היה לי הכיף (והמאמץ) להשתתף במרתון סיגמא – תחרות אופני ההרים שהפכה למסורת. התחרות, באירוח החנות מצומת מגידו, היא בין הסיבות לכך שסיגמא הפכה למוסד אופניים מוביל בעמק (לקריאת הכתבה על החנות כנסו לפה), אבל בהחלט לא הסיבה היחידה. בתחרות הפעם פגש אותנו מזג אוויר מצוין בשישי בצהריים, בשעת זינוק קצת חריגה אך עם סיבות מעניינות. לכך הצטרפו אירועים חריגים למדי בנוף התחרויות המקומי כאשר נערים ערביים הפריעו למהלך המירוץ. 

כתב: אור דיין
צילום: סיטאר נווה

IMG_7355

זינוק בשעה חריגה

הזינוק של מרתון סיגמא נקבע ל13:30 עבור קטגוריית עילית ופרו ושאר המקצים מוזנקים בהפרשים קצרים של דקות מיד לאחר מכן. הסבר המארגנים גל ואיריס נווה מחנות “סיגמא”: סיבת שעת הזינוק ה”חריגה” היא בכדי לאפשר לילדי בית הספר שלומדים ביום שישי, ולרוכבים שעובדים בימי שישי ולשומרי השבת להשתתף בתחרות. ובהתחשב שמזג האוויר חביב מסביב, הכוונה וההשתדלות הייתה מקסימלית.”

IMG_7488

מסלול מרתון סיגמא

מדובר בהקפת קרוס קאנטרי מרתון (XCM) באורך 23.65 ק”מ, עם 380 מטרים של גובה מצטבר. חלק מכובד מההקפה עובר במיטב הסינגלים של האזור שרבים מהם נבנו ע”י גל נווה. כמות הסינגלים גדלה כל שנה וזה מבורך.

המסלול הכיל עלייה אחת מאוד קשה ומבדילה (סלקטיבית, בין המתחרים) לנקודה הכי גבוהה במסלול ודרכים מישוריות ומהירות בין שדות חקלאיים, עם רוח משמעותית בצלע האחרונה שמקבילה לכביש הסרגל.

IMG_7326היו כמה קטעים במסלול שדרשו יכולת טכנית די גבוה אבל גם רוכבים פחות מנוסים יכלו להגיע ולהינות.
הייתה צמחייה גבוהה יחסית בכל המסלול מה שהסתיר סלעים וקוליסים קשים וגבוהים וגרם למספר התרסקויות של מתחרים. קובץ המסלול פורסם בפייסבוק של חנות סיגמא מספר ימים לפני התחרות וזאת חשיבה יפה לטובת הרוכבים שרוצים להתאמן על המסלול לקראת התחרות.

זה מסלול מאוד תובעני ומאתגר, הרבה קטעים מנערים וטכניים שדורשים עבודה עם כל הגוף ולא רק סבולת מי שפוצץ בהתחלה שילם על כך מאוחר יותר בהקפה ה3. במיוחד בקטעי המישור עם רוחות חזקות- אם יצאת לבד מהיער נמצאת בבעיה. כל מי שסיים 3 הקפות סיפר על הקושי ולטעמי זה מצוין ככה מרתון אופני הרים צריך להיות.

הסכסוך הישראלי פלסטיני מגיע למרתון אופני הרים?

השילוט היה סביר וטוב יחסית למי שהכיר את המסלול מבעוד מועד, אבל היו חסרים כמה שלטים קריטיים בפניות מסוימות ומספר מתחרים סיפרו על התברברות במסלול, למרות שמארגני התחרות הקפידו על שילוט מדויק בהכנה.

שילוב שתי העובדות האלה – הנחת שילוט ברור במקור, אולם העדרו בתחרות, ביחד עם עדויות על חבורות גדולות של נערים מהכפרים שליד שהפריעו לרוכבים, עמדו על הסינגל קראו קריאות לא נעימות וייצרו תחושה אלימה, הובילו את חלק מהרוכבים להעריך שהחבורות האלה חיבלו בשילוט התחרות בכוונה.

IMG_7586בפועל יצא גם שקבוצה קטנה של רוכבים חתכה כ-6 ק”מ מהמסלול בטעות ולא נפסלה, אבל השופטים החליטו שרוכבים שסיימו את המסלול המלא והארוך יותר יקבלו מיקום וניקוד גבוה יותר כמובן. חלק מהמתחרים בחרו לפרוש וחבל שזה המצב, אבל זו בהחלט לא סיטואציה סטנדרטית למירוצי אופניים.
גל המארגן מספר: “הם הורידו שלטים וניסו להתנכל לרוכבים בזמן התחרות, בלבלו רוכבים על המסלול, למזלנו זה נגמר בשלום.
בנקודה אחת הורידו חץ במסלול. דבר שגרם לבילבול וקיצור של המסלול. בהקפה השניה דאגנו להחזיר את הסימון וזה הסתדר. השופטים בשיקול חכם נתנו את הניקוד לפי מי שרכב מסלול ארוך יותר.

