דמיינו לכם לרגע שאתם רואים את ביבי על דוכן הנאומים, מוציא מכיסו את מצלמת סוני אר איקס אפס ואומר: אם זה נראה כמו גופרו, אם זה קטן כמו גופרו, אז האם זה גם מחליף את גופרו?

מאת: יוג'ין לויט

אנחנו מתעניינים בכל אמצעי שיכול להתאים לצילום ספורט, קטן ונייד ומצטרף אלינו לכיף. אז הסתקרנו לגבי המצלמה הזו ולכן היא גם נמצאת פה בכתבה באתר ספורט. את הסוני היפה הזו העבירו לנו לבדיקה מרשת הצילום MDK ואפשר לקנותה ב 3299 ש"ח.


הצטרפו פה לערוץ בייקפאנל בטלגרם!


Sony rx0 ii

זהו שלא אדון ביבי. פה זה לא עובד כך. גם אני לתומי חשבתי שיש בידי מצלמת אקסטרים סקסית מבית היוצר הענק סוני, ועוד עם חיישן של וואחד אינץ׳ שלפי המדע אמור לספק איכות מדהימה. אבל לא, הפרודוקט הזה כמו שאמי הפולניה נוהגת להגיד, יועד לקהל יעד אחר – הוולוגרים.

רק לפי השם ניתן להבין שזה לא הדגם הראשון של המוצר והוא כבר עבר סוג של שדרוגים אחרי ביקורת קשה שקיבל הדגם הראשון. מבחינת מבנה במצלמה, לא נעשה שוני ממשי מהדגם הראשון שצץ ב2017 ומשמר היטב את בית המצלמה. עד כדי כך שקשה ממש להבחין בין שני הדגמים. לעומת זאת מבחינת נתונים יבשים יש פה בהחלט משהו טכנולוגי די מעניין. מצלמה בסדר גודל זה עם נתוני חיישן ומצבי צילום, יידרשו לספק הרבה הספק וואט כדי להניע את המערכת. כל זה משפיע על התחממות המערכת כנגד זמן צילום.

מפרט מצלמה

  • חיישן – 1.0" CMOS
  • פיקסלים אפקטיביים – 15 מגה (כן כן יש גם פיקסלים לא אפקטיביים על החיישן)
  • גודל פיזי – 59×40.5x35mm 
  • אטימות מים – עם תקן של ip68 ויכולת צלילה עד 10 מטרים
  • מיניפלאג לכניסת מיקרופון חיצוני, בורג רבע אינץ׳ לחיבור חצובות
  • מסך תצוגה – LCD 1.5 אינץ׳
  • לעמוד המוצר ב MDK

אופטיקה

  • עדשה – בעלת 6 אלמנטים מבים Zeiss
  • אורך מוקד – 7.9 ממ
  • שווה ערך ל 35 ממ – 24 ממ
  • צמצם קבוע של  – 4
  • פוקוס מינימלי – 20 סמ

וידאו

  • תומך בשתי אסקולות – NTSC/PAL
  • רזולוציה כיחס לפריים :
  • 3840X1920 23.98/29.97 FPS
  • 1920X1080 23.98/29.97/60/120 FPS    
  • 1676X942 240 FPS
  • 1676X566 480 FPS      
  • 1136X384 960 FPS

מה בקופסא?

 

  • מצלמה

 

  • שתי סוללות סטנדרטיות של סוני על מנת לתחזק את זמן הצילום הלא ארוך שניתן לשאוב מסוללה בודדת. 
  • גשר מתאים שמתחבר להברגת רבע עם מתאם הוט שו על מנת למקם מיקרופון חיצוני.
  • סלפי סטיק אלקטרוני עם שליטה על פעולת הצילום
  • כבל טעינה – USB

המצלמה

המצלמה עשויה היטב, עם גוף מתכתי ונראית די בומבסטית מבחינת עיצוב. היא צריכה לעמוד בפני מבחן ריסוק של שני מטר וגוף שמסוגל להתמודד עם לחץ צלילה עד 10 מטרים בתוספת של גומיות אטם לשתי הדלתות: דלת אחת אל הסוללה והשניה לחיבור hdmi, micro USB, כרטיס זכרון ו mini plug של מיקרופון. דלת זו מחוברת בעזרת חוט גומי שניתן לפירוק במידה ורוצים לשמור על הפתח פתוח בזמן חיבור כל הכבלים בזמן צילום. 

אותה מעטפת מתכתית נותנת הרגשה של אי פשרה בבחירת החומרים ולפי דעתי גם נועדה לא רק על מנת לשמור על מצלמה שלמה בזמן נפילות ומכות אלה גם לתת פתרון לפיזור חום שהמערכת תייצר בזמן צילום בספק מקסימלי. העדשה המפונפנת של צייס נמצאת מאחורי זכוכית מגן כדי למנוע שריטות ובטח גם על מנת לתת פתרון יותר יעיל להעלאת תקן הגנה נגד מים.

