אפתח את המבחן בדבר תודה, בשמי ובשם כל חבריי הרוכבים, במיוחד חבריי רוכבי הטרייל/ אנדורו אוהבי הירידות המהירות והסלעים הגדולים, ובמיוחד במיוחד בשמי ובשם חבריי שראו את האור ועברו לרכב על אופניים מגודלים בעלי קוטר גלגל של 29 אינצ’. כולנו חייבים תודה למותג שהאמין בגלגל הגדול, לא התייאש כשכל השאר כן, שייף ושיפר את הדגמים שלו בכל הדסציפלינות עד שהגיעו לרמה גבוהה ביותר, הוביל אחריו יצרנים אחרים להאמין שאולי כן אפשר לעשות אופני 29″ שהם גם כיפיים וזריזים, ולבסוף והכי חשוב, חינך גם אותנו הצרכנים להבין שלגלגל הגדול יש יתרון כמעט בכל סגנון רכיבה. תודה רבה לניינר. חבריי הקרובים זוכים ממני להטפות יומיומיות בזכותם של אופני 29″, חלקם כבר לא יכולים לסבול אותי בגלל זה, חלקם הקשיבו, המירו את דתם והפכו להיות חסידי 29er כמוני.

מאת: חן גרומן
הסרט:

הנה הסרטון:

רוצים ספוילר? בבקשה

למרות מספר פגמים קוסמטיים קלים, התאהבתי בדגם הזה, ואני חושב שהRIP מספקים חבילה מאוד פרקטית ולא בזבזנית, מבין הטובות ביותר שתמצאו בקטגוריית אופני האנדורו היום. אני זוכר את עצמי עוד לפני 10 שנים מדפדף בקטלוג המתוקתק (והמודפס!) של המותג החדש מארה”ב שזה עתה הגיע לארץ, כמובן שמשכו אותי במיוחד הRIP, שמאז הפכו להיות הדגם האגרסיבי ביותר בקו המוצרים שלהם. לפני כשנתיים יצא לי לדגום את הRIP לקצרה, וכבר אז הרגשתי חיבור מצוין לאופניים אך הרתיע אותי המחיר. בשנת 2017 ניינר מציעים את הRIP גם בדגם ה 2star הבסיסי והזול יותר אשר אותו קיבלתי למבחן, לדעתי זה הופך אותו לרלוונטי יותר עבור הרבה רוכבים, תקראו ותשפטו בעצמכם.

image11

כרטיס ביקור

  • דגם: RIP 9 2-star 2017
  • מחיר: כרגע במבצע 13000 ש”ח לדגם 2017
  • משקל: 14.2 ק”ג למידה לארג’, כולל פדלים spd
  • יבואן: recycles
  • לקנייה באתר: קישור לדף המוצר

image3מי ינוח על משכבו בשלום (RIP)?

הRIP החדשים מותאמים גם לגלגלי 27.5+, אולם אנחנו קיבלנו למבחן דווקא את דגם ה29er בגרסת האלומיניום. הם מוגדרים על פי ניינר כאופני שבילים מה שלדעתי הוא understatement, לדעתי אלה אופני אנדורו לכל דבר. ממש בימים אלה עודכנה באתר ניינר ההגדרה של הדגם לאנדורו, כחלק מה”שינוי הארגוני” בקו המוצרים שלהם, כנראה עם הסתלקותו של דגם הwfo.  מתלה ה CVA – Constantly Varying Arc המוכר והטוב של ניינר מספק 150 מ”מ של מהלך, הוא מתלה מדויק ומצוין אשר מבוסס על משפחת מתלי ה-DW. המתלה מספק רכות ועקיבה חסרת פשרות אחרי תוואי הקרקע, ובבקשה אל תהרגו אותי אם אספר לכם שהוא גם יעיל בפידול בצורה בלתי רגילה (בעתיד אולי אפרט בכתבה ייעודית על הנושא הזה).

image2אבזור – חבילה למשתכן

Niner הנגישו את הדגם הזה למעמד הפועלים כמו שלא עשו עד היום. זה כמובן בא על חשבון רמת האבזור הנמוכה מאשר בשנים קודמות. בולמי רוקשוקס, ליריק 160 מקדימה ומונארך פלוס RC3 מאחורה, מעולה. ברקסים SLX על רוטורים 180 מ”מ שנותנים תמורה מעולה. מערכת הינע 1×11 הכוללת שיפטר, מעביר וקסטה ברמת SLX בעלת טווח יחסי תמסורת לוקה בחסר של 382%. פלטה 32 של רייס פייס. מוט אוכף מתכוונן KS dropzone 125 מ”מ עם חיווט חיצוני ומהלך קצר ביחס למוצרים המובילים היום – בחירה מוזרה בעיניי במיוחד כשמדובר באופני מבחן במידה לארג’.

