בכל שנה קומונת 4 אפיק מארגנת רכיבת הכרות, אפיכניסה, לרוכבים שחיידק המרחקים והצורך בהרפתקאות דוגר בהם. ביום שישי האחרון התייצבו לרכיבה מעל 200 רוכבים כשהם יוצאים למסלול מעגלי של כ 70 קילומטרים עם לא מעט עליות והפתעות. לאחר תדרוך קצר יצאו הרוכבים אל עבר הרי ירושלים. בעיתוי מושלם הפעמונים של מנזר השתקנים ליוו אותם אל עבר רכיבה מאתגרת וארוכה.

 

1-1

יוצאים לדרך, אפילו את התיק השארנו מאחור (צילום: שי הר-זהב)

 

על הקומונה ומארגני האירוע

קומונת 4 אפיק מאגדת בתוכה חבורה של רוכבים חזקים שהמשותף להם הוא השגעון לאתגרים, רכיבות לא קונבנציונליות למרחקים ארוכים, תחרויות של 24 שעות, תחרויות מאה מייל ועוד. אם אתם  אוהבים לאתגר את עצמכם ולבדוק את גבולות היכולת, הקומונה היא בית חם שיקבל אתכם בידיים פתוחות. החברה בקומונה רוכבים בכל הסגנונות, רכיבות אפיק, סייקלוקרוס. קטגוריית האופניים הנפוצה בקרב רוכבי הקומונה היא זו של אופני ה 29 אינטש עם מהלך קצר או זנב קשיח. עם הילוכים בלי הילוכים, זה לא ממש משנה. העיקר הוא לרכוב, לרכוב הרבה ולחפש את קצה גבול היכולת מבחינת מרחקי הרכיבות. כיום זאת אחת מקהילות הרכיבה הגדולות, הוותיקות והתוססות שקיימות.

 

אפיכניסה 2015

ערפילים של בוקר בדרך ליום ארוך (צילום: אורי ניצן)

 

האירועים שהקומונה מארגנת הם פיראטיים וללא תשלום. תבואו תרכבו ותהנו. אין מדידת זמנים, אין ספונסרים ואין פרסים, האירועים הם לא מסחריים ונעשים בהתנדבות מלאה. בכל אירוע מתגייסים מספר רוכבים ולוקחים על עצמם את האירגון, החברה הללו מהווים את עמודי התווך של הקומונה והרוח החיה בה.

השנה אמיתי טפלא ארגן את האירוע. אמיתי מצטנע וטוען שלארגן את האפיכניסה, בפעם השביעית, זה בעצם מאוד פשוט: ״קובעים תאריך ביומן, מארגנים מסלול. לא יותר ולא פחות״. האמת זה קצת יותר מסובך.

אמיתי פנה לדן חסיד שירקח מסלול שישאיר חותם ברוכבים. דן, במלאכת אומן, בנה מסלול מגוון של דרכי נוף ביחד עם עליות מאתגרות לצד נופים קסומים משולבים מסינגלים זורמים וטכניים. דן חסיד מתמחה בתפירת מסלולים לא קונבנציונאלים.

יצאנו מלטרון לכיוון אשתאול כשאוויר הבוקר הצונן מלווה אותנו. לרוכבי המרכז השבילים של אשתאול, כסלון דרומית, סינגל עין רפאה ופארק קנדה מוכרים מאוד. המסלול של דן עבר בכל המקומות הללו אולם בניגוד למסלולים המוכרים דן שילב דרכים צדדייות, מעברים מפתיעים ועליות תלולות שגרמו לרוכבים רבים לוותר על הרכיבה ולדחוף את האופניים. הרבה יותר חכם, הרבה פחות מסובב אגו וגם יותר נכון, במיוחד אם זאת הפעם הראשונה שבהם הם מאתגרים את עצמם ברכיבה ארוכה.

 

3-3

המסלול המפתיע של דן קסיד

 

למה זה נקרא “אפיכניסה”?

