קק”ל השיקה את אחד הסינגלים היפים ביותר בארץ: סינגל הרי נפתלי זורם וסובב על אחת מנקודות הנוף המדהימות ביותר שיש בארץ, וביום שמש חורפי, כשהחרמון ולבנון מושלגים – הוא פשוט עוצר נשימה. באביב ובסתיו כשהכל ירוק ומזג האוויר ממוזג, אצבע הגליל ורמת הגולן נפרשים לפניכם, ופשוט לא תרצו לעזוב את המקום!

 

 

מבחינת אופי המסלול: מדובר בכ 23 קילומטרים זורמים מאוד, ללא אלמנטים טכניים מאתגרים, אולם עם המון fun ותנועה חלקה ומהירה, בנוף מדהים. מי שיעשה הקפה מלאה יצבור כ 550 מטרים מצטברים, שזה יפה מאוד.

האופי המגוון, זורם וכייפי של המסלול אינו מקרי – זה בדיוק מה שאבירם צוק, מנהל האיזור של קק”ל רצה להשיג, וזה מה שהוא ביקש מ”עז הרים תשתיות” – בועז גורן ווורן פריאר שבנו את המסלול.

גם וורן אומר שהוא מעדיף סינגלים זורמים: “אני פחות אוהב פניות חזקות וביקשו שהמסלול לא יהיה טכני. רוכב שירכוב פה מהר יגלה שיש פה לא מעט טכניקה נדרשת בסיבובים, אבל אין פה אבנים ודרופים. הסינגל חלק”.

2-002

אופי הסינגל

אבירם צוק מקק”ל מספר מה הוא ביקש להשיג בסינגל הזה: “ביקשנו קודם כל שיהיה פה אורך משמעותי – שהסינגל לא יהיה קצר מדי, וזה לא פשוט בתוואי שטח כזה כיווון שזה מדרון חד כיווני שכולו פונה לכיוון מזרח ולכן קשה מאוד לעשות פה מסלול שגם יהיה מעגלי וגם מספיק ארוך.

ביקשתי שהתוואי יעבור במגוון של נופים,  במגוון של טיפוסי צומח, שיראו את הנוף של עמק החולה ורמת הגולן פעם לכיוון דרום ופעם לכיוון צפון כולל הדרום, ושיעבור פה באתרים המרכזיים שיש פה ביער הזה.” מספר אבירם, ואכן המסלול עובר בגן הפסלים מעל מכללת תל-חי, בעין רועים שזה מעין יפהפה עם בריכות, במצפור לירן סעדיה – מצפור לזכר חיל מקרית שמונה שנהרג במלחמת לבנון השנייה. הוא עובר בפארק הגיאולוגי, והוא מטפס למעלה, עובר בתחנת ביניים של צוק מנרה, וממשיך למסלול עם המון נופים וחוויות רכיבה.”

“מי שיבוא לרכוב פה יראה את השילוט המאוד מושקע שעשינו פה. בשלטי הכניסה היפים מעץ, יש גם מפה של המסלול, גם ציון של איפה אתה נמצא, גם אינפורמציה והוראות בטיחות, ומה שחדש פה הוא שיש שם גם ברקוד שאפשר באמצעות הטלפון הסלולרי והאפליקציה המתאימה להוריד גם מידע על המסלול וגם את מפת המסלול – וזה חידוש מרענן!” מוסיף אבירם.

1-021

 וורן אומר על בקשת קק”ל להגיע לכל הנקודות החשובות בסינגל שהיא מייצרת מתמטיקה פשוטה: מתישהו תגיע לעליה… ואכן יש עליה די משמעותית בחלק הדרומי של הסינגל במקום בו מטפסים מהעמק אל קו הרכס בגובה תחנת האמצע של רכבל צוק מנרה..

…”אחד הדברים שקורים פה במסלול הזה הוא שאתה מתחיל למטה וזה נפתח ואתה מקבל יותר ויותר נוף כל הזמן. וזה מסתובב: אתה פעם אחת מסתכל דרומה ופעם צפונה, פעם זה נפתח פה ופעם שם, וכשלבנון מלאה בשלג דרך הנוף למעלה היא מדהימה” אומר וורן.