image8גלגלי Niner קלים ברוחב פנימי של 25 מ”מ עם נאבות של ניינר בתקן בוסט כמובן, אני בד”כ נוטה להעדיף חישוק רחב יותר בשביל הקשיחות והעמידות אך אציין לטובה שהרגשתי שהחישוקים עמדו בציפיות שלי בצורה מפתיעה. עוד היו פה צמיגי מקסיס בשרניים בהרכבה מצוינת לרוכב אנדורו בעונת הדרדרת הארצישראלית: Ignitor 2.4 מאחור וMinion 2.4 מלפנים.  האוכף ממותג ניינר נוח מאוד. סטם רייס פייס אפקט 60 מ”מ, ארוך מדי לטעמי. כידון רייס פייס אפקט ברוחב 760, גם כאן, בהתאם למידת השלדה, הייתי שמח לקבל כידון רחב יותר ולשמור לעצמי את הבחירה האם לקצר. הגריפים מבית ניינר היו דקים מדי לכפות הידיים שלי, ממליץ לבדוק התאמה אישית ברכיבת מבחן לפני קנייה.

image5לסיכום, ניינר הלכו על חבילה למשתכן עם בחירת רכיבים נבונה שמבוססת על בולמים high end, יחד עם מערכת הנעה וברקסים מרמת ביניים, יעילה וטובה, ודווקא החלקים מבית היצרן שהם האוכף וגלגלי הניינר לא איכזבו אלא להפך. אז מה בכל זאת מפריע לי? החיווט החיצוני, ובמיוחד זה של מוט האוכף שיוצר סירבול עם כבל ארוך ומיותר. שמחתי לגלות שלפחות השלדה תומכת במוט אוכף עם חיווט פנימי כלפי המנגנון, אבל רק לאורך צינור האוכף, ז”א שעדיין תישארו עם כבל חיצוני מהכידון ועד צומת הBB.

image9ברכיבה – דבר מופלא

לאחר רכיבת כיוונונים שכללה כיווני בולמים וקוקפיט למידותיי, קרה דבר מופלא וחוויתי חיבור מושלם לאופניים האלה. תחילה במסלולי XC מהירים וזורמים שבהם גיליתי יכולת טיפוס מדהימה של הNiner, בשילוב עם גיאומטריה גאונית שמעודדת את הרוכב ללחוץ חזק בפדל.  בזכות זווית אוכף אפקטיבית של 75.5 מעלות (זווית חריגה לאופני אנדורו – ב2018 אנחנו עוד נראה הרבה כאלה), הרגשתי יכולת להנחית הרבה כוח על הקראנק בעוד שהמתלה אדיש למתח השרשרת, זה גרם לי לפדל יותר, ולפדל חזק יותר, ובזכות היעילות הזו בשורה התחתונה – רכבתי מהר יותר מהרגיל.

image10בהמשך העמקתי את הקשר שלי עם הניינר ויצאנו יחד להילחם בשבילי משגב, שם יכולתי לאתגר את האופניים באנדורו למהדרין והנה הרשמים:

  • שיכוך מהמורות: הRIP הם אופני אנדורו קשוחים שיודעים לספוג חבטות גדולות במסלעה צפופה. הם פשוט מגמדים את המכשול שלפניהם. בשרשרת של breaking bumps, העקיבה של המתלה אחר התוואי, גם במהירות גבוהה, פשוט פנומנלית.
  • Playfullness: בהקשר של קפיצות ומשחקים, לאחר החלפת הסטם באחד קצר התקבלו אופניים שעולים לאוויר בקלות, ובזכות עומק המתלה ופעולה צפויה ורכה שלו, מאפשרים גם לנחות בביטחון וביציבות.
  • קשיחות: כרוכב במשקל של ג’ודוקא כמעט בקטגוריה הפתוחה חשובה לי מאוד הקשיחות הצידית, אני יכול לומר שהRIP אופניים קשיחים מאוד, אולי בגלל ציר הboost, אולי בגלל כל השאר. מה שבטוח זה שהגלגלים של ניינר עוברים את המבחן שלי בהצלחה, בזכות הקשיחות הרגשתי נוח לסחוט את האופניים בסיבובים על הקצה.
  • יעילות דיווש: בראן מהיר האופניים עודדו אותי ללחוץ עוד פידול בכל הזדמנות בזכות יעילות המתלה, רק ספרינט בעמידה עם שימוש בכל הגוף הצליח להפר את שלוותו של המתלה היציב והמצוין הזה.