בצד האחורי ניתן למצוא את המסך (לא טאצ׳) הנשלט על ידי שישה כפתורים. מסך זה מורכב על בסיס זרועות מנוף שמאפשרות לא לצאת למצב של מבט עליון ואף מצב סלפי כאשר הוא פונה קדימה.

 

ממשק ומסך

אין מה להגיד, חברת סוני קיימת כבר לא מעט שנים וספריית קוד בפיתוח קושחה אצל החברה לא קטנה בכלל. כך שאין בעיה לקחת את כל מה שבא ליד ולממש את זה גם במוצר זה. זה עד כדי כך מוקצן שאפילו נראה שהם פשוט לקחו את האח הגדול rx100 ופשוט עשו קופי פייסט לכל הפיצ׳רים למצלמה הקטנה. מי שכבר בקיא ורוכב על פלטפורמת ממשק של סוני, ירגיש בבית וינטב את עצמו בקלות בתוך מבוך אין סופי של מה שיש למצלמה להציע. מי שגדל בבית השכן של ברנד אחר, יתקשה וימצא את עצמו בניסיון ליישר את עקומת הלימוד. 

בסופו של דבר ממשק זה נבנה עבור מסך גדול יותר והאדפטציה לפורמט החדש קצת מקשה למשתמש החדש. אם אתה מעל לגיל 50 וצורך במשקפי קריאה חבל על הזמן שלך בלעדיהם. חשוב לדעת שהמסך אינו מסך מגע, והשליטה היא בתפריטים וכפתורים, חסרון מורגש לעומת תפריטי המגע הקלים בגופרו. 

הצילום עצמו

המצלמה יכולה לצלם ברזולוציה ופריים רייט נאה, אבל גופרו מאפשר כמעט כפול – לגופרו יש 4K ו 60FPS, ואילו פה אין 4K אבל יש הרבה יותר FPS, עד 120 ברמת האיכות הגבוהה. עוד יתרון של גופרו הוא בזמן הסוללה. פה הצלחנו לצלם כ 20 דקות במקטעים (לעומת כשעה בגופרו).  

איפה היתרון של הסוני? 

מאוד פשוט: באיכות. כל מצב זהה לגופרו יבוא עם ביטרייט הרבה יותר גבוה, מה שאומר שאיכות הצבע הרבה יותר טובה או בשפה שכל נפש – בודאו זה נמדד לפי כמות מידה שמועבר בפרק זמן, כמה שהמספר יותר גבוהה כך מועבר הרבה יותר רוויון צבע בקטע של מרחב גוונים ולא סטורציה של צבע כמו שיש ביפלטרים של אינסטוש. גם גודל חיישן בא לטובה עם פיקסילים יותר גדולים, כביכול זה נשמע כנגד ההיגיון אבל כן פיקסלים יותר גדולים מאפשרים לדגום את האור ביותר יעילות וגם לספק פחות רעשים דיגיטליים בכהים. 

אם במידע וחשקתם בצילום מנואלי, הפריקים בינכם ישמחו לגלות אופציה של צילום s-log2. מצב בו המצלמה מוציאה תמונה יחסית שטוחה מבחינת שחורים ולבנים ומאפשרת לגרגרני פוסט להתאים את הצבעים בדיוק לעומת מצלמות שונות על קו הסיקוונס. אומנם מתיחות של עקומות לא יניבו תוצאות מדהימות אם נגזים במשיכה – עדיין זה סרט שעבר קמפרוס, אבל נותן יופי של פתרון. 

אם רמת הפריקיות שלכם עולה מעבר לנדרש עד כה, ניתן לחבר הרדדרייב חיצוני ולצלם ב 4.2.2 סרט ללא קיבוץ ישירות לדיסק. די מקובל בתעשייה אבל אישית הייתי כבר הולך על מצלמה עם חיישן יותר גדול אם כבר להשקיע בכל הזמן פוסט שיהיה מושקע פה. בנוסף זה מצריך לעבוד ברגישות 1000 ומעלה, מה שמעלה אוטומטית רעשים דיגיטליים בכהים ומאלץ את הצלם להשתמש בסביבות יחסית לא מוארות, מה שדי קשה למצוא בשמש ישראלית. ניתן לרכוש קיט של פילטר ND אבל שוב, עוד הוצאה לא קטנה.

סלאו-מו – למי שחושק ואוהב צילום במהירות איטית, המצלמה תספק את מלוא הארסנל של פריים רייט אטרקטיבי. אבל עם עליה מעבר ל120 כבר מתחילים לאבד את האיכות ולרדת ברזולוציה.

