“לא יכול להוריד ממך את העיניים” כתב מאיר אריאל בשיר לאשתו. “תתכופפי, תתכופפי, אני חייב לראות” אני אומר למקבילתהּ כשאנחנו במכונית באיזור מודיעין.

צילומים: יותם ואוריאל
כתב: יותם קאופמן

ישנם מראות שתופסים את העין במובן המילולי. שאתה לא יכול להתיק את מבטך מהם, ומחפש אחריהם כשאתה בסביבה. כזה הוא הר חרשה. בפעם הראשונה שראיתי אותו, היינו קרובים מאד אליו. יוצאים מהיישוב טלמון. “ס’תכל למעלה איפה שהאוטובוס” אמרתי לברדה, הדוס שבחבורה. “חייבים לעלות לשם” המשכתי בלהט. “מתישהו…” הוספתי כשהתפכחתי ונזכרתי שלא נוכל לטפס על כל הר שנראה בדרך. הר חרשה הוא כמו הז’לוב של הכתה – זה שעומד מאחור בתמונה הקבוצתית כדי לא להסתיר את האחרים. פועל יוצא הוא שזה אחד מהמקומות האהובים על תועמלני יו”ש לקחת לשם עיתונאים ולהראות להם כמה קל לירוק משם, ושתל-אביב תחשוב שזה גשם. מגוש-דן, הר חרשה ייראה כמו עוד אחת מהגבעות הרחוקות האלה, חלק מהבליל האפור שמשקיף על החוף. מקרוב יותר, נגיד מאיזור לטרון, ניתן לראות את ההר בבירור – ממש מעל לבניין המשטרה הבריטית לבאים מנחשון. מכביש 443 בין צומת מכבים לצומת שילת ההר קרוב אף יותר. מביטים לכיוון צפון-מזרח ואי אפשר לטעות. בלילה אלו האורות הגבוהים ביותר שתראו בכיוון הזה – מעגל של כתום שמזוהה מייד כהיקפה של נקודת התיישבות יהודית. אם תזדמנו פעם להר עיבל שבשכם, או להר ארטיס שבבית-אל, לא תפספסו את חרשה על האנטנה ומגדל המים שבה (פרטים בהמשך).

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

בכתבה הקודמת, עמדנו כשמולנו היישוב דולב. כתבתי אז שהרעיון לרכב לשם עלה לי מעיון תמים בפמפלט שמחולק בבית-כנסת אבל שיטוט בארכיון אימיילים הבהיר לי שזו רק חלק מהאמת. תושב דולב שהכיר אותי מהמרשתת ביקש להצטרף לרכיבות שלנו, בלי קשר למסלול זה או אחר. אז התמונה בעלון התיישבה על תא אפור שהשם “דולב” כבר היה לו מוכר. באותו אופן, שוקי שקד יוצר “מאמיקייר” שלח לי קישור למסלול שרוכב אחר שהוא פגש במקרה נסע בו עם מכונית. שתי התשדורות הללו הולידו את המסלול שמתואר כאן ובכתבה הקודמת. מפות של המסלול הכולל (משוהם לשוהם) כמו גם פירוט לגבי היום תמצאו במקבץ התמונות הבא. בכתבה הראשונה תואר המסלול מ-C ל-D, עכשיו מ-D ל-G אבל זה לא מסלול ישיר:

אשתדל שלא לגלוש ליותר מדי סופרלטיבים, הנה כמה: החלק שמתואר כאן היום הוא אחד המסלולים המאתגרים ביותר שרגליכם יכולות לפגוש בישראל, בטח כאשר הוא משולב במסלול ארוך. סטקטו של עליות קצרות אך כואבות שביניהן ירידות דוממות. זה מתחיל בעלייה לדולב, שמתחילה בצומת הפרסה. אל תתנו לכרמים השלווים להטעות אתכם, כי די מהר השיפוע נהיה דו-ספרתי ולא יורד מכך למשך זמן. כשעוברים את הכניסה הראשית ליישוב, לא נכנסים אלא ממשיכים עם הכביש בתוך חורשה – מאגפים את דולב מדרום, בדרך לכניסה העליונה ליישוב. מעט לפני השער האחורי ועוד לפני שרואים אותו, ישנה פנייה ימינה שממשיכה את הכביש מזרחה.בעבר ניתן היה להמשיך ממנה עד לבית-אל (זהו ציר וולרשטיין שהוא המשכו של כביש 463 מניל”י), אך כיום המשך הכביש סגור לתנועת אזרחים עקב המעבר שלו צמוד לצפונה של רמאללה. אומרים שככה זה באוסלו. אז ממשיכים לטפס, וכשמגיעים סוף סוף לשער העליון של דולב רואים שגם הוא חסום. כאן המקום לחכות כמה דקות ולקוות שמישהו מהתושבים יעבור באיזור ויפתח אותו, אבל סביר יותר שתצטרכו לחזור למטה כפי שבאתם.