image6גאומטריה

Niner מציגים פה גאומטריה חדשנית לאופני אנדורו בהתאם למגמה העולמית, מדובר על שילוב של זווית ראש חדה (67) יחד עם זווית אוכף כהה מאוד (75.5). לא שהגאומטריה הזו היא המצאה ייחודית לניינר, אבל בהחלט ניתן לומר שהם הלכו על הגישה החדשה בהחלטיות, ויישמו אותה בצורה מעולה.  מה זה אומר? אם ניקח אופניים בעלי מידה מסוימת, כלומר נשמור על reach ו-stack קבועים. עכשיו אם נקטין את זווית הראש כמו באופני אנדורו, אנחנו בעצם מאריכים את האופניים ע”י הרחקת הגלגל הקדמי לפנים. עכשיו ננסה להגדיל את זווית האוכף כמו באופני קרוס קאנטרי – אנחנו למעשה מאריכים את האופניים ע”י הרחקת הגלגל האחורי לאחור. זאת אומרת שאנחנו מבינים ששילוב של זווית ראש חדה וזווית אוכף כהה יוצר בסיס גלגלים ארוך.

image1האם זה עובד? התשובה שלי היא לחלוטין כן. אז למה לא עשו את זה קודם? הסיבה היא שיצרנים היו שרויים שנים רבות בדעה המקובעת שבסיס גלגלים ארוך זה מגושם ולא נוח לתמרון, בעיניי יש חסרון קל מאוד בבסיס גלגלים ארוך, והוא נחשף רק לעתים רחוקות בסיבובים צפופים, הרווח לעומת זאת – גדול.image4

חפירת מתלים – CVA: הפרשנות המוצלחת של Niner למתלה כפול חוליות

נושא המתלים הוא נושא מלא קלישאות שכולנו מדקלמים ולכן, לקחתי את המבחן הזה כהזדמנות לתת לקוראים סקירה מפורטת על המשפחה של מתלי הdw. בכתבה נפרדת אפרט לעומק על המשפחה הזו. עד לכתבה הנפרדת והמעמיקה בנושא נאמר שמדובר ביישום ספציפי של מתלה 4 זרועות, בו המשולש האחורי הינו משולש אחוד והוא מחובר למשולש הקדמי באמצעות שתי חוליות קטנות.  אביו מולידו של ז’אנר המתלים הזה הוא דייב וויגל ומתלה ה DW שלו. שה CVA של ניינר, כמו גם ה Maestro של ג’יאנט- דומים דמיון רב ל DW ואנחנו רואים בהם חלק מאותה משפחה.
אספר שמהניסיון שלי מפרויקט פיתוח השלדה בטכניון, למדתי שיש שונות גדולה מאוד בין סוגי מתלים, ושנדרשת עבודת הנדסה רבה כדי לקבל שילוב תכונות מיטבי שכזה, אבל בהחלט ניתן לקבל אותו, וסוג המתלה בעל הפוטנציאל הגדול ביותר הוא ה-dw. הכל שאלה של רמת המימוש ובמקרה של הניינר, רמת המימוש גבוהה ביותר.

image7סיכום

הניינר הם לא מהדגמים המפוארים ביותר בסביבה, גם לא היפים או המאובזרים ביותר, אבל הם כן שייכים לקבוצת הדגמים המהירים ביותר, וזה שווה הרבה בעיניי. הם מתאימים לרוכב שמחפש ביצועים ולא צעצוע, למשל רייסר בליגת האנדורו הישראלית ימצא בהם תמורה אדירה, העברת כוח מעולה בספרינטים קצרים לאורך המקצה יחד עם ביטחון לדרוס מקטעים מסולעים ותלולים בקלות, ובזמן ההתשה יוכל לטפס בנוחות לראן הבא. אגלה לכם בסוד שבעקבות המבחן מקננת לי בראש המחשבה לקנות זוג ירקרק כזה לעצמי.

מאת: חן גרומן
צילום: חן גרומן

????????
מנוי חינם על בייקפאנל- מגזין האופניים הטוב בישראל, פה: https://goo.gl/4tGh4F

"בקיצור: מצוינים!" - חן גרומן בוחן את אופני Niner RIP ומתלהב
גאומטריה חדשניתיעילות פידוליכולת שיכוךבחירת חלקים יעילה ומוצלחתמחיר
חיווט חיצונימוט אוכף קצרצביעה משעממת
91%ציון בייקפאנל
סקסאפיל ועיצוב80%
אבזור וחלקים90%
יעילות דיווש95%
יכולת תמרון85%
ירידות95%
תמורה למחיר100%