חברת האופניים הגרמנית GHOST משווקת כבר מספר שנים בישראל, ועברה תחת ידיהם של מספר יבואנים במהלך שנים אלו. לחברה קו מוצרים רחב ומגוון, המכוון היטב לטעמו של הרוכב הישראלי הממוצע, אופני הרים מזנבות קשיחים, דרך שיכוך מלא קצר מהלך, ועד אופני שבילים אגרסיביים. כעת יש לחברה משווק חדש- Bike Out (של קל-גב, עם חנויות בצומת בילו וברחוב החשמונאים), וקיבלנו מהם למבחן את אחד מזוגות האופניים, אשר יכולים, על הנייר, להפוך לרב מכר: ה-AMR2955, אופני שיכוך מלא 29″- עם 100\110 מילימטרים של מהלך.

באתר החברה מופיעים אופני ה-AMR2955 (שם יותר גרמני מזה לא תמצאו- ממש מספר קטלוגי…) תחת הכותרת All Mountain. כשראיתי זאת לראשונה, לא ידעתי איך להתייחס לכך: האם הגרמנים יודעים משהו שאני איני יודע אודות מהלך המתלה המקובל באופני All Mountain? או שהם אכן הפתיעו ויצרו כאן מכונת מדרונות מפתיעה, בעלת מהלך מתלה של 100/110 מילימטרים.

ניגשתי למבחן הזה בעניין רב, ועם ראש פתוח.

14

אינטרודוקציה

ה-AMR2955 הם אופני הרים בעלי שיכוך מלא מאלומיניום, עם שיטת המתלה המוכרת, הרשומה בפטנט אמריקאי (אך לא באירופה) של ספשלייזד, הלא היא ה-FSR הותיק, ובעלי מהלך מתלים של 100 מ״מ מאחור ו-110 מ״מ מלפנים.

בולמי הזעזועים הם מבית חברת Fox, עם מזלג CTD מלפנים, בעל ציר 15 מ״מ, ובולם CTD מאחור. ציר הגלגל האחורי הוא בסטנדרט ה״ישן״, כלומר, 10 מילימטרים. לא חדשני או מתחכם, אבל עושה את העבודה.

מערכות ההינע הן על טהרת חברת שימאנו, עם כיתוב Deore על השיפטרים, הקסטה, הבלמים (רוטורים 8 אינץ׳) והמעביר הקדמי, כאשר זרועות ההינע הן מדגם נמוך יותר (622) והמעביר האחורי הוא מרמת XT, הגבוהה יותר.

החישוקים הם של חברת Ryde, לא טיובלס, מדגם Taurus 21, הנעים על צירי שימאנו Deore, ועוטים צמיגי שוואלבה רוקט רון 2.25.

מערכות השליטה (כידון, סטם, מוט מושב), הן מבית GHOST.

הסטם הוא קצרצר (50 מ״מ) ביחס למוכר מאופניים בעלי מהלך של 100-110 מילימטרים, והכידון הוא צר בהתחשב באורך הסטם הצועק ״שבילים!!!״- 700 מילימטרים בלבד.

משקל כל החבילה הזו הוא 14.2 קילוגרמים ומחירה הוא 10,560 שקלים- יאללה, לדרך.

2

תחילת תנועה

רגע, רגע- עוד לפני שזזים, אתחיל מהמראה שלהם: האופניים האלו משדרים תכליתיות וקשיחות, כמיטב המסורת הגרמנית. צינורות אלומיניום עבים ומרשימים, עם קימורים ועיקולים כחיזוקים במקומות המועדים לפורענות, והעברת כבלים נקייה. ההקפדה על פרטים ניכרת, עם ריתוכים איכותיים וקימור של צינור מוט המושב, לטובת קיצור של תומכות השרשרת- עניין שתורם רבות להתנהגות האופניים בפניות ובהרמת גלגל קדמי. אך על אף שמדובר במכונה גרמנית, ואני הרי ידוע כחובב מכוניות, הייתי משווה אותם ל-OPEL ולא לב.מ.וו, מבחינת הסקס-אפיל והטכנולוגיה.

את האופניים בחנתי בתקופה שקדמה ל- HLC, ולכן הם ראו אצלי את כל איזור המרכז והרי ירושלים…הם עברו אצלי רכיבות מרחקים, כמו גם סינגלים מכל הסוגים והמינים.