אם הצלחתם להכנס, תוכלו להתרענן במכולת ולרדת חזרה למטה דרך היישוב. אם לא, אז לפני שאתם יורדים חזרה איך שבאתם, תפנו מבט צפונה לעבר חרשה וטלמון. כך או כך, תחזרו למטה לצומת הפרסה, שם נפגשים שני הנחלים שמקיפים את דולב: ואדי-מאג’ור וואדי א-דלבּ שנותן ליישוב את שמו. סך כל הטיפוס לדולב הוא: 3 ק”מ בשיפוע 7.3%, כאשר החצי המרכזי בשיפוע גבוה מ-9%.

img_0567

התחנה הבאה: טלמון. כשבאים מדולב פונים ימינה בצומת הפרסה כשהכרמים מימיננו, אנו כעת רשמית בכביש 450 שמחבר בין הכבישים 463 ו-465, ומגיע עד חלמיש. החלק הדרומי של הכביש מגיע מצומת הפרסה ועד למפגש עם כביש 443 באופן תיאורטי, אבל אנחנו עדיין באוסלו. אז פונים לכיוון טלמון: השיפוע מתרומם בבת-אחת לאחוז דו-ספרתי כמעט – רצוף עד לשער היישוב טלמון. בתחילת העלייה, אפשר להביט במכוניות שמתאמצות לעלות בחלק העליון שלה ולהזיל ריר או פשוט לצרוח. כואב ברגליים עכשיו, ויכאב גם אחר-כך. לפני שמגיעים לשער של טלמון, מתחבר כביש (חסום) מצד שמאל שבא מהכפרים ראס כרכר וגא’ניה אותם הזכרתי בכתבה הקודמת. לפני שנכנסים לטלמון, רצוי לדעת שהשם הרשמי של היישוב כולל כמה שכונות שמבחינת המתיישבים כל אחת היא יישוב בפני עצמו: טלמון, נריה, חורש-ירון וזית-רענן מכאן המונח השגור “טלמונים”. כשנכנסים לטלמון, לא פונים לתוך רחובות היישוב אלא ממשיכים בכיוון כללי ימינה בכביש שעובר מחוצה לו, וחוצץ בין טלמון המקורית משמאל לבין “נווה טלמון” מימין. מצומת הפרסה עד לטלמון מטפסים 2 ק”מ בשיפוע 8%, עם שדרה עצבנית מעל 10%.

כשנגמר הרצף היישובי הזה, אנו מוצאים את עצמנו בכביש מפותל שעובר בתוך חורש גלילי. מכאן ראיתי את האוטובוס מטפס לעבר חרשה, שנמצאת בגובה כפול מזה שטיפסנו רק הרגע. קטע הכביש מטלמון עד הכניסה לטיפוס לחרשה הוא נינוח, זמן טוב לצבור קצת כוח. תוך כשני קילומטרים, מגיעים לפנייה ימינה שעולה לחרשה. היישוב הוקם בדחיפתו של אריאל שרון בימיו הטובים. כאשר סייר באיזור טלמון וראה שהגבעה טובה בשביל להציב עליה בריכת מים, פנה למתיישבים ואמר: “על בריכת המים תציבו שומר. השומר יחוש בוודאי בבדידות. הוא יתחתן ותהיה לו משפחה. הילדים צריכים חברה. יבואו משפחות נוספות. אחר כך יהיה מניין. המניין צריך בית כנסת. הנשים צריכות מקווה. הילדים צריכים גן ופינות נוי. כך נהפוך את מצפה חרשה ליישוב.” לא מאמינים? תקראוב”הארץ”.

img_0907

הפנייה לעלייה משולטת כפנייה לחורש-ירון, ונמצאת בין טלמון לנריה במקום בו שוכן בסיס צבאי. הגבעה אכן גבוהה. 770 מטר מעל לים, ולא – אין שם בית חב”ד. אבל יש “בד בבד” – בית קפה בתחילת העלייה שפתוח בימי שישי. אבל קודם תטפסו. אורך הטיפוס מהכביש לפסגה הוא 2.1 ק”מ, שיפוע 9%. אבל המספר הזה מרמה משום שהכביש עובר באוכף בין שכונת חורש-ירון לבין חרשה. כך יוצא שאתם נעים בין סדרה של 3 קירות עם שיפועים שמגיעים ל-20% ובין מישורים וירידות קצרות ביניהם – וכל זה לפני הקיר האחרון 150מ’ ששיפועו הממוצע 20% עם נקודת TOP של 25%. אחריו המשך טיפוס עד ליישוב עצמו.

