אנחנו מסיימים את שנת 2014 השנה הרביעית לסבב האול מאונטיין, ואנחנו גדולים מאי פעם עם ממוצע של 100 מתחרים לתחרות. הסבב החל בארץ בשנת 2011 על ידי עירא שמש כאשר באותה שנה וזו שאחריה ליגת האול מאונטיין התקיימה במקביל לסבב הדאון היל של אמיר כספי, והשניים היוו מסגרת תחרותית מרובת תחרויות לרוכבי השטח הטכניים בארץ. לאחר הפסקת הפעילות של אמיר, מהווה סבב האול מאונטיין את מרכז סצינת הגראביטי המקומית.

הוא מנוהל על ידי אדם צנוע ואידאליסט בשם עירא שמש שאוהב אהבת אמת את הענף ספורט הזה ועושה מאמצים רבים על מנת להמשיך ולקיים את הסבב כבר שנה רביעית. בזכותו תחרויות האול מאונטיין בארץ הפכו לאירוע ססגוני וצבעוני, עם לא מעט תומכים (ספונסרים) ודוכני מזון שיוצרים לנו חווית סוף שבוע מעולה לכל משפחה.

 

1-IMG_5421

 

שתי סוגי תחרות: ספרינט ואנדורו

קטגוריית הספרינט על כל גיליה המאפשרת לרוכב לזנק שני זינוקים ביום התחרות ולחרוץ את התוצאה הטובה ביותר שלו. קטגוריית האינדורו היא תחרות רבת מרחק שנערכת במשך כשלוש שעות ודורשת מהרוכבים להיות ספרינטרים אך גם בעלי כושר אירובי טוב מאוד. בקטגוריית האינדורו הרוכבים מזנקים ממתחם התחרות לשתיים או שלוש הקפות של מסלול התשה בסינגל ושבילי עפר שבקצהו יגיעו לנקודת הזינוק. על הרוכבים לעמוד בזמני הגעה לעמדת הזינוק שהוקצו מראש ולזנק את מספר הפעמים הנדרש מהם בהתאם לקטגוריה שלהם (“אינדורו פרו” או “אינדורו צ’אלנג”), כאשר המנצח הוא זה שעשה את הזמן המצטבר המהיר ביותר. במשך השנים בהן התקיים הסבב, כמות המשתתפים הלכה וגדלה, המודעות של רוכבי השטח לענף האול מאונטיין הלכה וגדלה ויחד אתם גם התומכים בדבר. ליגת האול מאונטיין הצמיחה קבוצה של רוכבים שהחליטו להתאמן בקפידה ולייצג אותנו בתחרויות האינדורו הבינלאומיות (דימה רפקין , גיא בר , אוהד בן חמו), מה שיצר הד גדול בעולם האופניים הישראלי ופרץ מחסום מנטלי לרוכבים תחרותיים בארץ.

ביחד עם התפתחות הליגה אנחנו רואים בארץ שבילים נוספים של קק”ל שנפתחים ויחד עם זאת ניתן לומר שאנחנו עדיין רחוקים מרמת המסלולים האירופאים בתחום האול מאונטיין. ככל הנראה שההגדרה “אול מאונטיין” פונה אל רוב אוכלוסיית רוכבי השטח בארץ ומהווה כותרת משותפת של סוג רכיבה אליו יכולים להתחבר רוכבים מעולם הקרוס קאנטרי והדאון היל כאחד וזה מה שהופך את הליגה שלנו לסבב אירועים מלכדים עבור רוכבי השטח בארץ.

מתוך ראיון עם יואב רפפורט בן ה11

יואב ספר לי איך היו הראנים שלך? “בראן הראשון נפלה לי השרשרת וסיימתי בריצה, השני הלך לי די טוב והרגשתי שאני עובד טוב עם הגוף”. אתה מרוצה מהתוצאה? “לא , לא כל כך”.

איזה טיפים יש לך לרוכב כדי לעשות תוצאה טובה? “לעבוד יותר עם הגוף וגם במסלול כזה לפדל הרבה”. מה אתה עושה בבוקר שלפני התחרות? “התחממתי עם כמה ראנים, מרגיע את עצמי ונמצא עם חברים”.

יואב רפפורט הצעיר והמוכשר סיים במקום החמישי בקטגוריית גילאי 10 11 עם תוצאה של 4:59 דקות.

