ה-Lynx הוא טורף קטלני ממשפחת החתוליים. במשפחה זו רק הלינקס והצ’יטה צדים את טרפם תוך כדי ריצה מהירה ולא בזינוק יחיד מהמארב. בחירה יפה של BH בשם Lynx עבור כל משפחת השיכוך המלא שלהם.

דגם ה-Lynx Race הוא מכונת XC ומרתון עם 100 מ”מ שיכוך קדימה ואחורה וגלגלי 29. עליו הוטל התפקיד להתמודד בסגמנט תחרותי ביותר הן בשוק האופניים והן במרוצים. יצאתי לשטח לבדוק איך הם מתנהגים ומאובזרים. אם יש לכם קשב וריכוז של אמל”ק (ארוך מדי, לא קראתי), אומר מראש – ברוב הפרמטרים הם מצוינים.

בחן: צור חלמיש
צילם: יוג’ין לויטimage5

במבחן:

  • דגם: BH LYNX RACE CARBON XT FOX
  • מתלה: Split Pivot בתכנון של דייב וויגל
  • שיכוך: מזלג 32 מ”מ Fox Performance SC, בולם אחורי Fox Float Performance קשימה
  • מערכת הינע ומעצורים: תצורת 1×11 עם Shimano XT וקראנק Rotor
  • חלקי שליטה וגלגלי 29″ של BH
  • משקל: 11.9 ק”ג עם חומר, פדלים ומחזיק בקבוק
  • מחיר בעת פירסום הכתבה: 18,700 ש”ח
  • יבואן: אלקטריק סטורם \ BH ישראל, מוטה גור 7 פתח תקווה

מרתוניסטים ורייסרים – הכירו את לינקס רייס

BH, היצרן הבאסקי הוותיק, רגיל מהבית לספרדים עם הרבה שמות פרטיים ומשפחה גם יחד. בהתאמה, שמו הממש מלא של הדגם: BH LYNX RACE CARBON XT FOX. אתר היבואן מתייחס גם לקיצור הקטלוגי DX797 ואנחנו נתייחס אליו כאן בשם Lynx Race אף כי הוא מגדיר את כל הרמות.

למשפחת ה-Race שבעה דגמים בטווח הרחב שבין 7,550-29,900 ש”ח, עם 4 גרסאות קרבון ו-3 אלומיניום. מחיר ה-Lynx Race שכאן 18,700 ש”ח והוא השלישי מלמעלה בסדרה. זהו זוג מסקרן עבור רבים שרוצים אופני קרבון של הביוקר שאינו מצריך שיעבוד למשכנתה אלא “רק” ויתור על חופשה משפחתית…

image1

מי יפה בפתח תקווה?

יבואן BH מסתער בשנתיים האחרונות על השוק הישראלי ולכן הוגשו בעבר למבחנים גם דגם האנדורו LYNX 6 וגם אופני השבילים LYNX 4.8. שניהם עם מהלכי בולמים ומתלים לפי שם הדגם באינטשים. בהתאם לסידרה, יכול היה הדגם הנוכחי להיקרא בשם Lynx 4 אך היצרן בחר בשם היותר מחייב: Lynx Race. חתול טורף מירוץ. אהבתי.

היבואן בנה אתר ייעודי לאופני BH בישראל התומך בסל קניות לצורך רכישה מקוונת. בימינו חייבים אתר אינטרנט אבל די מהר מומלץ להגיע לחנות, למצוא מידה נכונה, לכוון ולהחליף חלקים ואביזרים. הכי כיף לקחת הביתה על המקום בשביל סיפוק מיידי. אספתי את האופניים מחנות היבואן היפה בפתח תקווה, בבניין סמוך לקניון הגדול. לא צריך להיכנס לתל אביב עם הרכב ובחנות מקבלים מדבקה לחניה. עדיף על מתחם החשמונאים בתל אביב.

image11

יפה בפ”ת

הומה נפשי לקראת מפגש

כשהנחתי לראשונה את 75 הק”ג שלי על האופניים כפי שנמסרו לי, הבולמים שקעו רק בכ-10% ממהלכם. לחץ האוויר בצמיגים היה כ-40 PSI מוגזמים, הותקן עבורי SPD תקול ומסוכן, וכבל אחד הועבר בשלדה ללא ההתקן הסוגר את החור בה. כמובן שהוצאתי אוויר גם מהצמיגים וגם מהבולמים, החלפתי פדל, הוספתי מתקן בקבוק, ויצאתי לאמן קבוצת נערים בשבילי השרון. הדבר הראשון שהנערים ציינו היה הצביעה המהממת של השלדה בשחור מט עם נגיעות אדום. במבט נוסף רואים מדבקות כיתוב בשחור מבריק על המט. הצביעה משתלבת עם העיצוב הזורם לחוויה אסתטית, מהירה, ויפה.

בשלדה מקום לבקבוק מים אחד בלבד ורק חלק מהמתקנים יאפשרו בקבוק גדול אפילו בשלדת Large. בשנתיים האחרונות הופיעו מספר שלדות ש”מ תחרותיות עם שני בקבוקים בתוך השלדה (דוגמאות שנבחנו כאן: Cannondale Scalpel S, רוקי מאונטיין אלמנט, KTM Scarp) והתרגלנו ליהנות מכך. ל-Race אין אפילו ברגים למתקן בקבוק מתחת לצינור התחתון. אם תרצו עוד בקבוק תוכלו להוסיפו על מוט האוכף תוך ויתור על תיק אוכף או אפשרות עתידית למוט אוכף מתכוונן. למרתון או אימון מאומץ של שעתיים ומעלה במזרח התיכון או באנדלוסיה צריך יותר מים. נא למלא את השלוקר.image7

שילדה והתנהגות

BH מספנסרת את קבוצת העילית הצרפתית BH-SR Suntour-KMC עם Maxime MAROTTE (עבר לקנונדייל), ו-Jordan SARROU במקומות 2,3 בדירוג ה-XC של UCI כרגע ו-Victor KORETZKY סגן אלוף העולם U23. הרוכבים העבירו פידבקים על שלדת הז”ק ואופני השבילים של BH כדי שהמהנדסים יכליאו ביניהם לקבלת שלדת ש”מ תחרותית עבור מסלולי ה-XC המודרניים טכניים אגרסיביים.
BH השתמשו באותה טכנולוגיית תבניות קרבון של שלדות הכביש כדי להגיע לשלדת הקרבון הקלה, 1850 גרם למידה מדיום לפי נתוני היצרן ללא הבולם. היא בעלת פתחים עבור חיווט פנימי מודרני אשר תורם לניקיון עיצובי וכוללת מכסים בכניסות וביציאות למניעת רשרוש הכבלים. ישנה הכנה להעברה פנימית גם של כבל למוט כיסא מתכוונן ולסוללת di2. מיפתח Boost סטנדרטי מאפשר הכנסת גלגל האחורי ברוחב 148 מ”מ עם ציר 12 מ”מ. היצרן מצהיר על תאימות גם לגלגלי 27+ מלבד ה-29 שבחבילה.

image6

כדי להרגיש את האופניים, הוספתי על שבילי השרון את בן שמן, פאמפטרק כפר שמריהו החדש וגם את יער חורשים. אהבתי את מיידיות ההיגוי והתגובה ללחיצה על הפדלים. השילדה מעבירה תחושה של מהודקות ללא חופשים מיותרים, דיוק וחדות. מישהו אמר לי שאלה לא אופניים עבור חורשים ואילו אני דווקא נהניתי מהם שם מאד. בעליות החדות האופניים מטפסים היטב והמגבלה היא רק הרוכב. אבל היער הקטן הזה מזמן גם ירידות חדות עם פניות צפופות ומדרגות סלע טבעיות ללא הנגשת יתר קק”לית.

איך מצליחים אופני 100 מ”מ לספק מהירות וכיף במתאר אגרסיבי? אל תתנו למהלך המתלים להטעות ושימו לב לגיאומטריה: בכל גדלי השלדה זווית המזלג 68.5 מעלות שביליות הנוסכת בטחון בדרופים. תומכות השרשרת בנות 425 מ”מ קצרצרים במיוחד מאפשרות סוויצ’בקים הדוקים. ה-Reach ארוך יחסית בכל אחת ממידות האופניים והסטם קצר או בפשטות אופני long & slack קצרי מהלך ומודרניים.image3

מתלה

המשולש האחורי של השלדה הוא מתלה Split Pivot עם ציר האחורי קונצנטרי לציר הגלגל. מיסבי השילדה בו מוגדרים כמיסבי אנדורו עמידים. המתלה תוכנן ופוטנט ע” Dave Weagle ומשמש יצרנים נוספים. גם בשטח ולא רק על הנייר יש לו אקטיביות מלאה למהמורות ע”י הפרדת כוחות הפידול וכוחות העצירה מהבולם שפנוי לביצוע שיכוך בלבד. הבולם נמצא בקו ישר עם תומכות הכסא כדי להעביר ישירות את הזעזועים אליהם והוא מוחזק ע”י חולית נדנדה מקרבון.

לצורך פידול, תומכות השרשרת עובדות יעיל כמו במתלה Single Pivot עם ציר ממוקם היטב. ב Lynx Race שלנו הציר הקדמי של תומכות השרשרת נמצא קרוב מאוד לגובה הפלטה היחידה ואילו הציר האחורי במרכז הגלגל. כוחות הפידול משפיעים מינימלית בלבד על המתלה ועוברים ישירות להאצה. גם המעצור האחורי אינו משפיע כמעט על השיכוך כיוון שהוא מחובר לתומכות האוכף שצפות בין ציר הבולם במרכז השלדה לבין הציר האחורי הקונצנטרי.

image10

בולמים

בתא הטייס רואים מיד את ידית 3 המצבים של Fox להעברה בין פתוח, מוקשח, נעול. היא בצד שמאל הפנוי על הכידון כיוון שההילוכים בתצורת 1×11 ללא שיפטר קדמי. הידית מתחברת למפצל כבלים לשליטה על הבולם הקדמי והאחורי גם יחד. ישנם דיווחים על אמינות מופחתת לאורך זמן אבל במבחן היא תפקדה היטב. תפעול הידית לא הכי נוח והיא מפריעה לשכב על הכידון במישורים ארוכים. מי שמחליף, נמליץ על ידית אחרת של פוקס בעיצוב הדומה לידיות הילוכים מתחת לכידון.

למזלג מדגם Fox Step Cast FIT4 יש 100 מ”מ שיכוך, עיצוב עם מדרגה שחוסכת משקל, רוחב בוסט וציר 15 מ”מ. רגליו בקוטר 32 מ”מ ובגימור אנודייזד שחור. על שיכוך המתלה האחורי הופקד פוקס Float Performance Remote המעולה עם ציפוי קשימה מוזהב. לו ניתן הייתי מעביר את הקשימה מהבולם האחורי אל המזלג דווקא, ליתר רגישות לקטנות.

image4

האצה ועצירה

מכל דגמי הקרבון של ה-Race דגם XT FOX זה הוא היחיד המגיע עם פלטת קראנק בודדת ואילו בשאר הדגמים יש שתי פלאטות קדמיות. תצורת הילוכים 1x היא אחלה בשביל להיפטר מכמה מאות גרם של גלג”ש, מעביר קדמי, כבל וידית ולפשט את העברת ההילוכים.

אך אליה וקוץ בה. הקסטה האחורית שהולבשה כאן היא בעלת טווח של 11-40. כשיש שתי פלטות מקדימה זה נהדר. אבל כשיש פלטה קדמית אחת, מתקבל טווח הילוכים מצומצם מדי של 363%. שמיכת ה 11-40 פשוט קצרה מדי ועם קראנק ה-30 שיניים עלול להיות קר או למעלה או למטה או גם וגם. הפתרון המתבקש הוא להחליף את הקסטה לגדולה יותר, למשל השימנו XT 11-46.

על החלפת ההילוכים מופקדים שיפטר ומעביר אחורי מרמת XT. השיפטר מצריך כוח גדול מדי בבוהן או באצבע ולו קליק מובחן וקשה שגם פתיחת הקלאץ’ לא משפרת. אל מעצורי ה-XT הנהדרים מאידך תמיד כדאי לחזור. הם נותנים נשיכה צפוייה ועזה. image2

חלקים מבית ומחוץ

שני הגלגלים במיתוג EVO של BH מגיעים עם חישוקי אלומיניום טיובלס רדי ונאבות ברוחב Boost לשיפור קשיחות. עליהם מולבשים צמיגי טיובלס רדי מבית מישלין בדגם Wild Race’R 2.10. אל תתנו לרוחב 2.1 לבלבל אתכם. חישוקי הגלגלים ברוחב פנימי נאה של 28 מ”מ פותחים את הצמיג לרוחב שמזכיר צמיג 2.25 על חישוק צר. לצמיגים קוביות מרכזיות נמוכות יחסית התורמות להתנגדות גלגול נמוכה בקו ישר וקוביות בשרניות ואוחזות בצדדים עבור הסיבובים המדורדרים שיש לנו כאן בשפע.  

חלקי בית נוספים הם: הגריפים הנוחים המולבשים על כידון ברוחב 75 מ”מ. הסטם באורך 70 מ”מ קצרים, ההדסט, מוט האוכף והחבק שלו.

האוכף עצמו מתוצרת פרולוגו דגם Scratch X8 היה לי נוח ביותר. כמוכן לא מבית BH אך ספרדי הוא הקראנק מתוצרת Rotor בדגם Rex2. רוטור מתמחה גם בגלגלי שיניים אובליים אך כאן מסופק גלג”ש עגול רגיל עם 30 שיניים.

חווית הרכיבה

הלינקס רייס מטפסים היטב הן בעליות כורכר והן בעליות סלעים טכניות. אבל כשהעליה מגיעה לזווית ממש תלולה חסר הילוך ראשון נמוך יותר. ככל שהשעות נוקפות ברכיבה ארוכה הבעיה תחריף ולכן את הקסטה הקטנה מומלץ להחליף. העברת ההילוכים ב-XT של 2017 נוקשה מדי אך אפשרית.

הם מאפשרים טיסה בירידות עם בטחון שהורגלנו לקבל באופני שבילים והיום מגדיר אופני קרוס קאנטרי תחרותיים. אלה זווית הראש הנוסכת ביטחון, הגיאומטריה המודרנית, המתלה והצמיגים שאוחזים יפה גם בדרדרת הישראלית. גם סיבובים וסוויצ’בקים מתקבלים בברכה עם ההיגוי הזריז. אהבתי לצאת איתם לקפיצות, לעלות לווילי ולסטופי עם הברקסים המצויינים.

ידית נעילת שני הבולמים מאפשרת לצאת בטיל לספרינט מנצח. אם היא תתקלקל אפשר להחליף לדגם אחר. הגלגלים אינם גלגלי תחרות אך מי שצריך כאלה יודע לרכוש אותם בנפרד. המשקל הכולל 11.9 קילוגרם סביר בשוק לאופני שיכוך מלא במחיר 18,700 ש”ח.

image9

סיכום

ה-Lynx Race מצליחים להיות אופניים מהנים ותחרותיים גם יחד והרכיבה עליהם היא כיף מהיר. ההרגשה הכללית היא של חוויה מהודקת, מדויקת, ומורגשת. הסיבות הן השלדה המעולה עם צומת הציר המרכזי המעובה, מהלך המתלים הקצר והמתלה המכוונן היטב. בפועל הפרטים הטכניים האלה נשכחים ואתה מרוכז ברכיבה, בשרירים, ובמאמץ.

נהנתי מאוד מה-BH LYNX RACE. מי שכמוני אוהב אופניים עם הרגשת קשיחות ביחד עם מקדם השובבות שלהם יאהב גם הוא, לאחר החלפת הקסטה. הם תחרותיים, מהירים, ומהנים.

image8

מאת: צור חלמיש
צילם: יוג’ין לויט

מנוי חינם לRUNPANEL – מגזין הריצה הטוב בישראל: https://goo.gl/Auzkl9
מנוי לBIKEPANEL מגזין האופניים הטוב בישראל פה https://goo.gl/4tGh4F


חתול מרתון ו XCO במבחן - BH Lynx Race
שילדת מרוץ מעולהמעצורים חזקים ורגישיםשובבים וזריזים
קסטה קטנה מדי המתאימה לתצורת 2x מקום לבקבוק אחד בלבדהעברת הילוכים נוקשה
85%ציון BIKEPANEL
סקסאפיל ועיצוב: 90%
ירידות: 90%
קטעי דיווש ועליות90%
סיבובים ומשחקים90%
אבזור וחלקים : 70%
תמורה למחיר: 80%