כשמגיעים למעלה, אפשר להתרווחמול נוף מאיר-אריאלי של 365 מעלות. רואים את כל המקומות שמהם רואים את חרשה גם כשלא יודעים שרואים אותה. ביום בהיר אין לו סוף. גוש-דן, מודיעין, רמאללה, בית-אל, נתניה, נבי-סמואל, אולי גם נברסקה, מי יודע. כשאתם מתחילים לרדת חזרה, מעט אחרי היציאה מהיישוב, תעצרו להתבוננות נוספת בנוף לכיוון צפון. תראו מתחת לרגליכם נוף משולב של כפרים ערביים, וישובים יהודיים, משובצים ביניהם במטעי זיתים וחורש טבעי כמו גם סג’רה (קודקוד מיוער) שמציינת שמישהו פעם מת. עם מפה של האיזור, תוכלו להבדיל את היישובים נריה, נחליאל וחלמיש כמו גם דיר-ניזאם וגא’ניה. כששלושה טיפוסים קשים מאחוריכם, תרגישו שם למעלה בפסגת חרשה כמו פרודו באגינס שעומד ומביט על הדרך שעוד יש לו לעשות. מורדור זה שם, אבל השומרון הוא כל-כך כאן. להלן סיבוב פנורמי מחרשה:

img_0599_-_copy

העלייה הזו מובילה לחלמיש (עורך האתר מכחיש כל קשר), או נווה-צוף בפי תושביו. להרבה יישובים בשומרון יש שני שמות – זה של התושבים, וזה של המדינה אז אל תרגישו מבולבלים – זה גם סיפור ה”טלמונים” שהוזכר למעלה. אורך העלייה הזו 4.5 ק”מ והשיפוע 5%. מזכיר את העלייה לנחליאל לא רק בשיפוע אלא גם בשפע המעיינות שיש בצד הדרך, חלקם משולטים וחלקם לא. העלייה ואיתה כביש 450 שליווה אותנו מדולב –  מסתיימים בככר המפגש עם כביש 465 (חוצה בנימין) שמתחיל בצומת כ”ח לייד שוהם ונגמר בכביש 60 מתחת לעפרה. מצד שמאל ישנו שער כניסה למחנה צבאי (היום צה”ל, בעבר בריטי) שאפשר דרכו להכנס לתוך חלמיש. אפשר גם להמשיך ישר, לרדת מעט תוך איגוף הבסיס ולהכנס לחלמיש מהכניסה הרשמית או להמשיך ולרדת לכביש בית-אריה – מודיעין ומשם לאן שפניכם מועדות. פנייה ימינה בככר תוביל אתכם לעומק הרי גופנא – ביר-זית, עטרת ובית-אל. לצורכי הפסקה – במחנה הצבאי יש שקמית (רציני) ובתוך חלמיש יש מכולת לאלו שאוכלים אוכל.
img_5204
עכשיו כשהגענו לחלמיש, צריך להחליט מה לעשות. אני מקווה שעד הפעם הבאה אסגר על עצמי…
להת’.

האותיות הקטנות: בכביש שיורד מחלמיש לכיוון בית-אריה יש מספר מעיינות שמהווים מוקד סכסוך בין הערבים מנבי-סאלח ועוזריהם לבין יהודים מחלמיש. אי-לכך בכל יום שישי בצהרים יש במקום הפגנות שמפוזרות ע”י הצבא בגאז מדמיע, והיו שם גם הרוגים מבין הערבים. התזמון של ההפגנה מדוייק – הכל מאורגן למופת. איזור ההפגנה (כאשר יש כזו) הוא שטח צבאי סגור, אבל הכביש פתוח לתנועה – זו בעצם מטרתם של החיילים במקום. אדון בנושא ביתר הרחבה בכתבה אחרת, אך ראיתי מקום לציין זאת משום שכבר הזכרתי את חלמיש. אנו לא רוכבים בוואקום.

צילומים: יותם ואוריאל
כתב: יותם קאופמן