 אחרי שעולים לרכס למעלה רוכבים מעט בקטעי סינגל ופה ושם בדרך הנוף הרחבה. בדרך אפשר יהיה לעצור תחת עצי ענק שבהם הכינה קק”ל פינות מנוחה ותצפית מקסימות. “יש פה איזורים בצוק למעלה, שהמיניבאגר עבד למשך שבוע ימים על מרחק של עשרה מטרים! זה מאוד יקר בהשקעה כספית, אבל זה שווה את זה ואפשר לרכוב עם המצוק צמוד לכתף השמאלית, זה מדהים.” אומר וורן.

לקראת קצהו הצפוני של הסינגל יורדים מהדרך הרחבה ומתחיל כיף ברמות נדירות. אם קודם הקטע המוביל היה ההנאה מהמקום והנוף, הרי שפה חוזרים לעניין האופניים: סוויצ’בקים נוחים ורחבים כמו שוורן אוהב, עם “קירות” שמזמינים השכבות במהירויות גבוהות (וגם מאפשרים לרוכבים מתחילים יותר להנות בלי לגרד את מעטפת הנוחות שלהם), גלי-קרקע וזרימה ארוכה ארוכה, שמביאה אתכם משיא הגובה עד למטה אל איזור המחצבות של כפר גלעדי. בדרך עוברים בחלקי יער נטוע שרואים שהוא לא ותיק – עבודה ניכרת של קק”ל, וגם בקטעים מקסימים של “מנהרות” צמחיה. גם לאחר שאיבדתם את הגובה המצטבר, תרכבו במגמה מישורית (עם עליות וירידות קטנות) את כל המרחק חזרה דרומה אל הפארק הגיאולוגי של קרית שמונה ועד לעלייה למעלה בצד הדרומי.

3-003

מסלול מעגלי בירידה!

לא חייבים לוותר על העליות, אבל פה זה אולי הסינגל הארוך היחיד בארץ שמאפשר לכם לרכוב מרחק דרמטי, עם ירידות בלבד!

לסינגל הרי נפתלי יש שלוש נקודות כניסה:

  1. מול מחצבות כפר גלעדי – זו הכניסה הצפונית ביותר, היכן שנכנסים לדרך נוף יער הרי נפתלי. וורן נותן את הטיפ שלו, וממליץ על הנקודה הזו כנקודת ההתחלה למסלול: “…כי אז חוטפים את העליות רק אחרי חצי שעה של רכיבה, ולא מגיע אליהן מיד אחרי שיצאת מהאוטו כמו שקורה למי שמתחיל בחניון הגיאולוגי”. …”בירידה מזרחה (מהמצוק למעלה אל מחצבות כפר גלעדי) יש איזה שמונה דקות צ’יינלס, אתה לא צריך לפדל, אתה יכול לזרום למטה, ואם שמת את האוטו שם אתה מסיים את הרכיבה עם חיוך. בגלל זה אני אוהב להתחיל שם”. המיקום:  מהכביש הראשי של קרית שמונה ממשיכים צפונה ופונים שמאלה ליד תל-חי לכביש 9977. עוברים את הכניסה לכפר גלעדי ואחרי כ 200 מטרים יש בצד שמאל נקודה שהסינגל כמעט ופוגש את הכביש.

  2. החניון הגיאולוגי – שהוא צמוד לכביש המערכת של קרית שמונה. זה מקום שהוא נוח כי יש בו חניון גדול, ושולחנות, ואפשר אחרי כן לעשות גם פיקניק. (טיפ: תכניסו בוויז את הכתובת “רח’ הבנים 19, קרית שמונה” ומשם תמשיכו עוד כחצי ק”מ למעלה… אתם קרובים). היתרון של ההתחלה בנקודה הזו הוא שהיא הכי דרומית – למי שמגיע מכיוון דרום לאיזור, ורוצה לחסוך כמה דקות נסיעה עם הרכב. כמו כן המקום מתאים לפיקניק של אחרי.

  3. נקודת הביניים של רכבל צוק מנרה – ניתן לחנות בתחתית הרכבל, לעלות לתחנת הביניים עם האופניים ולחזור חזרה ברכיבה למטה – וכך חוסכים את העליות הקשות שיש לרוכבים בין הקטע של החניון הגיאולוגי לבין תחנת הביניים של צוק מנרה. זה משהו שמייצר ייחוד אמיתי למסלול הזה, שמאפשר לעשות אותו כמעט רק בירידה. זה סוג של שיתוף פעולה ורצון לגוון ולחשוף את הרוכבים לאתר צוק מנרה והרכבל, שיהנה גם מתנועת הרוכבים.” אומר אבירם צוק.
    “מי שיתחיל בתחנת האמצע יפספס רק 4 ק”מ של עליה וזה הכל. רק את הקטע הקשה!” מוסיף וורן.

1-036

קק”ל שיקמה את היער אחרי שנשרף כמעט כולו במלחמת לבנון השנייה

אבירם מספר ש”יער הרי נפתלי (וגם יער בירייה) נפגע קשה מאוד במלחמת לבנון השנייה ב 2006. שטחו הוא 10,000 דונם ש 75% ממנו נשרפו. סיימנו לשקם את היער לפני כשנתיים, והיום מי שרוכב בסינגל הזה כבר לא כל כך מבחין בשריפות שהיו פה. זו נקודה לגאווה שלמרות הנזק האדיר שהיה פה וההרס הנוראי, אפשר לרכוב ביער הזה ולהינות ממנו מבלי להזכר בסימנים השחורים שהיו פה אחרי מלחמת לבנון השנייה.”

ברכיבה רכבתי אחרי אנשי השטח של קק”ל שסיפרו על תקופת המלחמה. מסתבר שעוד בזמן הקיצוני ביותר הצוותים היו פה חודש ימים 24 שעות ביממה, וכל קטיושה שנפלה הם רצו לכבות אותה. תוך כדי שהם כיבו שריפה מקטיושה אחת, נפלו קטיושות נוספות בסביבה! לשמחתנו ולמזלנו לא נפגעו…

פתיחת הסינגל היא עוד שלב של החזרת היער לחיים. טקס הפתיחה המשמח נערך לאחר רכיבה במקום, וזו היתה הזדמנות לאבירם צוק, להודות לכל המעורבים בהקמה: “עז הרים תשתיות – בועז גורן וורן פריאר, וכן לשותפים האחרים לבניית הסינגל: עזיז מקק”ל שנהיה מומחה גדול לפריצת שבילי אופניים ועשה גם קורס בוני שבילים בווינגייט, ושני מפעילי המיני-באגר אחמאד ווויסאם אשר בעזרתם נפרץ מסלול סופני.

1-055

מימין: אבירם צוק מנהל האיזור של קק”ל ווורן פריאר מתכנן המסלול מעז הרים תשתיות

ענפי האקסטרים מאתגרים: אופנוענים ואופני דאונהיל

קק”ל היום היא הגוף המוביל בארץ בפריצת שבילי אופניים. אבירם צוק: “מאז שהחלטנו שאנחנו מצטרפים לתחום שבילי הסינגלים, הפכנו להיות מספר אחת בתחום הזה. אנחנו עושים את זה גם מתוך הבנת החשיבות של זה ליער ולחוויה של האנשים שמגיעים אליו. אנחנו הרי רוצים למשוך כמה שיותר אנשים ליער, ואני חושב שזו דרך מעולה למשוך אנשים מצוינים בסופי שבוע לבוא לרכוב ביער ולראות מה שאנחנו עושים.

אנחנו מקווים שבזכות זה שאנחנו פורצים שבילים מסודרים, מאורגנים, משולטים מצד אחד, ומצד שני מספיק אטרקטיביים, אתגריים, ארוכים ומהנים, אז אנשים יעדיפו לרכוב על מה שאנחנו עושים ולא על השבילים הפיראטיים שאז זה גם מסוכן, גורם נזק ליער, ואין שליטה על זה.”

המסלול עובר באחד מהמקומות החשובים לרכיבת הדאונהיל בישראל, אולם גם המאתגרים והמקשים שבהם מבחינת קק”ל. כמה דקות אחרי ההתחלה בפארק הגיאולוגי תגיעו למקום בו סינגל הדאונהיל המפורסם של מנרה חוצה את דרך הנוף הרחבה שנמצא בה המסלול החדש. אל תתבלבלו כמוני. השילוט הכחול שהיה שם ומורה לכיוון המורד אינו עבורכם. ניתן לראות בהקלטת ה GPS בדיוק את הנקודה המבלבלת שבה ירדתי מזרחה וחזרתי חזרה למעלה – תרגישו את הבעיה די מהר כי המסלול תלול מאוד, והדרך למעלה חזרה לא תהייה קלה…. אתם צריכים לעקוב רק אחרי השילוט הצהוב הנמצא על הסלעים בצדי הדרך.

1-043

“זה לא סוד שיש לנו ויכוח ארוך שנים עם רוכבי הדאונהיל ואנחנו מנסים לחסום את זה, אבל אתה עושה מאמץ במקום אחד וזה נמשך במקום אחר. יכול להיות שהסינגל הזה הוא טוב מבחינה טכנית, אבל זה עניין של החלטה: קק”ל החליטה בשלב זה (יכול להיות שזה ישתנה בעתיד, אבל כרגע זו ההחלטה) לא להכנס לרכיבת אקסטרים ביערות שלנו. קודם כל זה משרת אוכלוסיה יחסית קטנה, ודבר שני זה מסוכן. אנחנו לא יכולים להיות אחראים על כל רוכב דאונהיל שיורד פה. היו כבר עשרות פינויים של חברה שהתרסקו פה, כולל עם הליקופטרים.

יש שאלה מה רמת האחריות המשפטית של קק”ל. יש כאלה שאומרים ששלט שאוסר רכיבת מחוץ למסלול הרשמי מספיק ויש כאלה שטוענים שקק”ל אחראית אם היא לא מונעת את זה בצורה אקטיבית. זה עוד לא נבחן כנראה משפטית בפועל, ואף אחד לא רוצה להגיע למצב הזה. בינתיים קק”ל עושה כל שביכולתה למנוע את זה, אולם יכול להיות שבעתיד, כמו שלקח זמן עד שנכנסנו לעולם הסינגלים, נחליט להכנס גם לתחום הזה”.

“יש גם הרבה מאוד פעילות של אופנוענים לצערנו שהורסים את הסינגלים. בכניסות לכל קטע יש שילוט מפורש שאוסר על אופנוענים להכנס. חלק מהמעברים רחבים מדי ומאפשרים לאופנוענים להכנס, ונחליף אותם כדי לנסות להפחית את התופעה”. הבעיה היא שאין חוק ואין פקחים. אין לקק”ל סמכויות אכיפה. בשמורות טבע יש חוק ברור ולכן הדבר בר התמודדות טובה יותר. לקק”ל אין “חוק היער” ולכן ההתמודדות נשענת בעיקר על דו שיח ונסיון שכנוע.

1-026

לסיכום: מהמוצדקים שבסינגלים בישראל!

אצבע הגליל, מה יש לאמר – מהמקומות המדהימים והאהובים ביותר על טיילי ישראל, ומסיבה מוצדקת. מקום יפהפה שנהנה מנופים שאפשר לראות רק פה: השלג בחורף. החרמון שנראה כמו הר בדרגה  אחרת על רקע הסביבה, הירוק העמוק של העמק, הבריכות והציפורים של החולה…  אצבע הגליל הופכת להיות מקום אדיר לא רק לרוכבי כביש שגילו אותה כבר מזמן (העליה לחרמון ולרמת הגולן, דרך הצפון המדהימה ביופיה, ומסלולי העמק בין גונן לגדות), אלא גם לרוכבי השטח: פארק אקסטרים בחרמון, סינגל ביריה, וכעת סינגל מעולה ויפהפה, זורם, ארוך ועם גובה מצטבר מכובד, שמהווה עוד אטרקציה לביקור במקום.

צימר, יום אחד בביריה ויום אחד בסינגל הרי נפתלי – וקיבלתם פתרון מלא לסוף שבוע של סינגלים באצבע הגליל.

מאת: גיא חלמיש

בשיתוף eירוק של קק”ל.

 

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום