הרבה זמן שלא התפרסם לוח מירוצי כביש מאכזב כמו זה שפרסם איגוד האופניים השנה. והאמת? זה לא כל כך מפתיע. עם עזיבתו של עידו סירקין את הענף, איבדנו גם חלק משמעותי מהמירוצים היוקרתיים של העונה – חץ הצפון, סיבוב שדות ושלא נדבר על ״טור התפוח״ שהפך בשנים האחרונות ל״אירוע השנה״ בסצינת הכביש. כולם מירוצים גדולים, במסלולים פתוחים, שהיוו את האירועים המרכזיים בשנה. ובעונה הנוכחית, באותם חודשים ממש, חודשי האביב, מה קיבלנו? את מירוץ יער המגינים שעומד בודד בחודש מאי.

מאת: דרור הדדי

הלך עידו סירקין ואתו גם עונת הכביש

הרבה זמן שלא התפרסם לוח מירוצי כביש מאכזב כמו זה שפרסם איגוד האופניים השנה. והאמת? זה לא כל כך מפתיע. עם עזיבתו של עידו סירקין את הענף, איבדנו גם חלק משמעותי מהמירוצים היוקרתיים של העונה – חץ הצפון, סיבוב שדות ושלא נדבר על ״טור התפוח״ שהפך בשנים האחרונות ל״אירוע השנה״ בסצינת הכביש. כולם מירוצים גדולים, במסלולים פתוחים, שהיוו את האירועים המרכזיים בשנה. ובעונה הנוכחית, באותם חודשים ממש, חודשי האביב, מה קיבלנו? את מירוץ יער המגינים שעומד בודד בחודש מאי.

על ליגת הנג״ש שהייתה פה לפני כמה שנים בטח שאין מה לדבר, וגם בתחום הזה נותרנו עם מירוץ אחד בודד בכל השנה – אליפות הארץ בנגד השעון.  

מי צריך מירוץ כביש פתוח כשאפשר לעשות קריטריום?

העונה הזאת היא המשך של מגמה שהתחילה כבר בעונות הקודמות – מירוצים קטנים יותר, בדגש על מירוצי קריטריום, חלקם בכבישים סגורים לציבור, כאשר המטרה ברורה – להוריד עלויות ולקיים יותר מירוצים. מירוץ פארק אריאל שרון, מירוץ רמות מנשה וכמובן מירוצי הקריטריום בגבעת המופעים שמארגנת קבוצת X-Team ו״המסלול״ כולם מירוצים בעלויות נמוכות משמעותית מהמירוצים של סירקין עליהם השלום. מגמה נכונה או לא? זו כבר שאלה שאפשר להתווכח עליה, אבל בסופו של דבר – למעט טור ערד, נשארנו בלי אף מירוץ עליות אחד לרפואה.

אם אני סוקר את לוח המירוצים כולו מתחילתו ועד סופו, הוא מתמצה בסך הכל ב-3 מירוצי ״כביש פתוח״:

  1. מירוץ אורים
  2. טור ערד
  3. אליפות הארץ

3 מירוצים! בכל העונה! לשם השוואה, בעונת 2017 היו: אורים, בית גוברין, טור ערד, סיבוב שדות, טור התפוח (4 סטייג׳ים), חץ הצפון ואליפות ישראל (7 מירוצים). אז כן, כמובן שיש לנו גם את הג׳ירו שמגיע ארצה, אבל כמה אנשים שקוראים את הכתבה הזאת מתכוונים לעמוד על קו הזינוק שלו?

אופני כבישמירוצי קריטריום – כמה אנשים אוהבים את זה?

תוכלו לטעון שמה שאני כותב כאן זה דמגוגי, כי בעצם יש עוד הרבה מירוצים לאורך העונה. אמנם אלה מירוצים קטנים יותר שרובם באופי של קרמיס או קריטריום (הקפות ארוכות או קצרות בהתאמה) אבל הם עדיין מתקיימים. אז נכון, המירוצים האלה באמת מתקיימים, אבל מעטים הרוכבים שאני מכיר שאוהבים לזנק למירוצי קריטריום ועוד פחות רוכבים יגדירו את המירוצים הללו כ״מירוצי מטרה״. אלה תחרויות קצרות בדרך כלל עם אופי מאד טכני ומהיר, ובסיכון גבוה יחסית – מצויין עבור רוכבים צעירים שמתאמנים לבלגיה, אבל פחות עבור מי שצריך להגיע לעבודה ביום ראשון. וכשאני יושב עם הרוכבים שלי לבנות את לוח המטרות לעונה הקרובה, אני אודה על האמת, קשה לי לומר במה שווה להם להתרכז.

הענף לא צריך להיות תלוי בבודדים

עכשיו ברור לי שהרבה יגיבו במשהו בסגנון של ״מה אתה רוצה? חסרים לך מירוצים? אז קדימה תתכבד ותארגן״. אבל תרשו לי לשאול את זה אחרת, בליגת הכדורסל, או בליגת הכדורגל היו אומרים למישהו ללכת ולארגן משחק? אפילו באירועי ספורט קטנים יותר, אני לא מכיר הרבה תחומים שבהם מצפים ממנהלי קבוצות או מאמנים ללכת ולהרים מירוץ, בטח כשהמשמעות של לארגן דבר כזה היא עלויות קיצוניות והפסד כספי ידוע מראש – דבר די קשה בספורט שגם ככה הפרנסה בו קשה למדי. דומה כאילו איגוד האופניים הסיר מעצמו את האחריות ליצירת הענף והליגה התחרותית. הוא הפך למעין גורם גג שמתעסק רק במה שקל: נבחרות, הקצאת מדידות ומעט שירות לתחרויות, ובעלות על אליפויות ישראל (בשטח גם במקרים רבים באמצעות מועדונים). לעסוק בהקמת ליגת מירוצים אמיתית ואיכותית זה קשה, אז משנים ייעוד ומטרה והנה-  עומדים במטרות (הנמוכות).

———————
אוהבים גם ריצה וטריאתלון?הכירו וכנסו ל RUNPANEL – מגזין הריצה והטרי של ישראל
———————

איגוד האופניים – עשרה צעדים קדימה אבל כמה אחורה?

אז כן, הלכנו קדימה, יש לנו Cycling Academy וזה מדהים, באמת מדהים. הג׳ירו הולך להתחיל בארץ, וזה לא יאומן שאני כותב את המילים האלה. אבל מבחינת הענף המקומי ותפוקות איגוד האופניים? החבר׳ה שרשומים לאיגוד האופניים שאמור לייצר ענף עבורם, מתחרים בארץ ומתאמנים יום-יום? וואלה… בתחום הזה אנחנו הולכים אחורה. ממש הרבה אחורה.

מאת: דרור הדדי

 

תגובת האיגוד

חברי איגוד יקרים,
מאז שפרסמנו את לוח התחרויות החדש לעונת 2018 התקבלו פניות רבות בערוצים השונים לגבי כמות מרוצי הכביש בעונה וגם לגבי החוסר במסלולי תחרות שמשלבים עליות ארוכות.
להלן תגובתנו בנושא:
החל מעונת התחרויות 2018 מועדון “בשביל האופניים בגליל” בניהול עידו סירקין מפסיק את ארגון התחרויות בצפון הארץ ובכלל. פרישת המועדון מניהול והפקת תחרויות היא מכה חזקה לאיגוד ולרוכבי הכביש בגלל האופי, הכמות והמסלולים המיוחדים שהמועדון הביא. המועדון הפסיק את פעילות הארגון בשל חוסר הכלכליות של התחרויות שנבעו בעיקר ממיעוט משתתפים. איגוד האופניים בישראל פועלים נמרצות למציאת חלופות למרוצים שאורגנו על ידי המועדון ואנו רואים את החשיבות בארגון אירועים מסוג זה.
נקודה נוספת וחשובה לגבי לוח המרוצים, לא כל תחרויות הכביש של עונת 2018 מופיעות בלוח ובעתיד הקרוב נעדכן אותו עם מרוצים חדשים וותיקים.
והנושא האחרון הוא מרוץ בית גוברין שלא מופיע בפתיחת העונה. המסלול של בית גוברין עובר שיפוץ וכרגע מקטע כביש שלם הרוס ובטח שלא ניתן לרכוב עליו, אנו נאלצים למצוא חלופות לתחילת העונה וגם מאוד מקווים שהעבודות יושלמו להמשך עונת הרכיבה.
לאנשי המקצוע של האיגוד מאוד חשוב להעביר מסר לרוכבים ובעיקר לרוכבי הכביש, לנו מאוד אכפת ובעיקר חשוב ליצור זירת תחרויות עשירה ומגוונת, אנו פועלים למציאת חלופות למרוצים שבוטלו ואפילו הוספה של מרוצים חדשים שיספקו את ימי התחרות שהרוכבים הצעירים צריכים וגם לתת את התמורה לרוכבים בקטגוריות השונות.
מקווים לעדכן אתכם בחדשות קרובות בהקדם
בברכה,
צוות איגוד האופניים בישראל


דרור הוא מאמן אופניים בינלאומי מוסמך מטעם ה-UCI. הוא חוקר את עולם הפיזיולוגיה, התזונה והאימונים במטרה להביא את האתלטים שלו ליכולת המקסימלית. במקביל הוא מאמן בקבוצת WCR ורוכב תחרותי בעצמו. דרור הביא מספר רב של ספורטאים לעמוד על הפודיום ולסיים תחרויות איש ברזל. פנו אליו לקבלת תוכנית אימונים אישית 054-7965125 או trainbyscience@gmail.com