באמצע ינואר קפצתי לקפריסין להשתתף ברכיבה המקדימה (Pre-Ride) לגראן פונדו קפריסין שיתקיים ב-31 במרץ עד ה-2 באפריל באיזור פאפוס. זהו הסופ”ש שלפני ערב פסח והזדמנות מצוינת לנסוע לבד או עם המשפחה ולרכוב באירוע בינלאומי במסלול מדהים שמתאים מאוד לרוכבים ישראלים. 

מצטרפים לערוץ בייקפאנל בווטסאפ!
בייקפאנל ווטסאפ

אז מי בכלל קהל היעד לגראן פונדו קפריסין? בעיני יש 2 סוגי קהל רלוונטיים: הברור יותר הוא רוכבים ישראלים תחרותיים שבד”כ רוכבים בקבוצות ומעוניינים להתחרות מחוץ לביצה של ענף האופניים המקומי בתחרות בינלאומית גדולה עם רוכבים מכל העולם. אולי אפילו להיכנס לאליפות העולם בגראן פונדו, בה כבר היו כמה וכמה רוכבים שהתחרו בשנים האחרונות.

הסוג השני, והוא המסה הקריטית באירוע, הם רוכבים חובבים בכל מיני רמות שאוהבים לרכוב, ומעוניינים לצאת לחופשת רכיבה עם אירוע מאורגן, נוף מגוון ואווירה בינלאומית. כי כמה כבר אפשר לטחון את צובה/נס הרים/לטרון בין המכוניות והאופנועים. הם יכולים לעשות זאת או במסלול הגראן פונדו המלא או בגרסת המדיו-פונדו שכולל מסלולים קצת קצרים יותר ומותאם יותר לרוכבים מתחילים או מבוגרים יותר. 

כפרים אותנטיים

מייק הג’יונו, מפיק האירוע ובעלי חברת Activate המארגנת

לפני הנסיעה

מסתמן תאריך לרכיבה המקדימה שמארגן מייק הג’יונו, בעלי חברת Activate שמפיקה את האירוע. מייק הוא קודם כל רוכב מקצועי בעברו שייצג את קפריסין בתחרויות בין-לאומיות וכיום רוכב כביש, שטח וגראבל. זה אומר שהוא מבין וחי רכיבה ויודע לראות אירוע מהזווית של הרוכב. מאז הספיק לעסוק באימון רוכבים והפקת אירועי ספורט רבים על כל האי הקפריסאי כאשר הגראן פונדו השנתי הוא הגדול מבינהם. הוא מוכר על ידי ה UCI ומאפשר כניסה לאליפות העולם בגראן פונדו שתהיה השנה בגלאזגו ולראשונה, בצמוד לאירועי אליפות העולם שיתקיימו שם במגוון מקצועות האופניים.

ציוד רכיבה

כל מה שצריך לסוף שבוע. לא סתם הוא נקרא Weekender Bag.

כשבוע וחצי לפני הנסיעה עוד לא ברורים תנאי מזג האוויר הצפויים אך אני מצויד בביגוד חורף ראוי וערוך לכל תנאי מזג אוויר לרבות רכיבה בגשם. אני מביט על המסלולים שאנחנו צפויים לעשות שהם השלבים (סטייג’ים) השני והשלישי בגראן פונדו. אני יחסית לא בכושר אז ברור לי שיהיה מאתגר, בעיקר מבחינת עליות וגובה מצטבר. אחד הדברים הטובים בגראן פונדו הקפריסאי הוא דמיון יחסי לתנאי השטח שאנחנו רגילים אליהם. 100 ק”מ עם 1850 מ’ טיפוס מצטבר בסטייג’ השני והארוך הם לא משהו שרוכב ישראלי ממוצע לא רגיל אליו. ככה שלא מדובר ברכיבה באלפים/דולומיטים או בטור טראנס אלפ שגם התחיל למשוך רוכבים ישראלים. 

יש קצת יותר אתגר ב-3 סטייג’ים על פני 3 ימים ברצף אבל המנטרה היא שאם אני בכושר הנוכחי שלי הצלחתי, אז באמת כל אחד יכול. לפחות מזג האוויר לא מוסיף אתגר והאומץ משתלם. השמש מחייכת אלינו במהלך ימי הרכיבות ואני בביגוד קיצי לגמרי.

רכיבת כביש

מגיעים לקפריסין

זו פעם ראשונה שאני רוכב בחו”ל וגם פעם ראשונה שאני טס לאזור הים התיכון. אני מצליח לארוז את כל הדרוש בתיק קטן בלבד ועולה לטיסה של שעה. אני מציין את זה בין השאר כי רוב הטיסות לקפריסין הן לואו-קוסט, מה שאומר שצריך להקדיש תשומת לב יתרה לתנאי הכרטיס ואם הוא כולל כבודה וכמה. בנסיעותיי האחרונות גם גיליתי את האפשרות של אפליקציית eSIM שמפשטת מאוד את תהליך הגלישה בחו”ל.

מבחינת אופניים אני נעזר באופני השכרה אך פאפוס קטנה וכנראה שהמלאי לא גדול אז ההמלצה שלי למי שנוסע’ היא לטוס עם אופני הכביש שלו. שימו לב שבתמונות לא מדובר באפקט המראה של מצלמת הטלפון… הבריטים השאירו חותם בקפריסין בדמות נסיעה בצד השמאלי של הכביש. זה אומר שכשעוקפים רוכב אחר אז עוקפים מצד ימין ואם אנחנו נעקפים אז נצמדים כמה שאפשר לשמאל.

קפריסין

הנמל העתיק של פאפוס, נקודת הזינוק לסטייג’ השני והשלישי

פאפוס היא העיר שמושכת הכי הרבה תיירים בקפריסין ורואים שהיא ערוכה לכך. אנחנו מגיעים לשדרת מלונות ארוכה שמזכירה את ים המלח/אילת ונמצאת על הסטריפ התיירותי בפאפוס. המלונות עצמם גדולים, מאובזרים בבריכות, מסעדות, ספא ובד”כ גם אזור ייעודי בחוף עם מיטות שיזוף. בקלות הייתי יכול להעביר פה סופ”ש משפחתי בלי לצאת מהמלון. הזינוק לסטייג’ים השני והשלישי נעשה מהנמל העתיק שנמצא במרחק רכיבה קצר מאוד מהמלונות.

הזינוקים מתקיימים סביב 09:00 כך שלינה במלון מאוד נוחה לרוכבים ואפשר לאכול ארוחת בוקר גדולה שמתדלקת את הגוף לכמה שעות אוכף טובות. העיר עצמה נמצאת במרחק כמה דקות נסיעה/רכיבה מהנמל העתיק והדרך מהעיר לנמל היא במגמת ירידה כך שאפשר ללון גם בה. בסטייג’ים עצמם היציאה מהעיר לא נלקחת בחשבון במדידת הזמנים ובכל מקרה כל האירוע נעשה בתיאום משטרתי עם חסימת כבישים נעה.

להרשמה ומידע נוסף באתר האירועגראן פונדו קפריסין

הסטייג’ הראשון, נגד השעון

בסטייג’ הזה ישנה חלוקה בין רוכבי רמת ה Expert התחרותיים לבין רוכבי המדיו-פונדו שבאים יותר בשביל החוויה. בסיום המקטע כל הרוכבים מסיימים בכפר Kouklia ומשם חוזרים ברכיבה מנהלית לפאפוס. אני אתייחס בעיקר לקטע הנג”ש שכן רוב הישראלים שטסים לשם הינם תחרותיים. 

גראן פונדו: קטע נג”ש בן 28 ק”מ עם 250 טיפוס מצטבר. הרכיבה מתבצעת על פני 14 ק”מ הלוך מ-Nikoklia ל-Prastio עם 250 מטר טיפוס ו-14 ק”מ חזור עם ירידה של אותו גובה שצברנו בהלוך. לרוכבים הישראלים תוואי המסלול הזה לא זר, שכן הוא מאוד מזכיר את אליפות ישראל בנג”ש על המסלול המסורתי בעתלית-זכרון יעקב. שם אמנם אין עליה אך רוח פנים בהלוך שהופכת לרוח גב בחזור כבר לימדה את הישראלים לרכוב לפי וואטים/דופק בתנאים כאלו. כמו שאפשר לשים לב המקטע הזה, לכיוון החזור, כלול גם בסטייג’ השני למחרת. כדאי לשים לב שנקודת הזינוק נמצאת כ-20 ק”מ מפאפוס אז אפשר לנצל את הרכיבה לנקודת הזינוק לחימום.

מדיו פונדו: המדיו פונדו מהווה את המרחק הרשמי להעפלה לאליפות העולם לגילאי 60+ בגברים וגילאי 50+ בנשים. משתתפי המדיו פונדו רוכבים ביום זה 54 ק”מ עם זינוק מפאפוס למסלול עם נקודת סיום בניקוקליה.

ניקוקליה הוא אותו הכפר ממנו מוזנק ומסתיים הנג”ש כך שמשם החזרה תהיה ברכיבה מנהלית ורגועה עם עוד הרבה רוכבים. מדידת הזמנים מתחילה בכפר Timi, כ 13 ק”מ מחוץ לפאפוס. טוב עשו מארגני המירוץ שלא התעצלו ובחרו בתוואי של אחד ממקטעי הסטייג’ השני או השלישי ככה שמקבלים פה מסלול ייחודי עבור יום זה בלבד לרוכבי המדיו פונדו. בסטייג’ זה תהיה נקודת רענון בק”מ ה-33. 

סטייג’ II

זהו סטייג’ בן 101 ק”מ עם 1,850 מטרים טיפוס מצטבר. מתוך 101 הקילומטרים, מדידת הזמנים תתבצע על פני 85 ק”מ שמתחילים בכניסה לניקוקליה, 16 ק”מ מפאפוס. ישנן תחנות רענון בק”מ ה-43, 62 ו-81. זהו הסטייג’ הארוך והקשה והוא כולל כמעט את כל סט היכולות של רוכב: סבולת, מישורים, עליות ממושכות, עליות חדות וירידות. אנו מתחילים מפאפוס ויוצאים לכיוון ניקוקליה וקוקליה. פונים שמאלה לניקוקליה, שם גם מתחילה מדידת הזמנים לסטייג’ זה ומסתיימת בקוקליה שנמצאת בסמוך.

בסיום הסטייג’ חוזרים ברכיבה קלה לפאפוס. בסטייג’ הזה למעשה נכנסים צפונה ומזרחה לכיוון פנים האי ותוואי השטח מבטא את זה היטב. עוברים 3 מעברי הרים כאשר גובה כל רכס הולך ועולה ככל שמתרחקים מכיוון הים ונכנסים לפנים האי. ההר הגבוה באי הוא כמובן האולימפוס הקפריסאי המפורסם אותו רואים בקלות לאורך חלק גדול מהרכיבה.

תיאור המסלול

מניקוקליה ממשיכים לכיוון צ’ולטריה, שם נמצא הרכס הראשון בגובה של כ-300 מטרים מעל פני הים. יורדים לכיוון Nata עם כביש צר ומפותל שידרוש ריכוז ויכולת טכנית גבוהה. מהכניסה ל-Nata ממשיכים לטפס לעבר הרכס שמתחבר ל Kelokedara. זוהי עלייה קשה עם סרפנטינות ושיפועים דו ספרתיים. היא מזכירה מאוד את העלייה לכיוון רמת רזיאל גם בטופוגרפיה וגם מבחינת הנופים עם חורש ים תיכוני וריבוי של צל.

זהו קו הרכס השני להיום שנמצא בגובה של כ-600 מטרים מעל פני הים. לאחר ירידה של כמחצית מהגובה מתחילים בטיפוס ללופ עם הכפרים Mallia ו-Arsos. זוהי עלייה ארוכה מאוד אך יחסית מתונה עם ראות מאוד גבוהה קדימה של הכביש, מה שגורם לתחושת עלייה שאינה נגמרת. היא נגמרת בסופו של דבר בכפר Arsos עם נופים עוצרי נשימה וכפר עתיק על שיפולי הר. 

קפריסין

משם הדרך לקוקליה במגמת ירידה מתמשכת עם 2 גבעות קטנות מאוד באמצע. אנחנו נמצאים בגובה של כמעט 1,000 מטרים מעל פני הים, מה שאומר שהולך להיות קר בירידה. זה בדיוק הזמן ללבוש את הווסט וכל אביזר חם שיש לנו. הירידות עצמן זורמות מאוד ברובן ובשיפועים חד ספרתיים נוחים. הנופים לאורך הירידה מרתקים והעמק בין ההרים ירוק כמו שקשה להעביר גם בתמונות.

