אני יודע שאתם רוכבי AM מסוקסים ובולדרים זה ארוחת בוקר בשבילכם, או שאתם כבישוני 160/3000 (גובה מצטבר\מרחק) שלא מזיעים בעלייה, אבל כבו רגע את האונה הזאת, פתחו את הלב ובואו איתי לתרגיל הכנה קטן: ארגנו לעצמכם אופניים עם סבל, קשרו על הסבל תיק קטן עם תחתונים להחלפה, סמנו אזור שמסקרן אתכם במרחק יום רכיבה מהבית ואתרו בו אפשרות לינה (חברים, משפחה, צימר, אכסניה), וצאו לדרך. ככה פשוט.

בחרו בדרכים צדדיות, עקיפות, ורכבו במתינות. הרשו לעצמכם לעצור מדי פעם ולהיכנס למסעדה, מוזיאון, או לבקר חבר בסביבה. בחזרה בחרו בדרך אחרת לגמרי, צלמו, כנסו לשיחה קטנה עם איזה מישהו. בסיום ספרו לעצמכם איך היה והעלו גלריה לפייסבוק. לא תאמינו לכמות הלייקים!

1

 

המדריך חלק א’: האופניים

חשוב להדגיש: אינני ממליץ לבחור כמוני דווקא. במסע מסוג זה הבחירה של אופניים, ציוד, מסלולים וכו’ היא אישית, ומה שהתאים לי לא בהכרח יתאים לאחר. לכן אני מתאר פה את דרך החשיבה שלי, כיצד בחרתי מה שבחרתי, ומשתף אתכם באינפורמציה שאספתי בדרך, בתקווה לתת לכם כלים וכיווני מחשבה – אך לא המלצות ספציפיות. מסע טורינג הוא חגיגה לעצמיות, לאני, לגחמות הכמוסות, לשטיקים הפרטיים בהחלט, מרחב עצום ונדיר לביטוי האישיות הייחודית שלכם. לקרוא לנפשכם דרור – זה כל העניין!

ענף הטורינג באירופה הוא רחב ומפותח מאוד: מזוג זקנים שיוצאים לפיקניק עם בקבוק יין וסוודר, ועד צעירים קשוחים עם ציוד לשנה שיוצאים לחצות עולם. בהתאם לכך השוק מוצף בקשת רחבה של דגמים כמעט מכל המותגים והיצרנים, ובכל רמות המחיר. חשוב להבין שהעניין המרכזי שלנו הוא המסע, והאופניים הם רק כלי הרכב לבצע אותו. האזור/אזורים הגיאוגרפיים הספציפיים שבהם תעברו, סוג המסלול ואופי הדרכים לאורכו, כמו גם עונת השנה ומזג האוויר הצפוי הם שישפיעו יותר מכל על סוג האופניים והציוד המתאימים. לכן את בחירת האופניים צריך לעשות במקביל או אחרי בחירת המסלול, והכרת התנאים בו. למי  שיוצא לשבוע במסלול שטוח יספיקו כל אופניים אמינים שניתן להרכיב עליהם סבל, מי שמתכנן לחצות יבשת במשך שבועות רבים (כמוני) יבנה אופניים שיתאימו למגוון רחב של תנאי דרך ומזג אוויר ולנשיאת ציוד מלא, וישלם על כך בכסף ובמשקל.

הדרך הקלה: לבחור, לשלם, לרכוב.

בעיקרון, אופני טורינג הם אופני כביש/עיר מחוזקים בעלי מערכת הילוכים רחבה של אופני שטח (שמכילה הילוכים נמוכים מאשר מערכות ההילוכים המקובלות  באופני כביש, לטובת טיפוסים קשים עם מטען כבד, ומצוידים בהתקנים להרכבת סבלים ובקבוקים. בדגמי התחתית, אלה אופני עיר משודרגים, מעט יותר מאובזרים. דגמי הביניים עשויים אלומיניום בדרך כלל, בחלקם עם בולם קפיץ קדמי בסיסי בעל מהלך 63 מ”מ מינימליסטי, וכוללים לפעמים גם סבל תואם וצמיגי טראקינג יעודיים. בראש הפירמידה יש כמה דגמים קלאסיים שמשווקים זה עשרות שנים עם הצלחה מוכחת, כמו “קונה סוטרה”, “ריג’באק פנורמה” “טרק 520” ועוד, שבדרך כלל כוללים הכל: סבלים, כנפיים, דינמו ומערכת תאורה, ואפילו משאבה ומחזיקי בקבוק – והמחיר בהתאם. היתרונות בדרך זו הם ברורים: אתה/את הולך על בטוח, וחוסך לעצמך כאב ראש ענקי וחודשים ארוכים של חפירות בהרכבת אופניים בעצמך, ואתה יודע שמאות טוררים לפניך חצו עולם עם הדגם הזה בדיוק, וחזרו כדי להלל.

