ביום שישי בצהריים, בטיילת “צלילי המוזיקה” שבמרכז ראש העין, התקיימה תחרות סייקלוקרוס ראשונה בסבב LAZER CX & Short Track Powered By RIDLEY במזג אוויר בלגי משהו ועם כמות משתתפים וקהל שהפתיעה אפילו את האופטימיים ביותר מבינינו.

מאת: נמרוד כהן*; בנימין שמידט
צילום: יניב סיסו, עז הרים

כמות ילדים גדולה, ביחד עם בני המשפחה המלווים, הגדילה משמעותית את נפח האירוע (בתמונה הזינוק)

כמות ילדים גדולה, ביחד עם בני המשפחה המלווים, הגדילה משמעותית את נפח האירוע (בתמונה הזינוק)

 

זו כבר השנה השנייה בה מתקיים הסבב שהצליח להפוך כבר למסורת בזכות חסות חזקה מצד שני גורמים המזוהים בארץ ובעולם עם ענף הסייקלוקרוס: קסדות LAZER ואופני RIDLEY. שלא בכדי, מדובר על שני מותגים בלגיים, ארץ הקרוס והבירות, שנמצאים בשימוש אצל מקצוענים רבים בתחום.

 

3-סייקלו ראש העין1

משמאל: המשתתפים והצופים הצביעו ברגליים והאירוע היה שוקק אדם על אף מזג אוויר בלגי משהו.
מימין: “דינג-דונג: הרכבת של CCC יוצאת לכיוון חדרה בעוד 3 דקות. הרוכבים מתבקשים לעטות מעילי רוח ולמלא בקבוקים…”

 

מארגני הסבב, זיו ענפי מ-Bikeway ונמרוד כהן מ”עז הרים”, לא קפאו על שמריהם והציגו מספר עדכונים וחידושים לקונספט, שמטרתם להביא לאירועים הללו קהל משתתפים רחב יותר מאשר עדת משוגעי הסייקלוקרוס בלבד וקהל צופים משמעותי יותר, שייהנה מהתחרות האינטנסיבית שמתרחשת במרחק מטרים ספורים ממנו.

כהרגלנו, נגרה לכם את החושים בקליפ האירוע שצילם וערך נאור גל-ים:

 

אם נשפוט על פי התחרות הראשונה בראש העין, המטרה הושגה. לתחרות נרשמו 72 משתתפים (מתוכם כ-20 על אופני קרוס) אותם עודד קהל רב. בנוסף, הקטגוריות הצעירות היוו יותר ממחצית המשתתפים, תופעה חיובית מאוד במספר רמות:
ראשית, הילדים לומדים יסודות מצוינים של טכניקה ושליטה באופני ההרים שלהם, כולל ירידה ועלייה מהירות מהאופניים, חיבור מהיר לקליטים, התמודדויות עם נפילת שרשרת, מעבר משוכות (באני הופ), טקטיקות של מיקום לפני כניסה לסינגל ועוד.
שנית, ילדים אינם מגיעים לבד לתחרויות. ילד מלווה במשפחה, בהורים מעודדים, באחים ובאחיות. זה תורם רבות לאווירה ולקהל המעודדים הרב, וגם לאירוע עצמו, לדוכני התצוגה והמכירה, לדוכן הפרעצלים והמשקאות ולמועדונים שמראים את כוחם ואף מגייסים ילדים שרוטים חדשים לשורותיהם.

03-3

Ridley – מותג היוקרה הבלגי המיובא ארצה על ידי רשת רוק אנ’רואד, הציגו את דגמי 2015 היפהפיים

ראש העין והמועדון המקומי

ראש העין, שאירחה את סדנת הסייקלוקרוס הלימודית CX For The People של דרור פקץ’ בשבוע שעבר, מסתמנת כעיר עם מודעות ספורטיבית עמוקה, וזה ניכר דרך עשרות רצים, הולכים ורוכבים שהקיפו את הטיילת לכל אורך יום התחרות.
מועדון הרכיבה המקומי CSC בהובלת ליאור שרר, לקח חלק מרכזי בארגון התחרות בראש העין ביחד עם מארגני הסבב. תפסנו את ליאור שרר, המנהל והמאמן הראשי לכמה מילים טרום האירוע:
“הקונספט של תחרות סייקלוקרוס/שורט טראק שמשיקה לקהל ברובה מאוד אטרקטיבי ויפה. כיוון שגם באימונים הרגילים ביער אנו עושים הרבה תרגולים דומים, התחרות התאימה לנו מאוד ברמה המקצועית. כמועדון האירוע הזה טוב לנו ולילדים כי זו תחרות במגרש הביתי לעיני ההורים, החברים מבית ספר וכולי. לרוב ילדי המועדון הייתה זו תחרות ראשונה וזה נתן להם חשיפה חיובית במקום שהם מכירים, כי לעיתים הם נתפסים כילדים מוזרים שלובשים טייטס ועושים אינטרבלים… גם להורים שלהם זה מצוין כי הם נחשפים מקרוב ובאופן בלתי אמצעי למה שאנו עושים במועדון.

