קטגוריית ההארד טייל קרבון קלילת המשקל וקשיחת הזנב חילחלה מהרייסרים הקשוחים והמהירים לתוך הגרעין הקשה של אוהבי המשקל הנמוך והעברת הכח המקסימלית. מפתיע אבל מסתבר שלא מעט אנשים בוחרים להימנע מהטכנולוגיה המפותחת של שלדות שיכוך מלא מתוחכמות, בולמי זעזועים חכמים ומתחברים דווקא לפשוטות והאמינות של הזנב הקשיח. קיבלנו את ה KTM Myroon Prime 11s 2015 למבחן כדי שנוכל לעמוד על טיבם ולהבין מיהו הקונה האידאלי שלהם. 

דיגמן: אליעד דניאל
צילם: גיאחה
בחן: עמרי זרח

  • דגם: KTM Myroon Prime 11s 2015.
  • משקל: 9.6 רטוב שלא עם צמיגים מקוריים. המוצהר והיבש של האופניים הוא 8.9.
  • מחיר: 22,500 ש”ח.
  • יבואן: דלב ספורט \ אופני KTM (גילוי נאות: מפרסם קבוע בבייקפאנל)

1-025

עד לפני שנים בודדות הנישה הזו התמקדה בעיקר בשלדות פלדה וטיטאניום. היום עם צבירת היידע ומיקסום יכולות הייצור של הקרבון, מציעים רוב היצרנים שלדות איכותיות שלא רק מענישות את הרוכב עליהן בדומה לשלדות האלומניום או הקרבון של לפני מספר שנים בודדות: הקרבון המודרני מאפשר לייצר שיכוך של ממש תוך שליטה בכיווניות הגמישות הזו – קשיחות צדית ושיכוך אנכי הן לא רק סיסמאות – יש שלדות שממש עושות את זה. כמו כן לקרבון יתרון בספיגת ויברציות מהירות ועמעומן. בסופו של דבר – מקבלים חוויה משופרת בהרבה מההארד טיילים של העבר. גם המעבר ל 29 הוסיף לרלבנטיות של ההארד טייל עוד הצדקה.

 

11-012

אז מה אנחנו בעצם מצפים מאופניים בקטגוריה כזו?

ראשית שיהיו קלים. כן, אם אני כבר מתמודד עם הקושי בירידות טכניות מול חבריי על הש”מ, לפחות שאוכל לקבל ייתרון בעליות ובעיקר בהשוואות משקלים. פה זה לא למי יש יותר גדול, אלא, כמה קל (ועמיד או מספונסר) אתה…

שנית, קשיחות והעברת כוח. רוכבים שאוהבים הארדטיילס מכורים לתחושה המיידית של תרגום הכח לתנועה קדימה ללא שום נידנוד או שיהוי שמייצר לעתים קרובות מתלה אחורי בשיכוך כפול. זו חוויה ישירה ומגיבה. מי שבעניין – מכור.

ברור שיש גם חסרונות: לאחרונה רואים יותר ויותר רוכבי XC עוברים לשיכוך כפול בחלק מתחרויות ה World Cup. זה נובע מהשינוי באופי המסלולים של ה XC היום. כל מי שביקר באליפות אירופה שהיתה בחיפה זוכר את השוק שקיבלנו כולנו למול העוצמות, המהירויות ורמות הטכניות של הרוכבים. המסלולים היום גורמים להם לבחור אופניים שישפרו שליטה ואחיזה במקומות טכניים, ופה לעתים ההארד טייל פחות מתאים. בנוסף, רוכבי מרתונים ארוכים ובמיוחד רב יומיים, ובמיוחד חובבנים, מתחילים לאחרונה להבין את חשיבות הנוחות ומוותרים על החוויה הרייסרית במקצת.

 

1-017

 

כמה כבר אפשר לחדש בתחום הזה?

עם כמה שלא פשוט להמציא מתלה אחורי חדש ומוצלח או למקסם משנה לשנה את השיטת שיכוך הקיימת, גם בתחום הזה שנראה תמים יחסית יש לא מעט עבודה לעשות. שילוב המסלולים שהופכים להיות טכניים יותר ויותר, יחד עם הגלגלים הגדולים מחייבים את האופניים להיות בעלי יכולת היגוי מהירה וזריזה. השוק מחדש כל פעם עם סטנדרט חדש שחייבים ליישר איתו קו. המשקל כאמור חייב להיות קל, איפה מורידים ואיפה מחזקים ומעבים? עד כמה להתיישר לפי צו האופנה והסטנדרט וכמה לצאת קצת מהקופסה ולנסות דברים חדשים כמו שראינו בקנונדייל FSI שבחנו פה לאחרונה. לא קלים הם חיי המהנדס. האמת שיצא לי לפגוש את המחלקת פיתוח של KTM בהשקת דגמי 2015 ואחרי כמה בירות זה לא נראה שהחיים שלהם קשים כ”כ. להיפך…

נחזור לMyroon  שלנו וננסה להבין אם יש להם גם קצת שכל לאופניים היפייפיים והשווים שעומדים מולנו? אך קודם נדבר קצת במספרים.

 

1-KTM Myroon

שלדה וסקסאפיל

משקל השלדה טוב מאוד אבל לא קיצוני – הגישה של KTM היא לייצר שלדות אמינות יחסית ברמת גימור גבוהה, וזה עולה בכמה גרמים בד”כ. עם שלדה של 1250 גרם מקבלים באבזור מצוין אופניים במשקל של כ 9.5 קילו רטוב ולא מאוד קשה להגיע ל 9 קילו או קצת למטה מכך עם אבזור קצה.

מה שעוד מקבלים ב KTM זו רמת גימור מושלמת. האיכות האוסטרית היא דקדקנית, ואיכות הצביעה והקרבון פשוט קצה מרשים. צבע המט יפהפה והם נראים נפלא. אישית יש מחלוקת במערכת איזו צביעה יפה יותר – אני תמיד מעדיף שחור לבן קלאסי ונקי על פני השחור-כתום האלטרנטיבי בדגם הזה, כך שקיבלתי את מבוקשי, אבל יש הטוענים שהצביעה האחרת נראית “יותר קרבית”.

 

3-KTM Myroon1

 

גם מבחינת צ’ק ליסט של טכנולוגיות ופיצ’רים – יש פה הכל:

  • Integrated Postmount For Disc
  • Hollow Carbon 3d Dropout
  • 12Mm Thru Axle
  • 15Mm Thru Axle
  • Pressfit BB
  • Tapered Steerer
  • Internal Cable Routing
  • Remote Fork Lockout
  • Direct Mount Rear Derailleur

1-027

גיאומטריה

למיירון מבנה ייחודי במוט האוכף: לפי טבלת הגיאומטריה הזווית שלו רגילה יחסית – 73 מעלות ביחס לציר המרכזי, אולם הוא מתחבר לנקודה קדמית יותר על הצינור התחתון, ולפני ה BB. זה אמנם לא משנה את מיקום הגוף ביחס לקראנק, אבל מניח את צינור האוכף ומוט האוכף בזווית “שוכבת לאחור” מעט, בצורה שמניחה על מוט האוכף יותר עומס. יתכן והמטרה של מהנדסי KTM פה היא להגביר את אפקט השיכוך של מוט האוכף. זאת ועוד: עם צינור ראש קצר יחסית, האופניים מספקים לרוכבים עם הזקוקים ל Reach קצר את מבוקשם: במידה Large אורך הצינור העליון הוא הוא 606 מ”מ, ובמדיום הוא 583 קצרצרים – כלומר שלדה צפופה ביחס למידות המקבילות באופניים אחרים. אם אתם באמצע בין מידות – בדקו את שתיהן מתוך הרגישות לעובדה הזו. זווית צינור הראש תלולה יחסית: 71.5 ועל כך בהמשך.

Capture

אבזור

האבזור לא חותך פינות ודומה שאם רק היו יכולים עוד מעט גם על מעבירי ההילוכים של שימנו KTM היו שמים את שם המותג שלהם…

הקוקפיט כולו שלהם. ראוי לציון מיוחד הוא כידון ה KTM Prime Carbon 2X flat, 720 המעולה מבחינה ארגונומית וכנראה גם מבחינת משקל, אולם הבעייתי – מסתבר שהחברה ממליצה לסגור את החבקים השונים על הסטם בלא יותר מ 2NM שזה הכי חלש שאפשר לדמיין עד כדי לא מספיק. אם תחזקו יותר – אתם מגדילים כנראה את הסיכוי לפגוש את צינור הראש דרך הכידון באירוע טכני בשביל, ואם תסגרו את זה כמומלץ יש מצב שכפתורי הנעילה של המזלג או ההילוכים יזוזו לכם בצורה בלתי רצונית במהלך הרכיבה. (אגב מידת סגירה: בחלק מהמקומות שיש בהם ברגים על השילדה, מצוינת בגדול יחסית מידת ההידוק – נגיעה גם יפה גרפית וגם חשובה ונוחה למשתמש!).

 

03-003

 

ל KTM יש אחלה של גריפים והם נוחים ובעלי דיוק רב בין רכות לאחיזה וארגונומיות (מהז’אנר המשנה את עוביו – עבה יותר במרכז הגריפ).

על המזלג – קשימה יוקרתית ורמת מזלג גבוהה כולל נעילה הכרחית לרייסר מהכידון עם שלושת המצבים של פוקס: Fox 32 Float 29 FIT CTD Remote 100-15-T.

 

1-046

 

מערכות הילוכים XTR ללא מעביר קדמי לחסכון במשקל ופשטות: 1×11.

גלגלי DT Swiss שמותגו כ OEM עבור KTM –  קלים ואיכותיים. יש פה גם צירי 12 ו 15 עדכניים מאחור ומלפנים בהתאמה, שמולבשים עליהם צמיגים שלא מתאימים לטעמנו לישראל עקב עדינות רבה מדי: ה Schwalbe Rocket Ron Evo 29×2.25. בגלל קושי להפוך אותם לטיובלס היו במבחן צמיגים של קונטיננטל מדגם Continental Race King 29 ברוחב 2 שהותקנו ע”י החנות שבה אספנו את האופניים. אף הם פחות מתאימים לרכיבה טכנית. מהירים מאוד וקלים אמנם אולם מחליקים בכל סיבוב. מציג רחב יותר- 2.2 בעל עובי דופן עבה יותר ונפח גדול יותר היו מפרגנים יותר לרוכב ולאופניים.

 

2-KTM Myroon

ברכיבה

אין על תחושת העמידה על הפדלים באופניים כאלה ויציאה לספרינט עם בולם קדמי נעול! כל פדל מקבל את מקסימום הכבוד ופשוט מעיף אותך קדימה. המיירון הם אופניים לרייסרים וזה ברור מהרגע הראשון שעולים עליהם. אולי שמעתם פה ושם על אנשים שרוכבים על אופניים של 9 קילו, או אפילו למטה מכך (זו לא חוכמה גדולה – זה פשוט מאוד יקר…) אבל גם ב 9.6 תרגישו את הקלילות המדהימה, ובחיבור של זו לקשיחות – תעופו בעליות, ומהר.

1-049

 

בסינגלים הדוקים הם מהירים ביותר גם כן ומספקים תגובתיות מצוינת – אבל גם ההיגוי עצבני ומהיר, תוצר של אותה גיאומטריית אולדסקול וזווית צינור הראש התלולה (71.5 כאמור). החסרון מגיעה בירידות תלולות – זו זווית שמייצרת היגוי עצבני ומטפלת פחות טוב במדרגות סלע בזוויות קשות ובירידות תלולות הם דורשים תשומת לב.

 

1-053

 

המיירון הם אופניים פחות סלחניים ברכיבה טכנית, ירידות מהירות וקטעי סלעים קשים. כנראה שזה הטאצ’ האירופאי… ביחס ל FSI שבדקנו ממש לאחרונה הרגשנו איתם פחות בטוחים באיזורים האלה. מצד שני, הם שקלו כ 700 גרם פחות, עולים דומה, ומספקים איכות צביעה וגימור גבוהים לא פחות והעובדה שיש להם חלקים סטנדרטיים תועדף על ידי חלק מהקונים. זו התלבטות בין המיוחד והשונה מאוד לבין השמרני יחסית שאין אתו הפתעות – כל רוכב והראש שלו. במקרה הזה, המיירון גם נתנו יחס משקל-מחיר עדיף.

 

1-088

סיכום

אופניים יפהפיים וקרביים, עם רמת ייצור גבוהה במיוחד, רמת אבזור מצוינת על בסיס XTR ו XT (למעט הצמיגים), מייטב הפיצ’רים בשלדה, גלגלים מעולים מ DT Swiss עם צירי 12 ו 15, משקל טוב מאוד, והתאמה לקרוס קאנטרי קלאסי זורם ומהיר במיוחד. מכונת מירוץ מהירה וקשיחה. אדירה בעליות, אולם טיפה פחות מפנקת, במיוחד עם הצמיגים שהיו במבחן בקטעים טכניים. אנחנו נמליץ לכם להחליף לצמיגי ה 2.2 המועדפים עליכם במעמד הקנייה. ולמי הם יתאימו? המיירון מיועדים לרוכב שרוצה לנצח – בין אם זה תחרויות קרוס קאנטרי, ובין אם זה את החברים שלו ברכיבות השבוע… רוכב שאוהב להשאיר אבק לכולם בעליות ארוכות ושם דגש על יעילות דיווש, משקל נמוך ולא אוהב את תחושת הנדנדה והרכות המאפיינים לעתים אופני שיכוך כפול.

צילם: גיאחה
דיגמן: אליעד דניאל
בחן: עמרי זרח

עמרי זרח, אול אראונדר על שני גלגלים, אושיית רכיבה שחי את החלום. הקים וניהל מספר מיזמים מגניבים בתחום הרכיבה. מתכנן שבילי אופניים, מדריך ומאמן רכיבה. כיום עובד כמנהל מוצר בWatteam – סטארטאפ ישראלי המפתח ומשווק מדי וואטים לרוכבים. עמרי כותב פה על ציוד, תרבות רכיבה ושאר עניינים שמעניינים אותו אותו על אופניים, שזה כמעט הכל.

_______________________________________________

לכתבות נוספות עם אופני KTM ב BIKEPANEL:

  1. מירוץ החימוש החל! (אופני ילדים כבר ממש לא רק אופני מדבקה…)
  2. אופני KTM מציגים את “גלגל אופניים” – חנות האופניים בבנימינה
  3. אופני KTM מציגים את “סיגמא” – חנות האופנים בצומת מגידו
  4. ראיון עם רועי שבילי – האיש שמאחורי הכניסה המרשימה של אופני KTM לענף האופניים בישראל
  5. היה מחשמל בהשקת אופני KTM 2015 באוסטריה \ עמרי זרח
  6. מבחן אופניים “4 עד 4000” פרק א’ – KTM Ultra fun 29