12

כיוונון המתלים הוא פשוט וקל, ויציאה אל השבילים הרחבים, תוך הזזה של ידית הבולם למצב Trail, מגלה כיול מוזר של הבולם האחורי: במצב Trail המתלה קשיח מדי, בעיני, ולא סופג מכות קטנות ובינוניות, עד כדי כך שזה משפיע במעט לרעה על ההתקדמות. ברמה מסויימת זה חוטא למטרה- הרי כל הייעוד של מצב ה-Trail הוא לאפשר התקדמות בריאה ואיבוד אנרגיה מינימלי, תוך ספיגת הזעזועים המפריעים לרוכב לדווש. מעבר למצב הבולם הפתוח מרכך היטב את תלאות הדרך, אך גם מייצר נידנוד מוגזם של הבולם האחורי, פועל יוצא של תצורת מתלה ה-FSR.

למתלה זה ארבע זרועות, עם ציר (הורסט-לינק) היושב על תומכות השרשרת, מעט לפני ציר הגלגל האחורי. למתלה ה-FSR מספר תכונות חיוביות- הוא סופר אקטיבי ורגיש למכות קטנות, ועל כן שומר על מגע רציף של הגלגל עם הקרקע, כמו גם על נוחות רבה לרוכב. מצד שני- יש לו כמה תכונות שליליות, ובראשן- הוא סופר אקטיבי, אך לא רק למכות הבאות מן השטח… המתלה רגיש מאוד בתגובותיו לתנועות הדיווש, והמונח “בובינג” הוא מציאות עצובה, המגיעה באופן מובנה עם צימוד האותיות FSR.

הבולמים החדשים (היודעים לבטל ניעות קטנות) עזרו מאוד במציאת פתרונות לבעיית ה”בובינג”, ומצב ה-Trail הוא פשוט מחוייב המציאות כאשר רוכבים על אופניים עם מתלה זה. במקרה להלן, על אופני ה-AMR2955, נראה כאילו הפער בין המצב הפתוח לבין מצב ה-Trail הוא גדול מדי, והמתלה אקטיבי מדי במצבו הפתוח, אך מרוסן וקשיח מדי במצב ה-Trail. לי זה הפריע, אך אני מעריך שרוב הרוכבים ישאירו את האופניים במצב Trail רוב הזמן, ויהנו מתגובתיות טובה לתנועות הדיווש, במחיר וויתור מסוים על האקטיביות והשיכוך למכות קטנות.

13

עוד עניין המורגש מהר מאד עם תחילת התנועה הוא הדיסוננס הנוצר בין הסטם הקצרצר לכידון הצר במיוחד. מצד אחד, הסטם הקצר משאיר את משקל הרוכב מעט יותר מאחור על האופניים, ואמור לשפר את זריזות היענות ההיגוי להפנייה. מצד שני, הכידון המאוד צר, בסטנדרטים של אופני שבילים, מקשה על “שכנוע” הגלגל הגדול לשנות את מסלולו.

אמליץ לרוכשים להחליף הכידון למשהו מעט יותר רחב כבר במעמד הקניה (730 מ”מ נראה לי התחלה טובה), וליהנות מיכולת הפניה טובה אף יותר, במיוחד בהתחשב ביכולות הגבוהות של האופניים ברכיבת סינגלים מהירה (ועל כך בהמשך…).

15

האצות מהמקום נענות בעצלות מסויימת, עם גלגלים כבדים, אשר ממאנים לשנות את מהירותם בקלות. לאחר ההאצה, צמיגי הרוקט-רון של שוואלבה משמרים את המהירות היטב, ומגלים אחיזה מפתיעה בסיבובים פתוחים ותחוחים.

עניין משקל הגלגלים הכולל הטריד אותי, ולכן פירקתי אותם מן האופניים, בשלמותם- גלגלים, רוטורים, קסטה, פנימיות וצמיגים, ושקלתי אותם. התוצאה? 6.2 קילוגרם… משקל של אופני כביש קלילים שלמים, ולא רחוק ממשקל גלגלי האופניים במבחן אופני הכניסה שפרסמנו לפני מספר חודשים. להזכירכם, אופני הכניסה במבחן עלו סביב ה-4,000 שקלים. ה-AMR2955 נושקים ל 11,000 שקלים. חומר למחשבה.

בעליות תלולות משקל האופניים הגבוה מורגש, אך מעבר למצב Trail בבולם האחורי מקשיח את העניינים מאחור, ותגובת האופניים לרכיבה בעמידה הוא נהדר, גם אם לא בדיוק סופג זעזועים באופן מיטבי.

כאופני XC או אפיק, מדובר בחבילה טובה למדי- לא מפנקת יתר על המידה, אך יעילת דיווש (במצב Trail) ומשמרת מהירות נהדר, עם יחס מהירות\אחיזה מוצלח מכיוון הצמיגים.

