“טריאל” – ניסוי וטעייה, ניסוי והצלחה. באופניים: קטגוריית רכיבה בה עוברים מסלול מכשולים מגוון ברכיבה איטית יחסית, תוך הפגנת שליטה, כח ושיווי משקל מדהימים, שהתפתחה והפכה לאחד מאבות הבניין של סרטי האופניים ביוטיוב, ולז’אנר ספורט ובילוי עירוני מגניב. כספורט תחרותי ענף הטריאל מצליח מאוד באירופה בכלל ובספרד וצרפת בפרט ומוכר בארגון ה UCI העולמי עם סבב גביע העולם, תחרויות ואליפויות אירופה וכדומה. 

בגדול, במסלול תחרותי יש לעבור בין 6 ל 9 מקטעים – כפעמיים כל מקטע,  לכל מקטע מוקצים 2:30 דקות ועד 5 נקודות (למשל הורדת רגל אל הקרקע = 1 נקודה, 5 נקודות והמקטע נפסל). הענף החל דרכו בשנות ה 80 בספרד כפלטפורמת אימונים לאופנועי טריאל, מכיוון שבזמנו לא היו אופנועים קטנים המותאמים לילדים, אבא שאפתן אחד ואלוף אופנועי טריאל (כיום הבעלים של חברת אופניי הטריאל MONTY – אחד השמות הבולטים בתחום בעיקר בספרד), החליט להפוך את בנו לרוכב “טריאל-פלצת”, בנה לו אופניי טריאל קטנים (גלגלי 20″) ומאז הכל היסטוריה… תחום חדש ברכיבת אופניים נולד, והבן (Ot Pi שמו) לימים אלוף עולם ואגדה בתחום. כיום ישנם מספר רוכבים שמובילים את התחום ללא עוררין, בין השמות הגדולים תוכלו למצוא את: Benito Ros, Gilles coustellier, Jack Carthy, Kenny Bealay ועוד.

בנוסף לזה, טריאל הוא גם סגנון רכיבה חופשי ויצירתי הכולל קפיצות ופעלולים ייחודיים, כל זאת מבוצע על אופניים ייחודיים ללא כיסא, הילוכים או בולמי זעזועים. הרוכב נדרש לרמת ריכוז מנטאלית גבוהה מאוד, כושר גופני (אירובי ואנ-אירובי – כוח מתפרץ), גמישות ושילוב קואורדינציה מוטורית המשלבות מספר תנועות ברצף מהיר. וכמובן כמובן אימונים ללא הרף, התמדה ונחישות של WINNER!

רוב רוכבי הטריאל רואים את מנת ה “Bike-Porn” היומית שלהם דרך פורומים בחו”ל כגון :www.trials-forum.co.uk הבריטי, ודרך אתרי טריאל ייעודיים כמו www.Tribalzine.com הצרפתי.

3-1146399_497056967047856_1128125085_o

תום – כותב הכתבה על גלגל אחד על הבמה בהופעה

מה מדליק אותי בטריאל?

רוכב הטריאל הראשון בארצנו הלוא הוא שרון תרשיש “העכביש”, כיום ענף הטריאל מתפתח והשם מתחיל לתפוס תאוצה והכרה, למרות שהוא עדיין לא מוכר ע”י איגוד האופניים. אנו מעט רוכבים וחברים שמובילים את הענף בישראל: שרון תרשיש, גיא מלחי ואנוכי (צוות BikeControl), מורדי בן אדרת ואפיק צוריאל שהם רוכבים מוכשרים ומדהימים. כרגע אין תחרויות טריאל בארץ והרכיבה הינה “יצירתית” ושל החבר’ה, אך יש תוכניות גדולות לעתיד ואני שוקד על הכרת הענף לתודעת הרוכבים והתעשייה. בעזרת טכניקות בסיסיות מעולם הטריאל כל רוכב (בעיקר שטח) יכול לשפר את הטכניקה באינספור מונים, ולכן אני רואה עתיד גדול לענף, החל מילדים ועד מבוגרים.

את רכיבת השטח התחלתי לפני כ 4+- שנים, אף פעם לא התחברתי למהירות הזאת ותמיד אהבתי את הקטעים הטכניים האיטיים ומלאי השליטה – גם על אופניי השטח. כך שהבאתי עימי לרכיבת השטח – ארסנל יכולות וטכניקות היישר מעולם הטריאל. כיום הנני מדריך ב”עז הרים הדרכות הרכיבה הטובות בארץ“, ומדריך גם באופן פרטי ילדים, חלקם עם ADD\ADHD ודברים מעניינים אחרים… רכשתי את אופניי הטריאל הראשונים שלי בשלהי שנות ה 2000 וקדימה אימונים עד המוות ומעבר לו… גיליתי שהדבר דורש אימונים סיזיפיים רבים, משמעת עצמית, ריכוז, כושר גופני ובעיקר תרגול ועוד קצת תרגול לקינוח. בשונה מרבים אחרים ככל שלא הצלחתי – רציתי יותר ויותר ללמוד את רזי מיומנויות הטריאל. כיום, לאחר אלפי שעות אימון, תרגול יוגה מספר פעמים בשבוע, תזונה נכונה ותרגילי חיזוק הצלחתי להגיע לרף ויעדים שהצבתי לעצמי בתחום זה וכמו כן לפני שנתיים פתחתי את חברת בייקונטרול:

[youtube]http://youtu.be/s0OvgIuhPrU[/youtube]

לא אינסטנט

רכיבת טריאל עבורי היא דרך חיים…האימון מתחיל כבר לילה לפני: ההתרגשות, הציפייה, האדרנלין שהמוח שלי עומד לקבל – ממכר. ברגע שאני נכנס למוד של “היום יש אימון” אי-אפשר לדבר איתי… אני מתארגן ומריץ בראש את כל הדברים שאני צריך: אין דבר כזה לשכוח כפפה, קסדה או אוכל\שתייה. כשאני מגיע עם הרכב ליעד הרצוי בו אעביר את 3-4-5 השעות הבאות באימון, אני מתחיל בטקס של החלפת הבגדים לבגדי האימון, חימום מפרקים ומתיחות, מגנים כפפות ובדיקה קצרה של תקינות האופניים. אז, ורק אז אעלה סופסוף על האופניים ואתחמם בקפיצות קטנות ומכשולים נמוכים כ 10-20 דקות עד שאתחיל להפציץ ולהגיע לרף הריכוז אליו אני שואף … אתאמן רצוף כשעה וחצי-שעתיים עד שאנוח לחצי שעה (אוכל\שתייה, בקיץ גם החלפת כפפות וחולצה).

4-1085032_497056650381221_547163373_o

חלק מקבוצת עיסוקי הספורט שמתרחשים ברחובות ובפארקים של הערים הגדולות בעולם

לפעמים כשהאימון לא מוצלח אחזור הביתה עצבני או כועס, לא מסופק ולעיתים מאוכזב מעצמי…כפי שאמרנו – “ניסוי וטעייה, ניסוי והצלחה…”.  למידת מיומנויות רכיבת טריאל דומה ללמידת מתמטיקה: צריך בסיס טוב, לאחר מכן תרגילים וטכניקות מתבססים על תרגילים אחרים וכן הלאה – שכבה על שכבה. לכן יכולות להיות תקופות של עד חודש-חודשיים במוד של חסימה: תקופה בה אנסה אלמנט מסויים ולא אצליח או שמשהו פשוט לא מתחבר לי, אך לאחר מכן אותה הטכניקה לפתע תשתחרר והכל יבוא בבום! כמו בגרף הקלאסי: יש שיפור > לאחר מכן שימור > לאחר מכן רגרסיה > ואז פרוגרסיה – וחוזר חלילה. אני לא מתפלא שיש מעט (בלשון המעטה) רוכבי טריאל בארץ, זה פשוט לא אינסטנט! צריך לאהוב גם את הכשלונות וגם את הרגעים הקשים והמייאשים על מנת למצוא סיפוק עילאי בהצלחות (מסר לחיים אמרנו? 🙂

1-1146868_497056903714529_2117082524_o

אופני טריאל – גם אצלנו יש יבבני משקל

האופניים

אופני הטריאל מיועדים אך ורק לרכיבה זו. מעבר לזה שאין מוט אוכף או אוכף, הילוכים או בולמי זעזועים – הגאומטריה שונה מאוד מאופני הרים. הציר המרכזי גבוה יותר ותומכות השרשרת קצרות, כל אלו תורמים לדרישה של הרוכב לעמוד על הגלגל האחורי, להישאר בשיווי משקל ולבצע שלל טכניקות כמו קפיצות לגובה ולמרחק. האופניים גם קלים מאוד, שלי למשל שוקלים 8.4ק”ג בגלגלי 20″ (ובשאיפה לרדת מרף ה  8ק”ג בחודשים הקרובים – כן גם בטריאל אנחנו יבבני משקל!). אופני הטריאל מתחלקים לשני גדלי גלגלים – 20″ ו 26″. לכל אחד יתרון וחסרון ושניהם נחשבים מתאימים לקטגורייה תחרותית:

  • גלגל 20″ – אופניים קטנים וקלים יותר, קל לשלוט בהם ומאוד “קפיציים” – מומלץ להתחיל עם אופניים בגודל זה!
  • גלגל 26″ – מתגלגלים טוב יותר על אלמנטים, אחיזה טובה יותר וקצת יותר “סלחניים” כשקופצים על אלמנט מאוד צר. יותר קשה להקפיץ אותם.