 

2-IMG_5839

יואב רפפורט נותן בראש כמו גדול

התחרות הסוגרת את 2014: בפארק קנדה

התחרות הנוכחית התקיימה בפארק קנדה שליד לטרון על המסלול המסומן על קק”ל כמסלול שחור. מסלול זה מאופיין במקטע פותח מרושת סלעים שלאחריו מגיע קטע פידול ארוך ומייגע עם ניצוצות בודדים של קטעים טכניים עד לסופו של המסלול. יום התחרות היה די חם יחסית לעונה ודרש מהרוכבים לשתות הרבה נוזלים. במסלול הזה הכושר היווה גורם מרכזי לזמנים המנצחים בשל קטע הפידול הארוך שמתעלה על המקטע הטכני הקצר.

בשל האופי המתון של המסלול שכולל הרבה פידול וגם בשל מיקומו הגיאוגרפי שקרוב למרכז הארץ ול”מכה” של רוכבי השטח בארץ – יער בן שמן, התחרות בפארק קנדה אפשרה לנתח גדול של רוכבים להגיע ונרשמו כ140 מתחרים.

האירוע התחיל בכינוס הרוכבים סביבות השעה 7 וחצי בבוקר, עד לתדריך הבוקר שנערך כבר בנוהל קבוע, לאחר מכן בלי יותר מידי עיכובים, זינקו שני המיקצים של האינדורו – אינדורו פרו ואינדורו צ’אלנג’.  במהלך התחרות שלהם התקיימו שני המקצים של קטגוריות הספרינט.

5-IMG_5995

מה היינו עושים בלעדיו? עירא שמש, האיש שעליו נשענת תרבות האול מאונטיין התחרותי בישראל היום

 

כחצי שעה עד להתארגנות רוכבי הספרינט באזור הזינוק ואז הזינוק הראשון. קודם כל ילדודס אחר כך ילדים , אחר כך בני הנוער , מבוגרים , זקני השבט ולבסוף רוכבי הספרינט פרו. קטגוריית הספרינט מחולקת ל12 קבוצות גיל שונות כאשר לאחרונה כוללות בתוכם שתי קטגוריות לרוכבים בעלי אופני דאון היל (מעשה מכובד וראוי).

לאחר התרעננות במתחם הכינוס רוכבי הספרינט התכנסו למעלה לזינוק שני שלאחריו חתמו את התחרות אחרוני רוכבי האינדורו פרו שהתחרו במשך כל שעות התחרות.

הזמן הממוצע לראן על המסלול הוא כ 4:30 דקות כאשר הזמן המהיר ביותר על המסלול הוא 3:54 שניות עליו עומדים שני רוכבים בולטים מהסבב: אורן חסון ויונתן יתום.

בזמן שרוכבי האינדורו ממשיכים בסבלם רוכבי הספרינט נהנו ממתחם הכינוס שכלל דוכן שקשוקה, אוהלי תצוגה למספר מותגים שתומכים בסבב ( Mondraker , Leat , Fox, Shoresh ) , וגם דוכן כנאפה לבנונית – טעימה להפליא שהכין בני להט השף המהולל של טים מישגב.

 

מתוך ראיון עם יוסי Ride Fox

יוסי מה אתה מוכר בתחרויות ובכלל? ביגוד ציוד מיגון וסטייל בנושא האול מאונטיין אינדורו.

כמה זמן אתה מנהל את העסק שלך? “המותג מתנהל כבר 15 שנה כאשר המלאי מותאם לרוכבי השטח על כל סוגיהם”

החל ממתי אתה מגיע לתחרויות האול מאונטיין? “בשנה שעברה עשינו את כל העונה והשנה גם כן את כולה וכמובן מתכוונים להמשיך עם העשייה במידה ועירא לא יפסיק את מלאכתו. כייף לראות שיש היענות גדולה מצד הרוכבים, כל תחרות אני רואה יותר ויותר רוכבים שמגיעים ואני מקווה שנמשיך ככה לעוד הרבה שנים”

במילה שתיים, איך אתה מסכם את התחרות שהייתה היום? “מעולה! מזג אוויר מעולה רוכבים טובים ונוף יפיפה.  הייתי מעוניין ליותר פרסום ויותר קהל בתחרויות הבאות. חשוב לי שיגיע קהל רב שייחשף לתחביב הזה שאנחנו כל כך אוהבים שנקרא רכיבת שטח”

6-IMG_6019

יהונתן יתום ברייס…

המקצים העיקריים – מה התרחש בהם? ומי ניצח ולמה?

בקטגוריית האינדורו פרו ניצח גיא בר בפער של 10 שניות מהמקום השני אותו קטף יונתן יתום, ובמקום השלישי והראוי דימה רפקין.

גיא בר שמתאמן בצורה קפדנית ומתחרה יחד עם דימה בתחרויות בינלאומיות משקיע מאמצים רבים כדי להשיג את המקום הראשון וזו היא לא הפעם הראשונה שלו.