המשקל הכולל (14.2 ק”ג) ומשקל הגלגלים, מטרידים בעליות תלולות, או בעת ניסיון להקפיץ את האופניים באוויר, במעבר מעל תעלות רוחב או מעברי סלעים.

יאללה- קדימה לסינגלים.

3

נו, All Mountain או לא?

אתחיל מזה שהאופניים הפתיעו אותי לטובה בסעיף ההתנהגות בסינגלים. משהו בגיאומטריה שלהם פשוט עובד טוב! זווית הראש אינה יוצאת דופן (69.5 מעלות), אך תומכות שרשרת קצרות למדי (440 מילימטרים), בשילוב עם סטם קצר, תורמים ליצירת אופני שבילים נהדרים, המגיבים היטב לשינויי כיוון, הרמות גלגל ומניואל. פשוט כיף לנסות ולקפוץ עימם בשבילים. הצמיגים אוחזים היטב בתנאי שטח שונים ומעודדים את הרוכב ללחוץ חזק יותר גם בפניות הדוקות.

רוכב אשר יכנס לסינגל מלא סלעים במצב Trail, לא יבין מי מנסה לשבור לו את העצמות לפתע… מעבר למצב הפתוח מרכך את העניינים היטב, אך יש לזכור כי אורך תנועת המתלה הוא 100 מילימטרים בלבד- ולעיתים אמבטיה עמוקה, או נחיתה מסלע בינוני עלולות לסגור את מהלך הבולם. בקנה מידה של אופני XC, מדובר במכונת שבילים מוצלחת ביותר, המעודדת רכיבה בסינגלים בכל הזדמנות. אם מסתכלים על ה-AMR2955 מתוך עיניים של רוכב שבילים, לעומת זאת, המתלה הגרמני לא מספיק “מפנק”, ומהלך המתלה הקצר מורגש כאשר מנסים לדחוף את האופניים אל עבר גבולות המעטפת שלהם. עם זאת, אוסיף ואומר, כי רוכב מנוסה יצליח ליהנות מהאופניים האלו גם בסינגלים, בזכות הגיאומטריה הידידותית.

בעיה חדשה ומעצבנת שהתגלתה עם הכניסה לסינגלים נוגעת לעמידות הצמיגים. החישוקים אינם תומכי צמיגי טיובלס, וצמיגי הרוקט-רון, אשר הראו עמידות טובה בשבילי כורכר כבושים ובחולות השרון, פשוט לא עומדים בעומס ובסלעים תוצרת ישראל.

פנצ׳רים חוזרים ונשנים ליוו את כל תקופת המבחן (6 תקרים all in all…), ולמרות שהצמיגים אוחזים ומהירים במידה שווה, אמליץ להימנע מהם באופן מוחלט, בטח בגרסת הקלינצ׳ר (לא טיובלס) אותה בחנתי. החלפה לצמיגים כבדים ועמידים יותר, או הסבה לטיובלס יתנו מענה לבעיה הזו.

11

סיכומים

ה-GHOST AMR2955 הם אופני שבילים לייט, עם נטיה חזקה לכיוון ה-XC. הם בנויים היטב עד מאסיבי, יפים למראה, מוקפדים ומגומרים לעילא. הם יתאימו לרוכב המחפש אופני XC, ובעל נטיה להיכנס לסינגלים לעיתים קרובות.

מהלך המתלים אמנם קצר, וכמיטב המסורת הגרמנית, הוא אינו מפנק יתר על המידה במצב טרייל, אך למרות המגרעות שלהם, בעיקר בסעיף המשקל והכידון הצר, הם מפתיעים לטובה בסעיף ההתנהגות, בעזרת גיאומטריה משרת ביטחון.

מבחינת תמורה למחיר, הם עברו הוזלה משמעותית לאחרונה אל המחיר הנוכחי: 10,560 שקלים. במחיר החדש הם עומדים ברמות המקובלות בשוק ומדובר באופניים טובים ומהנים לרכיבה. במיוחד אחרי החלפת צמיגים וכידון.

צילום: יוג’ין לויט
מאת: חנוך רדליך
חנוך רדליך – אולטרא-מרתוניסט, bike-packer, ומגוון את זה גם מדי פעם עם AM על הארד-טייל סינגל ספיד… אחרי שנים של כתיבה במגזין MBA הוא אחד מבוחני האופניים המנוסים בישראל. מאמן בכיר של רוכבים בתאגיד הקבוצות בהנהלת חאלד.