים לאפליקציה שמנתחת ומציגה את הביצועים והיכולות של הספורטאי. 

ספורטק

חלומו של צלף RSPCT

אורן מורבצ’יק המייסד של RSPCT Basketball היה בעברו צלף נבחרת הקליעה האולימפית של ישראל. הוא מדפדף בנייד ומראה לי תמונה שלו בתנוחת צליפה ולידו המטרה וסימוני הפגיעה של הכדורים. “אתה רואה…” הוא מסביר, “… בספורט הצליפה אתה מקבל היזון מיידי וכמותי על ביצועיך ויכול לתקן בהתאם.  בכדורסל תוצאה של זריקה היא אפס או אחת ומידע זה אינו מספיק כדי לקבל משוב לשיפור הביצועים”. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מתבססת על סנסור ייחודי המותקן מעל הסל הדוגם ברזולוציה גבוהה ובקצב גבוה את מיקום הכדור הנזרק לכיוון הסל. מכאן, בהתבססות על חוקי הפיזיקה וקצת חישובים התוכנה משערכת את מסלול הכדור, מאיזו נקודה נזרק והיכן פגע במישור הסל. כל הזריקות מנותחות והתפוקות מוצגות בצורה גרפית המאפשרת להגיע לתובנות לגבי דיוק הזריקה כתלות במיקום הזריקה.

ספורטק

CORSIGHT AI טכנולוגית ספורט? התוצאה המפתיעה

לקראת סיום הביקור אנו מתקרבים לעוד ביתן עם מסך גדול ומחשב חזק לצידו. חברת CORSIGHT AI עוסקת בטכנולוגית זיהוי פנים וסיווגם לפי מין וגיל. פוטנציאל החברה בהיבטי תעופה, אכיפת חוק וסוכנויות ממשלתיות ברור, אך מה לזה ולספורט? עוד שני צעדים, מצלמת המערכת קולטת אותנו והתוכנה נועלת על הפנים ומקיפה אותן בסמן מלבני ירוק. מעל הסמן שלי מופיע המין והגיל : M 50-59. האסימון נפל: הקשר ברור, הטכנולוגיה מוכיחה חד משמעית שמי שעוסק בספורט נראה צעיר מגילו ב-15 שנה בממוצע. איזה כיף לסיים כך את הביקור.

ספורטק

סיכום

אירוע הספורטק המעניין שאורגן היטב, השתלב באופן טבעי בשאר אירועי המכביה ה-21. התחושה שקיבלנו הייתה שככל שהמדע והטכנולוגיה מתקדמים, ענפי הספורט, הספורטאים ואפילו ספורטאי הכורסה יהנו מהפירות והשיאים ימשיכו להישבר. מעניין מה יהיה בספורטק הבא.

מאת: דב טיבי