2

דרך ה”הארד קור”: נתחיל משלדה ונמשיך משם

בניית אופניים מאפס היא מסע מרתק בפני עצמו, שכמו כל מסע הוא רצוף מהמורות וכשלים, אכזבות וטעויות יקרות, ודורש ים של זמן והתמסרות. במקביל הוא יכול להביא לתוצאה טובה להפליא התפורה בדיוק למידתכם, ולהסב סיפוק עצום, גאווה וייחודיות שלא תשיגו בשום דרך אחרת. ועוד יתרון לדרך הזו: אתה יוצא למסע כשאתה מכיר כל בורג באופניים, ויודע לתחזק אותם ולהתגבר כמעט על כל תקלה בעצמך, מה שמוריד ממך שק של דאגות ועיכובים בדרך. אם אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים אחרי שחקרנו גיאומטריות, מידות, משקלים וסטנדרטים, ניתן להשיג כמעט כל שלדה אפשרית, ולהתחיל לאבזר אותה בהתאם לדרישות. מי שבוחר בדרך הזו לא צריך אותי, מפני שהוא חייב ממילא ללמוד בעצמו הכל, ואין לי שום קיצורי דרך בשבילו.

 

רק מספר נקודות שצריך לשים אליהן לב:

  • מקובל לבחור בשלדת כרומולי שהיא קצת כבדה יחסית אבל גמישה וחזקה, ונעימה לרכיבה ארוכה. חשוב לדייק במידה ובגיאומטריה הרצויה – לא תרצו כאבי גב או ברכיים כי רכשתם שלדה שמכתיבה תנוחת רכיבה שלא מתאימה לכם.
  • חשוב לוודא מראש שיש בשלדה הנבחרת את ההכנה לכל המתקנים שתרצו להתקין בהמשך, כגון התאמה לבלמי דיסק (אם כך תבחרו), קדחים והברזות להרכבת סבלים, כנפיים, רגלית.
  • חשוב להשתמש במערכות הילוכים ובלמים סטנדרטיות ונפוצות ככל האפשר (שימנו SLX למשל) מה שמבטיח שתמצאו חלקי חילוף בכל עיירה נידחת.
  • כדאי לבחור בגלגלים מוכנים המיועדים לטורינג, שהם בעלי חישוקים ושפיצים מחוזקים, ויחסכו מכם שמיניות ושאר תקלות שלא קל להתגבר עליהן בשטח.
  •  השקיעו בנוחות: אוכף, כידון, גריפים, פדלים ורגלית טובה ויציבה – אתם הולכים לגור על האופניים שבועות!
  • אפשרות נוספת לבניית אופניי טורינג (בתקציב נמוך) תוארה ע”י דורון ט. בגרופי – שווה לקרוא גם אם זו לא הדרך שלכם.

חפירה נעימה!

דרך הביניים – הסבה (הבחירה שלי)

כאמור, אופני הטורינג המקובלים הן אבולוציה של אופני כביש, מה שאומר כידון כביש, תנוחת רכיבה קדמית ושפופה לפנים וללא בולמי זעזועים. מאחר שאני רוכב שטח ביסודי, התנוחה הטבעית והנוחה לי היא זקופה ואחורית יותר, עם כידון רחב ופתוח, ובגלל היד השבורה שלא החלימה לגמרי בולם קדמי הוא בשבילי חובה. לכן החלטתי לחפש אופני XC עם שלדת כרומולי ובולם 100 מ”מ, ולהסב אותם לטורינג. כך עליתי על סצנת אופני הבייקפקינג הייעודיים מתוצרת “סלסה” ו”שורלי”, בדיוק מה שחיפשתי, ועם בונוס ענק: הם ישמשו אותי גם לטיולי הבייקפקינג במדבר, החביבים עלי יותר מכל!

 

בחרתי ב salsa el mariachi 3 שמוגדרים באתר סלסה כמיועדים ל OFF-ROAD TOURING והתאמתי אותם למשימה: שדרגתי בולם לפוקס פלוט, עליו אלתרתי התקן לסבל קדמי, התקנתי סבל אחורי קל וצר במיוחד של RACKTIME  ורגלית (שקרסה בדרך…), החלפתי פלטה קטנה מ – 24t ל – 22t לטובת הילוכים נמוכים יותר מבלי לוותר על הגבוהים, והחלפתי צמיגים לצמיגי טורינג ייעודיים. (תיאור מפורט פה).

 

3

הסלסה מוכנים לצאת לדרך

דילמת הייבוא

לא תמצאו אופניי טורינג בחנויות בארץ. היבואנים לא מייבאים. אם החלטתם לרכוש אופניים, תצטרכו לעשות זאת בחו”ל. והינה הדילמה:

אם תייבאו אותם לארץ תשלמו בנוסף על מחיר האופניים גם עבור המשלוח לארץ, מע”מ, והטסת האופניים אל היעד בתחילת הטיול, הוצאות שיכולות להגיע לאלפי שקלים. אבל כך תוכלו להכיר ולהתרגל לאופניים, לוודא שכל הציוד מתאים, להתאמן ולעשות מקצה שיפורים עוד בארץ לפני היציאה, מה שיקל עליכם מאוד בימים הראשונים של המסע, כשיש לכם מיליון דברים להתמודד איתם בארץ זרה ולא מובנת.