05-5

ילדי CSC, המועדון המקומי, הגיעו בנוכחות מלאה

 

אין ספק שעבור העיר ראש העין היה קל יותר אם היינו עושים את האירוע ביער, אבל כשמצליחים לעבור את המשוכות ולערוך אירוע בתוך העיר הוא נחשף להרבה יותר אנשים ועיניים, וגם העיר מקבלת קרדיט על זה. אז כל הריצות לתיאום ואישור התחרות היו שוות מבחינתי – קיבלנו הרבה חשיפה, מחלקת הספורט איתנו לגמרי ואט-אט מתחילים להבין פה שיש עוד ענפי ספורט מעבר לכדורגל.
באג’נדה שלנו לארגן תחרויות ולא רק להשתתף בהן, כי אנחנו אקטיביים ולא פסיביים. אני מאמין בצורך לעשות למען הענף הזה. השנה ארגנו תחרות קרוס קאנטרי לליגת הילדים של איגוד האופניים ביער ראש העין ובשנה הבאה אינשאללה נערוך גם תחרות XC מקצועית לאיגוד”.

על המסלול

המסלול בראש העין הוא מסלול סייקלוקרוס קלאסי, שתוכנן במקור לפני כשנתיים על ידי ויקטור קיטייב ממועדון דינאמו רייסינג, שגריר נלהב נוסף לספורט הזה.

1-סייקלו ראש העין

מימין: מזג אוויר בלגי או לא, היו ילדות שזרמו עם המזרקה ((-:
משמאל: ויקטור קיטייב (בגב תכול) מסכם את התחרות על בירה בדוכן של רוק אנ’רואד

 

נקודת הזינוק/סיום, עמדת השופטים, הפודיום ודוכני המזון והתצוגה, כולם מרוכזים בלב טיילת צלילי המוזיקה, מול ה-Deck המקורה שהיה שייך בעבר לבית הקפה המקומי. זו נקודה מעולה לכינוס קהל, צמודה לחניון, ברזייה ושירותים, וקל לצפות משם בחלקים נרחבים מהמסלול, או לחילופין לשבת על ספסל ולתת לילדים להשתעשע במזרקה הקרובה.

מזנקים על דרך אספלט סלולה לכיוון מזרח, ולאחר כ-200 מטרים פונים שמאלה לעלייה קלה. פה נפגשו הרוכבים עם הקטע הסלקטיבי הראשון בדמות גרם מדרגות עץ ארוך, שחייב הכתפת האופניים וריצה קשה מעלה. בעצתו של ליאור שרר, את הקטע הזה “חוו” גם קטגוריות הילדים, שהתמודדו איתו בגבורה. חשוב להבין שקל יותר לסחוב ולהכתיף אופני סייקלוקרוס אמיתיים מאשר אופני הרים כבדים יותר.

08-8

גרם המדרגות הראשון לא היה קצר ובדק יכולות אתלטיות אצל הרוכבים

מכאן חוזרים בחזרה, מעבר לנחל המלאכותי, על דרך אספלט סלולה ומקבילה לזו של הזינוק. לאחר כ-150 מטרים העבירו המארגנים את המסלול למדשאה, ואחרי זיג-זג קצר עימתו את הרוכבים עם שתי משוכות עץ נמוכות. הדשא כידוע קשה יותר לרכיבה מאשר האספלט, בשל מקדם החיכוך הגבוה עם הצמיגים, והוא שקול לרכיבה בחול או בעלייה קבועה.

09-9

הפלוטון יורד מהאספלט לדשא טרום המשוכות

יחד עם הנמכת המהירות, יש לדלג מעל שתי המשוכות. מי ששולט ברזי הבאני הופ יעשה זאת תוך כדי רכיבה מבלי לרדת מהאופניים, ומי שלא ייאלץ לשלם על זה באנרגיה יקרה מפז, ולעבור את המשוכות בריצה כשהאופניים נישאים ביד.

4-סייקלו ראש העין2

משמאל: אליעד דניאל מוביל את קטגוריית העילית בהקפה הראשונה מתכונן לבאני הופ, בעוד עודד דנון רודף אחריו בריצה
מימין: הרגל של אנג’לו…

 

מהמשוכות חזרו הרוכבים להקפת האספלט, ולאחר כ-200 מטרים נוספים ירדו לדשא וממנו לסינגל קצרצר ומאולתר שהוביל למספר מדרגות סלע גבוהות, שהיוו את הכניסה ל”גבעת הכאב”.

12-12

המדרגות בכניסה לגבעה. נוגה כורם מדגמנת כאב

למה גבעת הכאב? תרכבו, תבינו… גבעה קטנה ובה גן ציבורי עם שביל אקרשטיין פתלתל וגרמי מדרגות. הרוכבים טיפסו במעלה הגבעה, כשבאמצע ירדו לעוד גרם מדרגות כפול, ירדו ממנה מטה בסלאלום סלול עם 3 סוויצ’בקים, הסתובבו לעוד קיר באורך כ-30 מטרים ובו חמישה גרמי מדרגות צפופים וקשים. בסוף הקיר הסתובבו 180 מעלות לירידת כורכר (סוף סוף) לא חלקה.

1-סייקלו ראש העין3

עוד קצת מדרגות באמצע הגבעה… המסלול הקיף את הנחל המלאכותי של טיילת צלילי המוזיקה בראש העין

13-13

ולקינוח, כמה גרמי מדרגות רצופים, סוויצ’בק שמאלה, וירידת כורכר לא-חלקה

בסוף הירידה עברו הרוכבים בחזרה לצידו השני של הנחל המלאכותי על גשר עץ צר, וממנו חזרו לקו הזינוק בשילוב של דרך סלולה עם מקטעי דשא.
המקטע האחרון של המסלול כלל סללום של 3 פניות בדשא בירידה קלה, ובסופה ספרינט סיום באורך 50 מטרים על דשא, שהסתבר כסלקטיבי ומייצר דרמות על קו הסיום.

1-סייקלו ראש העין5

מימין: זינוק העילית. חזק ומהיר שזה מפחיד. שמידט מוביל
משמאל: גשר העץ שבסופו התחילה הצלע האחרונה של ההקפה

התחרות

בשל העובדה שהתחרות התקיימה ביום שישי “רגיל” בו הלימודים התקיימו כסדרם, התחרות החלה עם הקטגוריות המבוגרות והבכירות ואילו הילדים זינקו שעה מאוחר יותר. הבוגרים זינקו בשעה 12:30. בקרב רוכבי העילית הסתמנה חבורת חוד של 4 רוכבים, שניים על אופני סייקלוקרוס (אליעד דניאל ועודד דנון) ושניים על אופני הרים (בנימין שמידט ובסו גבשווילי, אלוף גאורגיה). מפה אני מעביר את מיקרופון השידור לרוכב המקצוען שניצח את התחרות האחרונה בכרמל ובא לראש העין חמוש בציפיות, בנימין שמידט:
“בשנים האחרונות ענף הסייקלוקרוס בארץ החל לתפוס תאוצה ומשמש את הרוכבים כהכנה מעולה לעונה התחרותית שבפתח. בבוקר התחרות קיבלנו מזג האוויר אירופאי, מעט קריר אך מושלם לרכיבה. הגענו לראש העין והתרשמנו מארגון ברמה גבוהה עם דוכנים, קהל ובעיקר אווירה טובה של אנשים שאוהבים ספורט. הגעתי לאירוע יחד עם באסו גאבשלי, אלוף גאורגיה וחבר טוב שהגיע ארצה למטרת הכנה לאולימפיאדה.

בשונה מתחרות הסייקלוקרוס האחרונה שארגן עומרי זרח למופת ביער עופר, ידעתי כבר מה מצבי ביחס לשאר המתחרים בקטגוריית העילית הבכירה. הניצחון שלי בפעם הקודמת נתן לי הרבה מוטיבציה לקראת הבאות. תוך כדי החימום על המסלול כבר הבנתי שצפוי לנו מרוץ טקטי. המון קטעי כביש מהירים אפשרו לשבת בקלות על רוכב אחר וליהנות מהדרפטינג, ויצרו צורך לשמור על כמה שיותר כוח, דבר קשה מאוד במירוץ קצר כל כך.

16-16

אלכס יוסוב (רוכבי קריות) מוביל את אגוז רגב (TACC) ועוד שני רוכבים באחת מישורות האספלט הטקטיות

זינקתי חזק על מנת לסנן כמה שיותר רוכבים על ההתחלה. את ההקפה הראשונה סיימנו 4 רוכבים: אליעד דניאל, עודד דנון, באסו גאבשלי ואני. בסוף ההקפה הראשונה התקפתי שוב. עודד דנון לא עמד בהעלאת הקצב ונשארנו שלושה. התחלנו לעבוד ביחד כדי שלא יתפסו אותנו, כשבמהלך העבודה המשותפת אני מחפש נקודות חולשה אצל המתחרים במסלול. די מהר אליעד ואני מבחינים שבאסו מתקשה בקפיצת המשוכות ומחליטים ולשמור את זה לסוף.

בהקפה החמישית אני מתנתק מהקליט במהלך הבאני-הופ מעל למשוכות, אך שומר על קור רוח ומצליח לנחות על רגל אחת ללא נפילה. כנראה שזה בדיוק מה שהייתי צריך כדי להחזיר אותי לפוקוס. הקפה אחרונה מגיעה ובאסו מתקיף בירידת הכביש. אנחנו יושבים עליו, הוא מתחיל לדעוך, ומיד אחריו אליעד קופץ לבריחה. אני צמוד אחריו ואנו פותחים פער על באסו. בצלע האחרונה לפני הסיבוב האחרון אני עולה קדימה. אליעד צמוד אלי אך טיפה מתקשה. בסיבוב אני יוצא לספרינט ארוך עד לסיום ומנצח בהפרש של אופניים בערך. אני רוצה להודות למאמן האישי שלי אופיר גל-און, למאמן קבוצתי IGP צחי בויגן ול-Team Cyclingpower”.

המסלול האינטנסיבי והצפוף ייצר עוד דרמות בשאר הקטגוריות ומתוכן נציין כמה שבלטו לעין:
עודד דנון שהיה בחבורת החוד של העילית, עצר פעמיים להחלפות גלגל בשל תקרים. הוא קיבל גלגלים חלופיים מרוכב סייקלוקרוס שהגיע על מנת לצפות. בפעם השלישית הוא נעצר בטעות על ידי השופטים שחשבו שהוא מתחרה בקטגוריית המסטרס (חמש הקפות ולא שבע). הוא עדיין שמר על הספורטיביות ונהנה עם משפחתו ברחבה.

בנימין שמידט מנצח תחרות קרוס שנייה ברצף ומקדים את אליעד דניאל

בנימין שמידט מנצח תחרות קרוס שנייה ברצף ומקדים את אליעד דניאל

בקרב הנשים רותם גפינוביץ’, חברת נבחרת ישראל מקבוצת IGP ורוכבת בחסות רוק אנ’רואד שנתנו גם חסות לאירוע, פתחה פער כבר על ההתחלה והובילה עד לסוף התחרות.
עידית שוב מ-CCC הגיעה יחד עם כמה מחברי קבוצתה הגיבורים ברכיבה מאזור חדרה על מנת להתחרות באירוע. בסוף התחרות גל צחור והיא לקחו מדליות, והרכבת של CCC חזרה הביתה ברכיבה. גיבורים.

נוגה כורם, בפעם הראשונה בחייה על אופני קרוס (במידה אחת לפחות גדולים עליה) סיימה במקום השלישי על אף עצירה במהלך התחרות בשל חבלה ברגל.

דרור פקץ’, עוד קרוסר שרוט לעומק, וגם המאמן האישי של נוגה, סיים את התחרות שלו בלי חמצן ובלי גרם אנרגיה. הוא נשכב על קו הסיום ונראה היה שנתן את כולו על המסלול. המאמץ השתלם והוא ניצח את קטגוריית המסטרס עד 35.
אגוז רגב, רוכב צעיר של TACC הרכיב אופניים לתחרות בערב האירוע. הוא לקח שלדת WINNER (שלדת מדבקה סינית נוראית…), הרכיב עליה גלגלים, הילוך בודד (סינגלספיד) וחתם את מלאכת הבנייה עם כידון כביש מעוקל. מבחינתו התחרות היוותה אימון משובח על אופניים שהוא לא ממש סופר.

19-19

המתח לאורך מקצה הילדים, ובמיוחד ספרינט הסיום, לא היו מביישים גם את רוכבי העילית. דן קינן (ימני) לוקח את איתי רייפר (שמאלי). [הרוכב באמצע אינו בקטגוריה שלהם]

אחרונה חביבה קטגוריית הילדים, שנראתה לפרקים כמו “גזור והדבק” של קטגוריית העילית. גם כאן הסתמנה לה חבורת חוד משולשת שברחה לשאר הרוכבים, שהורכבה מהרוכב המקומי עידן סרור, איתי רייפר מרוכבי הקריות ודן קינן מקבוצת Feel The Ride של רותם ארמן. בתחילת המירוץ עידן הוביל את השלישייה, אך למתבונן מהצד עשה רושם ששני עמיתיו יושבים עליו בטקטיקה “שועלית” ונותנים לו לגמור את הכוח. זה עבד להם והוא דעך בהמשך, ולספרינט הסיום הגיעו איתי ודן, כשדן מצליח לקחת את הספרינט בהפרש של חצי גלגל! הדור הצעיר מחויב ולוקח עצמו ברצינות בדיוק כמו המודלים הבוגרים לחיקוי, וזה מתבטא בחוסן נפשי, טקטיקה, שמירת כוחות וכמובן גם בשביזות בולטת של מי שלא כבש את ראש הפודיום…

6-סייקלו ראש העין4

מימין: זיו ענפי, מארגן ומנהל התחרות ועודד דנון, שתי אושיות קרוס וגראבל ברגע רגוע טרום התחרות. זיו מזמין את כולכם לאירוע הגראבל שלו, מתיש לכיש, ב-17.1.2015
משמאל: נמרוד כהן וצחי אוחובסקי – המון אווירה, הרבה שוחרי ספורט ואחד מארגן/כרוז שוחר בירה

ומה הלאה?

כאמור, זוהי התחרות הראשונה מבין שתיים בסבב הסייקלוקרוס והשורט טראק של לייזר ורידלי. בתחרות השנייה והמסכמת יוענקו פרסים למנצחי הדירוג המצטבר של שתי התחרויות, אז שווה לבוא ולהשתתף בשתיהן!
התחרות השנייה תמשיך את האופי האורבני ותתקיים בליבה של תל-אביב, באתר חדש לחלוטין. Lake TLV הוא אגם הסקי-מים וה-Wake Board שבפארק מנחם בגין (לשעבר פארק דרום). מתחם הקהל וקו הזינוק-סיום נמצאים ממש במועדון הסקי, עם דק עץ מדהים לצופים ומסלול שמתפתל מסביב לאגם, על מדשאות הפארק עם כמה קפיצות לגבעות עטויות דשא וגרמי מדרגות. המארגנים מבטיחים מסלול יפהפה ואינטנסיבי, עם קו ראייה לרובו מנקודת הזינוק. לצד בית קפה פתוח, מוזיקה ודוכנים שונים, ייהנו הצופים גם ממופע ראווה באגם של בכירי גולשי הסקי והווייק בארץ. מובטח אירוע אקסטרה-אורדינר, אז רשמו לפניכם את התאריך 23.1.2015, החל מהשעה 12:00. עוד פרטים באתר האירוע ב-Bikeway או באתר איגוד האופניים בישראל.

1-Recently Updated

פודיום עילית: באסו גאבשלי שלישי (מימין), בנימין שמידט ראשון (אמצעי) ואליעד דניאל שני
פודיום נשים: נוגה כורם שלישית (מימין), רותם גפינביץ’ ראשונה (אמצעית), עידית שוב שנייה

איפה ואיך נרשמים?

ההרשמה לתחרויות דרך חנות Bikeway בטלפון: 03-9075890 או 050-7588384.

תקנון וטופס הצהרת בריאות ושחרור מאחריות מופיעים באתר הסבב כאן או באתר איגוד האופניים בישראל. ההרשמה פתוחה גם לרוכבים שאינם חברי איגוד האופניים או שלא הספיקו עדיין לסיים את הרשמתם לאיגוד. על רוכבים אלו להגיע לדוכן ההרשמה באירוע עם צילומי בדיקה רפואית (גם מרופא משפחה) וביטוח תאונות אישיות לעוסקים בתחרויות אופניים (ניתן לרכוש ביטוח מתאים מניסטל ביטוח ופיננסים (ל-3 חודשים ב-120 שקלים).

cx_logo.jpg

 

התוצאות המלאות באתר איגוד האופניים בישראל כאן

מאת: נמרוד כהן*; בנימין שמידט
צילום: יניב סיסו, עז הרים

* גילוי נאות: הכותב הוא אחד ממארגני התחרות, אך גם פאנליסט קבוע באתר (-:

נימי (נמרוד כהן) – עז ההרים המקורית. רוכב הרים מ-93 וכביש מ-99. כתב ובחן בכל מגזין, עיתון ואתר כמעט, הגיש וערך את ליגת נביעות בערוץ 5, פינות אופניים בערוץ 10, הפיק ומפיק אירועי רכיבה וספורט שנכנסו לפנתאון הרכיבה בישראל, ממייסדי תחום הדרכות הרכיבה הטכנית בישראל, אוהב את יעל, מדבר, בירה, סטייל וחיים טובים, את הניינר שהוא קיבל בספינסור כאמבסדור, ולא נשאר אף פעם חסר מילים.