 

מתוך ראיון עם דימה רפקין – כוכב קטגוריית האינדורו פרו

בן כמה אתה ומה אתה עושה בחיים? “אני זקן מידי, אב לשניים ורוכב על אופניים משהו כמו חמש שנים, לפני זה רכבתי על אופנועים ומשהו כמו שלוש שנים אני מתחרה באופניים בארץ וגם בחוץ לארץ”

איך אתה מוצא את הליגה החמה והביתית שלנו פה בארץ? “קשה בכל תחרות, גם בארץ וגם בחו”ל וזה מה שיש לנו, אלו המסלולים, זה הבסיס בו אנחנו נמצאים 80 90 אחוז מהזמן ומתחרים. יש לאן לשאוף: הליגה שלנו עדיין רחוקה מהרמה של הסבבים הבינלאומיים”

איך היו לך הראנים היום? “הייתה לי תחרות דיי בינונית. הראן הראשון הלך טוב יחסית ובשניים האחרים היה לי תקלה טכנית ולכן איבדתי זמן יקר, להבא אדאג לפתור את העניין הטכני”

דימה רפקין סיים במקום השלישי עם זמן מצטבר של 12:16 דקות 22 שניות מהזמן המנצח של גיא בר .

7-IMG_6026

בקטגוריית האינדורו צ’אלנג’ ניצח דולב גילעדי – רוכב בולט בסבב שמייצג את Mondraker, במקום השני הצעיר בן ה12 שכולנו כמהים לדעת במה אבא מאכיל אותו, את הילד הגדול והחזק הזה. במקום השלישי סיים ניסן ג’רבי בהפרש של 10 שניות מדולב.

את קטגוריית הנשים ניצחה יוליה רפקין אשתו היקרה של דימה שמקבלת אימון אישי וצמוד מאחד האושיות החזקות בענף האול מאונטיין – דימה רפקין מה שמפחית את אלמנט ההפתעה על ניצחונה. אחריה במקום השני קרן חכם חורב 40 שניות מאחור.

את קטגוריית הספרינט פרו ניצח אורן חסון מה שלא מפתיע אותנו יותר מידי – את הכישון הטבעי של אורן רוב הרוכבים בארץ כבר מכירים. במקום השני בהפרש של כמה מאיות השנייה יונתן יתום, כאשר הוא בתוך מסגרת השירות הצבאי שלו ועדיין שומר על כושר רכיבה ומפגין ביצועים גבוהים – בהחלט ראוי להערכה.

במקום השלישי גיא בר 4 שניות מיונתן ואורן. כבר  ידועה לנו יכולתו של גיא לשמור על רצף של זמנים טובים לאורך מספר הזינוקים… יש לציין שגיא ויונתן עשו את התוצאות שלהם במהלך שלושת הזינוקים ביניהם עבדו קשה במהלך הטיפוס למעלה, וקשה להגיד מה יותר מרשים – הזמן של אורן חסון או היכולת של גיא לשמור על תוצאות מהירות מאוד –  3:58 דקות ממוצע לראן בתחרות של 43 ק”מ!

ספרינט גילאי 8-9: במקום הראשון אורי עוזיאל 5:17! המקום השני שייך לרואי אוסטפלד והשלישי ליובל סגל. מרשים שילדים בגיל כזה מתחרים על אותו מסלול שעליו מתחרים הבוגרים שגדולים מהם פי שניים ושלושה.

את קטגוריית ספרינט 50 פלוס המכובדת ניצח רונן רמתי עם 4:37 דקות, ואחריו האיש היקר והאגדה דני יתום שאנו נהנים לראות אותו כל תחרות מחדש!

את התוצאות של שאר הקטגוריות ניתן למצוא באתר “תנועה טיימינג“.

3-IMG_5966

אורן חסון מדגים גוגלס

מתוך ראיון עם אורן חסון – רוכב בקטגוריית הפרו בתחרויות האול מאונטיין

אורן תן לנו כמה מילים על עצמך ועל העיסוק שלך בעולם האופניים: “אני אורן חסון בן 22 , כרגע אני סוכן מכירות של ג’יאנט – זאת אומרת שבמידה ואתה מעוניין לבחון אופניים של החברה אני מביא לך את האופניים , רוכב אתך, מתאים לך אותם”

איך אתה מכין את עצמך מנטלית ופיזית לפני התחרויות? “את האמת שלתחרות הספציפית הזאת לא יצא לי להתאמן כראוי , היו לי כל מיני דברים אישיים, אבל בד”כ אני משתדל להגיע לפני כל תחרות לפחות פעמיים על מנת לעשות בחירת קווים נכונה, משתדל לישון טוב לפני ולאכול טוב. אוכל זה חשוב מאוד! וכמובן לשתות הרבה מים ביום המירוץ עצמו”

איך אתה רואה את החיבור בין עולם האופניים לעולם האופנועים ומה אתה אוהב יותר? “(צוחק) מה אני אוהב יותר זאת שאלת מליון הדולר וקשה לענות עליה – אני אוהב את שניהם. אני לוקח מכל אחד מהעולמות את החוזקות שלהם ושניהם תורמים מאוד אחד לשני. אני נהנה מאוד מהעיסוק בשתי העולמות ולכן אני מצליח להישאר רענן וטרי”

איך היה היום שלך והתחרות, ומה הלאה? “ביום חמישי הייתה לי על המסלול התרסקות לא נעימה וזה שיחק לי בראש קצת. למרות זאת ידעתי שאם אצליח להרגיע את עצמי ופשוט ליהנות מהרכיבה אני אוציא מעצמי ראן מספיק טוב וזה מה שהיה. לגבי העתיד הקרוב אני מתכנן לטוס השנה להתחרות בליגה האירופאית לדאון היל ואולי גם לאליפות עולם”

אורן סיים במקום הראשון בקטגוריית הספרינט פרו 16 לפוס בזמן שיא של 3:54.195 שניות!

 

בזווית אישית

עבורי ההשתתפות בתחרות הייתה בעלת משקל רב: לאחר שישה שבועות של רכיבה ותחרויות דאון היל באירופה בקיץ האחרון חזרתי פצוע עם שבר באגן. בעקבות הפציעה לא עליתי על האופניים למשך כחודש וחצי. הפעם הראשונה שעליתי שוב על האופניים הייתה תחילת אוקטובר- לפני הזמן המשוער להחלמה.

התחרויות של עירא ולפני כן התחרויות של אמיר כספי היוו עבורי מסגרת מאז היותי ילד בן 14 והם הרבה מעבר לתחרות: זה המקום שלי, האנשים שאני אוהב לראות, ההזדמנות שלי להוכיח את עצמי במשהו שאני טוב בו ולקבל חיזוקים מהסביבה שאוהבת אותי.

אז הפעם מאחר ואני חוזר מפציעה החלטתי לא לקחת את התחרות ברוח תחרותית, מה שלא מתאים לי כל כך, והגעתי לשם ההנאה בלבד. אפילו לא הצלחתי לפנות זמן להגיע להתאמן לפני ואת האימונים שלי על המסלול עשיתי בבוקר התחרות.

4-IMG_5972

אור גוב – לוקח את התחרות באיזי אחרי הפציעה

אז באמת הייתי רגוע מאוד בבוקר התחרות, עד שגיליתי שהשרשרת שלי לא מעוניינת להישאר על האופניים בזמן הראנים של אימונים הבוקר. זה בהחלט הוריד לי קצת את המורל כי לא קיבלתי את הצ’אנס מהאופניים שלי להוביל אותם במורד הסינגל כמו שאני יודע ואוהב. אבל מזל שיש חברים: פתרון יצירתי של מוביל שרשרת מצינור השקיה ויש לי שרשרת יציבה לראן תחרות!

אני מזנק עם חיוך, רואה את אופיר פורר הצלם והחבר היקר שלי על תחילת הראן, התגעגעתי לאדרנלין הזה, אבל מה – אין לי מספיק כוח ברגליים. מרגיש את חוסר הכושר שלי וחוסר היכולת להחזיק ראן של 4 דקות חזק. את הראן הטוב שלי סיימתי עם 4:11 דקות, תוצאה לא רעה אך אני לא מתגאה בה כלל וכלל. איני יודע אם ארצה לפתוח את הסבב הבא ביחד עם מתחרי האינדורו, אך מה שבטוח הוא שלא ארשה לעמי לא להחזיק מאמץ של 4 דקות.

היה טוב לראות את כל האנשים שאני אוהב מהענף, טוב לעצור את שיגרת הלימודים והעבודה של המבוגרים ולבלות שבת ביחד, וטוב לחזור הביתה שלם.

צילום: אופיר פורר
מאת: אור גוב
אור גוב איש אופניים- רוכב אול מאונטיין ודאון היל, אשף פאמפטרק (וגם השתתף בבניית כמה כאלה) חובב הרפתקאות מדריך ותלמיד כאחד. אור הוא הכי צעיר במערכת, אבל כולם היו רוצים ללמוד לרכוב כמוהו – רוכב על עם שליטה מדהימה באופניים על הקרקע עם שני גלגלים, עם גלגל אחד, או בלי שאף אחד מהם נוגע בכלום.