הדיווח על האירועים הועבר למשטרת עפולה. המסקנה לפעם הבאה, תיגבור כוחות הביטחון ביער ובמקומות הבעייתיים ומספר אופנוענים שיעברו על המסלול ויתנו תחושת ביטחון.”
IMG_7289

מהלך התחרות

מיד כשראיתי את אביב יחזקאל, ההחתמה הטריה של סייקלינג אקדמי ברשימת המשתתפים היה ברור לי שהוא הפייבוריט ובכושר הנוכחי יהיה קשה מאוד לנצח אותו. למרות זאת מרתון זאת תחרות ארוכה ושאר התחרים יכולים לעבוד ביחד ולעשות לו חיים קשים.
הפתיחה היתה חזקה כמו בXCO, כי כולם רוצים להגיע למעבר מתחת לכביש ראשונים. זה המקטע הראשון בו אפשר לאבד הרבה זמן בשל הפנייה החדה ימינה ישר לתוך עלייה קצרה וחדה. כל מי שבאמצע ובסוף הפלוטון נתקע, מוריד רגל וצריך לרוץ בעוד הראשונים כבר מתרחקים לתוך היער.

IMG_7623בעילית גברים אביב מביא לאקדמיה נצחון מיד אחרי הפרסום של ההחתמה שלו – התחלה ברגל ימין. אחריו מגיעים גיא זסלר (טימישגב) שנמצא בכושר נפלא לאחר תחרויות בינלאומיות עם נבחרת ההרים ואורי לאונציני     (IGP) , שלושתם בהפרש של כדקה אחד מהשני קובעים זמן מסלול מטורף של 2:40 שעות ל3 ל69 ק”מ של המסלול.
בעילית נשים מנצחת סתיו גינת (האישה היחידה שסיימה 3 הקפות מלאות), לתחרות זינקו 5 נשים בקטגוריה וסיימו רק 2… את המקום השני לוקחת אלינור וסנר רוכבת הדאונהיל מארה”ב ששמענו שהיא עובדת באימונים חזק על סבולת ויש תוצאות.

סתיו מספרת: “הובלתי את המירוץ מההתחלה ושמרתי על הקצב הגבוה כל התחרות. היה מסלול מאתגר: היו חלקים זורמים וכפיים וחלקים שהיו מתישים וקשים. סך הכל נהנתי ושמחתי שסיימתי את כל שלוש ההקפות מה שהיה קשה בפני עצמו.”

IMG_7519
דיברנו עם גיא זסלר שסיפר: “כמעט כל שנה אני מגיע למרתון סיגמא, גם כי זה אירוע נחמד עם אנשים טובים וגם כי לרוכב קרוס קאנטרי כמוני זה אימון ארוך ועצים באיכות גבוהה. פתחתי די חזק על מנת לדלל את הדבוקה הגדולה מהזינוק ולאחר קילומטרים אחדים נשארנו דבוקה של 6 רוכבים. בתור רוכב קרוס, אני לא אוהב לשבת בקצב נוח בתחרות כזו ולחכות להתקפה שתבוא, אז החלטתי בקטעי העלייה והסינגלים לדאוג לקצב גבוה ברוב הפעמים. המסלול, שהיה יותר מגוון בסינגלים ועליות השנה, בהחלט גרם לי להרגיש קצת יותר טוב ובטוח.

אביב התחיל את בריחתו בקטע מישור בין הסינגלים והמשיך ללחוץ בעלייה בסינגל שאחרי. באותו הרגע הייתי ממוקם שלישי אחרי אליעד וכשעברתי אותו אביב כבר קצת התרחק.
אני ואורי לאונציני ניסינו לעבוד במישורים שאחרי ולצמצם על אביב, אבל אני חושב שלשנינו לא היה יותר מדי כוח לזה באותו שלב.
מההתקפה, חוץ ממני ומאורי שרכבנו עוד קצת ביחד, כל הדבוקה התפרקה. את אורי ניערתי באחת העליות ברבע הראשון של ההקפה האחרונה והמשכתי במקום השני עד הסוף.
ברכות לאביב על רכיבה יפה! למרות שהתחרות לא ממש מתאימה באורך לרוכב קרוס קאנטרי אני מאמין שעם קצת יותר ריכוז וכושר זה יכל להראות אחרת.”

IMG_7424

תוצאות:  

עילית גברים
1. אביב יחזקאל Cycling Academy
2. גיא זסלר טימישגב
3. אורי לאונציני IGP

עילית נשים
1. סתיו גינת CCC
2. אלינור וסנר אשכולות

ג’וניורס
1. עידו בן חפר TNT

פרו כללי
1. מת’יו ברוינדה Excel sport Boulder
2. נועם שילר BIKE WAY
3. אמיר לזרוס בשביל האופניים בגליל

 

אור דיין, מולטי טאלנט. תל אביבי מלידה, אוהב עליות, מכור לקפה ובעל חיבה מוזרה לשלדות אלומיניום. מנגן על בס בהרכב רוק, מדריך אופניים ומתחרה בכל מרוץ על 2 גלגלים
רוצים עוד עידכונים כאלה? הכניסו מייל ותקבלו אחת לשבוע את הלהיטון של BIKEPANEL:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כתב: אור דיין
צילום: סיטאר נווה