דוגמה לסרט שצולם במלואו עם המצלמה:

עומק שדה ופוקוס אוטומטי

המצלמה מאפשרת לטשטש רקע ולהדגיש את האוביקט. לשם כך חייבים גם את הפוקוס המדויק ופה יש הזדמנות וסיכון אדירים: ביחס למצלמות על אותו תקן גודל, סוני מאפשרת זיהוי פנים ופוקוס לפי הזיהוי. פיצ׳ר מעולה במיוחד לאוהבי סלפי ועובד ב Vlogging מצוין. אבל בזמן צילום רציף עם מעבר בין עצמים במרחקים שונים תבינו שזה לא ורוד במאה אחוז והאלגוריתם יתקש באמת לעשות פוקוס אוטומטי תוך כדי תנועה. נתקלנו גם במגבלות בצילום אוביקטים מקרוב במרחקים שונים מהמצלמה- למשל בצילום כידון של אופניים האלמנט שרצינו על הכידון היה מטושטש בעוד שאלמנט אחר קיבל את החדות. אין במסך אופציה לדעת על מה אתה מתמקד, והמסך הקטן מאוד גם משמעותו שתגלו את הטשטוש רק בבית- כשכבר לא תוכלו לתקן בשטח את הצילום. 

מודולריות 

זה הדבר, כי אם רוצים לשמור על יתרון הגודל אז לא באמת חייבים את כל הקומפוננטות שרוב הזמן לא נמצאים בשימוש תחת אותה קורת גוף מצלמה. המצלמה באה איך שהיא ומספק את רוב הדברים שצריך אבל במידה וחשקה נפשכם לשינוי מסויים, אז האופציה קיימת ומאפשרת לבר מיקרופון חיצוני על בסיס הגשר שמסופק בחבילה. המיקרופון הפנימי מספק איכות לא רעה (לא מוצלח כמו גופרו 7 ו 8 בנטרול רעש רוח) אבל כל מי שעוסק בוולוגנינג ישמח לחבר את המיקרופון הכיווני או זה של הצווארון. כמו שכבר ציינו קודם, אז בעזרת קיט מיוחד ניתן גם לחבר פילטרים. 

סלפי סטיק 

בחבילה (חבילת בלוגר) מגיעה ידית סלפי נוחה מאוד לשימוש עם יכולת צילום מהסטיק ואף להפוך את עצמו למיני טריפוד. יש לה כפתורי התחלת צילום והפסקה וגם כפתור לזום. הארגונומיה שלה ממש מצוינת, והאפשרות להפוך את זה לטריפוד עם כיוון של זווית המצלמה על ציר שימושית מאוד. החיבור בין המצלמה לידית הזו הוא בכבל המיקרו USB, ופה טמון מקום לשיפור נוסף בהמשך אם יצליחו לממשק אותם ללא כבל וללא הכרח לפתוח את הדלת ולהשאיר את הכבל בולט מתוכה. 

מספר מצלמות בו זמנית

אם לא בזבזתם מספיק אז יש עוד צעצוע שניתן להוסיף לאוסף והיא קופסת פיקוד שבעזרתה ניתן לשלוט על כמה מצלמות בו זמנית. די דומה למה שגופרו ניסו לעשות עם השלט שכבר מזמן ירד מהמדפים עקב בעיות תקשורת ואי שימוש. מה שמיוחד פה חוץ מעלות של קופסא במחיר של מצלמה בודדת, היא מסוגלת לשלוט בשלמות עד 100 מצלמות בו זמנית. חוץ מלכתוב ידיעה זו עקב העשרת ידע שעשיתי ברשת, פיזית זה כמעט בלתי אפשרי לבדוק במבחן.

ייצוב ושימוש לספורט

כאמור כשלקחנו את המוצר קיווינו שהיא תתאים גם לצילום ספורט. בתחום הזה מה שחשוב במיוחד הוא הייצוב, וגם רוחב העדשה. אבל כאמור, אחרי שימוש הבנו שזו לא מצלמת אקסטרים אלא מצלמת וידאו (בעיקר) קטנה מאוד ונוחה לשימושים אחרים, המספקת איכות צילום גבוהה. 

סיכום

בהחלט זה אחד המוצרים המעניינים שיצא לי לבדוק. הוא מלא בדיסונסים אבל מעניין. הייתי רוצה לשאול מי אתה מנהל המוצר? למה כזה מוצר עם פוטנציאל אדיר מגיע עם בעיות שקל יחסית לתקן? הגודל קיים, האיכות מעל למצופה, רוב הפיצ׳רים של עמידות בסביבות צילום שונות קיימות ורק בעזרת בחירת עדשה קצת יותר רחבה ומימוש סטביליזציה של תוכן מצולם ברמה של גופרו אפשר היה לפלוש בקלות לשוק האקסטרים. 

אז מה יש לנו ביד? מצלמה עם איכות צילום מעולה ביחס לגודלה. אפשרויות צילום Slo motion עדיף על של גופרו, עם המון אופציות לשילוב והטמעה של קומפוננטות חיצוניות (כמו מיקרופון חיצוני וידית אחיזה) ובעיקר מצלמה מעולה לבלוגרים שרוצים מכשיר קטן. אבל לא מצאנו פה מצלמה לצילום ספורט מיוצב. 

אהבתי

  • גודל ורמת גימור
  • איכות צילום
  • מסך סלפי לצילום עצמי
  • ידית עם פקדי צילום הופכת לחצובה

פחות אהבתי

  • ממשק משתמש
  • זמן סוללה
  • פוקוס אוטומטי מוגבל
  • ייצוב מוגבל
  • מיקרופון פנימי רגיש לרוח