אמיתי טפלא היטיב לבטא: ״אפיק הוא רכיבה ארוכה וקשה שיש בה אלמנט של אי וודאות. אפיכניסה נועד לאפשר נחיתה רכה לחיקו של הז’אנר, לא ע”י הפיכת הרכיבה לקצרה, טיולית, וודאית וקלה – אלא ע”י הקטנת ה”לבד”. מי שרוצה לרכב את המסלול הספציפי עם עצירות, פק”ל קפה, רחצה במעיינות ולסיים עם השקיעה – סבבה, אבל אפיק זה לא. אפילו לא אפיכניסה. קשה לך? יופי. קשה מאד? מעולה! תתאמץ. על גבול הבלתי אפשרי? זה אפיק!! תרכב, תזיע, תנוח קצת, תמשיך, תתאמץ, תנווט ותתמודד. אבל לצידך או קצת מאחוריך תמיד ירכוב מישהו עם חולצת קומונה שמכיר את המסלול (או לפחות יודע לנווט אותו) ומכיר את התחושות המתלוות לרכיבה כזו כשהשעות נוקפות – ויידע לעזור, לתמוך, לעודד ולהוביל.״

 

4-4

אורי נרייה רכוב על הס”ס (צילום: אורי ניצן)

 

תדלוק בעין ראפה

במחצית המסלול בסיום סינגל עין ראפה (לכתבה המלאה על הסינגל לחצו פה) אנחנו פוגשים שלט הפוך שמורה: “עוד 200 מטר לקפה”. פיתה עם לבנה, לימונדה קרה ולקינוח קפה מקומי. הסינגל בעין ראפה עובר ממש בתוך הכפר מתוך מחשבה יפה בקק”ל לעודד את הקשר של הרוכבים עם אנשי הכפר ולסייע ובייצור הזדמנויות כלכליות בכפר באמצעות תמיכה בתיירות מקומית. מארגני אפיכניסה מרימים את הכפפה הזו בכל שנה ודואגים לתיאום שמרים אוהל אירוח ואוכל טעים. רוכבים מנוסים יודעים שעצירות ארוכות הן לא מומלצות. הן גורמות לגוף להכנס למצב של התאוששות ומקשות על המשך הרכיבה. אולם עם פינוק שכזה קשה להישמע לשכל הישר אז נשארנו להתפנק עוד קצת.

 

5-5

קפה שחור ועוגיה מבית עין ראפה, ארז נראה מרוצה (צילום: אורי ניצן).

 

אפיכניסה – התנסות ראשונה

החשיפה של הקומונה בפייסבוק, למורות שהיא מוגדרת כקבוצה סגורה, האירועים שהקומונה מארגנת והשיתוף ההולך וגדל ברשת, יוצרים מגמה חיובית ובכל שנה מתייצבים יותר ויותר רוכבים. השנה בהערכה גסה, התייצבו לרכיבה כ 250 רוכבים כשהם ממלאים עד אפס מקום את החניה בלטרון.

המסלול השנה היה קשה ומאתגר. במיוחד עבור רוכבים שלהם זאת ההתנסות הראשונה. מי שהגיע מוכן מנטאלית הצליח לצלוח אותו. המסלול הכיל לפחות שתי מקטעי עליה קשים, ירידות מהירות וסינגלים בכל הרמות. ברמת הניווט המסלול היה מאתגר. הרוכבים נדרשו לנווט או לחילופין לבחור מוביל שינחה אותם בין שלל השבילים וההתפצלויות. המסלול אינו מסומן והכיל הרבה הפתעות ופניות לשבילים צדדים ופחות מוכרים.

הזמנתי את חיים מדינה, שמנהל את רוכבי הבשור, להשתתף ברכיבה. חיים רוכב חזק שאוהב אתגרים וטרם התנסה ברכיבות אפיק, שמח על ההזמנה אולם חשש מהרכיבה. היו לנו וואטסאפים רבים בהם חיים בירר איתי מה זה בעצם אומר: ״מה חשוב להביא לרכיבה ? כמה זמן יקח לנו? מה אוכלים וכמה?״ הרגעתי את חיים: ״זה לא סיפור גדול. תקח אולי קצת יותר אוכל וכלי תיקון במקרה של תקלה. יש המון נקודות למילוי מיים בדרך אז אפשר אפילו לרכוב ללא תיק גב״. חיים שיתף את חבריו מקבוצת ״הדרדסים״  (קטנים, קטנים, אבל לא פראיירים), כמו אדוות באגם שקט רוכבים נוספים הרימו את הכפפה והחליטו להצטרף.

לחיים הרכיבה הייתה מבורכת. הוא הבין שזה אפשרי וכבר חושב על השתתתפות באפיק הבא. חיים שיתף אותי: ״הכל בעצם בראש. כשמגיעים מוכנים הכל כבר אפשרי״. שמחתי להצטרף לחבורה וללוות אותם במקטעים שונים של המסלול. היה תענוג לרדוף אחרי קרן חכם, רוכבת אגרסיבית וטכנית שמנקה דרופים במקצוענות. מוטי קריספיל השיא לי עצות איך להפוך אפליקציית ניווט לסטארטאפ של מיליונים.