יש גם הרבה קטעי מישור ומישור מדומה במגמת ירידה מה שידרוש מהרוכבים התחרותיים טקטיקה יעילה של רכיבה בדבוקה. את הרכיבה המקדימה בסטייג’ הזה אני עושה עם טיפוסים מעניינים וחזקים שכבר מכירים את המסלול ואת האזור. אחד מהם, מייק מספר לי, נוהג לבצע ריצות שטח ארוכות עם אופני גראבל ביד כשהלוך בריצת שטח והחזרה ברכיבת גראבל, לעיתים גם 20 ק”מ לכל כיוון. 

הסטייג השלישי והאחרון

הרגליים כבר כואבות וקשה מאוד לקום מהמיטה בבוקר אפילו אחרי שינה טובה וארוכה. איכשהו על האופניים זה פחות מורגש מאשר בהליכה או ישיבה ואנחנו עולים על האופניים במלון לכיוון נקודת הזינוק בנמל העתיק. מהזינוק יוצאים מפאפוס לכפר Agia Varvara, שם מתחילה מדידת הזמנים לסטייג’.

תיאור המסלול

המסלול הוא באורך 54 ק”מ עם 1450 מטרים של טיפוס מצטבר שמרוכזים כמעט במלואם על פני 31.5 הק”מ שבמדידת הזמנים, מה שהופך את הסטייג’ לסוג של עלייה אחת ארוכה כמעט לכל אורכו. ישנה תחנת רענון בק”מ ה-34. ברכיבה זו מתחילים לטפס ממש עם היציאה מפאפוס ויש רק מעט מאוד ירידות. רוב השיפועים חד ספרתיים ושפויים ואין הרבה קטעים בשיפוע דו ספרתי. ככל שמטפסים גם נחשפים מצד ימין להר האולימפוס המפורסם שבהרי קפריסין. מגיעים לגובה 800 מטרים באזור Statos Agios Photios מה שמעניק נוף מדהים עם הים באופק.

טבע

משם יורדים בירידה חדה ומאוד טכנית עם שיפועים דו ספרתיים וסרפנטינות. הנופים עוצרי נשימה והייתי יותר שמח לטפס מהצד הזה רק כדי ליהנות מהנופים. בירידה נדרש ריכוז מקסימלי בכבישים צרים ומפותלים והרבה עבודה עם הברקסים עד שכבר ממש כואבות הידיים. ממליץ למי שעם מעצורי חישוק לשקול היטב אם הוא מגיע עם גלגלי קרבון. עוברים בירידה בכפר צ’ולו שמעניק סצנות אייקוניות עם מבנים עתיקים ועצי לימון מסביב. כשיוצאים מצ’ולו נכנסים לעלייה האחרונה של המסלול עד לקו הסיום בכפר Tsada.

רוב העלייה בשיפועים יחסית נוחים אך היא מתמשכת. תנסו לזכור שמכאן אנחנו נמצאים כבר קרוב מאוד לקו הסיום. בכפר Tsada פונים ימינה לעבר קו הסיום ונתקלים בקיר קטן עם כ-10% שיפוע כשכבר רואים את קו הסיום. הסטייג’ נגמר בנקודת הסיום בכפר Tsada שנמצא 17 ק”מ מפאפוס ו-650 מטרים מעליה, מה שאומר שהחזרה לעיר אחרי הסיום מהירה וקלה על כבישים יחסית ראשיים, רחבים ובמצב טוב.

הרי קפריסין

בין לבין בקפריסין הקסומה

אפשר להעביר את אחה”צ והערב במנוחה על שפת הבריכה או הים, עם התאוששות בסאונה ובג’קוזי שבמלון. בערב קפצנו לפאפוס עצמה שהייתה יפה עם חלקים עתיקים משומרים היטב והרבה צעירים וצעירות באזור גיל ה 20 מבלים בעיר. זו עיר קטנה ויפה שיותר מזכירה עיירת קיץ מאשר ערים שאנחנו מכירים והתחושה הכללית היא מאוד של בילוי ותיירות. ישנן הרבה מסעדות ואפשרויות לאכול בהן כולל אוכל מקומי וגלובלי. האוכל הקפריסאי דומה מאוד ליווני ומאופיין בהמון בשר וארוחה בסגנון מזה (Mezze) שכוללת מבחר מנות קטנות. המחירים מאוד נוחים אבל בהינתן המחירים בישראל, זה לא כזה קשה. קוריוז נחמד הוא שמי שלמד קצת חשבון אינפיניטסימלי כבר מכיר את כל האותיות היווניות ויוכל לתרגל את קריאתן.

פאפוס

להירגע אחרי כל סטייג’ עם הנוף הזה מול העיניים

איך להתכונן

המסלול של הגראן פונדו קפריסין הוא כזה שרוכבים ישראלים יוכלו להתמודד עמו היטב. זה אולי דורש לתרגל קצת יותר עליות מהרגיל אבל לא משהו שכמה סופי שבוע בהרי ירושלים/רמת הגולן לא יפתרו. אני באופן אישי לא הייתי רגיל לבצע יותר מדי עליות לאחרונה, בטח שלא במשך כמה ימים ברצף, אז אני חוזר למנטרה והיא שאם אני עמדתי בזה באמת שכל רוכב יכול. כדאי להרגיל את הגוף לרכיבות כאלו של יומיים שלושה ברצף ומנסיוני זה לא לוקח הרבה זמן. גם תוספת קילומטראז’ לא תזיק כי מדובר בכמה שעות אוכף טובות. העליות וגם הירידות יותר ממושכות מאלו שניתן למצוא ברוב חלקי הארץ ואפילו כפות הידיים מתעייפות מאחיזת הכידון ועבודה עם הברקסים. 

תרחות אופניים

תנאי מזג האוויר לאותו סופשבוע יכתיבו את הביגוד המתאים לרכיבות. גם בתנאים נוחים כמו אלו שהיו לי עם קצת מעל 20 מעלות בפאפוס, הירידות מההרים הגבוהים מלווים ברוח מאוד קרה שגם מקשה עוד יותר על כפות הידיים בלחיצות על הברקסים. ווסט רוח יהיה פתרון נהדר אפילו כשמזג האוויר בפאפוס עצמה מרגיש נוח.

מבחינת ציוד צריך כמובן קודם כל שהוא יהיה במצב תקין, הילוכים מכוונים, סוללות מעבירים טעונות וברקסים מכוילים. אם אתם באים עם הזוג שלכם, מומלץ לעשות את כל הסגירות מראש ולא בדקה האחרונה. ישנן גם מספר חברות השכרת אופניים בפאפוס אך אני בספק שיש להן מספיק זוגות אופניים לכמות הרוכבים שצפוים להגיע לכן כדאי או לשריין מספיק זמן מראש או להגיע עם האופניים מהבית.

לא מצאתי בפאפוס או בסטריפ המלונות חנויות טבע וספורט/סופר-פארמים כמו שיש בישראל אז מבחינת חטיפי אנרגיה, ג’לים, איזוטונים וכו’ אל תבנו על למצוא שם, למרות שאני בטוח שאם יש איפשהו אז התמורה למחיר הרבה יותר גבוהה מארצנו היקרה. בתחנות הרענון יהיו עבור הרוכבים מים, פירות ומשקאות איזוטונים אך בכל זאת ההמלצה היא לבוא מאורגנים מכל בחינה לוגיסטית וליהנות שם מרכיבה בראש שקט בכבישים שקטים.

בית מלון מפנק

גראן פונדו קפריסין, שווה לכל רוכב

קפריסין היא אופציה מעולה לרוכבים ישראלים. לכאלו שמחפשים להתחרות ולהרגיש את הרמה של רוכבים דומים מחו”ל עם אפשרות להיכנס לאליפות העולם באוגוסט. אך גם, אולי בעיקר, לרוכבי סופ”ש רציניים שמאסו בכבישים העמוסים ובאותם הנופים והעליות. אנחנו כבר יודעים על “רכבת אווירית” בת רוכבים מ-3 קבוצות בישראל: דרופס, IGP ודינמו רייסינג. קל מאוד לטוס לסופ”ש של האירוע מכל בחינה, כך שכל רוכב יכול להירשם ולסגור מהר מאוד את ההיבטים הלוגיסטיים. האירוע מאפשר ריכוז נהדר של רכיבות איכותיות עם נופים שתזכרו לעוד הרבה זמן והכל עם מעטפת מאורגנת של תחנות רענון וליווי משטרתי.

גראן פונדו קפריסין יתקיים בפאפוס מ-31 למרץ עד ה-2 באפריל. עלות ההרשמה כעת היא 220 יורו ויש הנחות לקבוצות של מעל 8 נרשמים. להרשמה ומידע נוסף באתר האירוע

מאת: אדם סימן-טוב

אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: