תתחדש, זה עתה רכשת זוג גלגלים מדהים. קל קשיח ולא פחות חשוב יפהפה. הנה בעל החנות בכבודו ובעצמו מביא לך את הגלגלים. הוא מוציא אותם מהאריזה ומגיש לך את הגלגל האחורי. אתה לוקח את הגלגל ובודק אותו מכל צדדיו. למעשה אתה לא ממש בודק את הגלגל, אתה מתפעל ממנו, ממשקלו הנמוך ויופיו. מתפעל מאיכות המסבים אשר מאפשרים לגלגל להסתובב ללא סוף. עכשיו אתה בוחן את הגלגל הקדמי. הוא קל עוד יותר ומסתובב בקלות רבה יותר מבן זוגו האחורי. הנה זה בא, אתה ממש מרגיש כבר איך אתה רוכב עם הגלגלים החדשים ומרחף, טס, שועט קדימה כמו רוכב פרו-טור.

בעל החנות לוקח את הגלגל האחורי ומבקש מהמכונאי להרכיב עליו את הקסטה. אתה עדיין מתפעל מהגלגל הקדמי ומתרגש כמו ילד שזה הרגע קיבל צעצוע חדש ולא ממש שם לב שהעולם ממשיך להסתובב. ואז הוא מפריע לך בשאלה קטנה. אילו צמיגים להרכיב על הגלגלים?

למעשה לא ממש השקעת יותר מידי מחשבה בנושא הזה. הרי כבר “חקרת” את נושא הצמיגים בפורום ועם חברים והגעת כבר מזמן לדגם שהוא לדעתך הצמיג האידאלי – ללא פנצ’רים במשך שנה, ובעלות נמוכה. בדרך ויתרת על נוחות, התנגדות גלגול, משקל ואחיזת כביש. למעשה ויתרת על כל מה שעושה צמיג טוב לצמיג טוב לטבות הבחירה בצמיג העמיד ביותר.

Tyre_3

התשובה שלך לבעל החנות היא בהתאם: אתה נוקב בשם הצמיג שעליו החלטת זה מכבר לפני כשנתיים ולא אכזב אותך מאז למעט פנצ’ר אחד. בעל החנות לא מוכן לקבל את התשובה ולוחץ עליך לבחור צמיגים אחרים. הוא מנסה להסביר לך שלא כדאי להרכיב על זוג גלגלים החדשים שלך צמיגים מהסוג שביקשת. הרי לא השקעת את מיטב כספך, הוא אומר, בזוג גלגלים חדש ואיכותי רק כדי להפוך אותו במחי זוג צמיגים שכזה לגלגלים כבדים, אטיים שמתגלגלים ומרגישים כמו זחל מרכבה סימן 2ב’.

 

בעל החנות מסביר לך למה לדעתו אתה טועה בבחירת הצמיגים:

הבדלי המשקל בין צמיגים עמידים לצמיגים איכותיים יכולה להסתכם  בכ-300 גרם לזוג צמיגים, או 150 גרם לגלגל.  ההבדל בין חישוק אלומיניום איכותי לבין חישוק קרבון איכותי ומאוד יקר, ממש יקר. אז מה הטעם לרכוש גלגלים קלילים אם בסופו של דבר אתה מוסיף משקל כה רב בהיקף החיצוני והקריטי של אותו גלגל יקר. לא רק שאתה מוסיף משקל, אתה גם גורע משאר הפרמטרים וכך “מסרס” את כל יתרונות הגלגל החדש.

אחיזת כביש – אחיזת הכביש של הצמיגים העמידים שקולה לאחיזת כביש של צמיגי שטח בשרניים על משטח בטון חלק. הגומי הקשה נועד למנוע שחיקה מהירה ולהוסיף רמה מסוימת של עמידות, בתוספת שאר צורות הגנה כמו שכבות ניילון עבות; אולם אלה מורידים מגמישותו של הצמיג וכך נפגעת אחיזת הכביש. בבקשה לקחת סיבובים לאט ובזהירות.

איכות הרכיבה – לא רק שאחיזת הכביש ירדה באופן כה ניכר, גם נוחות הרכיבה יורדת לרמה המחייבת מכנס טוב עם פד נדיב ואוכף מפנק. כמובן שגם לחץ אוויר נמוך יעזור אבל אז אנו נתקלים בתופעה הנקראת snake-bite.

 

כך קורה שזוג גלגלים קל וקשיח, שיכול היה לתת לך איכות רכיבה מדהימה, גלגול מהיר והנאה צרופה מכל רכיבה הופך בשם העמידות, שאני מתקשה להבין למה צריך כל-כך הרבה ממנה, לזוג גלגלים בינוני שלא נותן כמעט כלום בהשוואה לזוג גלגלים בסיסי ברבע מחיר. זוג שלא הייתה מוכן לשקול כשבאת לרכוש את הגלגלים המדהימים שאתה אוחז עכשיו מלא התפעלות והתרגשות.

 

…ורק אז אתה נזכר לשאול את המוכר מה עושה את הצמיג שהוא ממליץ עליו איכותי יותר ומה זה כל המושגים האלו שהוא מדבר עליהם ואיך זה שלו אין כל-כך הרבה פנצ’רים (עוד נעמיק בנושאים האלה בכתבות הבאות).

סיטואציה כזו המתוארת לעיל היא מחזה נפוץ בארץ זבת. אם נעצור ונחשוב רגע יכול מאוד להיות שנוכל לחסוך כסף רב על רכישת גלגלים חדשים בכל פעם שנרצה לשפר את הציוד או את איכות הרכיבה ובמקום זאת נרכוש זוג צמיגים איכותיים. צמיג טוב, יקר ככול שיהיה לא עולה כזוג גלגלים טוב. זוג צמיגים טוב ישדרג את איכות הגלגלים שלנו ואת איכות הרכיבה לרמה כזו, שנוותר על רעיון רכישת הגלגלים החדשים או לפחות לא “נסרס” את הזוג החדש שאך זה רכשנו. השקעתם הון בגלגלי החלום שלכם? מומלץ מאוד להשאיר עוד קצת לצמיגים טובים באמת.

 

מאת ירנין פלד 

תנו לנו Likeב Facebook (בקישור זה) ונעדכן אתכם מיידית בעת פרסום כתבות חדשות!