 

6-6

סלפי דרדסים – החליטו לרכוב רחוק (צילום: קרן חכם)

 

שלומית כהן – מזמן אוויר למרחקים ארוכים

שלומית שמעה על האפיכניסה דרך הוואטסאפ הקבוצתי ושללה את הרעיון על הסף: ״אין לי מה לחפש שם״. היא רוכבת בטים משגב כחמש שנים והסגנון שלה הוא טכני ואגרסיבי. עד היום היא התנסתה במסלולים קצרים, מהירים ומשופעי אלמנטים. לאחרונה הבינה שההתמקדות ברכיבה טכנית ורכיבות קצרות לא מאפשרות לה לבנות את הכושר הגופני. ״העליות תמיד קשות לי ואני לא אוהבת אותן. זה מפריע לי שאני לא בכושר גבוה ומתעייפת בקלות. החלטתי לצאת מאזור הנוחות שלי וללכת על זה. החלפתי לאחרונה את אופני ה 6 אינטש, האגרסיבים, בגירסה יותר עדינה של בנדיט שיאפשרו לי להתנסות גם ברכיבות קרוס קאנטרי״.

איך עבר עליך האפיק?

״אתמול החלטתי לחייך לאורך כל המסלול ולא לשאול עוד כמה קילמטרים מסיימים. כל עלייה שהגיעה פשוט עברתי אותה. החלטתי פשוט לרכוב ולהנות ממה שיש, והעליות התקצרו! היה משהו באווירה שגרם לי לרצות כל כך להצליח. אנשים פירגנו ודחפו אותי להמשיך.״ …״בקילומטר ה 57 הרגשתי עייפות מטורפת. בכניסה לפארק קנדה, הרגשתי שאני לא יכולה לעשות את זה כמו שאני אוהבת ולנקות את הדרופים בקלילות. ההתנסות באפיק משנה את התפיסה שלי כרוכבת. תמיד וויתרתי לעצמי בקטע של הכושר. היום אני מבינה שרוכב צריך לנסות הכל כדי להיות רוכב שלם. הגיע הזמן שאצא מאזור הנוחות שלי. יש המון דברים שאני רוצה ופוחדת ואני חייבת לנסות אותם.״

מה הדבר שהכי עזר לך?

״העובדה שהגעתי לאפיק עם אנשים שאני מכירה וסומכת עליהם. לא הייתי לבד. קיבלתי מהקבוצה פידבקים והמון פירגון שנתנו לי כוח ודירבנו אותי. כשמאמינים בך מבחוץ את מתחילה להאמין גם מבפנים ואת יוצאת מחוזקת.”

 

באנר תחרות עיצוב בתוך כתבות

חלון הגשות העיצובים – עד סוף החודש (מאי)! לחצו על התמונה לפרטים נוספים

 

סיום מתוק-מר-שמח בלטרון

מתוק כי הרכיבה הייתה נהדרת? למה מר? כי ה IPA של יאיר מולאי מרה ומלאת ארומות של קשות שרק בשביל בקבוק מהבירה הזאת אפשר לרכוב עוד 100 מייל. בסיום הרכיבה ממצה אפשר להתרפק על פוקצות עם שמן זית, זעתר לצד גבינה בולגרית ועגבניות חריפות אש היישר מהמטבח של מולאי. הבירות זורמות בלי סוף וזבאביר, שהפכה כבר מזמן למותג של הקומונה, מחזירה את החיות לגוף.

באותו מועד היה משמח כי גם רוקנרוד פתחה מחדש את החנות שלה בלטרון לאחר שיפוץ, ואירוע פגש אירוע כשחלקנו יצא לבקר בחנות החדשה, ולהנות מעוד מסיבה במקום (לכניסה לכתבה המסקרת את האירוע ברוקנרוד כנסו לפה).

 

1-Capture

זבאביר קרה מבית יאיר מולאי (צילום: ערן שפירא )

צילום: אורי ניצן, ערן שפירו, קרן חכם, שי הר-זהב
מאת: שי הר-זהב

שי הר-זהב, אבא לשלושה ילדים שמנסה לשמור על השפיות דעתו ברכיבות שטח. מייצר בירה ביתית עם בני המשפחה, בירה גלבוע. כשהוא לא רוכב או שותה שי מוצא את פרנסתו כמהנדס תוכנה.