קיבלתי לידי את המרידה  Reacto DA LTD לצורך מבחן. תודו שאתם רואים את האותיות LTD  זה עושה משהו (Limited – קריצה לקונספט של מהדורה מוגבלת…). האופנים האלו סיקרנו אותי הרבה זמן: אחרי שכבר הכתירו אלוף עולם (בשטח), זכו במדליות אולימפיות על אופני הזנב קשיח שלהם (אופני הרים), פנתה החברה והחלה להשקיע בתחום הכביש.

צילם: עופר עברי
בחן: אלעד ניסימוב

  • דגם: REACTO DA LTD
  • משקל: 7.5 ק”ג ללא פדלים או מתקני בקבוק
  • מחיר 17,490 ₪ (לחבר מועדון: 15,395 ₪)
  • משווק: רוזן ומינץ

1-IMG_2476

כניסה חזקה ואסטרטגית לעולם הכביש

כחברת ענק המייצרת גם שילדות לעוד חברות בתחום (שבד”כ נאסר להגיד את שמם ברבים, אבל כבר סיפרנו לכם בעבר על הקשר בין מרידה לספשלייזד – כן כן, כדאי לקרוא שוב…), החליטה מרידה ללכת בגדול וכבר בשנה הראשונה שלהם (2013) נכנסה בכל הכוח ושידרגה את קטגוריית הכביש. מרידה לקחה חסות על קבוצת למפרה, שהיא קבוצת מקצוענית מהדרג הגבוה ביותר שאותה אנו רואים בכל הטורים הנחשבים (זאת עם הוורוד למי שלא מכיר), והצעד הלא פחות מפתיע: היא הביא לשורות הקבוצה את אלוף העולם לשנת 2013 בכביש רוי קוסטה לרכב בקבוצה. צעד נוסף היה הקדשת 5% מרווחי החברה לצורך פרסום ומיתוג מחדש של החברה בתחום.  כל הצעדים האלו נתנו את אות הפתיחה על כך שיש שחקן חדש בקטגוריה (ועוד טיוואני), לא רק שליטה של מותגים איטלקיים, בלגים, ספרדיים ואמריקאים (להוציא את Giant), גם מרידה רצתה חלק ועשתה זאת בגדול.

מרידה עשתה מתיחת פנים בתחום הכביש לכל הדגמים שלה, כששני הדגמים המובילים בכביש הינם הסקולטורה אס אל (מיועדות למטפסים בעיקר) והריאקטו (תחום האופניים האווירודינמיים). כצעד שיווקי היא בחרה להעמיד לרשות הקבוצה המקצועית שלה את הריאקטו לכל השלבים בטורים התחרותיים למרות נחיתות המשקל של השלדה מול הסקולטורה אס אל (כ-200 גרם). הסיבה הייתה שמכיוון שהקשיחות והעברת הכוח יעילים יותר בדגם הריאקטו, הדבר מכפר על ה 200 גרם מול האחות הקטנה (סקולטורה אס אל) ובקטעים שמדובר על מישורים או גבעות עד 7%, הרוכב על הריאקטו יוציא פחות אנרגיה בגלל קשיחות ומבנה השלדה. ואכן – ראינו את הרוכבים של קבוצת למפרה מנצחים מספר שלבים בטורים, וגם בשלבים שמעורבות בהן עליות (אולי הם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים?).

מחקר של Tour Magazine – אחד המוערכים בעולם שמבצע בדיקות מעבדה שאנחנו רק יכולים לחלום עליהן, העלה כי האווירודינאמית של השילדה עומדת בקו אחד עם האופניים המובילים בתחום של היצרנים האחרים, והיו שם כל הבולטים:  Cervelo S5, BMC TMR01, Giant Propel, Canyon Aeroad, Storck Aernario, Scott Foil, Specialized Venge and a Ridley Noah! המרידה זכו במקום השני לאחר ה S5 של סרוולו! מיותר לציין את המחירים של הדגמים הרשומים לעומת המחיר של המרידה והתמורה בגינו.

1-IMG_2483_1

השלדה

האופניים משתייכים לאסכולה האווירודינמית, והצורה שלהם הולכת עם ההתפתחויות העדכניות בתחום: משולש אחורי שמוקטן ותורם לקשיחות החלק האחורי, צינורות אווירודינמיים ורחבים, והחלק העליון של הטופ טיוב ישר לגמרי (שיטה שלקוחה מאופני נג”ש). חבק מוט כסא נמצא בסוף הטופ טיוב (בחלק שקרוב לאוכף) ואינו בולט מעבר לגבולות הצינור (סקסי). המזלג ישר לגמרי כולל התומכות ודק יחסית (מזכיר את המזלג של 3T), והדבר מעניק לנו היגוי מהיר ומדויק. הברקס האחורי שנמצא הרחק מהעין בחלק התחתון של השלדה באיזור ה BB  משלים את הלוק האווירודינמי והנקי של החלק האחורי ללא התערבות חלקים בקימורי השלדה.

הכבלים באופניים עוברים כולם בתוך השלדה, ונכנסים ישר לתוך הטופ טיוב בחלק הקרוב להד טיוב ויוצאים כל אחד למקומו הוא, כאשר הכבל של המעביר האחורי יוצא בסוף chainstay ישירות למעביר ומעניק תוספת צורה הנקייה של האופניים. כבל הברקס האחורי יוצא לחלק התחתון של האופניים היכן שהברקס ממוקם בצורה הנסתרת מהעין לכל אורכו.

1-Merida

גאומטריה

המידה שנבחנה היא מידה 52 שנותנת טופ טיוב 54.5 (יתאים לגבהים של 1.73-1.78). הגאומטריה של האופניים מכוונת לאמצע הסקאלה בין רייסרים לחובבנים, עם נטיה לכיוון הרייסרים. אנו רואים זאת בצד ההד טיוב: אם נשווה את הגאומטריה לאופניים מאותה אסכולה כמו הרידלי נואה והסרוולו S3, נראה שההד טיוב במרידה הוא 139 לעומת 145 מ”מ ברידלי ו 148 מ”מ בסרוולו באותה מידה (טוב טיוב זהה). הגיאומטריה הרייסרית משלימה את תחושת הרכיבה של זריזות וקשיחות מירבית על חשבון נוחות רכיבה, כי הרי כשקנינו אופניים בסגנון הזה לא באמת חשבנו כמה נוח יהיה לנו, חשבנו כמה מהירים נהיה… :).

אופציה נוספת שקיימת בריאקטו (ומוכרת לנו גם מהסרוולו בדגמי ה S – זוכרים את 2 החורים במוט האוכף?) היא האפשרות להזיז את התושבת שעליה יושב האוכף FLIP FLOP HEAD. הדבר מאפשר לקחת את האוכף קדימה או אחורה לזווית צינור ראש בטווח של 72-75 מעלות. זה מקרב את הרוכב לכיוון הציר המרכזי ומאפשר עבודה בעצימות גבוה יותר עם שריר הארבע ראשי, תנוחה יעילה כתנוחת נג”ש. היתרון הוא בכך שניתן להמיר את האופניים לתנוחת אופני נגד שעון או להוסיף אירובר – אופציה טובה לטריאתלטים ליהנות מכל העולמות.

1-IMG_2481

מכלולים

אחרי שלמדנו מי ייצר אותם ולמה ייצרו אותם ככה, הגיע הזמן לבחון את האופניים על המכלולים שהושקעו בהם, הרי לא סתם קועקעו על השלדה האותיות DA.

מבחינת מפרט, מדובר על המפרט הגבוה של החברה בתחום ההילוכים המכאניים. כשנחקור את פשר האותיות DA  נגלה שמדובר על הדגם המצויד במערכת דורה אייס אבל…רק השיפטרים, המעביר הקדמי והמעביר האחורי. שאר חלקי השליטה באופנים מורכבים מסוג של קיבוץ גלויות של מותגים: ברקסים של חברת TEKTRO וקראנק של rotor 3D , על פניו ההתפשרות על חימוש בגרופ סט מלא של דורה אייס עולה לאופניים בכ 200 גרם, מבחינה כלכלית זה מוזיל את המחיר, אבל יש לזה השלכות ועל כך נקרא בהמשך.

נתחיל מהקוקפיט: כאן באמת שאהבתי את החלקים ואני מתכוון לכך שהסטם והכידון הם של חברת FSA, מסדרת Team Issue. הסדרה הזאת עשויה בבסיסה מאלומיניום אך החלקים מצופים בקרבון ליצירת קשיחות נוספת. הכידון הוא מדגם compact מה שנותן לנו נוחות מרבית ברכיבה על הדרופים וידיות המעצורים, הדבר מתבטא בכך שה Reach וה Drop קצרים יותר ואנו יכולים לשים את הידיים בנוחות על הדרופים ולהגיע בקלות להילוכים גם כשהידיים בדרופים.

1-IMG_2478

הקראנק שהוא חלק שאינו קשור למערכות הדורה אייס הוא של חברת rotor  מדגם 3D. הקראנק הזה מחמש לא מעט אופניים ולטעמי נותן מענה ראוי: הוא קשיח ושוקל כ-650 גרם לעומת ה DA  ששוקל כ 600 גרם, אם כי הדבר יכול להרוס את הלוק הנחשק של מערכת נקייה מערבובים, אבל ההסתכלות החיובית היא שניתן להלביש עליו מד וואטים (מדגם מסויים).

הברקסים הם נושא רגיש פה. כאן בחרו במרידה להשתמש בברקסים של חברת TEKTRO.  הצעד הזה הוא טעות לטעמנו ולצערי פוגע בתחושת הבלימה ובמראה. מגבלות הברקסים מורגשות כבר מהעצירה הראשונה כאשר חסרה לנו הנשיכה של ברקס איכותי. יש לשים לב שהברקס האחורי נמצא בחלק התחתון של השלדה (ליד ה BB), והוא מחובר בצורה כזאת שמקשה למרכז אותו. הבורג נמצא בתוך השלדה והמרכוז נעשה באמצעות משיכת הקפיצים שמשפיעים על ביצועי הברקס (בקיצור לא לגעת לבד).

האוכף של חברת Prologo מדגם Nago Evo T2.0 משלים את הלוק מבחינת צבעים, אך פחות נוח מהצפוי.

הגלגלים של Vision – חברת הבת המצוינת של FSA, מדגם Trimax T42. הגלגל מורכב בחלקו מאלומיניום (פס העצירה) והפרופיל מקרבון. המשקל – לא קליל: 1720 גרם, אולם הגלגלים משלימים את הלוק האווירודינמי ואין ספק שבמחיר הזה, קבלת הגלגלים בחבילה עושה את המחיר לעוד יותר אטרקטיבי.

צמיגים של חברת קונטיננטל מדגם GP 4000s – אחד מצמיגי הדגם של החברה הידועים והטובים שבחבורה, נותנים מענה ראוי הן במשקל והן באחיזה.

1-IMG_2046

טחנתי קילומטרז’, אז איך הם?

אין ספק שהריאקטו מרגישים בבית במישורים ובגבעות המתגלגלות. העברת הכוח טובה מאוד ובתנאי נג”ש הם יתנו יתרון לרוכב. גם בכניסה לתוך גבעות מתגלגלות האופניים יתנו לנו תמורה מלאה.

המהנדסים (או אנשי השיווק?) של מרידה שהעדיפו לתת לרוכבים שלהם את הריאקטו גם בקטעי העליות, ידעו כנראה משהו שאנחנו לא יודעים, כי הם בנחיתות משקל מבחינת השלדה ביחס למתחרים במתארים האלה, אבל הם משדרים קשיחות חזקה מאוד, מה שמקנה העברת כוח יעילה יותר וזו חשובה לצד המשקל. הקשיחות אכן תורמת לוורסטיליות במענה לכל תוואי מסלול, כאשר ההצטיינות היא במישורים וגבעות ושם הם נותנים את התמורה. בעליות נתאמץ שם יותר מאופני עליות אבל נהייה מהירים יותר או ננוח מעט במישורים.

