יניב שור סוקר את מסלול הטורדה (פראנס) בשבילכם עם זרקור על הקטעים החשובים באמת. קראו בעיון עם יומן פתוח וסמנו את הימים בהם נשארים מול הטלוויזיה. 

מאת: יניב שור

Bikepanel_tour sale_1140_130

השבוע הראשון – משחק מקדים

החגיגה כאמור מתחילה בשבת בגרמניה, אבל לא תישאר שם יותר מיום. קטע הנג”ש הפותח אמור ללכת לטוני מרטין הגרמני, אלוף העולם בנג”ש ומנוע אנושי. כל תוצאה אחרת תהיה אכזבה גדולה מבחינתו. מה שיהיה מעניין יותר ממרטין הוא כמה זמן יפסידו המועמדים אחד לשני – כל העיניים יהיו על ניירו קינטנה.

המשך השבוע תופר את בלגיה, צרפת ולוכסנבורג, בכמה קטעים שמאוד קשה לצפות מה יקרה בהם. מצד אחד מדובר במסלולי גבעות, מצד שני הספרינטרים רעננים והקבוצות רעבות לניצחון בטור ולחולצה הצהובה. גרייפל וסאגן יכולים לעבור את העליות האלו, וגם קאוונדיש וקיטל ינסו. לקבוצות הבריחה יהיה קשה מאוד מול הכוח העצום של 4 קבוצות ספרינטרים שונות, והקטעים הללו בהחלט יכולים להיגמר בספרינט.

Tour-de-France-2017-map

קטע הטיפוס הראשון מגיע בשלב החמישי על גבול צרפת-גרמניה-שוויץ, אבל זה לא טיפוס שמכריע מרוץ. כאן בהחלט יש סיכוי לקבוצת בריחה ולמטפס שידאג להפסיד קצת זמן בתחילת השבוע ולא ידאיג את הפלטון יותר מדי.

את השבוע הראשון אנחנו לא אמורים לסיים עם מנצח גדול, אך ללא ספק יהיו בו כמה מפסידים. קטעי הגבעות והמעברים הרבים בכפרים ובערים יגבו מחיר מהפלטון. מדרכות, חריצים, מכוניות חונות, המוני צופים באזורים שהטור בדרך כלל לא עובר בהם – כל אלו הם מתכון להרבה דרמות קטנות.  

image14

השבוע השני – מבחן אמיתי ראשון

השבוע השני מתחיל ללא יום הפסקה, ולמעשה הרוכבים מתחרים 9 ימים ברצף.

כדי “להקל” על הרוכבים, שלב 9 לפני יום המנוחה נראה קשה מאוד. 3 עליות בדרוג הגבוה ביותר – HC – וזה אחרי השלב השמיני שגם הוא לא פיקניק. מדובר בקטעים מכריעים (שישי שבת 8-9 ביולי). המיקום של שלב 9 באזור ג’נבה, והטיפוסים הקלסיים לגראנד קולומבייר ומונט דה-שט יביאו אל המסלולים המונים – זה הולך להיות יום מיוחד.

image2

קטע 9 יהיה מבחן גדול לכריס פרום ולסקיי. פרום לא מצטיין בקטעים קצרים יחסית שמתחילים בטיפוס, הוא מעדיף פתיחה שטוחה יותר שבה סקיי יכולים לטחון את הפלטון ולהשאיר לו את העבודה בעליה האחרונה. כאן פרום יכול למצוא את עצמו נשאר רק עם 2-3 עוזרים כבר בעליה הראשונה. קינטנה, ארו, צ’אבס – המטפסים הטהורים יכולים לעשות כאן נזק.

Tour de France 2016 - 02/07/2016 - Etape 1 - Mont-Saint-Michel / Utah Beach Sainte-Marie-Du-Mont (188km) - CAVENDISH Mark (TEAM DIMENSION DATA); VICHOT Arthur (FDJ); SAGAN Peter (TINKOFF); FROOME Christopher (TEAM SKY); NIBALI Vincenzo (ASTANA PRO TEAM); CONTADOR Alberto (TINKOFF); QUINTANA Nairo Alexander (MOVISTAR)

מצד שני, סקיי כבר הצליחו לנהל קטעים ברמת הקושי הזאת בשנים קודמות. אם יצליחו גם הפעם זו תהיה מכה מורלית משמעותית למתחרים האחרים. אם פרום יוריד כאן את הפטיש ויצליח לייצר פער, זה יכול להפוך את הטור למשעמם יותר בהמשך.

אחרי יום המנוחה, 2 קטעים שטוחים ולאחריהם מעבר לפירנאים לשני קטעים הרריים – הקשה ביניהם בקטע 12. בכלל, השבוע השני מכיל בתוכו המון טיפוס בארבעה שלבים שונים ויהיה אתגר גדול למי שיחזיק בחולצה הצהובה. למרות ריבוי ההרים, יום המנוחה באמצע והחשש מהשקעת יתר בשלב מוקדם מדי עשויים להשאיר את ההכרעה לשבוע השלישי באלפים.

image1

השבוע השלישי – מתחילים חזק, ממשיכים דרמטי

במרכז השבוע השלישי קטעים 17 ו-18 (חמישי שישי, 20-21 ביולי) שאמורים לספק את ההכרעה, לפחות בין המטפסים. שלב 17 עם הטלגרף-גליבייר הקלאסי אבל עם סיום בירידה, שלב 18 עם סיום בעליה HC אל Col d’Izoard ולפניה עליה נוספת – בהחלט בנוי להכרעת המירוץ. בשנה שעברה מזג האוויר הגשום שיחק תפקיד מכריע בשבוע השלישי, והעשיריה הראשונה התהפכה (חוץ מפרום). השנה עם גשם או בלעדיו, אלו יהיו ימים קשים מאוד.

שבלייר

איזוארד

קטע 19, בניגוד למקובל, נראה רגוע יותר. 223 ק”מ של גבעות במגמת כללית של ירידה – בחירה מאוד מעניינת עבור שלב כל כך מתקדם במירוץ. הנג”ש למחרת בקטע 20 רק 22 ק”מ, לא מאיים במיוחד. המשמעות היא שקטע 19 הוא ההזדמנות האחרונה לעשות משהו, לשפר מיקום, להקשות כמה שיותר. אם יהיו הפרשים קטנים, תהיה כאן דרמה.

ירידה

לסיכום

טור 2017 מתחיל בקטן, עם מועמד אחד שקצת מאפיל על כל האחרים. כמו בכל שנה, למסלול יש פוטנציאל לייצר דרמות והפתעות רבות. הרבה טיפוס, מעט נג”ש וסיום קצת לא שגרתי בקטעים 19-20, כל אלו אמורים להיות תפאורה לעוד מהדורה בלתי נשכחת של המירוץ הטוב בעולם.

מה שהופך את הטור לשונה מהמירוצים האחרים הוא היוקרה שמוצמדת לניצחון בכל קטע ולמחזיק החולצה הצהובה. רוכבים רבים חולמים כל הקריירה על הרגע הזה, ולאנרגיות האלו יש השפעה על המירוץ. בשנה שעברה ראינו קטעים מעט רדומים שלא כיבדו את המעמד. השנה פתיחת המירוץ מאוד לא צפויה ותהיה עצבנות רבה במהלך השבוע הראשון. פתיחה כזו אמורה ליצור מומנטום אגרסיבי יותר שימשיך גם להרים.

נחזור עם סיכומים במהלך הטור!  

מאת: יניב שור