Mares AX disc 105

במסגרת סקירות אופני הקרוס והגראבל שערכנו בבייקפאנל לאחרונה רכבנו והתחרינו על ה-KTM Canic הכתומים מקרבון, וטיילנו וצברנו הרפתקאות על ה-NINER RLT Steel מפלדת ריינולדס. כעת הגיע אלינו הזוג שקרוב לוודאי הכי מעניין ורלוונטי לרוב קוראינו: FOCUS Mares AX Disc 105, דגם אלומיניום נגיש כלכלית של אופני הסייקלוקרוס המוכחים של פוקוס, חברה שיודעת דבר או שניים על הספורט הזה.

מאת: נמרוד כהן
צילם: גיאחה
image001

כדי ליצור תנועה צריך גם אופניים במחירים האלה

אז היו לנו אופני סייקלוקרוס תחרותיים קיצוניים מסיבי פחמן עם משקל נוצה ומחיר מרהיב (ה-KTM), והיו אופני גראבל מודרניים נוחים ורב תכליתיים מפלדה איכותית, גם הם לא זולים (ה-NINER). כעת הגיע אלינו דגם אלומיניום במחיר נוח יחסית שיכול להיות זוג שני קלאסי באורווה של הרבה רוכבים. דגם ״מעבר״ לכבישונים שלא ידעו שטח עדיין או לחילופין, דגם ״מעבר״ לשטיחונים שלא ידעו כביש עדיין. בקיצור, דגם חשוב מאוד בליין של כל חברה, שהיינו שמחים אם היו עוד רבים כמותו בארץ.

כמה זה “מחיר נוח יחסית”? 8,900 שקלים להרבה טכנולוגיה שעובדת. קראו נא.
image003

Focus וסייקלוקרוס

לחברת פוקוס הגרמנית היסטוריית סייקלוקרוס עשירה וזה ניכר בהשקעה רצינית מאוד בליין הרחב והמגוון של דגמי הסייקלוקרוס שלה: 3 דגמי אלומיניום ו-3 דגמי קרבון. זה ניכר  גם בקבוצות ובמקצוענים שרוכבים על אופני החברה (קבוצת ראפה-פוקוס לשעבר ואלוף ארצות הברית ג׳רמי פאוורס לדוגמא), ובתכנון ובנייה מעולים ומתקדמים של כלל דגמי הקרוס שלה.

גם בארץ ל Focus נוצר מעמד מיוחד בקרב קהילת הקרוס המצומצמת: שלומי חיימי אלוף ישראל בקרוס קאנטרי רכב על אופני הקרוס של Focus במשך שלוש עונות וניצח כל תחרות קרוס שנערכה בארץ בתקופה הזו. ויקטור קיטייב מאמן ומנהל קבוצת דינמו רייסיניג ארגן מספר תחרויות קרוס במימון יבואן Focus הקודם ורוכב בעצמו על אופני החברה וגם המפיץ הנוכחי, מ.נ. מערכות מייבא מספר דגמים במספר רמות מחיר.

אם זה מעניין אותך והגעת עד לפה- סימן שאתה מתאים לקחת מנוי חינם לבייקפאנל במייל. הכנס כתובת אימייל ותהנה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מייק קלוּג, מייסד החברה, היה אלוף גרמניה בסייקלוקרוס מספר פעמים ואף אלוף העולם בשנת 1992. לא פלא שהחברה שהקים, פוקוס, מפוקסת על סייקלוקרוס בכזו חדות…

הנה סרטון שלו מלווה ומקריין צמד רוכבי חסות של החברה ב-Tortour, תחרות סטייג׳ים של סייקלוקרוס/גראבל בתנאים פסיכיים, לא פחות:

השלדה

אוקיי, אז הבנו שלפוקוס בכלל ולדגם ה-Mares בפרט יש אילן יוחסין מרשים, אבל איך זה נוגע לנו ולדגם האלומיניום עם מערכות שימאנו 105?

ראשית, למעט קיצור של הצינור העליון בחצי סנטימטר, למארס מאלומיניום גאומטריה זהה לזו של דגמי הקרבון העילאיים עליהם מתחרים בסבב העולמי. מעבר לכך ניתן למצוא בשלדה שלל פיצ׳רים וטכנולוגיות שזולגות מטה ממשפחת הקרבון היוקרתית וביניהם:

  • R.A.T. ראשי התיבות של Rapid Axle Technology – זהו מנגנון שחרור מהיר גאוני וחדשני שפוקוס פיתחה לדגמי ההרים, הקרוס והכביש-דיסק שלה, המשלב בין יתרונות החוזק והקשיחות של הצירים המוברגים לשלדה לבין מהירות התפעול של ידיות השחרור המהיר הישנות. עם הפטנט הייחודי של Focus ניתן לחבר או לפרק גלגל בפחות מעשר שניות, יתרון תחרותי ברור לרייסר או לצוות התמיכה הטכנית שלו. מבחינתי הפטנט הזה כל כך נכון ומתבקש, עד כדי כך שהוא צריך להיות הסטנדרט של כל שאר החברות… הנה סרטון של 30 שניות שמראה לכם למה ההנדסה הגרמנית עדיין נחשבת לשם דבר בעולם:

  • צינור עליון שטוח לנשיאה והכתפה נוחה של האופניים בעת מעבר מכשולים בתחרויות.
    image005
  • חיווט פנימי – בגלל תנאי הבוץ והשלג שאופייניים לתחרויות קרוס בעולם ובגלל הצורך בהכתפה והורדה תכופה של האופניים, היעדר חיווט חיצוני לאורך צינורות המשולש הקדמי של השלדה הוא יתרון רציני ופרקטי, מעבר למראה הנקי. התרגלנו לחיווט פנימי בשלדות קרבון, כעת זו הופכת לתכונה אופיינית גם בשלדות אלומיניום מודרניות. הFocus מעבירה את חיווט המעביר הקדמי, המעביר האחורי והמעצור האחורי דרך השלדה, ושלושתם יוצאים מחרך מיוחד וקצת גס למראה מתחת לציר המרכזי. דווקא במזלג הקרבון עדיין אין חיווט פנימי, וחסרו לי גם אטמי גומי לנוזלים ובוץ בחרכים בקדמת השלדה ובתחתית הציר המרכזי.
    image007
  • מזלג קרבון מלא – המזלג זהה לזה של דגמי הקרבון והוא ייחודי לפוקוס.
    image009

פרט לתכונות המושכות האלו, דגם ה-105 מתגאה בקומבינציית צבעים רעננה ויפה שזכתה להרבה מחמאות. אין ספק שהטורקיז תופס עכשיו חזק (ראו את הטרק פרוקליבר), אבל הגרסה של Focus עם הטאצ’ים בצהוב ובכתום היא ממש ממש טובה, האופניים האלו יפים. עבודת האלומיניום מרשימה, ודוגמה חיה לכך ניתן לראות בתומכות השרשרת בעלות הפרופיל המשתנה והמורכב. יש מקום לשני כלובי בקבוק ומאחור הכנות לכנפיים או לסבל.

דגם ה-Mares AX 105 עולה כאמור 8,900 שקלים. בתוספת של 1,000 שקלים אפשר לרכוש את דגם ה-Apex המקביל ובמחיר מרשים של 7,600 שקלים דגם עם מערכות Tiagra.
image011

מכלולים נבחרים

  • גולת הכותרת של מכלולי הפוקוס הם ללא ספק מעצורי ה-Hy-Rd המכאניים/הידראוליים של TRP. מדובר על קליפרים (החלק היושב על צירי הגלגל, בו שוכנות הבוכנות ורפידות המעצור) המופעלים על ידי כבל הילוכים מכאני רגיל, אך משתמשים בצמד בוכנות הידראוליות. החברה המתמחה בסייקלוקרוס פגעה בול בצורך של המוני משתמשים, ומייצרת קליפרים הידראוליים המופעלים על ידי ידיות ה”כביש” הרגילות שיש להמוני רוכבים בעולם. המערכות ההידראוליות המלאות של שימאנו או סראם לכביש ולסייקלוקרוס מצוינות אך יקרות למדי, והמערכת הזו מאפשרת לקחת מערכת מכנית רגילה ולתת לה את יתרונות הדיסק ההידראולי, או פשוט לשדרג כל זוג קיים בעל דיסקים מכאניים. פצצה של דבר.
    image013
  • מערכת הילוכים SHIMANO 105 למעט קראנק מדגם נמוך יותר. לקראנק גלגלי שיניים בגודל קלאסי לסייקלוקרוס תחרותי של 36/46, וקסטה אחורית 11-28 שיניים.
  • חלקי קוקפיט מאלומיניום של מותג הבית של פוקוס Concept EX.
  • גלגלים עם צירים של Concept EX וחישוקי R552 של DT.
  • צמיגי קרוס Schwalbe Rocket Ron ברוחב 33 מ”מ במהדורה מיוחדת ל Focus עם קירות צדדיים לבנים שנותנים טאץ’ מקצועני לאופניים בכך שהם מזכירים את צמיגי הטובולאר המקצוענים מכותנה של יצרנים דוגמת Dugast.
    image015

הרכיבה

הרכיבה על הפוקוס מזכירה לרוכב המפונק מיד איך זה לרכוב על שלדת אלומיניום קשיחה: זה מהיר, זה קשיח וזה לא הכי נוח בסביבה, בטח לא בהשוואה לפלדה איכותית או לקרבון שתוכנן גם לספוג. יצאתי לרכיבת בוקר ראשונה בערבות נחל אלכסנדר, ואני מרגיש בבית מהדיווש הראשון. אלו אופניים מעט ארוכים ביחס למידה המוצהרת של 54 ס”מ, והם עוזרים לך לרכון רחוק ונמוך, קרי תחרותי. שלדת האלומיניום לא מפתיעה והיא קשיחה למדי ומייצרת תגובת דיווש מיידית ומעולה. כל עוד אתה במישור זה עובד מעולה ולא שמים לב למשקל המעט כבד – 10.6 ק״ג עם שני כלובי בקבוק, חומר בצמיגים, דוושות XTR ומתקן לגרמין…
image017

הצמיגים הפתיעו אותי וייצרו איכות רכיבה רכה באופן מפתיע, על אף לחץ אוויר של 55 מאחור ו-50 מלפנים. הם שמרו על אטימת טיובלס טובה לאורך כל המבחן. גם טווח ההילוכים עבד לי מצוין במסלול המהיר והמישורי, ואגב הילוכים, מערכת ה-105 פשוט עובדת מדהים, כנראה טוב ומרשים יותר מהמערכת המקבילה לאופני הרים (ה-Deore). פרט לשיקולי משקל ופלצנות ויזואלית על הסביבה, שתי לקויות שיש לי, אני מודה, אין באמת סיבה לרכוב עם מערכת אחרת. אחרי הסט אפ הראשוני הרגשתי בשל לרכיבה ארוכה יותר והצטרפתי לרכיבה של חבורת הגראבל שלנו. פה כבר מדובר על כמה שעות על האוכף, עליות רציניות ואף תבליני סינגלים פה ושם. לצערי לא יצא לי להתחרות על האופניים במהלך המבחן, אך מי שיקנה אותם יבלה מן הסתם את רוב הקילומטרים שלו עליהם ברכיבות גראבל ארוכות ולא באחת משלוש-ארבע התחרויות שענף הקרוס בארץ “משופע” בהן.
image019

כשמותחים את מעטפת הרכיבה באורך ובקילמטראז’ בולטים מיד כמה דברים:

הדבר הראשון הוא הברקסים. תשמעו, זו וואחד יציאה… מדובר על מעצורים שעובדים ומרגישים כמעט כמו המערכות ההידראוליות הטובות והיקרות בשוק, הן של סראם והן של שימאנו. הקליפרים מסורבלים וכבדים מעט, אך במבחן הפרקטיקה, אתה יכול לרכוב מקטעים טכניים, שלא לומר סינגלים, כשכפות הידיים אוחזות ב-Hoods בחלק העליון של הכידון, מבלי להתכופף ולאחוז בדרופים על מנת לייצר מנוף משופר להפעלת ידיות המעצור.

ביחס לדיסקים המכאניים שהיו לי על האייביס הפרטיים בבית, מדובר פה על שדרוג של ממש, המאפשר לך לרכוב בירידות מהר ובטוח יותר, ולשלוט בסינגלים ברמה הרבה יותר גבוהה. למה אני אומר “שהיו לי”? כי בסוף המבחן רכשתי לעצמי זוג מעצורים כאלו – וזה אומר הכל. מי שהציץ ונפגע בביצועי הדיסקים ההידראוליים לאופני קרוס או גראבל לא יכול לחזור אחורה. עד כדי כך ההבדל מוחשי.

״סטופי״ עם אצבע אחת על ידית הברקס? רוצה!

״סטופי״ עם אצבע אחת על ידית הברקס? רוצה!

מוט הכיסא אמנם קצת מסורבל לכיוון וכבד, אך הקוטר הצר שלו, 27.2 מ”מ, ביחד עם ה-off set (הסטה לאחור של תושבת הכיסא) מייצרים גמישות אנכית מסוימת המשפרת את הנוחות על המושב. גם המושב עצמו נוח מאוד. הכידון עצמו מעוצב היטב והפרופיל שלו עבד לי מצוין. מי שיטחן קילומטרים בשטח מוזמן לשים סרט כידון עבה ורך יותר, כי הסרט שמגיע עם הפוקוס מינימליסטי ולא משכך.

ביצועי העליות של האופניים מרשימים על אף משקלם הלא-נמוך ועל אף סט גלגלים שהוא יותר חזק מאשר קל. השלדה והמזלג קשיחים מאוד ומעבירים היטב את כוח הרוכב. גם הגלגלים הסטנדרטיים עם 32 שפיצים ופרופיל חישוק גבוה יחסית (טוב לפינוי בוץ) קשיחים למדי. ברור שזו לא מפלצת טיפוס, אך אין מה להרחיב על כך – מי שיש לו חזון וממון שיקנה את המארס קרבון עם גלגלים קלילים… כל השאר יסתפקו בשלדה וגלגלים קשיחים, חזקים ואמינים. מי שעוצר את האופניים האלו מלהגיע לראש כל הר, הוא יחס ההילוכים הקשה ולא משקלם. עליות תלולות בשטח העבירו אותנו מהר לעמידה ואז להליכה, אפשר בהחלט להיעזר בקסטה עם טווח רחב יותר או בגלג״ש קדמי קטן יותר.
image023

בסיבובים וירידות מהירות בשטח הדבר הראשון שבולט לטובה הוא הגאומטריה הייחודית של Focus. על אף מידות קוקפיט כמעט זהות לחלוטין לניינר הפרטיים ולאייביס הפרטיים שבבית, זווית הראש של הפוקוס מתונה בכמעט מעלה וחצי! וזה הרבה. לרוב אופני הקרוס הטהורים המודרניים זווית ראש של 71 או 71.5 מעלות. זה תלול ומייצר יכולת תמרון וסיבוב מאוד גבוהה במהירויות נמוכות, במתארים כמו סוויצ’בקים צפופים על מגרש דשא שמאוד נפוצים בתחרויות קרוס. מאידך זה מייצר היגוי עצבני ויציבות בינונית בירידות מהירות במיוחד, מתאר שלחלוטין לא קיים בתחרויות אלו, אך נפוץ ברכיבת גראבל.

לפוקוס זווית ראש של 70 מעלות, ובירידת כורכר מהירה דוגמת כסלון צפוני, הזווית הזו נותנת עוד ביטחון ויציבות, כלומר לרכיבת גראבל זה ממש טוב. הזווית מאפשרת גם הרמת גלגל או עלייה לבאני הופ בקלות מרשימה. כי גראבל זה כיף… דווקא הציר המרכזי פחות עוזר למגמה המבורכת הזו, והוא גבוה יחסית, עם דרופ אירופאי של 65 מ”מ בלבד. הדגמים האמריקאים פחות חושבים על מעבר מכשולים ומנמיכים את הציר המרכזי בעוד כמה מילימטרים, מה שנותן עוד יציבות בסיבובים מהירים.
image025

במקטעים הטכניים, אלו שהאופניים לא ממש תוכננו עבורם אך שאנו אוהבים כל כך, האופניים תפקדו באופן משביע רצון ללא הפתעות. ההיגוי ממשיך להצטיין והברקסים נותנים לך יתרון מול כל מי שאינו הידראולי, אך שלדת אלומיניום קשיחה, צמיגים צרים בלחץ גבוה, סרט כידון לא רך מספיק – כל אלו מייצרים קומבינציה לא מפנקת בעליל. בכל זאת, אלו אופני קרוס ולא אופני גראבל.

image027

חיווט פנימי במשולש הקדמי – מעולה ועובד טוב אך ניתן לשפר את אטימת החרכים

ניתן לשפר את סרט הכידון ואת הנוחות בידיים, וניתן לשים צמיג קדמי עד רוחב 40 מ”מ ואחורי עד רוחב 35 מ”מ, וכך להפוך את האופניים לורסטיליים ונוחים יותר, במס משקל זניח. לו היו אלו אופניי הפרטיים כך הם היו יוצאים מהחנות. המזלג עובד מצוין עם המעצור ההידראולי, אין רעידות בזמן עצירה והקשיחות ושמירת הכיוון גם במזלג וגם בגלגל האחורי מצוינות.

מה ניתן לשפר?

האופניים מגיעים עם קומבינציית הילוכים ספציפית לתחרויות סייקלוקרוס, ולכן ההילוך הקל ביותר שלהם, 36 שיניים מלפנים ו-28 מאחור, אינו כזה קל והוא מקשה על כיבוש עליות תלולות בשטח (באספלט קל יותר). טוב יעשה היבואן אם יצליח לקבל משלוח מהמפעל עם פלטות קומפקט רגילות לרוכב הישראלי, קרי 34/50 ועוד יותר טוב יעשה אם יצליח לקבל מעביר אחורי עם כלוב ארוך וקסטה של 11-32 שיניים. הקומבינציה האחרונה הופכת לסטנדרט של עולם הגראבל ומאפשרת התמודדות עם שטח מאוד מגוון, הן עליות תלולות והן ירידות מהירות. עד שזה יקרה אני ממליץ למי שירכוש את האופניים להחליף את פלטות הקראנק ל-34/50 במעמד הקנייה.
image029

סיכום

הפוקוס מארס אלומיניום עם מערכות 105 ודיסקים הידראוליים הם אופניים מצוינים, שיתנו כמעט לכל רוכב את כל מה שהוא יכול לבקש בז’אנר הזה ומעבר. על אף המחיר השפוי אלו לא אופניים בסיסיים, אלא אופניים עם הרבה טכנולוגיה ויכולות גבוהות.
שלדת אלומיניום היא בסוף היום שלדת אלומיניום ואופניים בפחות מעשירייה עושים פשרות בבחירת הציוד, כך שהרכיבה היא לא הכי נוחה בשוק והאופניים אינם קלים, אך את זה אפשר לפתור בהשקעה כספית כפולה ולא לשם כך התכנסנו כאן.
המארס יכולים להיות Best Seller לרוכב ישראלי, לפאר את המחסן של מאות רוכבים רציניים ולצבור מאות קילומטרים בכל שנה. הם יתנו פייט בכל תחרות קרוס או גראבל, ילוו את הרוכב עליהם ברכיבות אימון ארוכות ומגוונות, יכולים להיות אופני הקומיוטינג המהירים והבטיחותיים ביותר שניתן לקנות, בני לוויה לרכיבות ואימוני נפח, וכמובן גם אופני כביש טובים עם החלפת צמיגים. חלק גדול מהיתרונות שציינתי לעיל יהיו נכונים לכל זוג קרוס מודרני עם שלדת אלומיניום ומעצורים טובים שיצליח לתמחר עצמו כראוי, אז יבואנים יקרים, אתם מוזמנים להגיב… בינתיים הפוקוס מארס AX 105 הם מהרכיבות המרשימות והמשתלמות שפגשתי לאחרונה.

 

נימי (נמרוד כהן) – עז ההרים המקורית. רוכב הרים מ-93 וכביש מ-99. כתב ובחן בכל מגזין, עיתון ואתר כמעט, הגיש וערך את ליגת נביעות בערוץ 5, פינות אופניים בערוץ 10, הפיק ומפיק אירועי רכיבה וספורט שנכנסו לפנתאון הרכיבה בישראל, ממייסדי תחום הדרכות הרכיבה הטכנית בישראל, אוהב את יעל, מדבר, בירה, סטייל וחיים טובים, את הניינר שהוא קיבל בספינסור כאמבסדור, ולא נשאר אף פעם חסר מילים.
נימי בוחן סייקלו בתקציב שפוי: FOCUS MARES AX
היגוימעצוריםתמחור טובSHIMANO 105
כבדים, גם הגלגליםאלומיניוםלא הכי נוח בסביבה
8.5ציון BIKEPANEL
עיצוב וסקסאפיל8.5
חלקים ואבזור8
עליות8
ירידות9
סיבובים8.5
מישורים9
התקפות וספרינטים8.5
נוחות7.5
תמורה לכסף9
X פקטור סוביקטיבי מהבוחן9