קיים גם גלגל 24″ (פורמט חדש יחסית) שמהווה למעשה שילוב של BMX, אופני הרים  וטריאל. כך שנוצרו אופניים שאפשר לעשות עליהם תרגילים סיבוביים לרוב אבל עדיין לקפץ על הגלגל האחורי וכדומה.

כרגע אין אפשרות לרכוש אופניי טריאל בארץ (רק יד 2 של החבר’ה). ניתן לעשות ייבוא אישי מחו”ל (אירופה – אנגליה בעיקר, ארה”ב\קנדה וסין). מחירים לאופניים חדשים (כולל משלוח מע”מ וכו’) נעים בטווח של 4000-5000 שקלים ועד ל +20,000 שקלים.

המקום הכי טוב לכל מה שקשור לטריאל ולהכיר את החבר’ה: קבוצת הפייסבוק “עולם הטריאל של ישראל”.

זה בעיקרון הציוד, אבל בכל כלל יש יוצא מן הכלל וחבר’ה כמו מרטין אשטון (אלוף אנגליה מספר פעמים) מראה יכולות מרשימות על אופניי כביש (!)

[youtube]http://youtu.be/7ZmJtYaUTa0[/youtube]

 

אולי שמעתם את השם Danny Macaskill – הבחור הסקוטי החביב הזה רוכב המון שנים טריאל וב 2009 הוא וחבר שלומד צילום החליטו להוציא סרטון שהפך ויראלי בטירוף עם עשרות מליוני צפיות ביוטיוב. מה שרואים טריאליסטים ורוב הרוכבים הרגילים מפספסים הוא את הקונספט החדש שיש פה: אופניי טריאל עם גלגל 24″ ומושב !! בשונה מאופני סטריט 24″ – הגאומטריה יותר לכיוון הטריאל (ציר מרכזי גבוה ותומכות שרשרת קצרות) ובעצם כך נולד ה”סטריט-טריאל-ניו-סקול” ! שילוב של רכיבת BMX, טריאל וסטריט… הזיות!

 

[youtube]http://youtu.be/Z19zFlPah-o[/youtube]

 

התרגילים הנפוצים

  • Trackstand – טכניקת הבסיס; עמידה במקום עם האופניים ב 4 מצבים שונים (כשהפדלים מקבילים לקרקע: רגל ימין קדימה וכידון מוטה ימינה\שמאלה. רגל שמאל קדימה כידון מוטה ימינה\שמאלה).
  • קפיצות במקום על הגלגל האחורי – טכניקה אשר מכינה אותנו לקפיצות גובה ומרחק מהמקום.
  • Pedal-up: דומה לבאניהופ על אופני הרים אך עם פידול, כך נוכל לקפוץ חומה בגבהים של עד מטר וכמה עשרות סנטימטרים ממרחק קצר יחסית.
  • Sidehop – קפיצה מעלה והצידה מעמידה על הגלגל האחורי לאלמנט גבוה (הרבה מעל מטר… 🙂
  • קפיצה למרחק (GAP) מרכיבה ונחיתה על הגלגל האחורי או הקדמי. ורסיה נוספת של זה היא קפיצה מעמידה על הגלגל האחורי לGAP של 2-3+ מטרים לגלגל האחורי וטכניקה מתקדמת יותר – נחיתה על הגלגל הקדמי (לא קל!) – האחרון בעצם “מקצר” לנו את מרחק הקפיצה ומתאים על אלמנטים סלעיים.
  • כמו כן יש טכניקות סיבוביות קפיצות 360 מעלות מגובה רב לרצפה, G-TURN על הגלגל הקדמי שזה בעצם סטופי (עצירה תוך הקפצת גלגל אחורי) עם סיבוב, קפיצות על הגלגל הקדמי וכו’.

שווה לבקר באתר Trashzen.com – תאוריית הטריאל במיטבה!

1-טריאל-001

מימין: תום. משמאל: שרון תרשיש “העכביש” – חלוץ הטריאל הישראלי

צילם: יואב septAA לביא

מאת: תום “טריאל” בר

בן 27, ממובילי ענף הטריאל בארץ, בעלים של חברת  BikeControl – שלוט באופניים שלך (הופעות טריאל באירועים), ומדריך רכיבה טכנית ב”עז הרים“, מספונסר ע”י Fox ו KTM. מגיל צעיר אהב את החופש שהאופניים מקנים, את המהירות אך גם את האיטיות… לאחר מספר שנים של רכיבת XC נמשכתי לרכיבה יותר “אקסטרימית” ואדרנלינית… לאחר חקירות ואכילות ראש אינטרנטיות בפורומים בחו”ל מצאתי את הייעוד והעתיד שלי – הלוא הוא רכיבת “טריאל”!

* אהבתם את הכתבה? יש לכם שאלות לתום על טריאל? תגיבו בטוקבק פה למטה: