כל מי שרוכב מכיר את התופעה: נפילה או ענף שנתפס, גוש בוץ שנכנס למעביר האחורי או תיל שלא הבחנו בו ותוך שניה אנחנו מוצאים עצמנו ללא מערכת הילוכים, אוזן עקומה לבלי הכר ודרך ארוכה הביתה. ברגל? 

הפתרון הראשון שנמליץ לכולם הוא להחזיק אוזן ספייר שמתאימה לאופניים שלכם. הפתרון השני הוא אלתור שטח. במאמר הקצר שלפניכם נלמד כיצד להפוך את האופניים שלנו ל-single speed וכך נוכל לדווש הביתה.

כלי עבודה בסיסיים הם לא מותרות למי שיוצא לרכב בשטח. תמיד תקפידו לרכב עם אולר כלים איכותי שכולל חולץ שרשרת איכותי, מפתחות אלן טובים, מברגים ואם אפשר גם סכין קטנה. כדאי מאד לוודא שיש לנו חולית חיבור או פין לשרשרת התואמת את זו שיש לנו , 8 , 9, 10 או 11 הילוכים.

שחרור השרשרת מהמעביר האחורי

בשלב ראשון נצטרך לשחרר את השרשרת מהמעביר האחורי. יש שתי דרכים לעשות זאת:

  1. הנכונה – לרכוב עם חולץ שרשרת ולהשתמש בו. מפרקים את אחת מחוליות השרשרת ומוציאים אותה מן הכלוב.
  2. הפחות מומלצת – ללא פתיחת השרשרת, יש צורך לפרק את הפולי ולפתוח את “כלוב” המעביר האחורי.

 

1

דוגמא לפתיחה הברברית – ללא כלי ייעודי לשרשרת

פתיחת חולית השרשרת מהפנים החוצה, מבלי להוציא את הפין המקורי לחלוטין

אם יש פין חיבור מקורי או חולית חיבור אפשר לפתוח את השרשרת כרגיל.

לאחר שהסרנו את הגלגל האחורי ופירקנו את המעביר באמצעות מפתח אלן, יש לפתוח את השרשרת. אם יש לנו פין חיבור או חולית חיבור – מעולה. אם אין, חשוב להקפיד על חליצת הפין מפנים החוצה, מבלי להוציא אותו לחלוטין כדי שיקל עלינו לשוב ולדחוף אותו חזרה למקומו.

אם מבצעים את זה בזהירות קל מאד להשאיר את הפין נעוץ במקומו. מומלץ לבקש ממכונאי האופניים שלכם חתיכת שרשרת ישנה כדי להתאמן בבית.

יש לקצר את השרשרת כך שתתאים להעלאה על פלטה וממנה ישירות לקסטה ללא פיתולי המעביר האחורי.

 

2

שחרור החוליה לאחר החזרת הפין

ברוב המקרים, לאחר החזרת הפין למקומו וחיבור חולית השרשרת, החוליה שחוברה תהיה נוקשה או תפוסה, מה שיכול לגרום לשרשרת לדלג על שיניים ואף ליפול מעל גלגל השיניים. על כן חשוב לשחרר אותה כמודגם בצילום:

 

3

העלאת השרשרת לגלגל הרצוי מהגלגל הקטן יותר.

יש להעלות את השרשרת מהגלגל הקטן שלפני הגלגל שיניים שבחרנו ואז לסובב את הגלגל אחורה, כדי לכפות על השרשרת לעלות לגלגל הרצוי.

את השרשרת יש להניח על גלגל השיניים שהוא במידה אחת קטנה מזו שבחרנו. לאחר מכן נרים אותה אל גלגל השיניים הנבחר ונעשה מאמץ שכמה שיותר מחוליותיה יתפסו על הגלגל שיניים שבחרנו. בשלב הזה תוך החזקתה במקומה, נסובב את הגלגל אחורה ו”נכפה” על השרשרת לעלות אל גלגל השיניים שבחרנו. לאחר שהיא תתיישב במקומה היא תהיה מתוחה ולמעשה יהיו לנו אופני סינגל ספיד.

 

4

 

אם אין ברשותכם אמצעי לפתיחת השרשרת, האפשרות היחידה העומדת בפניכם היא לחלוץ את המעביר על ידי פירוקו כפי שהודגם בשקופיות הראשונות. לאחר מכן להעלות את השרשרת על גלגל השיניים הגדול מאחור והאמצעי מלפנים ולנסות לפדל הביתה. מרבית הסיכויים שמעת לעת השרשרת תיפול אבל עדיין תוכלו לפדל את מרבית הדרך.

 

 

5

כך נראים האופניים , ללא מעביר אחורי עם שרשרת שקוצרה לתצורת סינגל ספיד , מוכנים לרכיבה הביתה.

 

על תוותרו על כלי עבודה בסיסיים לפני שאתם יוצאים לשטח. בחנות הם עולים לפעמים קצת יותר ממה שחשבתם להוציא, אבל כשאתם תקועים עמוק בשטח תהיו מוכנים לשלם על הכלי הנכון עשרות מונים ממחירו בחנות רק כדי שיהיה זמין.

 

בברכת רכיבה מהנה ובטוחה,

אלון מהסינגל טרק בבית אורן

04-8307340

 

920x233

לחץ על הבאנר למעבר לאתר סינגל טרק – מעבדת הבולמים המוסמכת של Fox העולמית בישראל!

אולי תתעניין גם בכתבות הבאות: