פר הגדרה הינך לוחם של סופשבוע, יש לך מנשא על הרכב שקבלת מהעבודה, יש לך אישה שמפרגנת לך את שבת בבוקר ויש לך חברים שאיתם אתה יוצא לרכיבת סינגלים קצרה בבן שמן. בהתחלה זה עובד יופי אבל עם הזמן בעקבות סרטי הרד בול המתרוצצים ברשת, החברים מעלים מהלך וקונים אופניים עתירי אינצ’ים, ההפסקות מתארכות, השיחות על איך מתנהגים הצמיגים גם הם תופסות תאוצה, ההתנשפויות מתרבות לקראת כל עליה קטנה וההתעכבות לצד כל אלמנט טכני מתחילות להוציא אותך מדעתך.

אט אט אתה חוזר מהרכיבות לא מסופק, לא קיבלת את מנת האנדורפינים הנדרשת והתשובה לשאלה “איך היה?” מתחלפת מ”אחלה” נילהב ל”בסדר” חיוור.

התהליך הזה נשמע לך מוכר?

כצעד ראשון כדי לצמצם את היחס נטו-ברוטו אתה קובע איתם בפארק ומתחיל לצאת לרכיבה מהבית, לצד החיסכון בדלק זכית בתוספת מבורכת של רכיבת קרוס קאונטרי הלוך ושוב, אז אם נהנית מרכיבת הבדד הזו הרי ששיטוט קצר באינטרנט יביא אותך אל הבית החם שקרוי קומונת 4 אפיק בתפוז, שם תמצא את כל מה שדרוש לעשות את המעבר המיוחל כדי לשרוד רכיבות ארוכות במיוחד.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אז מהי רכיבת אפיק ומה בינה לרכיבות מרתון?

רכיבת מרתון מוגדרת כרכיבת אימון ארוכה עם מעט מאד הפסקות. המרחקים – מגוונים מאוד: החל ב 40-50 ק”מ רצופים וקצרים יחסית, ועד ל… מאות קילומטרים. אופי המסלולים הוא לא טכני במיוחד, ויכול לכלול חלקים ניכרים מהרכיבה על דרכי עפר וכורכר ורק קטעים מעטים על סינגלים. השליטה באופניים היא משנית לעומת הסבולת ולכן אלה רכיבות המתאימות לעתים גם לרוכבי כביש שעושים את צעדיהם הראשונים בשטח.

בתחום זה נמצאות תחרויות המרתון המבוססות על בחירת מסלול מעגלי והקפתו מספר פעמים מה שמאפשר נקודת האכלה (Feading Zone) בה אפשר להשאיר אוכל, בני משפחה, חברים ומאמן. הקטגוריות הטיפוסיות בתחרויות מתמשכות כ 50, 80, ו 100 ק”מ.

קטגוריה נוספת של מרתונים נוסף על התחרות בסגנון מעלה, הן תחרויות ה 24 שעות שהן תחרויות שיכולות להיות חוויה או טירוף – תלוי איך מגישים אותן לאכילה: המנצח נקבע לפי מספר הקילומטרים (או ההקפות של המסלול) הגדול ביותר שעשה בטווח הזמן הזה. המתחרים יכולים לרכוב על המסלול עד 24 שעות רצופות, ויש כאלה שעושים את זה, או לתכנן הפסקות בהתאם ליכולתם ולקומבינצית הרכיבה-מנוחה המתאימה להם.

עוד סוג נפוץ וידוע של תחרויות מרתון הם המרתונים הרב-יומיים דוגמת הקלאסיים: טראנס-אלפ באירופה, טראנס רוקיס בקנדה, קייפ אפיק בדרום אפריקה, ועוד.

 

תחרויות מרתון בארץ ניתן למצוא באירועים של האיגוד כמרתון ערד, מרתון הגליל המערבי וכדומה. קומונת 4 אפיק (שחגגה לא מזמן 4 שנים להולדתה) הציבה רף חדש לתחום של רכיבת ההקפות ומציעה את תחרויות ה-24 שעות ואת הDTD  (קיצור של הביטוי Dusk Till Dawn – רכיבה מהשקיעה עד הזריחה) ושבו מבצעים הקפות של מסלול המשלב סינגלים ברמה טכנית משתנה לאורך כל הלילה.

רכיבת אפיק הינה רכיבה ארוכה, רציפה וקשה שמשלבת רכיבה בטופוגרפיה משתנה. ישנם דיונים אינספור על המונח הזה, שאין לו הגדרה רשמית והוא יכול להיות סוביקטיבי למדי. לא ניכנס פה לעומק לפינה הזו רק נאמר – ההגדרה היא בעיני הרוכב. לכל אחד יש סף מרחקים, מאמצים, וגירוי נופי וחושי אחר שמכניס רכיבה מסוימת להגדרה “רכיבה אפית”. אם חזרת מרכיבה ארוכה מאוד מותש פיזית, עברת בה עליות ומורדות פיזיים ונפשיים, ראית נופים מדהימים, וחווית חווית אופניים שתיצרב בזיכרונך לשנים ארוכות, אולי לתמיד – כנראה שזו הייתה רכיבה אפית בשבילך.

רכיבות אפיק במסגרת אירועי הקומונה הנזכרת מעלה, ושלהם כבר מסורת בארץ הינם הצ’ימיצ’ורי, אפיק ששת הפארקים (6PE)  וכמובן אפיק כניסה המיועד לרוכבים חדשים שמעוניינים להכיר את הז’אנר: רכיבות אפיק חד יומיות נוספות שנפתחו לקהל וזכו לפרסום כמו תל אביב-חיפה-תל אביב, תל אביב- באר שבע- תל אביב, תל אביב-ירושלים- תל אביב, תל אביב-חרמון, דן לגוש דן, מבצע עובדה (שדה בוקר-אילת), 400 (כרמים- אילת), חוצה ישראל שטח בשלושה ימים, בארבעה ימים, בחמישה ימים, הרשימה אינסופית והכול כתלות בדמיון המעוות של המוציא לפועל.

אפיק, מרתון, וגראן פונדו – יותר מדי מושגים? ומה הקשר ביניהם?

רק לא מזמן הייתה פה כתבת הכרזה על השקת גראן פונדו כלל-בריאות – אז מה ההבדל בין הקטגוריות שהוזכרו בכתבה הזו (אפיק ומרתון) לבין גראן פונדו? הכל כמעט אותו דבר, למעט העובדה שגראן פונדו היא רכיבת כביש, ובד”כ כשאומרים שיוצאים לרכיבת אפיק או מרתון בארץ מתכוונים לרכיבת שטח. למעשה גם גראן פונדו הוא רכיבת אפיק – בכביש… כל המושגים האלה באים לבטא רכיבת סבולת ארוכה וקשה בין אם בשטח או בכביש, ולא במקרה הטראנס אלפ, המוזכר ומצולם בכתבה הזו כמה פעמים הוא אירוע בעל שתי גרסאות אחיות: טראנס אלפ כביש וטראנס אלפ שטח. האמת היא שאנחנו מקווים שתהייה זליגה אמיתית ומשמעותית של רוכבים מקטגוריה אחת לשנייה: הכישורים הפיזיים הנדרשים לאפיק שטח ולאפיק כביש דומים מאוד זה לזה, והמעבר לקטגוריה השנייה למי שכבר עוסק בקטגוריה אחת הוא פשוט יחסית: רק עוד זוג

אופניים ואתם מסודרים.

ונסיים בציטוט אמיתי מהפייסבוק שלי – מאת ילדה חמודה במיוחד בשם תמר שהרבני בתגובה על תמונה מאחת הרכיבות שלי: “אוי לי מה זה הדבר הטפשי הזה בשביל זה השארתם אותנו לבד בבית?”

מאת: עזרא שהרבני