לעומת זאת תוכלו לטוס אל היעד ללא אופניים, לרכוש אותם שם ולצאת לדרך מפתח החנות, וכך לחסוך את כל הוצאות הייבוא וההטסה. נשמע מפתה, אבל בעייתי: יש סיכוי גדול שדברים לא יתאימו, ותצטרכו לשוב לחנות פעם ועוד פעם ולבזבז ימים יקרים בהתאמות ושיפורים, ותצאו למסע ללא אימון חי עם ציוד מלא. לא כיף.

אני בחרתי לייבא את אופניים לארץ, להתכונן כמו שצריך ולצאת למסע עם אופניים מוכרים ובדוקים. חבר חפר ובדק והזמין אופניים באמצעות האינטרנט שחיכו לו בשוויץ, עלה עליהם בפתח החנות וחצה את האלפים ללא שום בעיות. לעומתו חבר אחר נסע לאמסטרדם כדי לרכוש שם אופניים ולצאת לדרך, ובזבז שם חמישה ימים מהחופשה שלו וים של עצבים וכסף, עד שהדברים פחות או יותר הסתדרו לו והוא יצא סוף סוף לדרך. הדילמה היא שלכם…

על כידונים ואוכפים

קניתם אופניים, בניתם לבד או קטפתם מהעץ, לא תימלטו מסוגיית הכידון והאוכף – אביזרי הנוחות שיקבעו את איכות החיים שלכם כולה. בנוסף לשתי צורות הכידון שכולנו מכירים – הכידון הישר של אופני הרים והכידון המעוקל של אופני הכביש, קיימים כמה סוגים נוספים של כידונים המיועדים ספציפית לטורינג או לבייקפקינג.

הנפוץ ביותר באירופה הוא כידון השמינייה, שמאפשר אינסוף צורות אחיזה ותנוחות גב, אבל הוא כבד יחסית, יש לו צורה גמלונית ומגושמת ואין בו מקום לאביזרים, כגון גי.פי.אס, פעמון (חיוני!) וכו’. ראיתי גם רוכב עם כידון שמינייה בתוספת איירובר (בתמונה), ממש תא טייס. כידון נפוץ נוסף הוא הכידון המשוך לאחור, שנותן אחיזה ארגונומית ונוחה במיוחד לפרק כף היד. אני רכשתי כזה בברלין ועשיתי איתו את רוב המסע. אופני הטורינג של חברת “סלסה” מגיעים עם כידון כביש שקצותיו פתוחים כלפי חוץ. יש לי חבר עם כזה, אני לא הצלחתי להסתגל אליו. ויש גם את כידון Jones H-Bar שחביב במיוחד על הבייקפקרים, המאפשר תנוחות שונות של אחיזה, המון מקום לאביזרים ואפשרות לקשירת מטען.

זכרו כי הכידון הוא החבר שלכם לדרך, שאיתו תעשו את המסע יד ביד ממש!

בעניין האוכפים לא ארחיב כאן, יש שפע אפשרויות – כל אחד והתחת שלו. אני העדפתי להרכיב אוכף ישן שכבר התרגל לתחת שלי.

 

4

ותתחילו ללמוד

לקרוא בלוגים, לעשות חיפושים בגוגל, להחליט בעצמכם. שלא תעלו בדעתכם לבחור כמוני, להפך, חפשו במה אתם שונים ממני, ולכו בדרך שלכם.

הנה הבלוג של TOM ELLEN שיצא מאנגליה על אופניים וחזר כעבור שלוש שנים וחצי נשוי לאישה איראנית. אני שאבתי ממנו המון השראה, ויש לו גם מדריך מפורט.

ועוד אתר ששווה לבקר בו, של CHARLES HANSON, שמתמחה בטיולי חופשה של שבועיים שלושה באירופה, גם הוא כולל מדריך. .

לסיכום חלק זה, כדאי לציין שראיתי גם טוררים על אופניים שונים לגמרי מהמתוארים כאן, כמו רוכב על אופני כביש סטנדרטיים עם נגרר ועליו כל הציוד, כמה רוכבים על אופני שכיבה ייעודיים לתיור שמאפשרים להתבונן בנוף תוך כדי רכיבה, רוכבת על תלת אופן עם ארגז מאחור, כמה זוגות על אופני טנדם, שתי בנות על אופניים מתקפלים, ועוד – כיד הדמיון.

 

5

בחלק ב’ של המדריך נמשיך אל כל מה שרציתם לדעת על מסלולים ומפות, על ניווט והתמצאות, וגם על מדריכים מודפסים… המשיכו לעקוב!

מאת: קובי אשל
קובי אשל – רוכב שטח, מוביל טיולים ונווט, בייקפקר, טורר וסתם רוכב. קובי חובב דרכים ומפות, טיולים ומסעות, הוגה והוזה בלי בושה ואספן צלקות אובססיבי. קובי טוען שטיול בלי אלמנט של הרפתקה הוא רק אימון, וכשמעצבנים אותו הוא מאיים לעלות על האופניים, לרכוב אל האופק ולא לחזור לעולם.