החלק שהכי אהבתי בריאקטו הוא ההאצות: אם זה האצת ביניים (גישור) או ספרינט פיניש, כאן קשיחות האופניים נותנת את התמורה המלאה. החלק הקדמי קשיח (מזלג + כידון + סטם) ומתווסף אליו המשולש האחורי המוקטן. שני אלמנטים אלו עומדים איתן בזמן ההאצה והאופניים מעבירים את כל הכוח לגלגלים.

בירידות מהירות ההיגוי מהיר ועצבני בזכות המזלג וקשיחות השילדה, ויש להימנע מהיגוי פתאומי. בנוסף ההיגוי הזה מקשה עלינו את הרכיבה בקו ישר מכיוון שכל תנועה תזיז את האופניים הצידה. היתרון בכך מגיע במהירויות גבוהות, שם ההיגוי המהיר יאפשר לזוז מספיק מהר ולהגיב לכל מכשול.

מהנדסאי מרידה משתמשים בטכנולוגיה שנקראת SFLEX שזהו אלסטומר שיושב במוט כסא בחלקו האחורי ותפקידו לצמצם את הזעזועים שמועברים מהכביש לגוף הרוכב. השיטה מוכרת לנו מהספשילייזד רוביי. ההבדל המהותי בין שיטת מרידה לביו שיטת ספשילייזד הוא בכך שבמרידה ניתן לשלוף את האלסטומר. במידה והרוכב בעל משקל כבד, נוצר כיפוף קל במוט כסא שמקבל תמיכה מהאלסטומר. רוכב קל לא ירגיש זאת בכלל לנוכח העובדה שמדובר במוט כסא אווירודינמי וצורתו אינה מאפשרת גמישות אחורה וקדימה, ולכן רק עומסים קיצוניים יגרמו לתזוזה אמיתית באזור האלסטומר.

1-Merida1

הגלגלים מדגם FSA Trimax T42 מהירים אך אינם קשיחים במיוחד ובנוסף, יש לקחת בחשבון את המשקל שלהם (1720 גרם). ההתנסות עם גלגלים בעלי פרופיל צר יותר (קומפניולו יורוס) נתנה לנו מענה טוב יותר בעליות, אבל במישורים ובגבעות ה FSA Trimax T42 היו עדיפים. 

הצינורות בפרופיל רחב והגלגלים גם כן ולכן יש לקחת בחשבון שבתנאי רוח קיצונית הדבר משפיע על יציבות האופניים כאשר הרוח מכה בנו מהצדדים.

1-IMG_2062

לסיכום

מדובר על אופניים של רייסרים שנותנים מענה מלא לכסף שאותו אנו משלמים. במחיר של 15,000 וקצת (לחברי מועדון) אנו מקבלים אופני קצה עם מכלולים טובים, לא דורה אייס מלא אבל עם נגיעה, וכמובן גלגלים בפרופיל עמוק (42 מ”מ), המשלימים את המטרה האמיתית שלשמה נבנו האופניים. עם קצת שדרוגים ברמת האוכף (כל אחד וטעמו הוא) והברקסים (חובה) נקבל חבילה קרבית ביותר במחיר משתלם ונוכל להתרווח על הכורסה בנחת ולראות את האופניים שלנו, כן כן אלו שקנינו ב 15,000 וקצת מככבות בטורים הגדולים.

אלעד ניסימוב השתתף כרוכב תחרותי בסצינה הישראלית ולקח את העניין ברצינות גמורה: אז לא פלא שבחגורתו תמצאו סימוני וי על טור ערד במאסטרס פרו, ועל התואר הנחשק: אלוף הארץ במסטרס פרו – פעמיים: ב 2011 וב 2014! הוא ספרינטר וחזזזזק!